Vildkatte kolonihave - hvad gør man?
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 4 times
Vildkatte kolonihave - hvad gør man?
Står i det problem, at en bekendt har en million vildkatte i hendes kolonihave.. Hvad kan hun gøre ved det ? Kattens værn / dyrenes beskyttelse osv vil desværre ikke afhjælpe hende med problemet :/
Det største problem er at de vildekatte angriber hendes kat / personer i haven..
Må de skydes eller da de ikke er til at fange..
Det største problem er at de vildekatte angriber hendes kat / personer i haven..
Må de skydes eller da de ikke er til at fange..
- Nic
- Bronze Member
- Interesser: Jagt og Våben
- Geografisk sted: Lolland
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 1 time
Re: Vildkatte kolonihave - hvad gør man?
nogle kommuner har fælder man kan låne gratis.
så det ellers god jagt, men husk nu for guds skyld at varsle om det, for de knapt så vilde katte går også i fælden.
så det ellers god jagt, men husk nu for guds skyld at varsle om det, for de knapt så vilde katte går også i fælden.
-
- Gold Member
- Interesser: Buejagt, buebyg og knive
- Geografisk sted: Midtvestsjælland
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 41 times
Jeg er ikke helt sikker på at det er så simpelt:Nic skrev:nogle kommuner har fælder man kan låne gratis.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=57583
Cheers§ 2. Indfangning og aflivning af herreløse katte må kun foretages af en praktiserende dyrlæge eller af personer, som denne har instrueret og fører tilsyn med.
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre
― Ben Goldacre
- 308 W
- Platin Member
- Interesser: Jagt & Hundetræning
- Geografisk sted: Midt/Vestjylland
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 19 times
Skyde i en kolonihave? Det er lige til forsiden af ekstra bladet [emoji33]
Fælder eller en højtryksrenser [emoji56]
Sendt fra min D5803
Sendt fra min D5803
-
- Bronze Member
Havde nu tænkt et luftgevær eller noget lignede :p Men ja det er lige til EB.. Også derfor jeg er lidt på bar bund når ingen kan hjælpe308 W skrev:Skyde i en kolonihave? Det er lige til forsiden af ekstra bladet [emoji33]
Sendt fra min D5803

- Bemoni1
- Gold Member
- Interesser: Pistolskydning og Longrange
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 40 times
- Been thanked: 28 times
Lad for himlens skyld skyderen blive i skabet!!!!!!!
Så vidt jeg husker, er det en opgave for kommunen at sørge for at indfange forvildede katte, selvom de ret ofte gør alt for at undgå det..
Alle husejere betaler for skadedyrsbekæmpelse og det er bare med at holde dem op på det.
Hvordan de så vil gribe det an, er lidt forskelligt, men ret ofte udliciterer de opgaven til Kattens Værn, som derefter foranstalter et veritabelt massemord på områdets katte og får lov til at tage skraldet for det.
Men hellere dem, end en irriteret husejer, med et luftgevær.
Så vidt jeg husker, er det en opgave for kommunen at sørge for at indfange forvildede katte, selvom de ret ofte gør alt for at undgå det..
Alle husejere betaler for skadedyrsbekæmpelse og det er bare med at holde dem op på det.
Hvordan de så vil gribe det an, er lidt forskelligt, men ret ofte udliciterer de opgaven til Kattens Værn, som derefter foranstalter et veritabelt massemord på områdets katte og får lov til at tage skraldet for det.
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.
Milton Friedman on government regulations.
-
- Bronze Member
Jeg prøver at henvise hende jeg kender til kommunen igen også videre fortælle det du skriver :) Fordi de har prøvet at "glide" af på den et par gange ved jeg :)Bemoni1 skrev:Lad for himlens skyld skyderen blive i skabet!!!!!!!
Grunden til våben blev nævnt er pga. formanden/ bestyrelsen for kolonihaven selv har haft det på tale om det var en mulighed :)
- Kode1303
- Gold Member
- Interesser: Ammunition og skydning.
- Geografisk sted: Holstebro
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 14 times
Her står det meste vist - bl.a. at der skelnes mellem indfangning med henblik på aflivning og bare indfangning.
Lovgivning vedr. katte.
Lovgivning vedr. katte.
Make mine a carbine.
