Hund skudt. Hvad er straffen ?
- Rahan
- Platin Member
- Interesser: Jagt og skydning.
- Geografisk sted: Holstebro
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 16 times
Hund skudt. Hvad er straffen ?
En landmand skyder en fremmed hund på sin mark.
Hunden har flere gange jagtet hans kvæg, men nåede det ikke denne gang.
Han blev meldt til politiet der var forbi og optog rapport, samt inddrog riflen.
Hvordan er straffen ?
Er det "kun" en bøde, og i hvilken størrelse er den ?
Og kan han miste jagttegnet + riflen ?
Hunden har flere gange jagtet hans kvæg, men nåede det ikke denne gang.
Han blev meldt til politiet der var forbi og optog rapport, samt inddrog riflen.
Hvordan er straffen ?
Er det "kun" en bøde, og i hvilken størrelse er den ?
Og kan han miste jagttegnet + riflen ?
- LapuaMagnum
- Platin Member
- Interesser: Jagt, IPSC langspyt
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 395 times
- Been thanked: 105 times
Re: Hund skudt. Hvad er straffen ?
Hvis han ikke har kontaktet ejer af hunden flere gange, med henblik på at den ikke skal jagte hans kvæg, vil jeg mene at han får en bøde og måske mister tilladelsen til riflen hvis han har lavet noget overilet, men kan han dokumentere at hunden har gjort det flere gange, bør der være formildende omstændigheder.
mvh
mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!
- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 171 times
Jeps, man skal have "advaret" ejeren i forvejen. Er det gjort så er der ingen ko på isen!
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 428 times
Det var "i gamle dage". Sådan er loven ikke mere.Senserazer skrev:Jeps, man skal have "advaret" ejeren i forvejen. Er det gjort så er der ingen ko på isen!
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
- Senserazer
- Platin Member
Nå for den. Så nu er der fri jagttid på andre folks husdyr, så længe jagten udføres med løbsk hund og uden jagttegn og hensyntagen?Langenge skrev:Det var "i gamle dage". Sådan er loven ikke mere.Senserazer skrev:Jeps, man skal have "advaret" ejeren i forvejen. Er det gjort så er der ingen ko på isen!

- Kode1303
- Gold Member
- Interesser: Ammunition og skydning.
- Geografisk sted: Holstebro
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 14 times
Jeg mener da stadig, man må skyde hunde (og andre dyr), der er til umiddelbar fare for (fx. jagter) ens husdyr.
Make mine a carbine.
- Bessie4ever
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: rifler,hjemmeladning
- Geografisk sted: Øvre Sydjylland
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 23 times
Hmm landmanden kunne sige til sit forsvar: undskyld jeg troede at var en ulv
Perfect! Thats is good enough for me
- Imcses
- Silver Member
- Interesser: jagt,ski,fiskeri,,,,
- Geografisk sted: Midtsjælland
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Førhen efter mark og vejfredsloven, måtte man efter at have advaret hundens ejer flere gange og informeret politiet,samt sat annonce i lokalt læst blad.(det størst dækkende i området) måtte man aflive hunden. Det blev lavet om sidste år 1jan. Og det eneste du må gøre nu er at fange hunden og indlevere til politiet eller tilkalde politiet og dermed vil politiet gå til ejeren en gang med hunden og de vil få en bøde.hvis de ikke er hjemme, så indleveres den til nærmeste dyrlæge/internat og blev helbredsundersøgelse og får diverse sprøjter i forhold til helbredet. Vi fangede en på vore marker der var efter rådyr efter flere gange, også selvom vi havde fat i ejeren, som var jæger, og bedt ham om stark holde den hjemme. Det gode denne gang var at der fulgte en samlet regning med på ca 5000 kr. Det har faktisk afhjulpet problemet indtil videre.
Der er intet idag der juridisk dækker Afskydning af dyr, medmindre dit liv er i fare. Så er det Maks straf ikke kun bøde
hilsen
Ivan Olsen
Der er intet idag der juridisk dækker Afskydning af dyr, medmindre dit liv er i fare. Så er det Maks straf ikke kun bøde
hilsen
Ivan Olsen
- Marius
- Moderator
- Interesser: jagt, skydning, natur
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 193 times
- Been thanked: 349 times
Her er en forklaring om ændringen af loven til nu (i mine øjne) at være helt på hundeejerens side.
http://www.bolius.dk/maa-jeg-skyde-naboens-hund-12854/
I tilfældet med landmanden er der tale om nødværge, hvis hunden angriber hans køer.
