Lad mig tage de forskellige udsagn i to bunker. Først et om, hvem det er der godkender opbevaringssteder hos skytteforeningerne:
Det er ikke helt korrekt. ACV/ACØ godkender nye/væsentlige ændringer angående foreningernes opbevarings forhold, mens det fortsat er den enkelte politikreds, der varetager det løbende tilsyn med våbenopbevaringssteder hos foreningerne.GBBF83 skrev:... Da sammenlægningen til ACV/ACØ har givet noget støj omkring hvilke retningslinjer der skal gælde fremad rettet. ...
Dernæst spørgsmålet om, hvad politiet kan stille af krav i et "Skafor rød" rum:
GBBF83 skrev:... En lang historie kort: Sagen er pt. skudt til hjørne, efter at kravene er "slækket" til, at våben skal stå i stålskabe (ikke skafor blå skabe).
Evil-Honda skrev: ... I Kalundborg er de foreninger som bruger kommunes skydebane blevet tvunget til at købe separate skafor blå skabe til opbevaring i boksrummet.
Det er korrekt, at politiet flere steder, bl.a. på Københavns Skyttecenter, som Froe skriver, er begyndt at forlange, at våben i et fælles "Skafor rød" rum skal opbevares i "Skafor blå" skabe.Froe skrev:... Jeg er medlem af en forening på Københavns Skyttecenter.
Her er våben hidtil blevet opbevaret i "Våbenhuset", som er en bunker i skafor rød, i aflåste stålskabe (et sammenrend af gamle pengeskabe osv..).
Men for nyligt er der ændrede krav fra Kbh. politi, så vi skal overholder "blå i rød".
Den forening jeg er medlem af, fremtidssikrede sig selv, og investerede i 3 (meget store), skabe i skafor rød.
Jeg behøver vel ikke fortælle at det kostede en god del af medlemmernes kontingent kroner.
Så nye skrappere krav er allerede en realitet i Kbh. ...
Det er imidlertid ikke i overensstemmelse med den gældende lovgivning, som De Danske Skytteforeninger udgav en pjece om inden sammenlægningen med DGI. http://www.skytten.dk/Default.aspx?ID=1430 (Tryk på "Sådan opbevares våben og ammunition"). Heraf fremgår det af side 3, højre spalte lysende klart, at: "Hvis flere foreninger har fælles skydebane og opbevarer våben i samme lokale ... skal der være en klar afgrænsning af den enkelte forenings våben – eksempelvis ved at dele rummet op med en boks/skab, der kan låses. Der stilles ikke EN 1143-1 krav ("Skafor blå"/"Skafor rød" red.) til rumopdelingen." (Min fremhævelse).
Vi kan allerede se, at den forening, som GBBF83 henviser til og Kalundborg Skytteforening, som Evil-Honda henviser til, bliver mødt af forskellige krav.
Hvis en forening, der benytter samme våbenboks som andre foreninger, bliver stillet overfor et krav fra politiet om at opbevare foreningens våben i en "Skafor rød" boks i separate "Skafor blå" skabe, vil jeg derfor opfordre foreningen til at følge følgende fremgangsmåde:
0) Bevar roen

1) Bed den pågældende politimand/kvinde om at få et skriftligt påbud om den ændrede opbevaring.
Så bliver han/hun nemlig nødt til at forholde sig til, hvilken paragraf i våbenloven/våbenbekendtgørelsen påbuddet gives i henhold til. Samtidig skal påbuddet indeholde en klagevejledning, som fortæller, hvor du kan klage over det udstedte påbud.
2) Når du har modtaget det skriftlige påbud fra politiet, så tag kontakt til DGI's advokat Steen F. Andersen på steen.f.andersen@dgi.dk - det er ham, der har skrevet den ovennævnte pjece.
3) Skriv en klage - som I afstemmer med Steen F. Andersen - til den myndighed, der er henvist til i det påbud, I har modtaget.
Jeg ved med sikkerhed, at Froe's forening ikke har modtaget et skriftligt påbud om, at de skulle benytte "Skafor blå" skabe i KSC's "Skafor rød" boksrum, men blot har rettet sig efter en mundtlig henstilling fra Københavns Politis våbenkontor. Som Froe skriver, har det kostet foreningen og dermed medlemmerne buler af penge. Og hvis vi ikke står sammen, kommer det til at koste rigtig mange penge rundt omkring i landet.
Med venlig hilsen
Finn Scheibye
Formand for skydeudvalget i DGI Storkøbenhavn og
formand for Københavns Skyttecenter