Straffen for hagljagt uden hund?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
JLtac
Silver Member
Silver Member
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sønderjylland
Been thanked: 2 times

Straffen for hagljagt uden hund?

Indlæg af JLtac » 10. mar 2015, 19:58

Jeg er forhåbentlig snart ejer af et jagttegn og er kommet til at tænke på hvad straffen er for hagljagt uden hund er? Det er ikke noget jeg selv går ind for men har da hørt om nogen der ikke tar det så tungt. Tænker på hvis man skulle blive inviteret at man så kan sige nej tak for straffen er.......

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 426 times
Been thanked: 30 times

Re: Straffen for hagljagt uden hund?

Indlæg af RKN » 10. mar 2015, 20:03

Har ingen ide om hvad strafforfølgning bliver. Men ville under alle omstændigheder, sige pænt nej tak. Det er ikke alene ulovligt, det er også uetisk. Det er synd for en beskudt and eller andet vildt, at den ikke bliver fundet hurtigst muligt. Og det kan man ikke uden en egnet og trænet jagt hund. Det er altså ikke nok, bare at slæbe svigermors puddelhund med, også sige at , nu har vi sku da en hund med på jagt.

Afsendt fra det mørke Nordjylland
Denmark
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 35 times

Indlæg af Great Dane » 10. mar 2015, 20:39

JLtac skrev:Jeg er forhåbentlig snart ejer af et jagttegn og er kommet til at tænke på hvad straffen er for hagljagt uden hund er? Det er ikke noget jeg selv går ind for men har da hørt om nogen der ikke tar det så tungt. Tænker på hvis man skulle blive inviteret at man så kan sige nej tak for straffen er.......
Så du sidder og kalkulerer med straffen, om du begår noget ulovligt ved ikke at medbringe egnet hund?

Mærkelig tilgang til NVF, jagt og medjægere :wall:
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 210 times
Been thanked: 196 times

Indlæg af Caspian1911 » 10. mar 2015, 20:50

Great Dane skrev:
JLtac skrev:Jeg er forhåbentlig snart ejer af et jagttegn og er kommet til at tænke på hvad straffen er for hagljagt uden hund er? Det er ikke noget jeg selv går ind for men har da hørt om nogen der ikke tar det så tungt. Tænker på hvis man skulle blive inviteret at man så kan sige nej tak for straffen er.......
Så du sidder og kalkulerer med straffen, om du begår noget ulovligt ved ikke at medbringe egnet hund?

Argh, Great Dane, nu skal du vist lige læse, hvad Ltac skriver. At spørge til hvad straffen er, er ikke ensbetydende med, at Ltac vil bryde loven.

Sidste linie siger faktisk: Nej tak, for jeg har ingen hund, og straffen for at gå på hagljagt uden hund er 1 års fængsel, og det vil jeg ikke risikere.
Hvor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2975 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 10. mar 2015, 21:13

Straffen er først og fremmest at jagten går i fisk.

Der er god praktisk brug for en hund ved de fleste former for hagljagt, enten til at bringe fuglene frem til skud eller til at finde dem efter skuddet. Det er ikke noget mennesket klarer alene.

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 35 times

Indlæg af Great Dane » 10. mar 2015, 21:23

Caspian1911 skrev:
Great Dane skrev:

Argh, Great Dane, nu skal du vist lige læse, hvad Ltac skriver. At spørge til hvad straffen er, er ikke ensbetydende med, at Ltac vil bryde loven.

Sidste linie siger faktisk: Nej tak, for jeg har ingen hund, og straffen for at gå på hagljagt uden hund er 1 års fængsel, og det vil jeg ikke risikere.
Jeg holder nu fast i min tolkning, særligt ud fra at det er en ny kommende jagttegnsindløser, han kender jo selv loven, er straffen så ikke total ligegyldig? Loven er lavet af hensyn til vildtet, og det skal vi jægere altid respektere over alt andet. Jeg er selv jæger gennem 22 år, kender og har truffet uhyggeligt mange jægere, men endnu ingen der 'ikke tager det så tungt' at drive jagt uden hund :???: Jeg synes generelt at der her på forummet kommer flere og flere spørgsmål der bevæger sig på kanten, og det skal stoppes.