-
- Gold Member
- Interesser: skydning, genladning
- Geografisk sted: Jylland-nordvest
- Been thanked: 8 times
Holten101 skrev:Jeg er ikke helt sikker på at det er så simpelt:Nic skrev:nogle kommuner har fælder man kan låne gratis.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=57583
Cheers§ 2. Indfangning og aflivning af herreløse katte må kun foretages af en praktiserende dyrlæge eller af personer, som denne har instrueret og fører tilsyn med.
Hvordan finder man ud af om denne eller hin kat er en "vild"kat eller et omstrejfende husdyr?
Man skal ikke skyde bjørnen før skindet er solgt
- LapuaMagnum
- Platin Member
- Interesser: Jagt, IPSC langspyt
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 395 times
- Been thanked: 105 times
Man skal nok indlede sin fangst af katte med at informere alle dem som har kat i kolonihaven og måske andre hvis der ligger huse opad kolonien, så de i det mindste har en chance for at holde deres kat inde, og de ved hvad der sker efterfølgende hvis den bliver fanget, så man spiller med åbne kort selvom det måske ikke er rart, og måske sætte en tidshorisont for hvornår man sætter fælder op og lukker dem igen.
mvh
mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 126 times
- Been thanked: 260 times
Her er hvad Horsens Kommune skriver
http://www.horsens.dk/Erhverv/Skadedyr% ... katte.aspx
Måske der er noget, der kan bruges
Og her Albertslund
http://albertslund.dk/borger/bolig-bygg ... ese-katte/
http://www.horsens.dk/Erhverv/Skadedyr% ... katte.aspx
Måske der er noget, der kan bruges
Og her Albertslund
http://albertslund.dk/borger/bolig-bygg ... ese-katte/
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
- PWS
- Silver Member
- Geografisk sted: 3050
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 25 times
Nu kender jeg ikke lige din baggrund og dine evner til at vurdere luftvåbens dødelighed på katte, men hvis du begynder at skyde katte med luftgevær ville jeg som udgangspunkt være den første der meldte dig såfremt jeg så det.Flakker skrev:Havde nu tænkt et luftgevær eller noget lignede :p Men ja det er lige til EB.. Også derfor jeg er lidt på bar bund når ingen kan hjælpe308 W skrev:Skyde i en kolonihave? Det er lige til forsiden af ekstra bladet [emoji33]
Sendt fra min D5803
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Tysk jagtterrier løser problemet effektivt, men hverken eller pænt...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Et tilpas kraftigt luftgevær kan da sagtens nappe en kat. Men lovligt er det ikke...PWS skrev:Nu kender jeg ikke lige din baggrund og dine evner til at vurdere luftvåbens dødelighed på katte, men hvis du begynder at skyde katte med luftgevær ville jeg som udgangspunkt være den første der meldte dig såfremt jeg så det.Flakker skrev:Havde nu tænkt et luftgevær eller noget lignede :p Men ja det er lige til EB.. Også derfor jeg er lidt på bar bund når ingen kan hjælpe308 W skrev:Skyde i en kolonihave? Det er lige til forsiden af ekstra bladet [emoji33]
Sendt fra min D5803
M.v.h. Timber
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..

- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Og derfor skal man også holde sig helt fra den slags... Med mindre man ligefrem ønsker at være årsag til flere anfald af politisk handlekraft og deraf følgende hovedløse forbud...Timber skrev:Et tilpas kraftigt luftgevær kan da sagtens nappe en kat. Men lovligt er det ikke...PWS skrev:Nu kender jeg ikke lige din baggrund og dine evner til at vurdere luftvåbens dødelighed på katte, men hvis du begynder at skyde katte med luftgevær ville jeg som udgangspunkt være den første der meldte dig såfremt jeg så det.Flakker skrev:Havde nu tænkt et luftgevær eller noget lignede :p Men ja det er lige til EB.. Også derfor jeg er lidt på bar bund når ingen kan hjælpe308 W skrev:Skyde i en kolonihave? Det er lige til forsiden af ekstra bladet [emoji33]
Sendt fra min D5803
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Det var bestemt heller ingen opfordring. Jeg kender udemærket den såkaldte politiske handlekraft, og tåbelige love qua diverse samtaler med JM i luftvåbensagen...Elbæk skrev:Og derfor skal man også holde sig helt fra den slags... Med mindre man ligefrem ønsker at være årsag til flere anfald af politisk handlekraft og deraf følgende hovedløse forbud...Timber skrev:Et tilpas kraftigt luftgevær kan da sagtens nappe en kat. Men lovligt er det ikke...PWS skrev:Nu kender jeg ikke lige din baggrund og dine evner til at vurdere luftvåbens dødelighed på katte, men hvis du begynder at skyde katte med luftgevær ville jeg som udgangspunkt være den første der meldte dig såfremt jeg så det.Flakker skrev:Havde nu tænkt et luftgevær eller noget lignede :p Men ja det er lige til EB.. Også derfor jeg er lidt på bar bund når ingen kan hjælpe308 W skrev:Skyde i en kolonihave? Det er lige til forsiden af ekstra bladet [emoji33]
Sendt fra min D5803

M.v.h. Timber

- BentxBetjent
- Platin Member
- Interesser: Rifler, airguns
- Geografisk sted: Udenfor Horsens
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 91 times
Hvad er energi kravet til katte?
Er det ikke et spørgsmål om human aflivning?
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)
Det tager kun 2 minutter ..........
( ͡° ͜ʖ ͡°)
Det tager kun 2 minutter ..........
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Katte er desværre no-go. Hvis man absolut skal bryde loven, kan man lige så godt gøre det med en armbryst, så er det da i det mindste gjort grundigt (= dobbelt lovbrud).BentxBetjent skrev:Hvad er energi kravet til katte?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Rahan
- Platin Member
- Interesser: Jagt og skydning.
- Geografisk sted: Holstebro
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 16 times
Jeg har selv døjet med katte der sked i løs sand langs huset.
Hvergang man åbnede vinduet var der en fæl stank af kattelort.
Problemet er løst nu, og opskriften var simpel.
Køb en minkfælde ved Harald Nyborg.
Placer et lille stykke pålæg i fælden, hamburgryg virker fantastisk !
Tøm fælden nogle gange dagligt, og problemet er hurtigt ovre.
En Salonriffel med lyddæmper er suveræn til jobbet.
MEN konen nedlagde desværre veto mod denne yderst humane metode til at decimere katte bestanden.
Så kattene blev alle efterfølgende udsat langt væk hjemmefra.
Hvergang man åbnede vinduet var der en fæl stank af kattelort.
Problemet er løst nu, og opskriften var simpel.
Køb en minkfælde ved Harald Nyborg.
Placer et lille stykke pålæg i fælden, hamburgryg virker fantastisk !
Tøm fælden nogle gange dagligt, og problemet er hurtigt ovre.
En Salonriffel med lyddæmper er suveræn til jobbet.
MEN konen nedlagde desværre veto mod denne yderst humane metode til at decimere katte bestanden.
Så kattene blev alle efterfølgende udsat langt væk hjemmefra.
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Før vi havner i noget der kan tolkes som tilståelse af eller opfordring til lovbrud tager vi en opsummering:
- er det på egen grund og "egne katte", så må man indfange og aflive katte hvis man gør det humant. Som bonde, jæger eller dyrlæge, så har man den fornødne baggrund til at gøre det.
- ved vildkatte: kontakt kommunen.
- det er ikke lovligt at bortskyde eller på anden måde eliminere andres kæledyr
- luftgeværer og lignende legetøj er langt fra kraftige nok til at aflive en kat sikkert og humant
- opfording til lovbrud tolereres ikke. Det vil i mindre alvorlige tilfælde give en advarsel, i mere alvorlige et ban fra NVF.
Tråden er låst.
- er det på egen grund og "egne katte", så må man indfange og aflive katte hvis man gør det humant. Som bonde, jæger eller dyrlæge, så har man den fornødne baggrund til at gøre det.
- ved vildkatte: kontakt kommunen.
- det er ikke lovligt at bortskyde eller på anden måde eliminere andres kæledyr
- luftgeværer og lignende legetøj er langt fra kraftige nok til at aflive en kat sikkert og humant
- opfording til lovbrud tolereres ikke. Det vil i mindre alvorlige tilfælde give en advarsel, i mere alvorlige et ban fra NVF.
Tråden er låst.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."