Må haglpatroner opbevares i samme rum i våbenskabet?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Newhunt
Newbie
Newbie
Interesser: jagt
Geografisk sted: sjælland

Indlæg af Newhunt » 1. jun 2015, 17:01

Hej hvis der er tale om et lille skafor godkendt våbenskab med plads til 5 geværer samt en lille boks øverst der kan aflåses.

1.
Må haglpatroner så opbevares i samme rum som geværet står i våbenskabet, eller SKAL de låses inde i den lille boks øverst i skabet?

2.
Uanset om man har patroner i den lille boks eller ej - må man så lade denne nøgle ligge i selve våbenskabet som naturligvis er låst med skabets hovednøgle?

Den lokale jagtbutik siger til ovennævnte 2 spørgsmål at patronerne SKAL låses inde i boksen øverst i skabet samt at nøglen ikke må ligge i skabet. Begge udsagn mener jeg ikke kan udledes af våbenloven. Håber nogen kan svare. På forhånd tak :-)

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Re: Må haglpatroner opbevares i samme rum i våbenskabet?

Indlæg af Refraktorius » 1. jun 2015, 17:06

1: Ja, de skal bare være inde i skabet.

2: Ja, den lille boks er juridisk set ligegyldig.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 1. jun 2015, 17:21

Ja, Skafor/EN-godkendelsen gælder udelukkende for YDERSKALLEN af skabet... alt indeni skabet er, for godkendelsen, irrelevant.

Præcis samme skab med præcis samme godkendelse, kan være udført:
- uden topboks/hylde,
- med hylde eller
- med topboks.

Basis/grund-skabet er hvad der opnår Skafor/EN-godkendelsen.

Topboksen har ofte en tarvelig lås som dårligt kan klassificeres højere end en standard møbellås, og det er nok højest for at holde små pilfingre uden værktøj ude af topboksen - en almindelig skruetrækker, så er topboksen også åben.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Newhunt
Newbie
Newbie
Interesser: jagt
Geografisk sted: sjælland

Indlæg af Newhunt » 1. jun 2015, 18:29

Ok - mange tak for svarene. Jeg tror de har misforstået i den lokale jagtbutik fordi der findes et skriv på nettet hvor der står at ammunition bør lægges i separat rum.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Agamemnon » 1. jun 2015, 18:47

Våbenbekendtgørelsen skrev: § 22. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 16, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.
Stk. 2. Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i sikringsskabe, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4. Opbevaring kan ske sammen med skydevåben.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Kambiri » 2. jun 2015, 15:58

newhunt skrev:Ok - mange tak for svarene. Jeg tror de har misforstået i den lokale jagtbutik fordi der findes et skriv på nettet hvor der står at ammunition bør lægges i separat rum.
Bør/skal.... Der er forskel(-;
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 28 times
Been thanked: 13 times

Indlæg af Mausertossen » 2. jun 2015, 17:35

Lidt baggrund:
Den lille aflåselige boks øverst er en tysk ide, opdagede jeg da jeg købte våbenskab i et HELA byggemarked. Hvis skabet ikke har denne lille boks ændrer det ved skabets klassifikation i følge de tyske regler. Da rigtig mange våbenskabe bliver fabrikeret i Østeuropa (skyttebutikkens fx i Polen) er der en hvis tendens til standardisering.
-S
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 427 times
Been thanked: 30 times

Indlæg af RKN » 2. jun 2015, 19:19

Det er jo også alt andet lige, nemmere for banditterne, når de ribber hele skabet. Dejligt nemt, at alt ammunition også er med i skabet. [emoji107]
Synes det er fuldstændigt tåbelige at vi skal samle alle vores våben, inklusiv bundstykker og ammunitionen i et skab. Ammunition/bundstykker/magasiner, skulle efter min mening , være gemt andetsteds.
Så er det da lidt mere besværligt for banditten, at finde det hele.
Det næste bliver sikkert , at vi der genlader, skal låse ladepressen inde, så den ikke kan blive brugt til at lade , ulovlige patroner. Dansk lovgivning er virkelig en brain fart, på mange måder. Men vi er jo lovlydige, jæger/skytter. Så vi skal bare rette ind, og sige javel. [emoji3]

Afsendt fra det mørke Nordjylland
Denmark
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Kambiri » 2. jun 2015, 19:30

RKN skrev:Det er jo også alt andet lige, nemmere for banditterne, når de ribber hele skabet. Dejligt nemt, at alt ammunition også er med i skabet. [emoji107]
Synes det er fuldstændigt tåbelige at vi skal samle alle vores våben, inklusiv bundstykker og ammunitionen i et skab. Ammunition/bundstykker/magasiner, skulle efter min mening , være gemt andetsteds.
Det næste bliver sikkert , at vi der genlader, skal låse ladepressen inde, så den ikke kan blive brugt til at lade , ulovlige patroner. Dansk lovgivning er virkelig en brain fart, på mange måder. Men vi er jo lovlydige, jæger/skytter. Så vi skal bare rette ind, og sige javel. [emoji3]

Denmark
Hvor står det egentlig at bundstykket skal opbevares sammen med våbenet? Havde egentlig tænkt mig at mine skulle opbevares i boksen (inde i huset) øh.. Som i at mit våbenskab skal stå ude i mit værksted og jeg har en boks (udenfor klasse) et andet sted i huset
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 2. jun 2015, 20:10

RKN skrev:Det er jo også alt andet lige, nemmere for banditterne, når de ribber hele skabet. Dejligt nemt, at alt ammunition også er med i skabet. [emoji107]

Denmark
Til højre ret :smile:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Ninja_Moose
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 17 times

Indlæg af Ninja_Moose » 2. jun 2015, 22:06

Kambiri skrev:

Denmark
Hvor står det egentlig at bundstykket skal opbevares sammen med våbenet? Havde egentlig tænkt mig at mine skulle opbevares i boksen (inde i huset) øh.. Som i at mit våbenskab skal stå ude i mit værksted og jeg har en boks (udenfor klasse) et andet sted i huset
Der er mange våben hvor det ville blive lidt omstændigt at skulle afmontere bundstykket.
Jeg ville f.eks. være træt at at skulle gøre det med diverse halvautomatiske våben :blink:

Besvar