Forkert gebyr for fornyelse af våbentilladelse

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Forkert gebyr for fornyelse af våbentilladelse

Indlæg af Lassescout » 2. jun 2015, 14:27

Jeg har netop sendt dette til Justitsministeriet, Rigspolitiet og Danmarks Jægerforbund:

Politiet opkræver forkert gebyr for fornyelse af våbentilladelse

Der har i årevis været ført en praksis på politiets våbenkontorer, hvorefter politiet opkræver fuldt gebyr på 840 kr., når en borger ansøger om fornyelse af en våbentilladelse for hvilken der er betalt 840 kr. Politiets opfattelse er, at borgeren altid skal have en våbentilladelse der er betalt fuld pris for.

Dette er forkert.

Prisen er fastsat i Våbenlovens § 6B stk.1 der bestemmer, at for indgivelse af ansøgning om tilladelse efter denne lov betales 840 kr. Dog siger stk. 2, at afgiften nedsættes til det halve, hvis ansøgeren i forvejen har en våbentilladelse, for hvilken der er betalt fuld afgift.

Da våbenejere skal ansøge om ny våbentilladelse i god tid før udløbet af den gamle, vil ansøgeren på ansøgningstidspunktet have en tilladelse der er betalt fuld pris for, og han skal derfor kun betale halv pris for den nye. Jeg hæfter mig her ved, at der betales for indgivelse af ansøgning, ikke for selve tilladelsen. Det kan således ikke have betydning, hvornår den tilladelse der er betalt fuld pris for ansøgning til udløber, når bare den er gyldig på ansøgningstidspunktet.

Jeg går ud fra, at Rigspolitiet straks vil tage kontakt til politiets våbenkontorer ACØ og ACV og stoppe den ulovlige praksis, samt iværksætte tilbagebetaling af forkert opkrævede afgifter til de borgere der er ramt. Jeg kan for resten oplyse, at det er de seneste domstolsafgørelser af knivsager der har overbevist mig om, at våbenlovens bestemmelser skal tages bogstaveligt, og ikke er åbne for fortolkning. Da dette gælder for borgerne, må det også gælde for politiet selv.

Med venlig hilsen

LasseScout
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Re: Forkert gebyr for fornyelse af våbentilladelse

Indlæg af Robse » 2. jun 2015, 15:04

:giggle: :numberone:
Så kan de lære det.
Eat shit!
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Bobo
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 44 times

Indlæg af Bobo » 2. jun 2015, 15:13

Spændende forsøg, jeg har en til 840 der udløber i september, men da det efterhånden kun er junior der bruger riflen tænkte jeg at lade den fare ( og han har jo også betalt 840), men nu vil jeg lige vente og se.
Jeg ville dog hellere gi de penge og de så fortolkede knivloven med en smule intellekt og fornuft, men det er en interessant kobling du laver :respekt:
mvh bobo
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1071 times

Indlæg af Agamemnon » 2. jun 2015, 15:21

Lassescout skrev:Jeg har netop sendt dette til Justitsministeriet, Rigspolitiet og Danmarks Jægerforbund:

Der har i årevis været ført en praksis på politiets våbenkontorer, hvorefter politiet opkræver fuldt gebyr på 840 kr., når en borger ansøger om fornyelse af en våbentilladelse for hvilken der er betalt 840 kr. Politiets opfattelse er, at borgeren altid skal have en våbentilladelse der er betalt fuld pris for.

Dette er forkert.

Prisen er fastsat i Våbenlovens § 6B stk.1 der bestemmer, at for indgivelse af ansøgning om tilladelse efter denne lov betales 840 kr. Dog siger stk. 2, at afgiften nedsættes til det halve, hvis ansøgeren i forvejen har en våbentilladelse, for hvilken der er betalt fuld afgift.

Da våbenejere skal ansøge om ny våbentilladelse i god tid før udløbet af den gamle, vil ansøgeren på ansøgningstidspunktet have en tilladelse der er betalt fuld pris for, og han skal derfor kun betale halv pris for den nye. Jeg hæfter mig her ved, at der betales for indgivelse af ansøgning, ikke for selve tilladelsen. Det kan således ikke have betydning, hvornår den tilladelse der er betalt fuld pris for ansøgning til udløber, når bare den er gyldig på ansøgningstidspunktet.

Jeg går ud fra, at Rigspolitiet straks vil tage kontakt til politiets våbenkontorer ACØ og ACV og stoppe den ulovlige praksis, samt iværksætte tilbagebetaling af forkert opkrævede afgifter til de borgere der er ramt. Jeg kan for resten oplyse, at det er de seneste domstolsafgørelser af knivsager der har overbevist mig om, at våbenlovens bestemmelser skal tages bogstaveligt, og ikke er åbne for fortolkning. Da dette gælder for borgerne, må det også gælde for politiet selv.

