Riffelskydeprøve med en lånt våben, uden våbentilladelse?
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Riffelskydeprøve med en lånt våben, uden våbentilladelse?
Hej alle
Ved I hvorfor man ikke kan gå op til riffelskydeprøve med et lånt våben man ikke har en "personlig" våbentilladelse til?
Det giver jo slet ingen mening i forhold til det prøven går ud på - nemlig at bevise/dokumenterer sine skydefærdigheder ...
Peter
Ved I hvorfor man ikke kan gå op til riffelskydeprøve med et lånt våben man ikke har en "personlig" våbentilladelse til?
Det giver jo slet ingen mening i forhold til det prøven går ud på - nemlig at bevise/dokumenterer sine skydefærdigheder ...
Peter
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Re: Riffelskydeprøve med en lånt våben, uden våbentilladelse
Du har ret; det giver - rent praktisk - ingen mening.
Men "mening" og den danske våbenlovgivning er to vanskeligt forenelige størrelser...
Men "mening" og den danske våbenlovgivning er to vanskeligt forenelige størrelser...
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Jeg ser det nu ikke som et problem. Hver enkelt skal alligevel have en riffel der passer denne og det er fornuftigt, at man træner og går til prøve med den riffel man også skal på jagt med. Skal man på jagt, bliver det heller ikke med låneriffel. Derudover der der jo allerede mulighed for, at erhverve en deleriffel.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- UDMELDT AF NVF
Der er jeg nu ikke helt enig.C-X skrev:Jeg ser det nu ikke som et problem. Hver enkelt skal alligevel have en riffel der passer denne og det er fornuftigt, at man træner og går til prøve med den riffel man også skal på jagt med. Skal man på jagt, bliver det heller ikke med låneriffel. Derudover der der jo allerede mulighed for, at erhverve en deleriffel.
Som det er i dag, med mindst 3 måneders ekspeditionstid på en våbentilladelse, ville det jo være smart hvis man både kunne komme på skydebanen og træne, og måske endda bestå skydeprøven, medens man venter på sin våbentilladelse.
Argumentet med at man skal gå til prøve med den riffel som man senere vil gå på jagt med, holder jo heller ikke længere end indtil man anskaffer sig riffel nummer to.