Sidste linie??? Argh nu skal du ikke lægge ord ind for ham.
Mvh Great Dane

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 68 times
Been thanked: 82 times

Indlæg af MadsenRex » 10. mar 2015, 21:29

Jeg tror endnu ikke at nogen er blevet dømt, og det er næppe andet end et bødeforlæg. Bevisbyrden er jo ret svær at løfte, for hvem skal/kan bevise at man ikke har haft en hund til sin disposition under en jagt. Så i trafik termer er der nok tale om at køre uden sele.

At jeg så ikke begriber, at man ikke skal have hund med, hvis man skyder med riffel, det er mig en gåde.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 109 times
Been thanked: 91 times

Indlæg af BentxBetjent » 10. mar 2015, 21:32

Vi har vel alle vore kæpheste...

Nogen vil under ingen omstændigheder tolerere hastighedsoverskridelser.
Andre kunne ikke drømme om at et våben "overnattede" udenfor våbenskabet.
Nogen kunne ikke finde på at have anden ammunition end hvad man har tilladelse til.
Nogen kunne ikke drømme om at "snyde" i skat..
Og nogen kunne så ikke drømme om at gå på en jagt uden en egnet hund.

Det må være nemt når man aldrig ser nogle gråzoner.. :bowdown:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)

Det tager kun 2 minutter ..........

Brian88
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt både med riffel og hagl
Geografisk sted: Midt/vestjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 18 times

Indlæg af Brian88 » 10. mar 2015, 21:35

Nu er det jo kun jagt med haglvåben efter ikke klovbærende vildt der kræver egnet hund.

Så hagljagt uden hund er dermed ikke ulovligt.. Jeg kunne dog ikke undvære hunden :smile:

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2975 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 10. mar 2015, 21:38

MadsenRex skrev:At jeg så ikke begriber, at man ikke skal have hund med, hvis man skyder med riffel, det er mig en gåde.
Jeg vil gerne have mig frabedt at have en hund til at sidde og kede sig, hyle, klynke og pibe, når jeg sidder i et skydetårn med en riffel en stille maj morgen og venter på råbukken.

På sådan en jagt er det jo kun på en ud af måske 5/10/15 jagtdage at man overhovedet skyder til et dyr. Skulle det så ske at man ikke finder dyret forendt, ja så må man ringe efter hunden. Det giver god mening med den ordning, for behovet for hunden vil jo kun opstå i de tilfælde hvor man dels har skudt og dels har lavet et dårligt skud. Det skulle helst være meget sjældent, under 1% af bukkejagt dagene.

Er der tale om drivjagter etc. hvor sandsynligheden for at behøve hund er langt højere, så står det jo den ansvarlige jæger/jagtleder frit for at sørge for at der er hunde til rådighed til umiddelbar indsættelse.

Fri os for unødvendige påbud fra lovgivningens side. Vi er vel voksne nok til selv at vurdere behovet.

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member

Indlæg af MadsenRex » 10. mar 2015, 21:53

Kalthoff skrev:
MadsenRex skrev:At jeg så ikke begriber, at man ikke skal have hund med, hvis man skyder med riffel, det er mig en gåde.
Jeg vil gerne have mig frabedt at have en hund til at sidde og kede sig, hyle, klynke og pibe, når jeg sidder i et skydetårn med en riffel en stille maj morgen og venter på råbukken.

På sådan en jagt er det jo kun en på ud af måske 5/10/15 jagtdage at man overhovedet skyder til et dyr. Skulle det så ske at man ikke finder dyret forendt, ja så må man ringe efter hunden. Det giver god mening med den ordning, for behovet for hunden vil jo kun opstå i de tilfælde hvor man dels har skudt og dels har lavet et dårligt skud. Det skulle helst være meget sjældent, under 1% af bukkejagt dagene.