Med venlig hilsen

LasseScout
Både fluekneppende og rethaverisk på én og samme tid.... Smukt :Hug:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 2. jun 2015, 15:24

Lasse :thumbup:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 2. jun 2015, 15:28

Jamen altså for hulan da... Det er så smukt skrevet det der, så man næsten må knibe en tåre.... :respekt: :rolf:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

HDM
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagt, genladning
Geografisk sted: sønderjylland
Been thanked: 3 times

Indlæg af HDM » 2. jun 2015, 18:33

politiet prøver da bare at gøre deres arbejde.... MALKE DEN DANSKE BEFOLKNING,
For de penge som skattefar ikke allerede har taget! :mad:
Du må selv være den forandring, som du ønsker at se i verden.– Mahatma Gandhi

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Indlæg af Gråskæg » 2. jun 2015, 21:28

Jeg forstår ikke helt problemstillingen, uanset hvor mange våben med tilladelse, som man har, så vil der vel altid være mindst en, der er en 840,- krs. tilladelse, og de efterfølgende er så halv pris.
Hvordan kan Politiet gå forkert af det?

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 2. jun 2015, 21:46

At det retteligt kun skulle være den allerførste tilladelse, de kan tillade sig at kræve 840,- for. Efterfølgende har man en tilladelse.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Gråskæg » 2. jun 2015, 21:49

C-X skrev:At det retteligt kun skulle være den allerførste tilladelse, de kan tillade sig at kræve 840,- for. Efterfølgende har man en tilladelse.
Altså - man bør kun betale fuld pris første gang, man søger?!

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 232 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 2. jun 2015, 21:53

Gråskæg skrev:Jeg forstår ikke helt problemstillingen, uanset hvor mange våben med tilladelse, som man har, så vil der vel altid være mindst en, der er en 840,- krs. tilladelse, og de efterfølgende er så halv pris.
Hvordan kan Politiet gå forkert af det?
Som det er i dag, så betaler du 840,- for den næste tilladelse, hvis du ikke længere er indehaver af en tilladelse du har betalt 840,- for. Det hjælper dig ikke, om du så har 10 våben du har givet 420,- for.

Hilsen Kenneth

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 2. jun 2015, 21:57

Gråskæg skrev:
C-X skrev:At det retteligt kun skulle være den allerførste tilladelse, de kan tillade sig at kræve 840,- for. Efterfølgende har man en tilladelse.
Men så har man da ikke en fuld pris-tilladelse til sidst...

Hvis jeg ellers forstår Lasses pointe, så må det være at man betaler kr. 840,- for den allerførste tilladelse.. Når den så er ved at udløbe ansøger man om forlængelse. Det bør så være til halv pris, da man jo har en fuld pris-tilladelse på ansøgningstidspunktet. Og det er jo det der står i loven... Når så den tilladelse udløber, eller en af dine andre, så skal der betales fuld pris for den, da du jo så ikke har en fuldpris-tilladelse på det tidspunkt... Og når den så udløber, så er det samme mølle igen...

Håber det er rigtigt forstået, og du forstår meningen... :blink: :fun:
M.v.h. Timber

Gråskæg
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Gråskæg » 2. jun 2015, 22:07

Timber skrev:
Gråskæg skrev:

Hvis jeg ellers forstår Lasses pointe, så må det være at man betaler kr. 840,- for den allerførste tilladelse.. Når den så er ved at udløbe ansøger man om forlængelse. Det bør så være til halv pris, da man jo har en fuld pris-tilladelse på ansøgningstidspunktet. Og det er jo det der står i loven... Når så den tilladelse udløber, eller en af dine andre, så skal der betales fuld pris for den, da du jo så ikke har en fuldpris-tilladelse på det tidspunkt... Og når den så udløber, så er det samme mølle igen...

Næh ikke rigtigt, jeg er blot forvirret på et højere plan.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 89 times

Indlæg af Boerge » 2. jun 2015, 22:12

Her;

Der skal overføres fuld afgift på 840 kr., medmindre ansøgeren i forvejen er i besiddelse af en anden gyldig våbentilladelse, som der er betalt fuld afgift for, så skal der indbetales 420 kr.

