En landmand henvendte sig til mig for at høre om jeg ville hjælpe ham med at regulerer råger, der har lavet en lille koloni ca 20 m fra beboelse og driftsbygninger. Ud over at larme og svine, oplever landmændene, at rågerne er hårde ved hans afgrøder - især majs, og derfor vil han gerne have kolonien reguleret.
Jeg gav ham linket til ansøgningskemaet på naturstyrelsens hjemmeside, og bad ham selv udfylde og sende skemaet i går. Svaret kom allerede i dag, og det var desværre et afslag, uden detaljeret begrundelse. (Se nedenfor)
Jeg har endnu ikke set ansøgningen, men landmanden siger, han har søgt med begrundelse i de gener som jeg har beskrevet ovenfor, og vi kan derfor ikke forstå afslaget.

HER ER AFSLAGET
Jeg håber nogen ved hvad det er for nogle forudsætninger der skal opfyldes, for at få tilladelse. Jeg har læst både "Bekendtgørelsen om skadevoldende vildt" samt "Retningsinier for regulering af skadevoldende vildt", uden at kunne finde svaret.Afslag på ansøgning om tilladelse til regulering af, råge
Du har den 25-03-2015 søgt om tilladelse til regulering af råge på (adresse og postnummer fjernet, EGJ).
Naturstyrelsen kan ikke give tilladelse til regulering af skadevoldende vildt på grund af manglende opfyldelse af de forudsætninger som gælder i forhold til den valgte art,
situation og årsag.
Naturstyrelsens afgørelse kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed jf. bekendtgørelse om vildtskader §34.
Med venlig hilsen
- - -
PS
Jeg tager lige til hovedstaden 4 - 5 dage, og må nok undvære NVF disse dage. Jeg glæder mig til at komme hjem (selvfølgelig :) og se jeres bud på hvad der skal til for at få en tilladelse igennem.
Jeg takker på forhånd for alle bidrag