Er der tale om drivjagter etc. hvor sandsynligheden for at behøve hund er langt højere, så står det jo den ansvarlige jæger/jagtleder frit for at sørge for at der er hunde til rådighed til umiddelbar indsættelse.

Fri os for unødvendige påbud fra lovgivningens side. Vi er vel voksne nok til selv at vurdere behovet.
Det var nu også ment lidt som en stikpille, da jeg mener der er ved at gå inflation i etisk jagt, faktisk så meget, at selv Danmarks Jægerforbund er i strid med sig selv og deres etik.

Citat:
• Al jagt skal ske i nøje overens­ stemmelse med gældende lovgiv­ ning og under overholdelse af disse jagtetiske regler.
• Jagt må ikke reduceres til bare at være skydning. Nedlagt vildt skal, så vidt det er muligt, anvendes
til føde eller pelsværk, som trofæ eller på anden fornuftig måde. Det gælder også for vildt, som nedlæg­ ges efter reglerne i bekendtgørel­ sen om vildtskader.
• Uanvendeligt vildt og uanven­ delige dele af vildt skal nedgraves eller destrueres.
• Alle vildtarter er ligeværdige.
• Behandl nedlagt vildt med re­ spekt og omhu.

Den der med at jagt ikke må reduceres til en skydning, den smiler jeg list af, når man høre hovedbestyrelsen berette om store jagt med flere hundrede fasaner nedlagt.
Nuvel, det kan jo ske de har meget store frysere og en meget sulten familie.
Det forklare dog bare ikke, hvorfor der så kommer en vildthandler og læsser hele paraden bag en bil i en bunke, og triller afsted igen.

Naturligvis er det fantastisk og hyggeligt at have hund med, men når jeg har siddet på 50 ha stub og skudt duer, der har det ikke just været bidende nødvendigt, så med så meget andet her i livet, gælder det vel bare om at tænke sig om.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 210 times
Been thanked: 196 times

Indlæg af Caspian1911 » 10. mar 2015, 22:03

Great Dane skrev:
Caspian1911 skrev:
Great Dane skrev:

Jeg holder nu fast i min tolkning, særligt ud fra at det er en ny kommende jagttegnsindløser, han kender jo selv loven, er straffen så ikke total ligegyldig? Loven er lavet af hensyn til vildtet, og det skal vi jægere altid respektere over alt andet. Jeg er selv jæger gennem 22 år, kender og har truffet uhyggeligt mange jægere, men endnu ingen der 'ikke tager det så tungt' at drive jagt uden hund :???: Jeg synes generelt at der her på forummet kommer flere og flere spørgsmål der bevæger sig på kanten, og det skal stoppes.

Sidste linie??? Argh nu skal du ikke lægge ord ind for ham.
Nået nej, jeg skal da ikke læse, hvad Ltac skriver, men derimod tolke hvordan han påtænker at bryde loven.
Hvor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Indlæg af Gråskæg » 10. mar 2015, 22:36

1. Den enkelte jæger er ikke ansvarlig for, om der er den rigtige hund med på en selskabsjagt.
2. Det er kun jagtlejeren eller den ansvarlige leder, der skal sørge for hund.
3. Man behøver da ikke ligefrem en undskyldning for at sige nej tak, eller sende afbud til en jagt, det må
da være nok at sige, at man ikke kan eller ikke vil/har lyst.
En hund der laver uro, når den ligger dæk under hochstanden, er en ulydig og dårlig opdraget hund.
Jeg har altid mine hunde med til alt, ellers er det ikke noget, som jeg gider.
Senest rettet af Gråskæg 10. mar 2015, 23:17, rettet i alt 1 gang.

