Må haglpatroner opbevares i samme rum i våbenskabet?
Hej hvis der er tale om et lille skafor godkendt våbenskab med plads til 5 geværer samt en lille boks øverst der kan aflåses.
1.
Må haglpatroner så opbevares i samme rum som geværet står i våbenskabet, eller SKAL de låses inde i den lille boks øverst i skabet?
2.
Uanset om man har patroner i den lille boks eller ej - må man så lade denne nøgle ligge i selve våbenskabet som naturligvis er låst med skabets hovednøgle?
Den lokale jagtbutik siger til ovennævnte 2 spørgsmål at patronerne SKAL låses inde i boksen øverst i skabet samt at nøglen ikke må ligge i skabet. Begge udsagn mener jeg ikke kan udledes af våbenloven. Håber nogen kan svare. På forhånd tak :-)
1.
Må haglpatroner så opbevares i samme rum som geværet står i våbenskabet, eller SKAL de låses inde i den lille boks øverst i skabet?
2.
Uanset om man har patroner i den lille boks eller ej - må man så lade denne nøgle ligge i selve våbenskabet som naturligvis er låst med skabets hovednøgle?
Den lokale jagtbutik siger til ovennævnte 2 spørgsmål at patronerne SKAL låses inde i boksen øverst i skabet samt at nøglen ikke må ligge i skabet. Begge udsagn mener jeg ikke kan udledes af våbenloven. Håber nogen kan svare. På forhånd tak :-)
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Re: Må haglpatroner opbevares i samme rum i våbenskabet?
1: Ja, de skal bare være inde i skabet.
2: Ja, den lille boks er juridisk set ligegyldig.
2: Ja, den lille boks er juridisk set ligegyldig.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Ja, Skafor/EN-godkendelsen gælder udelukkende for YDERSKALLEN af skabet... alt indeni skabet er, for godkendelsen, irrelevant.
Præcis samme skab med præcis samme godkendelse, kan være udført:
- uden topboks/hylde,
- med hylde eller
- med topboks.
Basis/grund-skabet er hvad der opnår Skafor/EN-godkendelsen.
Topboksen har ofte en tarvelig lås som dårligt kan klassificeres højere end en standard møbellås, og det er nok højest for at holde små pilfingre uden værktøj ude af topboksen - en almindelig skruetrækker, så er topboksen også åben.
Præcis samme skab med præcis samme godkendelse, kan være udført:
- uden topboks/hylde,
- med hylde eller
- med topboks.
Basis/grund-skabet er hvad der opnår Skafor/EN-godkendelsen.
Topboksen har ofte en tarvelig lås som dårligt kan klassificeres højere end en standard møbellås, og det er nok højest for at holde små pilfingre uden værktøj ude af topboksen - en almindelig skruetrækker, så er topboksen også åben.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Ok - mange tak for svarene. Jeg tror de har misforstået i den lokale jagtbutik fordi der findes et skriv på nettet hvor der står at ammunition bør lægges i separat rum.
- Agamemnon
- Moderator
- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1072 times
Våbenbekendtgørelsen skrev: § 22. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 16, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.
Stk. 2. Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i sikringsskabe, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4. Opbevaring kan ske sammen med skydevåben.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
- Kambiri
- Silver Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Aalborg - Opland
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 6 times
Bør/skal.... Der er forskel(-;newhunt skrev:Ok - mange tak for svarene. Jeg tror de har misforstået i den lokale jagtbutik fordi der findes et skriv på nettet hvor der står at ammunition bør lægges i separat rum.
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:
Baikal IJ27e
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
- Mausertossen
- Platin Member
- Interesser: skydevåben
- Geografisk sted: Bagsværd
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 13 times
Lidt baggrund:
Den lille aflåselige boks øverst er en tysk ide, opdagede jeg da jeg købte våbenskab i et HELA byggemarked. Hvis skabet ikke har denne lille boks ændrer det ved skabets klassifikation i følge de tyske regler. Da rigtig mange våbenskabe bliver fabrikeret i Østeuropa (skyttebutikkens fx i Polen) er der en hvis tendens til standardisering.
