NSander skal have stor tak for at offentliggøre svaret fra Justitsministeriet, på forespørgslen angående en fortolkning af hvornår en foldekniv er at regne for værende enhåndsbetjent.
Svaret fra Justitsministeriet giver nemlig et indblik i hvorledes JM i deres arbejde genbruger/bygger deres arbejde på tidligere udarbejdede undersøgelser og skrivelser.
I svaret til NSander er det især interessant at se på det afsnit som til lejligheden er blevet indrammet i rødt.
Her referer den ansatte i JM til det forarbejde der ledte frem til ændringen af loven i 2004, nemlig lovforslag nr. L 97 af 26. November 2003. ( Der som bekendt var et lovforslag fra de Konservative der søgte at gøre ALLE knive ulovlige i det offentlige rum)
På retsinformation.dk kan vi finde det omtalte lovforslag samt den behandling den fik, både af jurister og ikke mindst af politikerne i folketingssalen.
(Se hele smøren her:
http://webarkiv.ft.dk/samling/20031/lov ... at/L97.htm )
I svaret til NSander citeres der således fra de bemærkninger som JM udarbejdede i forbindelse med lovforslag L 97. (
http://webarkiv.ft.dk/Samling/20031/lov ... at/L97.htm)
Her er det særlig interessant at kigge på afsnit 4.1.3.3 der lyder således:
Enhåndsbetjente foldeknive, jf. våbenbekendtgørelsens § 14, stk. 1, nr. 5
Som nævnt ovenfor har der i nogle sager været tvivl om afgrænsningen mellem enhåndsbetjente foldeknive og foldeknive, som lovligt kan bæres på offentlige steder. F.eks. kan det give anledning til tvivl, om en foldekniv med et hul i klingen til isættelse af en tap, er en enhåndsbetjent foldekniv, hvis tappen ikke aktuelt er placeret i knivklingen, jf. foto 1 - 3 i den vedlagte fotomappe.
Da det er muligt i sådanne tilfælde at opbevare kniv og tap separat med henblik på at samle delene, når kniven skal bruges, foreslås en præcisering af § 14, stk. 1, nr. 5, i bekendtgørelsen, sådan at det ikke afhænger af brugerens fingerfærdighed eller fingerkræfter, eller af, om kniven er slidt, om en kniv kan anses for at være en enhåndsbetjent foldekniv, men alene af knivens konstruktion.
Det kan f.eks. ske ved at formulere våbenbekendtgørelsens § 14, stk. 1, nr. 5, første led, sådan, at bestemmelsen omfatter enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret, så de i normal stand kan foldes ud med en hånd (hurtigtræksknive).
Her genkender vi ordlyden fra JM's skrivelse til NSander og ved at læse hele det omtalte afsnit i de bemærkninger som ligger til grund for JM's svar på forespørgslen, kan vi klart og tydeligt se hvad der sigtes på med at ændre ordlyden i våbenbekendtgørelsen, nemlig at gøre de knive der er konstrueret direkte til at være enhåndsbetjente ulovlige. Her er der således ingen tvivl om hvad der menes med at være "konstrueret til", det handler altså om intentionen med knivens udformning.
På dette grundlag hviler altså den del der nu er indskrevet i den gældende våbenbekendtgørelse der siger at:
§ 4. Stk. 2. Justitsministeren kan udstede regler om forbud mod at indføre, ved overdragelse at erhverve, at besidde, bære eller anvende, at overdrage eller at overlade andre besiddelsen af:.....enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at de i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd....
Med baggrund i dette, er det derfor svært at se hvorfor man pludselig er begyndt at fortolke loven på en ny og direkte modsat måde, af det der ligger til grund for lovgivningen på området?
Man kan ikke argumentere for at bemærkninger fra JM er forældede, da de ligger til grund for den gældende lov, og at JM med svaret til NSander har bevist at de stadig benytter sig at de tolkninger og bemærkninger som ligger til grund for at loven i 2004 blev ændret.
Også den seneste ændring af våbenloven "Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer (LBK nr. 1005 af 22/10/2012) indeholder den samme, uændrede ordlyd.
På denne baggrund kan jeg ikke udlede andet end at JM nu administrerer i modstrid med både sine egne jurister og gældende lovgivning idet det arbejde som JM foretog i forbindelse med Folketingets behandling af våbenloven i 2003/2004 har været det grundlag som folketingets medlemmer har vedtaget den gældende lovgivning udfra.
Nu må der altså snart være en voksen der kan kalde klassen til orden!?