JLtac
Silver Member
Silver Member
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sønderjylland
Been thanked: 2 times

Indlæg af JLtac » 10. mar 2015, 22:49

Lad bare Great Dane tolke som han vil. Jeg kigger mere efter de svar jeg kan bruge til noget.
Jeg stillede bare et spørgsmål som jeg havde undret mig over, men hvis man ikke må det uden at skulle anklages for at ville bryde loven så ved jeg da snart ikke hvad vi skal med et forum som dette.
Så ligger der mange andre spørgsmål her inde som kan tolkes i forkert retning. Men okay, sådan er det jo nok desværre.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 89 times

Indlæg af Boerge » 10. mar 2015, 22:57

Ja lad os endelig få nogle flere forbud og påbud - det er NVF.ere jo så glade for!! ( lidt sarkasme kan forekomme ) Og så lad os pudse glorierne!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member

Indlæg af MadsenRex » 10. mar 2015, 23:13

JLtac skrev:Lad bare Great Dane tolke som han vil. Jeg kigger mere efter de svar jeg kan bruge til noget.
Jeg stillede bare et spørgsmål som jeg havde undret mig over, men hvis man ikke må det uden at skulle anklages for at ville bryde loven så ved jeg da snart ikke hvad vi skal med et forum som dette.
Så ligger der mange andre spørgsmål her inde som kan tolkes i forkert retning. Men okay, sådan er det jo nok desværre.
Ved du hvad, jeg synes det er helt i orden at du spørg om det, jeg har faktisk selv tænkt over det.

Men som skrevet tidligere, er det ikke mig bekendt, nogen der nogensinde er blevet dømt for det. Og straffen er nok i omegnen af 500,-
For skal du miste jagttegnet, så skal du virkelig træde ved siden af, det fandt vores jagtforening ud af, da et medlem i en brandert skød fredet gæs i marts april med ulovligt gevær og ammunition. Han mistede dog jagttegnet men kun en sæson.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 10. mar 2015, 23:20

Man fornemmer lidt, at vi er kommet uden for jagtsæsonen...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af Slettes3 » 11. mar 2015, 17:27

MadsenRex skrev:

At jeg så ikke begriber, at man ikke skal have hund med, hvis man skyder med riffel, det er mig en gåde.
Havde du nu været på rigtig riffeljagt ville du hurtigt finde ud af hvor upraktisk en hund er når der skal kravles og sniges. Oplevede i SA en pH havde en hund med på kudujagt...jeg kunne have sprættet maven op den møjkøter og smidt det ud til gribbene. Det endte med at PH´n selv måtte gå tilbage med lortekøteren og jeg forsatte alene(og skød en kudu senere på dagen) En hund høre ikke til på riffeljagt..altså rigtig riffeljagt.
Jeg kunne forestille mig en hund af mynderacen kunne oplæres til at være stille og kravle lavt. Den hundetype er god til at aflæse deres herre i modsætning til de traditionelle jagthunde.

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 13 times
Been thanked: 18 times

Indlæg af Sunscale » 11. mar 2015, 18:17

Rigbymauser skrev:
MadsenRex skrev:

Havde du nu været på rigtig riffeljagt ville du hurtigt finde ud af hvor upraktisk en hund er når der skal kravles og sniges. Oplevede i SA en pH havde en hund med på kudujagt...jeg kunne have sprættet maven op den møjkøter og smidt det ud til gribbene. Det endte med at PH´n selv måtte gå tilbage med lortekøteren og jeg forsatte alene(og skød en kudu senere på dagen) En hund høre ikke til på riffeljagt..altså rigtig riffeljagt.
Jeg kunne forestille mig en hund af mynderacen kunne oplæres til at være stille og kravle lavt. Den hundetype er god til at aflæse deres herre i modsætning til de traditionelle jagthunde.
Det er meget muligt at den er god til diverse ting, men desværre også ulovlig at bruge til jagt :shame:

--Det betyder ikke nødvendigvis at du ikke må have den med på riffeljagt, da den ingen funktion har, altså ud over at forstyrre :giggle:

Som svar på JLtac's spørgsmål:
-Du vil jo altid være velkommen til at ringe til din lokale politimester hvis du er i tvivl om noget, eventuel nogle gråzoner der skal tolkes, hjemme hos mig har vi gjort det et par gange, med positivt udfald begge gange :smile:
Jeg kan desværre ikke lige ryste strafferammen af mig her og nu.. men nårh' ja, hva' skidt :oops:
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 304 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 12. mar 2015, 09:23

Reglen om at der skal medbringes egnet apporterende hund står i § 24 i Jagtloven.

