Replika våben monteret på bil - regler?
Replika våben monteret på bil - regler?
Halløj fælles våben entusiaster!
Jeg er ved at bygge et projekt op hvor jeg på et gammel militær køretøj skal have en replika 12,7 TMG stående på taget.
Det bliver med affutage så den kan pilles af, men jeg har hært lidt forskelligt om hvordan og hvorledes det skal gøres...
Nogen siger den skal dækkes af under kørsel - andre siger at mundingen på løbet skal være orange.
Nu har jeg siddet og surfet lidt gennem detailforskriftnerne og synes ikke jeg kan komme ind på noget :)
På forhånd tak!
Jeg er ved at bygge et projekt op hvor jeg på et gammel militær køretøj skal have en replika 12,7 TMG stående på taget.
Det bliver med affutage så den kan pilles af, men jeg har hært lidt forskelligt om hvordan og hvorledes det skal gøres...
Nogen siger den skal dækkes af under kørsel - andre siger at mundingen på løbet skal være orange.
Nu har jeg siddet og surfet lidt gennem detailforskriftnerne og synes ikke jeg kan komme ind på noget :)
På forhånd tak!
- Allan3
- Gold Member
- Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 115 times
Re: Replika våben monteret på bil - regler?
Tror ikke der er nogle regler omkring en ikke funktionsdygtig kopi af våbnet, dog vil jeg mene at der ville værre god skik at give det en orange prop i løbet og dække det til når du køre rundt i landet, da der sikkert er nogle som vil kigge lidt underligt hvis der kommer en bil med maskingevær på
- EGJ
- Silver Member
- Interesser: Våben, skydning og jagt
- Geografisk sted: Vendsyssel
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 42 times
Jeg har lige set "Station 2" hvor politiet satte ind mod de mange opfindsomme studentertransporter vi kender fra bybilledet først på sommeren.
Der blev. bl.a. stoppet et gammelt russisk militærkøretøj med et maskingevær på taget. Politiet bemærkede installationen, men interesserede sig ikke det mindste for det. De gik ellerr ret grundigt til værks for at undersøge om alt var lovligt og forsvarligt på køretøjet og hos chauffør.
Ud fra dette, synes jeg at alt peger på, at du ikke får problemer med at have en efterligning på taget.
Der blev. bl.a. stoppet et gammelt russisk militærkøretøj med et maskingevær på taget. Politiet bemærkede installationen, men interesserede sig ikke det mindste for det. De gik ellerr ret grundigt til værks for at undersøge om alt var lovligt og forsvarligt på køretøjet og hos chauffør.
Ud fra dette, synes jeg at alt peger på, at du ikke får problemer med at have en efterligning på taget.
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Så længe det er et modelvåben/en attrap - og ikke et deaktiveret våben - så bør du ikke få de mindste problemer med at have det monteret på din bil. Udover måske et spørgsmål til om det netop er et modelvåben/en attrap eller et deaktiveret våben.
Vær opmærksom på at man, i udlandet, ikke altid skelner mellem deaktiverede våben (som har været funktionelle våben) og modelvåben/attrapper (som aldrig har været våben), når man bruger udtrykket "replica".
Deaktiverede våben skal være deaktiveret efter dansk standard (dvs. i praksis destruerede) og have papirer derpå - ellers regnes de, i værste fald, som fuldt funktionelle love iht. loven.
Danmark er, så vidt vides, det eneste land i Verden som har så stram en lovgivining iht. deaktiverede våbnen - hvilket også betyder at vore nabolande, som nævnt, ikke skelner så skarpt mellem modelvåben/atrapper og deaktiverede våben.
Vær opmærksom på at man, i udlandet, ikke altid skelner mellem deaktiverede våben (som har været funktionelle våben) og modelvåben/attrapper (som aldrig har været våben), når man bruger udtrykket "replica".
Deaktiverede våben skal være deaktiveret efter dansk standard (dvs. i praksis destruerede) og have papirer derpå - ellers regnes de, i værste fald, som fuldt funktionelle love iht. loven.
Danmark er, så vidt vides, det eneste land i Verden som har så stram en lovgivining iht. deaktiverede våbnen - hvilket også betyder at vore nabolande, som nævnt, ikke skelner så skarpt mellem modelvåben/atrapper og deaktiverede våben.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
- Formandlao
- Silver Member
- Interesser: IPSC
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 10 times
Tror duAllan3 skrev:Tror ikke der er nogle regler omkring en ikke funktionsdygtig kopi af våbnet, dog vil jeg mene at der ville værre god skik at give det en orange prop i løbet og dække det til når du køre rundt i landet, da der sikkert er nogle som vil kigge lidt underligt hvis der kommer en bil med maskingevær på

Spøg til side ... jeg glæder mig til at se projektet færdigt

Diligentia, Vis, Celeritas
- Formandlao
- Silver Member
- Interesser: IPSC
- Been thanked: 10 times
Fed idéHolgato skrev:Halløj fælles våben entusiaster!
På forhånd tak!