Peter
-
- Platin Member
Riffel nummer 2 skulle jo også gerne være tilpasset skytten og denne bør også træne grundigt med riflen inden praktisk jagt.
Ved den første jagtriffel, er det især vigtigt med nogle sunde rutiner, da det er med til, at skabe grundlaget for senere anskaffelser og brug (hvis man ikke har færdigheder og viden andetsteds fra, såsom skytteforening).
Jeg forstår godt din utålmodighed, men du baserer din problemstilling ud fra egne behov, her og nu. At politiet er 3 måneder om en tilladelse, har ikke nogen relevans i denne sammenhæng. Det er blot noget de bør få rettet op ASAP.
Ved den første jagtriffel, er det især vigtigt med nogle sunde rutiner, da det er med til, at skabe grundlaget for senere anskaffelser og brug (hvis man ikke har færdigheder og viden andetsteds fra, såsom skytteforening).
Jeg forstår godt din utålmodighed, men du baserer din problemstilling ud fra egne behov, her og nu. At politiet er 3 måneder om en tilladelse, har ikke nogen relevans i denne sammenhæng. Det er blot noget de bør få rettet op ASAP.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Gold Member
- Interesser: Buejagt, buebyg og knive
- Geografisk sted: Midtvestsjælland
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 41 times
God pointe.....hvilket leder mg hen til at det virker som et større problem for uerfarne jægere at skyde riflen ind, end det er at ramme når først den ER skudt ind. Der går rigtig meget tid med at diverse instruktører og hjælpsomme skytter prøver at forklarer ret simple ting.PSindrup skrev:Der er jeg nu ikke helt enig.C-X skrev:Jeg ser det nu ikke som et problem. Hver enkelt skal alligevel have en riffel der passer denne og det er fornuftigt, at man træner og går til prøve med den riffel man også skal på jagt med. Skal man på jagt, bliver det heller ikke med låneriffel. Derudover der der jo allerede mulighed for, at erhverve en deleriffel.
Som det er i dag, med mindst 3 måneders ekspeditionstid på en våbentilladelse, ville det jo være smart hvis man både kunne komme på skydebanen og træne, og måske endda bestå skydeprøven, medens man venter på sin våbentilladelse.
Argumentet med at man skal gå til prøve med den riffel som man senere vil gå på jagt med, holder jo heller ikke længere end indtil man anskaffer sig riffel nummer to.![]()
Peter
Jeg tror at denne manglende forståelse for indskydning og hvordan optikken fungerer, på lang sigt, er et større problem end skydefærdighederne i sig selv.
Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre
― Ben Goldacre
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1123 times
Jeg mener, at de nuværende regler til en vis grad sikrer, at du kan ramme med den riffel du rent faktisk vil på jagt med.
Hvis du kunne låne min LR riffel med superkikkert til at tage skydeprøven med, kunne du bagefter købe en gammel skæv skraldermavser og gå på jagt med den helt uden indskydning. Det kan du selvfølgelig også nu, men når kravet er, at du tager skydeprøven med en riffel du har tilladelse til, så stiger sandsynligheden for, at du kommer på jagt med en riffel der nogenlunde kan ramme. Og det er ikke så galt.
Hvis du kunne låne min LR riffel med superkikkert til at tage skydeprøven med, kunne du bagefter købe en gammel skæv skraldermavser og gå på jagt med den helt uden indskydning. Det kan du selvfølgelig også nu, men når kravet er, at du tager skydeprøven med en riffel du har tilladelse til, så stiger sandsynligheden for, at du kommer på jagt med en riffel der nogenlunde kan ramme. Og det er ikke så galt.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
-
- Platin Member
Manglende skydefærdigheder og indlærte rutiner er skam et reelt problem, når jægerne senere skal på græs. Der kan det være bedøvende ligegyldygt, om de ved det fjerneste om deres optik, så længe det virker (bekræftet under træning) og de kender deres egne begrænsninger.
Jeg har kun været til een riffelskydeprøve, der så jeg bl.a.:
1 jæger med riffel, som var sprit ny og indskudt ab butik - ramte over 30-40 cm målet, ikke indskudt til ham.
1 jæger med ældre riffel, hvor ammunitionen formentlig var endnu ældre og jammede hårdt i kammeret - nåede ikke engang at skyde.
1 jæger med spredning af af skud ud over HELE skiven (C-C var nok ca. ½ meter!) - noget virkede ikke og træning havde kunnet fange det.
1 ældre jæger med praktisk erfaring, der glemte sikkerhedsproceduren - stoppet inden skydning.
I alt 4 mand, der ikke bestod prøven, den dag, af forskellige årsager. Vi var 6 der bestod.
Jeg gik lidt skræmt derfra. Senere er det blevet mit indtryk, at det nok er meget "normalt".
Alt dette kunne undgåes, med en stabil træning med eget våben og egen ammunition. Giv folk en låneriffel og noget ny ammunition, så er det ikke længere deres egen opgave, at holde udstyret i orden og klar til brug. Derfor er jeg klar fortaler for, at man benytter eget udstyr til denne ene prøve, hvor man begynder som riffeljæger.
1 jæger med riffel, som var sprit ny og indskudt ab butik - ramte over 30-40 cm målet, ikke indskudt til ham.
1 jæger med ældre riffel, hvor ammunitionen formentlig var endnu ældre og jammede hårdt i kammeret - nåede ikke engang at skyde.
1 jæger med spredning af af skud ud over HELE skiven (C-C var nok ca. ½ meter!) - noget virkede ikke og træning havde kunnet fange det.
1 ældre jæger med praktisk erfaring, der glemte sikkerhedsproceduren - stoppet inden skydning.
I alt 4 mand, der ikke bestod prøven, den dag, af forskellige årsager. Vi var 6 der bestod.
Jeg gik lidt skræmt derfra. Senere er det blevet mit indtryk, at det nok er meget "normalt".
Alt dette kunne undgåes, med en stabil træning med eget våben og egen ammunition. Giv folk en låneriffel og noget ny ammunition, så er det ikke længere deres egen opgave, at holde udstyret i orden og klar til brug. Derfor er jeg klar fortaler for, at man benytter eget udstyr til denne ene prøve, hvor man begynder som riffeljæger.
-
- Platin Member
Vi har iøvrigt været lidt inde på emnet tidligere i år 

-
- UDMELDT AF NVF
C-X skrev:Manglende skydefærdigheder og indlærte rutiner er skam et reelt problem, når jægerne senere skal på græs. Der kan det være bedøvende ligegyldygt, om de ved det fjerneste om deres optik, så længe det virker (bekræftet under træning) og de kender deres egne begrænsninger.

Chokerende læsning!