Men som loven nu er indrettet vil de færreste nok gå lovens vej ifht erstatning, da det synes meget omkostningstungt at oppebære bevisbyrden.

http://www.bolius.dk/maa-jeg-skyde-naboens-hund-12854/
I tilfældet med landmanden er der tale om nødværge, hvis hunden angriber hans køer.
Men som loven nu er indrettet vil de færreste nok gå lovens vej ifht erstatning, da det synes meget omkostningstungt at oppebære bevisbyrden.

"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson
- The Yeti
- Platin Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Malmø
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 63 times
For at komme under reglerne for nødværge skal hunden vist være igang med at jagte bondens dyr. Jeg tvivler på at han kommer igennem med at der ville formentligt jage mine dyr eller den har en gang tidligere jagtet mine dyr. Måske hvis han har god dokumentation for at det tidligere er sket.
Straf:
Erstatning for hunden og så tror jeg ellers at det kommer til at gå efter almindelige regler om brug af våben - var skuddet forsvarligt afgivet samt hvis nødværge ikke holder nedskydning af et dyr der ikke er jagtbart - bøde måske mistet jagt/våbentilladelse. Det sidste tvivler jeg dog på.
The Yeti
Sent from my iPhone using Tapatalk
Straf:
Erstatning for hunden og så tror jeg ellers at det kommer til at gå efter almindelige regler om brug af våben - var skuddet forsvarligt afgivet samt hvis nødværge ikke holder nedskydning af et dyr der ikke er jagtbart - bøde måske mistet jagt/våbentilladelse. Det sidste tvivler jeg dog på.
The Yeti
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Platin Member
- Interesser: pürch og fuglejagt
- Geografisk sted: Polen
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 12 times
Jeg skelner skarpt i mellem, om hunden er aggressiv overfor mennesker og andre husdyr, eller bare irriterende, som den i sin tid meget omtalte "Balder-sag".
Hvis hunden er farlig må den skydes/aflives, og ellers indfanges eller jages ad Hel.... til.
Hvis hunden er farlig må den skydes/aflives, og ellers indfanges eller jages ad Hel.... til.
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: silkeborg
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 6 times
§14 Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen indenfor det sidste år er advaret. Er besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et på egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.
Senest rettet af Lycon 20. maj 2020, 02:56, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags.
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt og MC
- Geografisk sted: Øst-Sjælland
- Has thanked: 349 times
- Been thanked: 160 times
Han må kun skyde den for at redde egne dyr der er i aktuel fare. Tidligere advarsler tæller idag ikke.
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Balder var vist mere end bare irriterende overfor den lokale fauna.Gråskæg skrev:Jeg skelner skarpt i mellem, om hunden er aggressiv overfor mennesker og andre husdyr, eller bare irriterende, som den i sin tid meget omtalte "Balder-sag".
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Platin Member
- Interesser: pürch og fuglejagt
- Geografisk sted: Polen
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 12 times
Var der nogen beviser for det? Mindes ikke at have set det?C-X skrev:Balder var vist mere end bare irriterende overfor den lokale fauna.Gråskæg skrev:Jeg skelner skarpt i mellem, om hunden er aggressiv overfor mennesker og andre husdyr, eller bare irriterende, som den i sin tid meget omtalte "Balder-sag".
-
- Platin Member
Desværre er sagen jo ret gammel mht. medier og søgbarhed. Skal lige lure på emnet senere, når jeg runder min PC. Generelt fik sagen en ekstremt ensidig dækning i de danske medier.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Evil-Honda
- Silver Member
- Interesser: Longrange Dodo hunting
- Geografisk sted: Heløen Sjælland
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
Jeg har mødt ham der slukkede lyset på Balder, året efter kunne han høste frugten af sit arbejde med en smuk 6 ender på bukkepremieren noget som ikke var muligt mens Balder regerede.
