Samtykkeerklæring

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
downtown6360
Newbie
Newbie
Interesser: jæger
Geografisk sted: Sønderjylland

Samtykkeerklæring

Indlæg af downtown6360 » 7. okt 2015, 16:10

Jeg bestod 18.09.2015 jagtprøven og glædede mig til at betale for mit jagttegn, så jeg kunne komme ud på flugtskydningsbanen og træne til haglprøven.

Til min store overraskelse modtog jeg afslag på jagttegn fra politiet og besked om at jeg ville modtage en samtykkeerklæring som jeg skulle underskrive, scanne på computer og sende retur.

Det gjorde jeg 22.09 og ventede spændt.

I brevet stod at jeg selv skulle gå ind på mitjagttegn.dk og kontrollere om jeg blev godkendt, da man ikke får svar på nogen måde.

28.09 kontaktede jeg våbenkontoret i Holstebro som lige havde modtaget min samtykkeerklæring, den søde dame i røret kunne fortælle mig at hvis man stod i deres register på nogen måde så blev man ikke automatisk godkendt. Hun kunne se jeg havde fået en bøde for at snakke i telefon under kørsel og ellers skulle hun tilbage til 2004 hvor hun også kunne se noget. Jeg spurgte så om det havde indflydelse på min godkendelse og svaret var at ved vaneforbryder ( hvilket jeg bestemt ikke betegner mig selv som ) gik man 10 år tilbage og så på ens "sager", hun kunne dog ikke se at der skulle være problemer og jeg åndede lettet op, MEN glæden varede meget kort.

Hun kunne oplyse at den skulle manuel behandles men det kunne hun ikke gøre, da det var en anden kollega der havde den "stak" jeg lå i. FEDT!! Behandlingstiden er så bare lige 1-2 måneder!!!!!

1-2 måneder inden jeg kan blive godkendt og betale for mit jagttegn, erhverve mig et haglvåben og påbegynde skydetræning!!

Det betyder så desværre også at alle de jagter jeg er blevet budt på, kan jeg nu melde afbud til, da jeg ikke har en jordisk chance for at nå at bestå en haglprøve inden jagtsæson 2015 er slut.

Mit spørgsmål er så: Kan det virkeligt at rigtigt at man skal vente så længe? og hvem kan man klage til?

På forhånden tak for jeres svar

dksith
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Samtykkeerklæring

Indlæg af dksith » 7. okt 2015, 17:01

Havde en kammerat der skulle vente i 2 år efter han bestod jagttegnet, da han havde givet en et slag i maven 3 år tidligere engang han havde været i byen, og derfor blev sigtet for vold, det eneste han kunne gøre var at tage en snak med den lokale betjent dengang om han kunne få lov til at få det. Der gik fra hans dom til han fik det 5 år...

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Indlæg af Gråskæg » 7. okt 2015, 17:15

I takt med at alt bliver centraliseret og digitaliseret, så er der jo ikke meget personale tilbage til at tage sig af de sager, der stadig kræver manuel håndtering, så det vil betyde længere liggetider i sagsbehandlingen. Du kan jo forsøge dig med en kort skriftlig henvendelse, hvor du kort og letforståeligt redegør for din situation og at du høfligt beder om en fremrykket sagsbehandling, da det betyder meget for dig at du kan få dit jagttegn som planlagt. Hvis du ikke ligefrem er en ørn til at formulere dig skriftligt, så få hjælp, et dårligt formuleret brev risikerer bare at havne i bunken.

Siggy
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: pistolskydning, jagt
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af Siggy » 7. okt 2015, 17:33

Gråskæg skrev:I takt med at alt bliver centraliseret og digitaliseret, så er der jo ikke meget personale tilbage til at tage sig af de sager, der stadig kræver manuel håndtering, så det vil betyde længere liggetider i sagsbehandlingen. Du kan jo forsøge dig med en kort skriftlig henvendelse, hvor du kort og letforståeligt redegør for din situation og at du høfligt beder om en fremrykket sagsbehandling, da det betyder meget for dig at du kan få dit jagttegn som planlagt. Hvis du ikke ligefrem er en ørn til at formulere dig skriftligt, så få hjælp, et dårligt formuleret brev risikerer bare at havne i bunken.
Man skal bare huske på, at hver eneste der bliver rykket frem i bunken gør, at dem lå før bliver behandlet senere...
Hilsen Siggy

Hoplofobi er den frygtligste angst af alle!!

downtown6360
Newbie
Newbie

Indlæg af downtown6360 » 7. okt 2015, 18:13

dksith skrev:Havde en kammerat der skulle vente i 2 år efter han bestod jagttegnet, da han havde givet en et slag i maven 3 år tidligere engang han havde været i byen, og derfor blev sigtet for vold, det eneste han kunne gøre var at tage en snak med den lokale betjent dengang om han kunne få lov til at få det. Der gik fra hans dom til han fik det 5 år...
Sagen er jo den at jeg kun har fået en bøde for at tale i telefon og derudover skal man 11 år tilbage uden en eneste bøde..