Nedenfor har jeg indklippet strafbestemmelsen fra Jagtloven. Du kan se, at en overtrædelse af § 24 som udgangspunkt straffes med bøde. Straffen kan dog under særlige omstændigheder stige til fængsel i 2 år, men jeg har personligt svært ved at se, hvordan skærpelsen skulle kunne blive aktuel.
§ 54. Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der

1) overtræder § 3, stk. 1, § 4, stk. 1, § 6 a, § 7, § 8, § 9, § 10, stk. 1, § 13, § 16, stk. 1, § 17, § 18, stk. 1, 2 og 6, 2. pkt., § 19, § 22, § 23, stk. 1-3, § 24, § 25, § 26, § 28, § 30, § 31, § 39, § 43, stk. 1, § 44, stk. 1, § 48, stk. 1, eller § 55, stk. 3,

2) modtager eller skaffer sig selv eller andre del i en vinding, der er erhvervet ved forsætlig overtrædelse af § 3, stk. 1, § 4, stk. 1, § 13 eller regler udstedt i medfør af § 6, stk. 1,

3) ved hjælp til transport, partering, afhændelse eller på lignende måde medvirker til at sikre en anden udbyttet af en forsætlig overtrædelse af § 3, stk. 1, § 4, stk. 1, § 13 eller regler udstedt i medfør af § 6, stk. 1,

4) udøver jagt i strid med § 18, stk. 5,

5) overtræder regler, som efter § 33 er fastsat for et vildtreservat,

6) i strid med § 11, stk. 1, eller § 50 modvirker adgangen til en ejendom,

7) tilsidesætter vilkår, der er fastsat i en tilladelse eller godkendelse efter loven eller efter regler udstedt i medfør af loven,

8) undlader at efterkomme forbud eller påbud, der er udstedt efter loven eller efter regler fastsat i medfør af loven, herunder påbud om at berigtige et ulovligt forhold, eller

9) undlader at give underretning eller træffe foranstaltninger som nævnt i § 53 c.

Stk. 2. Straffen kan stige til fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og hvis der ved overtrædelsen er

1) voldt betydelig skade på de interesser, som loven tilsigter at beskytte, jf. § 1, stk. 1, eller fremkaldt fare derfor eller

2) opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den pågældende selv eller andre.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 12. mar 2015, 09:42

MadsenRex skrev:
JLtac skrev:Lad bare Great Dane tolke som han vil. Jeg kigger mere efter de svar jeg kan bruge til noget.
Ved du hvad, jeg synes det er helt i orden at du spørg om det, jeg har faktisk selv tænkt over det.

Men som skrevet tidligere, er det ikke mig bekendt, nogen der nogensinde er blevet dømt for det. Og straffen er nok i omegnen af 500,-
For skal du miste jagttegnet, så skal du virkelig træde ved siden af, det fandt vores jagtforening ud af, da et medlem i en brandert skød fredet gæs i marts april med ulovligt gevær og ammunition. Han mistede dog jagttegnet men kun en sæson.
Kæft en fest :shock: Der havde jeg nok alligevel regnet med en hårdere straf :taser: Mest pga. våben og ammunition... Alle og enhver kan jo komme til at knalde en forkert gås i en brandert. :giggle:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 69 times

Indlæg af TheDarkSide » 15. mar 2015, 09:31

En rigtig god hund er en fornøjelse at have med på riffeljagt. Den lugter vildtet i forvejen, så man er klar over at der er altså noget længere fremme. Når man så skal kravle tættere på, så dækker man hunden af og kravler måske 100 meter frem og skyder. Så går man tilbage til hunden, som selvfølgelig stadig ligger dækket af. Har man trænet schweissspor med den og den gør det rigtig godt, så kan man også bruge den til eftersøgning.
Jeg synes desværre bare der er mange der eftersøger påskudt råvildt med deres egen hund, som slet ikke er trænet til det. Det er jo tosset når vi har schweisshundefører med dygtige hunde til rådighed.

Besvar