For mig er den nuværende lov en fallit erklæring, en hund på springtur er umuligt at indfange og derved er det faktisk umuligt at skaffe sig et bevis så ejeren kan straffes, plus de idioter som er ligeglade med at deres hund, kat eller andet stryger er blevet endnu mere ligeglade, så nu er problemerne bare større, se bare hvor mange af fåredrabene i jylland som er fortaget af hunde.
For mig er den nuværende lov en fallit erklæring, en hund på springtur er umuligt at indfange og derved er det faktisk umuligt at skaffe sig et bevis så ejeren kan straffes, plus de idioter som er ligeglade med at deres hund, kat eller andet stryger er blevet endnu mere ligeglade, så nu er problemerne bare større, se bare hvor mange af fåredrabene i jylland som er fortaget af hunde.
Mvh BS
AirArms TDR-R .22
Röhm Twinmaster .177
AirArms TDR-R .22
Röhm Twinmaster .177
- Senserazer
- Platin Member
Bliver konsekvensen ikke bare at hunden fremover bliver skudt, og så endte brændt eller gravet ned i smug, og ejer aldrig underrettet?
-
- Platin Member
Præcis! Hund, kat... Det er faktisk lovligt.Lotus skrev:Køb nogle høns og lad dem gå frit når hunden kommer
- HVK
- Platin Member
- Interesser: 2. VK.
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 31 times
Var det ikke Dan Jørgensen der fik lavet loven om ?
Husk nu det når der er valg om 5-6 uger...
Selvom jeg tvivler på at nogen herfra vil stemme på hans parti - alle virker som fornuftige mennesker 
Husk nu det når der er valg om 5-6 uger...

"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel
Erwin Rommel
- Lycon
- Moderator
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Jo den lov appellere til selvtægt efter SSS modellen.Senserazer skrev:Bliver konsekvensen ikke bare at hunden fremover bliver skudt, og så endte brændt eller gravet ned i smug, og ejer aldrig underrettet?
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
SOE agent Pearl Witherington
- Marius
- Moderator
- Interesser: jagt, skydning, natur
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 193 times
- Been thanked: 349 times
Loven er ændret - ovenstående er ikke længere gyldigtdksith skrev:§14 Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen indenfor det sidste år er advaret. Er besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et på egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Rigtigt. Lov om mark og vejfred omfatter ikke længere hunde, de blev skrevet helt ud af den lov i 2014. Nu skal reglen findes i § 3 i Hundeloven:
Hvis jeg var landmanden, ville jeg gå i offensiven og forlange riflen leveret tilbage omgående. Han er ikke fradømt jagttegnet og har ikke gjort noget ulovligt, så politiet kan ikke opføre sig som om han allerede er dømt.
Så forsvaret for grundejeren bør gå på, at hunden flere gange angreb hans husdyr og derfor frembød nærliggende fare for dem da den igen var på spil. Det vil styrke landmandens forsvar hvis andre kan bevidne at hunden tidligere har angrebet hans dyr. Det kan evt. være hundeejeren selv der tilvejebringer oplysningerne, hvis landmanden og hundeejeren tidligere har haft meningsudvekslinger om hundens opførsel.Det er forbudt at lade en hund færdes på private arealer, som besidderen af hunden ikke har brugsret til. Grundejeren eller den, der har brugsret til det private areal, kan på forsvarlig måde optage eller fjerne hunden fra grunden. Vedkommende skal ikke betale erstatning, hvis hunden herved kommer til skade eller omkommer. Nedskydning eller anden fremgangsmåde, der sigter på at slå hunden ihjel, må kun anvendes af grundejeren eller den, der har brugsret til et privat areal, hvis hunden angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.
Hvis jeg var landmanden, ville jeg gå i offensiven og forlange riflen leveret tilbage omgående. Han er ikke fradømt jagttegnet og har ikke gjort noget ulovligt, så politiet kan ikke opføre sig som om han allerede er dømt.
Senest rettet af Lassescout 26. apr 2015, 23:16, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
- Senserazer
- Platin Member
Og det er jo ikke en god løsning for nogen, men loven lader jo ingen andre udveje tilbageLycon skrev:Jo den lov appellere til selvtægt efter SSS modellen.Senserazer skrev:Bliver konsekvensen ikke bare at hunden fremover bliver skudt, og så endte brændt eller gravet ned i smug, og ejer aldrig underrettet?