Er der ingen muligheder for at klage?

Kan se på andre forums at deres behandlingstider på våbentilladelse ligger på op til 26 uger, det kan da ikke være rigtigt at man skal finde sig i hvad som helst, bare fordi de har så meget magt på våbenkontoret?

Gråskæg
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Gråskæg » 7. okt 2015, 19:47

downtown6360 skrev:
dksith skrev:Havde en kammerat der skulle vente i 2 år efter han bestod jagttegnet, da han havde givet en et slag i maven 3 år tidligere engang han havde været i byen, og derfor blev sigtet for vold, det eneste han kunne gøre var at tage en snak med den lokale betjent dengang om han kunne få lov til at få det. Der gik fra hans dom til han fik det 5 år...
Sagen er jo den at jeg kun har fået en bøde for at tale i telefon og derudover skal man 11 år tilbage uden en eneste bøde..Er der ingen muligheder for at klage? Kan se på andre forums at deres behandlingstider på våbentilladelse ligger på op til 26 uger, det kan da ikke være rigtigt at man skal finde sig i hvad som helst, bare fordi de har så meget magt på våbenkontoret?
Det er jo rigtigt, at hvis en sag bliver fremrykket, så går det ud over andre, men alt er jo heller ikke ligegyldigt eller lige vigtigt. Hvis det kun drejer sig om en trafikal sag og du ikke har andet "i bogen" de seneste 10 år, så får du dit jagttegn. Der er jo ikke noget at klage over, så længe der ikke er en afgørelse. Et godt råd, pas på tonen, det vil helt sikkert ikke fremme eller gavne din sagsbehandling, hvis du fører dig frem som offer.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 343 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 7. okt 2015, 22:16

Jeg havde selv en ”situation” med våbenkontoret da jeg fik mit jagttegn for en del år siden. Efter bestået jagttegnsprøve (der var kun én prøve dengang) overgik kortudstedelsen fra Naturstyrelsen til manuel behandling ved Politiet fordi der angiveligt var en ”sag” på mig.

Det viste sig, at ”sagen” var den, at jeg i sin tid havde søgt om tilladelse til lyddæmper til luftgevær – og fået afslag. Og jeg stod så efterfølgende i Politiets system fejlagtigt som havende fået et ”afslag på ansøgning om våbentilladelse”, hvilket gjorde at der var en markør på mit navn i systemet. Udstedelse af mit jagttegn blev derfor bremset. Heldigvis var der nogle fornuftige folk på det daværende våbenkontor på Hørhusvej i København, som hurtigt fik det rettet – men det var lidt bøvlet med en del telefonsamtaler.

I din sag er ikke andet at gøre end at holde våbenkontoret fast på forespørgslen. At det måtte betyde, at andre evt. bliver rykket ned i bunken er i den sammenhæng ærgerligt – men ikke noget, som du kan forventes at skulle tage hensyn til.

Og, så er Gråskægs råd om at holde en god og sober tone ved samtaler med dem rigtig fin. Man møder mere velvilje og når nu engang længere ved at tale ordentligt med sagsbehandlerne (det gælder i øvrigt også i mange andre sammenhænge..)

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 8. okt 2015, 17:32

Hun kunne se jeg havde fået en bøde for at snakke i telefon under kørsel og ellers skulle hun tilbage til 2004 hvor hun også kunne se noget
"Telefon under kørsel" burde ikke give problemer.

Hvad dækker "noget"?
Jeg bliver altid "særligt opmærksom" når nogen tydeligvis udelukker detaljer, der kunne have betydning for helheden.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

dksith
Gold Member
Gold Member

Indlæg af dksith » 8. okt 2015, 17:36

Refraktorius skrev:
Hun kunne se jeg havde fået en bøde for at snakke i telefon under kørsel og ellers skulle hun tilbage til 2004 hvor hun også kunne se noget

Hvad dækker "noget"?
Jeg bliver altid "særligt opmærksom" når nogen tydeligvis udelukker detaljer, der kunne have betydning for helheden.

