Signalvåben og opbevaring - hvordan er det nu det er?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Signalvåben og opbevaring - hvordan er det nu det er?

Indlæg af Lycon » 16. jul 2015, 20:07

Hvordan var det nu det var, jeg mener at konklusionen sidst vi talte om det blev at signalvåben var undtaget for opbevaringsregler (EN-1143-1), efter samme model som magasiner og blankvåben?
Er der en der kan henvise til noget lovstof på området?

Edit: Et tillægsspørgsmål.
Jeg er bekendt med at man én gang årligt skal sende sin samlerliste ind for validering, uagtet om der er til- eller afgang på denne.
Men hvis man nu ikke har nogle Signalvåben på samlertilladelsen, skal den tomme liste så stadig sendes ind?
I forvejen er det det rene Gøg & Gokke, så det ville ikke undre mig spor om den skulle.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Corysan
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Re: Signalvåben og opbevaring - hvordan er det nu det er?

Indlæg af Corysan » 17. jul 2015, 09:40

Lycon skrev:Hvordan var det nu det var, jeg mener at konklusionen sidst vi talte om det blev at signalvåben var undtaget for opbevaringsregler (EN-1143-1), efter samme model som magasiner og blankvåben?
Er der en der kan henvise til noget lovstof på området?

Edit: Et tillægsspørgsmål.
Jeg er bekendt med at man én gang årligt skal sende sin samlerliste ind for validering, uagtet om der er til- eller afgang på denne.
Men hvis man nu ikke har nogle Signalvåben på samlertilladelsen, skal den tomme liste så stadig sendes ind?
I forvejen er det det rene Gøg & Gokke, så det ville ikke undre mig spor om den skulle.
Er helt sikker på at selv om du ikke har nogle signal våben så blive du stadig afkrævet en ny liste en gang om året :blink:
Blev selv afkrævet en "ny" liste tre uger efter jeg fik min samler tilladelse til signal våben... Havde sgu ikke lige fået anskaffet nogle endnu :rolf:
Jeg har altid vist at vi var de bedste - men at de andre var så ringe havde jeg ikke drømt om...

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 17. jul 2015, 10:41

Her er reglen:

Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
Det handler altså om, hvad der er omfattet af våbenlovens §1 stk.1 nr.1, så du får lige våbenlovens § 1 her:
§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,
2) dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler.
3) ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler,
4) håndgranater, bomber, miner og lignende våben, der virker ved en gennem eksplosion fremkaldt trykvirkning eller udslyngning af smålegemer,
5) patroner, ampuller og spraydåser samt lignende genstande, der ved spredning af stoffer er beregnet til at virke skadevoldende, bedøvende eller irriterende i kortere tid efter eksponeringen,
6) eksplosivstoffer (eksplosive stoffer og eksplosivstofholdige genstande),
7) armbrøster og slangebøsser,
8) signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben,
9) lyddæmpere, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben,
10) optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk lysforstærknings- eller infrarødt udstyr, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben eller armbrøster.
Nu kan man vel godt diskutere om et signalvåben fremtræder som et skydevåben eller kan ombygges til det, og det dermed er omfattet af opbevaringskravet i §1 stk.1 nr.1. men eftersom signalvåben specifikt er nævnt i § 1 stk.1 nr. 8, må man antage, at de ikke er omfattet af samme opbevaringskrav. Hvis de var, kunne man jo have skrevet det i bekendtgørelsen.

Men med tanke på domspraksis for enhåndsbetjente knive tør man efterhånden ikke afvise de mest vidtrækkende tolkninger af våbenloven, så min signalpistol ligger i våbenskabet. Der ligger så meget andet rod, så en lille pencilpistol fra eller til gør ikke den store forskel :oops:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 17. jul 2015, 11:05

Lassescout skrev:Her er reglen:
Tak Lasse, det var lige det jeg skulle bruge. :razz:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Besvar