Ulovligt fiskeri vs. krybskytteri

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Nic
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt og Våben
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Ulovligt fiskeri vs. krybskytteri

Indlæg af Nic » 21. nov 2015, 14:27

Er det bare mig der ikke kan se en sammehæng mellem ulovligt fiskeri og krybskytteri

jeg kan snart ikke ta en sejltur i min havkajak eller skydepram uden at det vælter rundt med ulovlige fiskenet og roser.

eller er det bare ikke den samme fokus på problemet.

hvad gør i andre ?
hvis jeg opdagede en "jæger" på mit jagtområde ville jeg nok få fortalt tossen min ærlige mening om gerningen og så slæbe ham med på politistationen.

men det er jo ikke lige så nemt når man er på vandet...

(hvis emnet ligger forkert undskylder jeg på forhånd)

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: Ulovligt fiskeri vs. krybskytteri

Indlæg af HHC » 21. nov 2015, 14:33

Fiskerikontrollen er jo en joke, og de kan ikke flytte sig over 5 m fra bilen på en havn.
Skulle de ud i en jolle og fryse, selv om der foreligger en anmeldelse :wall: :wall: :wall:
Det er vel også for meget forlangt af dem, selv om andelen af ansatte i fiskerikontrollen er ret stor i forhold til antallet af fisker.
Især set i forhold til vores nabolande

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 4 times

Indlæg af Uldsok » 21. nov 2015, 17:24

Det er ikke bare ulovligt, det kan også være farligt for badende og småbåde der får et umarkeret garn i skruen.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 44 times

Indlæg af Bobo » 21. nov 2015, 18:02

Jeg har været (er ikke aktiv for tiden) fritidsfisker og kan overhovedet ikke genkende det i skriver.
Fiskerikontrollen var særdeles aktiv på vandet, hvilket gjorde at jeg aldrig så noget der ikke var efter reglerne.
Jeg vil mene det er noget af de mest rigide regler så hvis der bare var et enkelt ciffer der var lidt utydelig på mærket skulle man stå skoleret
Men det kan jo godt være det har ændret sig
At drage sammenligning med krybskytteri er efter min mening langt ude.
Tyvfiskeri og krybskytteri kan du sammenligne.
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af HHC » 21. nov 2015, 18:22

Tja alt efter hvor man bor.
I limfjordsområdet har de ekstremt svært ved at lette røven efter min mening.

Men enig at der er let svært at sammenligne de to ting

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 4 times

Indlæg af Uldsok » 21. nov 2015, 19:52

Bobo skrev:Jeg har været (er ikke aktiv for tiden) fritidsfisker og kan overhovedet ikke genkende det i skriver.
Fiskerikontrollen var særdeles aktiv på vandet, hvilket gjorde at jeg aldrig så noget der ikke var efter reglerne.
Jeg vil mene det er noget af de mest rigide regler så hvis der bare var et enkelt ciffer der var lidt utydelig på mærket skulle man stå skoleret
Men det kan jo godt være det har ændret sig
At drage sammenligning med krybskytteri er efter min mening langt ude.
Tyvfiskeri og krybskytteri kan du sammenligne.
På Sjællands nordkyst har ulovlige garn, dvs. umærkede og umarkerede garn, eller laksegarn sat for tæt på land været hverdag på alle de strækninger jeg har fisket på, gennem alle de år jeg har været kystfisker.

Problemet er næsten altid fritidsfiskere, der lige "lægger en streng" på vej ind efter at have sat skrubbegarn og det kan vi andre så vade rundt og hænge fast i.
Nogle gange har jeg oplevet - typisk i efteråret, at fritidsfiskere sætter 3-4-500m garn direkte langs kysten, 50 meter inde i fredningszonen og spærrer fuldstændig af, så vi andre ikke kan fiske der og mange af
dem er skide ligeglade, da de kan tjene gode sorte penge på bare 1 nats ulovlig fangst af havørreder.

Fiskerikontrollen sætter nåle på et kort for hver gang de får en anmeldelse (det har de i hvert fald fortalt mig) og når der er anmeldelser nok (tager lang tid), laver de en aktion i området.
Her kunne jeg godt forestille mig, de noterer alt de støder på, også de mindre overtrædelser som kan virke ubetydelige og irriterende.