Diligentia, Vis, Celeritas
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Hvis man bygger en attrap selv, og den ikke kan skyde eller bringes til at skyde, så er der ikke andre regler, end at man skal lade være med at genere sine medmennesker.
Hvis man for eksempel sigter efter andre billister eller laver sigteøvelser efter landende fly, så optræder man truende, uanset om kanonen virker eller ikke.
(Og så har man fortjent slag for forstyrrelse af ro og orden)
Prøv at se "maskinkanonen" på U-96. Der kan laves fede ting med enkle midler:
http://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f ... =ub%C3%A5d
Hvis man for eksempel sigter efter andre billister eller laver sigteøvelser efter landende fly, så optræder man truende, uanset om kanonen virker eller ikke.
(Og så har man fortjent slag for forstyrrelse af ro og orden)
Prøv at se "maskinkanonen" på U-96. Der kan laves fede ting med enkle midler:
http://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f ... =ub%C3%A5d
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
Jeg har noget undervisning af en bil inspektør næste uge har jeg lige fundet ud af så prøver da lige at hive fat i ham!
Skal nok lige smide et billede ind når det er sket - men i kan da godt få en lille forsmag på mit projekt ;)

Skal nok lige smide et billede ind når det er sket - men i kan da godt få en lille forsmag på mit projekt ;)

- Lycon
- Moderator
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Jeg kender en der har en 12,7 med bælte og patroner til salg. Det hele er model bortset far bælteledende, send PB hvis det har interesse.Holgato skrev:Jeg har noget undervisning af en bil inspektør næste uge har jeg lige fundet ud af så prøver da lige at hive fat i ham!![]()
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
SOE agent Pearl Witherington
- Rahan
- Platin Member
- Interesser: Jagt og skydning.
- Geografisk sted: Holstebro
- Has thanked: 37 times
- Been thanked: 16 times
Der mangler bare en lille ting bag på bilen !
- Vedhæftede filer
-
- image.jpg (11.27 KiB) Vist 4661 gange
- Evil-Honda
- Silver Member
- Interesser: Longrange Dodo hunting
- Geografisk sted: Heløen Sjælland
- Been thanked: 7 times
NEJ bilen er ældre end 1998 og behøver derfor ikke den danske udgave af en jødestjerne.PerNielsen skrev:Der mangler bare en lille ting bag på bilen !
Mvh BS
AirArms TDR-R .22
Röhm Twinmaster .177
AirArms TDR-R .22
Röhm Twinmaster .177
- Wildlife
- This member is
- Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
- Has thanked: 191 times
- Been thanked: 167 times
- Kontakt:
Jeg måtte også opleve at blive beskyldt for at køre ulovligt i en gulpladebil... Men det var kun mellem 2007 og 2009 at SKAT uddelte de der tudegrimme klistermærker til gulpladebiler..Evil-Honda skrev:NEJ bilen er ældre end 1998 og behøver derfor ikke den danske udgave af en jødestjerne.PerNielsen skrev:Der mangler bare en lille ting bag på bilen !
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."
- Wildlife
- This member is
- Kontakt:
Nom Nom NomHolgato skrev:Jeg har noget undervisning af en bil inspektør næste uge har jeg lige fundet ud af så prøver da lige at hive fat i ham!![]()

Jeg kan se (udfra synsrapporten) at det er en AM General Hmmwv fra 1986 der ikke har kørt ret langt...
Hvordan hulen finder man sådan en og får til Danmark, og hvad kostede det projekt i indkøb og afgift?

6,2 liter V8 dieselmotor og kun 6200 i årlig afgift nøøj

-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 127 times
- Been thanked: 262 times
Hvis det er en M1151'er, mon så ikke totalvægten på over 6 tons har betydning, for ejerafgiften?
http://www.amgeneral.com/files/specs-sh ... -04-10.pdf

Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Mener armeringen bliver strippet fra de amerikanske surplus cirkus mili-biler....
Men der skal da næsten en minigun på taget...
Men der skal da næsten en minigun på taget...
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
-
- Gold Member
- Interesser: Blankvåben, luftpistol
- Geografisk sted: Fredericia, Danmark
- Has thanked: 37 times
- Been thanked: 20 times
Den er registreret med en totalvægt på 3492kg og egenvægt på 2440kg.
Men ser ud som et interessant prokekt. Har stort set alle ikke en indre drengerøv der gerne ville have sådan en?
Men ser ud som et interessant prokekt. Har stort set alle ikke en indre drengerøv der gerne ville have sådan en?
- Wildlife
- This member is
- Kontakt:
Den ovenstående herinde på danske plader, har en tilladt totalvægt på 3495 kg eller noget i den stil når jeg slår den op hos skat.dk :)JRexA skrev:Hvis det er en M1151'er, mon så ikke totalvægten på over 6 tons har betydning, for ejerafgiften?![]()