-S
Den lille aflåselige boks øverst er en tysk ide, opdagede jeg da jeg købte våbenskab i et HELA byggemarked. Hvis skabet ikke har denne lille boks ændrer det ved skabets klassifikation i følge de tyske regler. Da rigtig mange våbenskabe bliver fabrikeret i Østeuropa (skyttebutikkens fx i Polen) er der en hvis tendens til standardisering.
-S
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.
And there were crackpots.
- RKN
- Platin Member
- Interesser: Skydning, Jagt og mad
- Geografisk sted: Jammerbugt
- Has thanked: 427 times
- Been thanked: 30 times
Det er jo også alt andet lige, nemmere for banditterne, når de ribber hele skabet. Dejligt nemt, at alt ammunition også er med i skabet. [emoji107]
Synes det er fuldstændigt tåbelige at vi skal samle alle vores våben, inklusiv bundstykker og ammunitionen i et skab. Ammunition/bundstykker/magasiner, skulle efter min mening , være gemt andetsteds.
Så er det da lidt mere besværligt for banditten, at finde det hele.
Det næste bliver sikkert , at vi der genlader, skal låse ladepressen inde, så den ikke kan blive brugt til at lade , ulovlige patroner. Dansk lovgivning er virkelig en brain fart, på mange måder. Men vi er jo lovlydige, jæger/skytter. Så vi skal bare rette ind, og sige javel. [emoji3]
Afsendt fra det mørke Nordjylland
Denmark
Synes det er fuldstændigt tåbelige at vi skal samle alle vores våben, inklusiv bundstykker og ammunitionen i et skab. Ammunition/bundstykker/magasiner, skulle efter min mening , være gemt andetsteds.
Det næste bliver sikkert , at vi der genlader, skal låse ladepressen inde, så den ikke kan blive brugt til at lade , ulovlige patroner. Dansk lovgivning er virkelig en brain fart, på mange måder. Men vi er jo lovlydige, jæger/skytter. Så vi skal bare rette ind, og sige javel. [emoji3]
Denmark
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
- Kambiri
- Silver Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Aalborg - Opland
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 6 times
Hvor står det egentlig at bundstykket skal opbevares sammen med våbenet? Havde egentlig tænkt mig at mine skulle opbevares i boksen (inde i huset) øh.. Som i at mit våbenskab skal stå ude i mit værksted og jeg har en boks (udenfor klasse) et andet sted i husetRKN skrev:Det er jo også alt andet lige, nemmere for banditterne, når de ribber hele skabet. Dejligt nemt, at alt ammunition også er med i skabet. [emoji107]
Denmark
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Baikal IJ27e
- LapuaMagnum
- Platin Member
- Interesser: Jagt, IPSC langspyt
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 395 times
- Been thanked: 105 times
Til højre retRKN skrev:Det er jo også alt andet lige, nemmere for banditterne, når de ribber hele skabet. Dejligt nemt, at alt ammunition også er med i skabet. [emoji107]
Denmark

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!
- Ninja_Moose
- Gold Member
- Interesser: Våben
- Geografisk sted: Sydjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 17 times
Der er mange våben hvor det ville blive lidt omstændigt at skulle afmontere bundstykket.Kambiri skrev:Hvor står det egentlig at bundstykket skal opbevares sammen med våbenet? Havde egentlig tænkt mig at mine skulle opbevares i boksen (inde i huset) øh.. Som i at mit våbenskab skal stå ude i mit værksted og jeg har en boks (udenfor klasse) et andet sted i husetRKN skrev:Det er jo også alt andet lige, nemmere for banditterne, når de ribber hele skabet. Dejligt nemt, at alt ammunition også er med i skabet. [emoji107]
Denmark
Jeg ville f.eks. være træt at at skulle gøre det med diverse halvautomatiske våben