:thumbup:

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 431 times

Indlæg af Langenge » 8. okt 2015, 17:52

Refraktorius skrev:

Hvad dækker "noget"?
Enig.
Jeg havde da selv en bøde for håndholdt mobiltelefon under kørsel, kort tid før jeg fik jagttegn. Samt en håndfuld fartbøder.
Gav ikke problemer.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

dksith
Gold Member
Gold Member

Indlæg af dksith » 8. okt 2015, 17:53

Langenge skrev:
Refraktorius skrev:

Hvad dækker "noget"?
Enig.
Jeg havde da selv en bøde for håndholdt mobiltelefon under kørsel, kort tid før jeg fik jagttegn. Samt en håndfuld fartbøder.
Gav ikke problemer.
Det er heller ik noget der bliver registret i KR, men vis man har noget deri, får man heller ikke bare sådan lige jagttegnet... Hvilket jeg egentlig syntes er helt fair. Man ligger som man har redt... :smile:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 8. okt 2015, 19:06

Men tilbage til sagsbehandlingstiden, så er den lang.

At klage vil være endnu et "blip" på skærmen om, at sagsbehandlingstiden er lang, men det vil næppe ændre noget på denne sag.

Der er tilsyneladende ikke sket noget "skændigt ud over det sædvanlige" fra politiets side.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Gråskæg
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Gråskæg » 8. okt 2015, 20:14

Refraktorius skrev:Men tilbage til sagsbehandlingstiden, så er den lang. At klage vil være endnu et "blip" på skærmen om, at sagsbehandlingstiden er lang, men det vil næppe ændre noget på denne sag. Der er tilsyneladende ikke sket noget "skændigt ud over det sædvanlige" fra politiets side.

Jeg kan ikke få øje på et klagegrundlag i denne sag, hvis myndighederne overholder Forvaltningslovens bestemmelser om, at der skal gives et svar eller en bekræftelse på modtagelsen af den fremsendte henvendelse inden 14 dage.
Jeg tror derimod ikke, at Politiet vil se negativt på, at man skriver et læserbrev til den lokale avis eller på Nettet, det vil fagforeningerne kunne bruge i deres forhandlinger om normeringer.

downtown6360
Newbie
Newbie

Indlæg af downtown6360 » 4. nov 2015, 15:52

Hejsa, har ikke haft tid til at være herinde pga. arbejde, men her lige en kort opsummering:

har talt med våbenkontoret igen og fået bekræftet de oplysninger jeg fik første gang:

- systemet godkender ikke automatisk personer som har haft forseelser de sidste 5 år
- jeg har en bøde for at tale i mobil under kørsel fra 2014
- "noget" dækker over en tur i fuldebrummen i 2004
- jeg har ingen domme af nogen art!!

Den sidste melding lød på at jeg skulle forvente at sagsbehandlingstiden ville være ca. 1 - 1,5 måned endnu.

Har indsendt samtykkeerklæring 21. september

Det mit indlæg gik ud på fra starten var blot, at jeg ikke sys det kan være rigtigt at man skal vente sammenlagt op til 12 uger på at blive godkendt.

Jeg har jo ikke en chance for at nå at få købt haglvåben og øve til haglprøven i år mere. ydermere irritere det mig da at der skal gå så længe, da man jo glæder sig for vildt til at komme i gang med træningen.

Jeg har fuld forståelse for at de har travlt på våbenkontoret, men når min kone så søger en bæretilladelse og samtidig har en påtegning fra en tur i fuldebrummen :-) fra 2005 og alligevel får en godkendelse efter 5 dage ( fra samme våbenkontor ) så sys jeg ikke længere det hænger sammen.

Håber det gav lidt mening.

Unknown
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark

Indlæg af Unknown » 4. nov 2015, 16:01

Op på hesten. Der kommer en ny jagtsæson igen til næste år.

Sent from my iPhone using Tapatalk

downtown6360
Newbie
Newbie

Indlæg af downtown6360 » 11. nov 2015, 17:46

Så blev jeg ringet op fra våbenkontoret idag og fik at vide at mit jagttegn var godkendt.. :eek:

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 31 times
Been thanked: 32 times

Indlæg af Fredericianer » 11. nov 2015, 17:48

Tillykke med det! :thumbup:
Never confuse verbosity with veracity.

dksith
Gold Member
Gold Member

Indlæg af dksith » 11. nov 2015, 18:25

downtown6360 skrev:Så blev jeg ringet op fra våbenkontoret idag og fik at vide at mit jagttegn var godkendt.. :eek:
:thumbup:

Brugeravatar
OvePedersen
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, natur mm.
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 16 times

Indlæg af OvePedersen » 11. nov 2015, 19:42

:thumbup: :thumbup: Så er du da kommet igennem nåleøjet :smile:

mvh. O.P.
Den der lytter, sidder og tænker på noget andet.

Medlem af DJ. !!! Selvfølgelig.

Besvar