Brugeravatar
Nic
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Nic » 21. nov 2015, 23:15

HHC skrev:Tja alt efter hvor man bor.

Altså om de stjæler vildt på land eller i vand går i min verden ud på et
Vandet er vores fælles område, det er den eneste forskeld jeg lige kan se.

Thors24
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 120 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af Thors24 » 23. nov 2015, 22:10

Bobo skrev: At drage sammenligning med krybskytteri er efter min mening langt ude.
Jeg kan ikke se forskellen. Hvis er fisken eller vildtet? Det er vel først nogens når det bliver fanget eller skudt på lovlig vis. I morgen kan viltet jo være hos naboen, og så er det hans, eller fisken kan blive fanget af en ande fisker og så er det hans. Hvis det foregår ulovligt så er det krybskytteri/fiskeri.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 23. nov 2015, 22:25

Nic skrev:

Enig :thumbup:
MEN, der er et par traditionelle/kulturelle forskelle:
Fiskeri har næsten altid været alles ret, med mindre man lige fiskede i slottes voldgrav. Jagt med skyder, har i flere hundrede år været forbeholdt ejerne af jagtretten. Samtidig med, at jagt har været finere end fiskeri, selvom det i bund og grund er 100% det samme.
Privatejede vandarealer af væsentlig størrelse er i dag så sjældne, at det ikke har den store betydning. Privatejede landarealer af betydelig størrelse hører mere regelen end undtagelsen til. Tyveri fra private, betragtes, desværre, ofte som værre end tyveri fra det offentlige (os alle sammen).
Det er nemmere at fiske end at jage. Det tror jeg også er årsagen til, at man i gamle dage betragtede vildt som langt mere værdifuldt end fisk. Den, og så det faktum, at Danmark har langt mindre muligheder for jagt end muligheder for fiskeri, tror jeg er årsagen til den store forskel på ulovlig jagt og ulovligt fiskeri.
Derudover ER der uomtvisteligt en anden medvirkende årsag, som mange her på NVF måske ikke tænker over:
Fiskeri eller jagt. Den ene er udstyret med en fiskestang eller et fiskenet. Den anden udstyret med et gevær. Hvem er man mest bange for. Tyven med en fiskestang, eller tyven med et gevær?
Og der er andre årsager... Men JA, rent teoretisk, så burde der ikke være forskel.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Nic
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Nic » 24. nov 2015, 06:34

Langenge skrev:
Nic skrev:

Enig :thumbup:
MEN, der er et par traditionelle/kulturelle forskelle:
Fiskeri har næsten altid været alles ret, med mindre man lige fiskede i slottes voldgrav. Jagt med skyder, har i flere hundrede år været forbeholdt ejerne af jagtretten. Samtidig med, at jagt har været finere end fiskeri, selvom det i bund og grund er 100% det samme.
Privatejede vandarealer af væsentlig størrelse er i dag så sjældne, at det ikke har den store betydning. Privatejede landarealer af betydelig størrelse hører mere regelen end undtagelsen til. Tyveri fra private, betragtes, desværre, ofte som værre end tyveri fra det offentlige (os alle sammen).
Det er nemmere at fiske end at jage. Det tror jeg også er årsagen til, at man i gamle dage betragtede vildt som langt mere værdifuldt end fisk. Den, og så det faktum, at Danmark har langt mindre muligheder for jagt end muligheder for fiskeri, tror jeg er årsagen til den store forskel på ulovlig jagt og ulovligt fiskeri.
Derudover ER der uomtvisteligt en anden medvirkende årsag, som mange her på NVF måske ikke tænker over:
Fiskeri eller jagt. Den ene er udstyret med en fiskestang eller et fiskenet. Den anden udstyret med et gevær. Hvem er man mest bange for. Tyven med en fiskestang, eller tyven med et gevær?
Og der er andre årsager... Men JA, rent teoretisk, så burde der ikke være forskel.
Hvor farligt dit jagtredskab er kan jeg ikke se skulle gøre sig gællende her.
Hvad vil du helst, have et vildtfarende hagl i øjet, eller en rusten fiskekrog....

Her snakker vi gerningen, nemlig det at der stjæles "vildt" om det så er privat eller staten.

Der var engang hvor det at stjæle fra staten var meget fy-fy
Men nu tømmes statskassen rask væk for flere milliarder uden de færreste rynker på brynene

Besvar