Hvilken sikkerhedsprocedure fejlede den ældre herre på?
Peter
-
- Platin Member
Han glemte at kigge gennem piben. Dum fejl, som man begår, når man ikke frekventerer skydebanen. Hans eneste behov for at bestå prøven var, at kunne komme på jagt i statsskovdistrikterne (kræver bestået riffelprøve), da han var af den årgang der kunne gå på riffeljagt uden bestået prøve.
Jeg kan godt lide det konkrete eksempel, fordi det er baseret på virkeligheden og fordi det viser alsidigheden af mulige fejl. Fejl der kan trænes væk og kan overvindes, når man træner med det samme våben/ammunition.
Jeg kan godt lide det konkrete eksempel, fordi det er baseret på virkeligheden og fordi det viser alsidigheden af mulige fejl. Fejl der kan trænes væk og kan overvindes, når man træner med det samme våben/ammunition.
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt, genladning, skydning
- Geografisk sted: Frederikssund
- Has thanked: 2 times
Hej
Som nyjæger og med netop bestået riffelprøve syntes jeg at systemet virker fortræffeligt som det er nu, da jeg var oppe var der mange som havde netop som nævnt længere oppe fået optisk indskudt riflen af butikken, og de regnede så med at det var a piece of cake at bestå prøven hvilket de så ikke gjorde, jeg selv og en og ven har brugt 2 dage om ugen i 1,5 måned med nogle kompetente instruktører på den lokale riffelbane, så vi var 110% klar til at gå op.
Som nyjæger og med netop bestået riffelprøve syntes jeg at systemet virker fortræffeligt som det er nu, da jeg var oppe var der mange som havde netop som nævnt længere oppe fået optisk indskudt riflen af butikken, og de regnede så med at det var a piece of cake at bestå prøven hvilket de så ikke gjorde, jeg selv og en og ven har brugt 2 dage om ugen i 1,5 måned med nogle kompetente instruktører på den lokale riffelbane, så vi var 110% klar til at gå op.
Live to Hunt.
Tikka T3 223r Delta optical Hd Stryker 5-50x56
Tikka T3X 6.5 greedmoor swarovski z6i 2.5-15x56
Beretta Silver pigeon O/U 12/76
Winchester Waterfowl SX4 12/89
Tikka T3 223r Delta optical Hd Stryker 5-50x56
Tikka T3X 6.5 greedmoor swarovski z6i 2.5-15x56
Beretta Silver pigeon O/U 12/76
Winchester Waterfowl SX4 12/89
- Kleth
- Platin Member
- Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 94 times
Mange har troet at de har modtaget en indskudt riffel, men ofte er det kun en optisk indskydning og hvis den endeligt var indskudt, så hjælper det ikke noget hvis den er indskudt med 168grs Barnaul og man går til prøven med 150grs jagtmatch - Men så ved man også så lidt at det er fair ikke at bestå.
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”
-
- Platin Member
JS.Petersen skrev:Hej

-
- UDMELDT AF NVF
Min eneste anke er egentlig også kun, at der kan/skal gå op til 3 måneder fra man består jagttegnet, til at man kan "komme i gang med" riffeltræningen og slutteligt prøven.JS.Petersen skrev:Hej
Jeg er helt enig med jer andre i nødvendigheden af træning på skydebanen og indskydning af våben og sigtemiddel.
Jeg har skudt tusindvis af skud med både (garand)gevær, luftgevær og salonriffel, så mine grundlæggende skydefærdigheder fejler ikke noget, men jeg er selvfølgelig helt enig i at riffel og skytte skal være 100% "samskudt" inden man møder op til riffelprøven og ikke mindst skyder efter store firbenede dyr.
Peter
Senest rettet af PSindrup 20. okt 2015, 22:13, rettet i alt 1 gang.
Ja og det kan sagtens være at du sagtens kunne være en ansvarlig riffelskytte selvom du lånte riffel til prøven, at der er 3 måneders ventetid på riffeltilladelser ja det er også for dårligt men de siger at de er ved at gøre noget ved det.
Mht riffelprøvens regler og afvikling, der er du uheldig at du måske er væsentligt bedre end gennemsnittet men for at fange alle som ikke er egnet til riffeltegn endnu så er prøven som den er. Prøven er lavet "efter laveste fællesnævner" for at sikre at kun folk som faktisk kan gå på riffeljagt, kommer det.
Mht riffelprøvens regler og afvikling, der er du uheldig at du måske er væsentligt bedre end gennemsnittet men for at fange alle som ikke er egnet til riffeltegn endnu så er prøven som den er. Prøven er lavet "efter laveste fællesnævner" for at sikre at kun folk som faktisk kan gå på riffeljagt, kommer det.