Bemærk: af en anden!! ( altså ikke den man nu søger fornyet, og som teknisk set stadig er i kraft )
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 2. jun 2015, 22:18

Timber skrev: Hvis jeg ellers forstår Lasses pointe, så må det være at man betaler kr. 840,- for den allerførste tilladelse.. Når den så er ved at udløbe ansøger man om forlængelse. Det bør så være til halv pris, da man jo har en fuld pris-tilladelse på ansøgningstidspunktet. Og det er jo det der står i loven... Når så den tilladelse udløber, eller en af dine andre, så skal der betales fuld pris for den, da du jo så ikke har en fuldpris-tilladelse på det tidspunkt... Og når den så udløber, så er det samme mølle igen...

Sådan så jeg også på det, indtil jeg lige lod den rotere en ekstra gang.
Så længe man har den første tilladelse, altså den man startede med som den
første, og derfor betalte fuld pris for at ansøge om, så er man dermed i en besiddelse
af en tilladelse som man oprindeligt har betalt fuld pris for at ansøge om.
I den forbindelse nævnes der jo intet om, at en fornyelse er at betragte som
en ny ansøgning, eller at starte forfra, blot en opfriskning af en bestående.
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 2. jun 2015, 22:42

Robse skrev:
Timber skrev: Hvis jeg ellers forstår Lasses pointe, så må det være at man betaler kr. 840,- for den allerførste tilladelse.. Når den så er ved at udløbe ansøger man om forlængelse. Det bør så være til halv pris, da man jo har en fuld pris-tilladelse på ansøgningstidspunktet. Og det er jo det der står i loven... Når så den tilladelse udløber, eller en af dine andre, så skal der betales fuld pris for den, da du jo så ikke har en fuldpris-tilladelse på det tidspunkt... Og når den så udløber, så er det samme mølle igen...

Sådan så jeg også på det, indtil jeg lige lod den rotere en ekstra gang.
Så længe man har den første tilladelse, altså den man startede med som den
første, og derfor betalte fuld pris for at ansøge om, så er man dermed i en besiddelse
af en tilladelse som man oprindeligt har betalt fuld pris for at ansøge om.
I den forbindelse nævnes der jo intet om, at en fornyelse er at betragte som
en ny ansøgning, eller at starte forfra, blot en opfriskning af en bestående.
He he, ja ,man skal lige lade den rotere nogen ekstra gange for at finde hoved og hale i det efterhånden.. Men Boerge har vist pindet den rimeligt godt ud, så jeg tror jeg er med nu... :fun:
M.v.h. Timber

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 2. jun 2015, 22:43

Gråskæg skrev:
Timber skrev:
Gråskæg skrev:

Næh ikke rigtigt, jeg er blot forvirret på et højere plan.
Det var jeg sgu også en overgang.. Men efter Boerges indlæg, tror jeg at jeg er kommet med igen.. :fun:
M.v.h. Timber

SvenP
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Antikke våben / jagtvåben
Geografisk sted: Fyns land

Indlæg af SvenP » 3. jun 2015, 01:30

Men den må vel koste 840,- hver anden gang alligevel.
Og har man flere tilladelser, bliver det jo bare den næste der skal fornyes, der er dyr.

Mvh. Sven

Sendt fra min SM-G800F med Tapatalk

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 3. jun 2015, 01:56

De kan vel også vælge at tage 840kr for den første ansøgning til en specifik riffel.... og 420 for fornyelsen... - og igen 840kr for en anden riffel... så hver gang vi får en ny riffel, så koster den 840 i oprettelse, og 420kr i fornyelse.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 3. jun 2015, 07:35

Boerge skrev:Her;

Der skal overføres fuld afgift på 840 kr., medmindre ansøgeren i forvejen er i besiddelse af en anden gyldig våbentilladelse, som der er betalt fuld afgift for, så skal der indbetales 420 kr.

Bemærk: af en anden!! ( altså ikke den man nu søger fornyet, og som teknisk set stadig er i kraft )
Våbenloven skriver intet om fornyelse af eksisterende tilladelser, eller om forlængelse af gyldighed, de begreber eksisterer ikke. Du ansøger om en ny tilladelse til din riffel, ikke om forlængelse af den gamle. Så når du ansøger om den nye tilladelse har du en anden (end den nye) i forvejen. Altså skal du kun betale halv pris for den nye.
Stk. 2. Tilladelser til våbensamlere og til riflede jagtvåben til jægere udstedes dog med en gyldighedstid på 10 år. Tilsvarende gælder tilladelser til signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben.

( Men et øjeblik havde du mig da rystet :giggle: :giggle: :giggle: )

Det er rigtigt, at når man kun har riffel eller rifler på tilladelser der er betalt halv pris på, så skal der betales fuld pris for den næste, for så har man ikke en til fuld pris i forvejen. Det er ikke rigtigt, at man altid skal have en tilladelse der er betalt fuld pris for.

Lad os tage det (lidt urealistiske) eksempel, at en mand kun har én riffel. Så vil han med den nuværende praksis komme til at betale fuld pris hvert 10. år. Men hvis politiet fulgte reglerne, vil han kun komme til at betale fuld pris hvert 20. år.

For mit eget vedkommende har jeg vist aldrig præsteret at have den samme riffel i 10 år i træk, men jeg har tit solgt en riffel til en forhandler i bytte for en ny. I de tilfælde har jeg altid søgt tilladelse til den nye, før jeg afmelder den gamle. På den måde får jeg en ny riffel på 420 kr. tilladelse, hvis der var betalt fuld pris for den gamle. Derved har jeg i en periode ikke haft nogen riffel på en dyr tilladelse, men næste gang jeg laver samme nummer, eller køber en riffel mere, skal jeg betale fuld pris, for så har jeg ikke en i forvejen der er betalt fuld pris for.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 2. jul 2015, 08:58

Lassescout skrev:Jeg har netop sendt dette til Justitsministeriet, Rigspolitiet og Danmarks Jægerforbund:

Dette er forkert.

Med venlig hilsen

LasseScout
Har du hørt fra JM?
(Ellers er det jo efter den obligatoriske måned man huske dem på man har henvendt sig ;-) )
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 2. jul 2015, 22:12

Åhja, det havde jeg sku da glemt. Jeg bliver nok lidt blød på mine gamle dage.

Nå, Justitsministeriet har som sædvanlig holdt sig ophøjet tavse. Rigspolitiet sendte min henvendelse til ACV, og en specialanklager herfra har sørme svaret. Nu kan jeg ikke rigtig klippe fra en PDF fil og sætte ind her, men svaret er lidt i retning af " Lille De...." og så forklarer specialanklageren, at jeg skal opfatte den nedsatte afgift som en mængderabat, og at han derfor ikke mener at mængderabatten kan omfatte det våben som udløste den.

Det fatter jeg hat af. Der står ikke noget om mængderabat i våbenloven, der står kun at afgiften nedsættes til det halve hvis ansøgeren i forvejen har en tilladelse der er betalt fuld afgift for. Jeg ved ikke rigtig om jeg gider fortsætte med at skændes med specialanklageren, han kan vel bruge sin tid bedre på at udstede nogle tilladelser. Men hans konklusion skal vel forstås sådan, at han vil fortsætte med at forlange fuld afgift fra folk der i forvejen har en tilladelse der er betalt fuld afgift for. Og det er ulovligt.

Jeg sender nok lige hans svar en tur til JM og RP, men jeg tror ikke jeg kommer så meget længere før jeg selv skal have "den dyre" tilladelse fornyet. Lige for tiden er jeg nemlig ikke part i nogen sag. Til den tid kan jeg køre den igennem klagesystemet og op til Ombudsmanden, men det sker først i 2021. Andre er velkomne til at tage den i forvejen.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 3. jul 2015, 09:36

Jeg har "desværre" heller ikke nogen lige på trapperne.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 3. jul 2015, 11:39

Ditto her. Har lige forlænget min den dyre her i februar. Lidt ærgerligt, for ellers havde jeg været frisk... :fun:
M.v.h. Timber

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 3. jul 2015, 16:09

Det burde vel retteligt ændres til at første riffeltilladelse koster 840kr, idet man måske tjekker dybere efter om ansøgeren opfylder kriterierne til riffeltilladelse.

Så burde man kunne skrive riffeltilladelsesnummer på de efterfølgende ansøgninger, og dermed pege på tidligere sagsbehandling og dermed godkendelser af ansøgninger, hvilket sparer politiet for sagsbehandling, og hvilket igen må spare på omkostningerne i tid og dermed omkostninger til sagsbehandling, og man så slipper med 420kr.

Dermed burde det være ligegyldigt om man har en 840kr tilladelse eller om man har soldt den oprindelige 840kr/tilladelse riffel, da det rent er sagsbehandlingen man kigger på og hvorvidt man stadig er godkendt til overhovedet have riffeltilladelser.

I min verden burde man kun betale 840kr for den første riffeltilladelse man får NOGENSINDE. Og så længe man kan pege på øvrige tilladelser, så slipper de vel for at tage den store kontrol og man burde slippe med 420kr.

Det er rigtigt, der står intet om mængderabat, men der står heller ikke at man SKAL have en 840kr tilladelse for at få rabat på de efterfølgende. Så den var billigt sluppen, muligvis for ikke selv at skulle tage stilling, men for at bortforklare hvorfor man gør som man gør.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Besvar