Indragelse af tilladelse til AR15 fra person under 20 år:

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Gustloff
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagtvåben
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 8 times

Indragelse af tilladelse til AR15 fra person under 20 år:

Indlæg af Gustloff » 9. jan 2016, 15:01

Hej

Har idag overhørt en samtale i en jysk jagtbutik hvor en mor og hendes søn beretter at sønnens tilladelse til hans AR15 er blevet inddraget og riflen indleveret til opbevaring hos våbenhandler. Politiet havde givet en skriftlig forklaring med baggrund i et cirkulære som forbyder personer under 20 år at besidde en ½automatisk riffel. Kan det have sin rigtighed?
Senest rettet af Refraktorius 9. jan 2016, 15:57, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift suppleret
"Si Vis Pacem, Para Bellum".

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Re: Indragelse af tilladelse til AR15

Indlæg af C-X » 9. jan 2016, 15:06

Hvordan dælen har han så fået tilladelsen i første omgang?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Re: Indragelse af tilladelse til AR15

Indlæg af Agamemnon » 9. jan 2016, 15:33

Det er beskrevet i Våbencirkulærets §19
Våben cirkulæret skrev:Kapitel 2
Bestemmelser om særligt farlige skydevåben, herunder pistoler
§ 19. Våbentilladelse kan kun under ganske særlige omstændigheder gives til:
1) glatløbede haglgeværer med en pibelængde på under 55 cm,
2) pistoler, herunder enkeltskudspistoler, selvladepistoler og revolvere,
3) halvautomatiske rifler og
4) andre lignende særligt farlige skydevåben.
Stk. 2. Tilladelse efter stk. 1 kan kun gives, hvis ansøgeren er fyldt 20 år og er kendt som en absolut pålidelig person.
Hvis han har fået tilladelsen inden han er fyldt 20 år, er der, højst sandsynligt, begået en fejl i sagsbehandlingen af ansøgningen.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Re: Indragelse af tilladelse til AR15 fra person under 20 år

Indlæg af NSander » 10. jan 2016, 02:47

utroligt at folk ikke sætter sig ind i loven, og mere utroligt at politiet giver en tilladelse i første omgang, når de kan se han ikke er fyldt 20 ?

AHSV
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Indlæg af AHSV » 10. jan 2016, 09:19

Endnu mere utroligt at politiet ikke udviser mere konduite og lader knægten beholde sin tilladelse (hvis overhovedet muligt), det kan max være et spørgsmål om 2 år (formentligt en del mindre før han er 20). I hvert fald burde politiet dække hans tab. Og nej det er sgu da ikke ansøgers ansvar at sætte sig ind i alle detaljer i lovgivning, bekendtgørelser og cirkulærer for at indgive en ansøgning om tilladelse til et våben han gerne vil have - det er myndighedernes ansvar kun at udstede tilladelse hvis relevante kriterier er opfyldt.

Mvh
Anders

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Ninja_Moose
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 17 times

Indlæg af Ninja_Moose » 10. jan 2016, 09:30

AHSV skrev:Endnu mere utroligt at politiet ikke udviser mere konduite og lader knægten beholde sin tilladelse (hvis overhovedet muligt), det kan max være et spørgsmål om 2 år (formentligt en del mindre før han er 20). I hvert fald burde politiet dække hans tab. Og nej det er sgu da ikke ansøgers ansvar at sætte sig ind i alle detaljer i lovgivning, bekendtgørelser og cirkulærer for at indgive en ansøgning om tilladelse til et våben han gerne vil have - det er myndighedernes ansvar kun at udstede tilladelse hvis relevante kriterier er opfyldt.

Mvh
Anders

Sent from my iPhone using Tapatalk
Er det ikke 4 år du mener?
Jeg fik da min første riffeltilladelse som 16-årig, lige efter bestået jagtprøve.

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 10. jan 2016, 11:28

AHSV skrev:Endnu mere utroligt at politiet ikke udviser mere konduite og lader knægten beholde sin tilladelse (hvis overhovedet muligt), det kan max være et spørgsmål om 2 år (formentligt en del mindre før han er 20). I hvert fald burde politiet dække hans tab. Og nej det er sgu da ikke ansøgers ansvar at sætte sig ind i alle detaljer i lovgivning, bekendtgørelser og cirkulærer for at indgive en ansøgning om tilladelse til et våben han gerne vil have - det er myndighedernes ansvar kun at udstede tilladelse hvis relevante kriterier er opfyldt.
De kan vel ikke udvise "konduite" som er direkte imod loven?
Hvis man er kommet til at udstede kørekort til en 16-årig, så bliver det nok også inddraget igen selv om personen allerede har købt bil.

Men jeg er enig i at det er politiets ansvar. Selvfølgeligt havde han sparet både tid og penge hvis han havde sat sig ind i reglerne først. Men når man først har fået en tilladelse ud fra korrekt opgivede oplysninger, så må man gå ud fra at det er i orden og man trygt kan indkøbe våbenet.

Er jeg forresten den eneste der syntes at det lyder lidt morsomt at han har hans mor med ude at handle jagtudstyr?
"Min lille Benny vil gerne have et gevær uden for meget af det væmmelige rekyl" :fun:

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 10. jan 2016, 11:36

Hvis knægten nu ikke har kørekort endnu? :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 10. jan 2016, 11:39

C-X skrev:Hvis knægten nu ikke har kørekort endnu? :blink:
Ja, eller måske går mor selv på jagt. Jeg syntes bare det var lidt skægt, især fordi han lige har fået at vide at han ikke er gammel nok til at have geværet. :smile:

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 10. jan 2016, 12:19

Jeg kan da stadig lokke min gamle mor med i en jagtforretning. Problemet vil blot være, at jeg ikke har råd til alt det hun vil have med derfra :blink:
Desuden må hun nok ikke rende rundt med de knive de sælger, men det skider hun flot på :numberone:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 10. jan 2016, 13:42

C-X skrev:Jeg kan da stadig lokke min gamle mor med i en jagtforretning. Problemet vil blot være, at jeg ikke har råd til alt det hun vil have med derfra :blink:
Desuden må hun nok ikke rende rundt med de knive de sælger, men det skider hun flot på :numberone:
Din mor lyder pænt sej :razz:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 10. jan 2016, 13:51

Hun er ret awesome - tak :biggrin:

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 10. jan 2016, 14:35

Da min mor, hun fylder 80 i denne måned, var på besøg i efterårsferien, var hun da med i Østjysk. Hun var ikke til at få ud derfra igen, men skulle lige se dit og dat og jeg ved ikke hvad :smile:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 10. jan 2016, 17:23

Nu er det sådan at et cirkulære kun binder myndigheden, ikke borgeren. Regler for os borgere fremgår af love og bekendtgørelser. Derfor kan ansøgeren ikke bebrejdes at han har søgt, men politiet har begået en fejl ved at meddele tilladelsen. Det er sikkert endnu et eksempel på amatørismen ved IT systemet som politiet benytter sig af siden ansøgningsproceduren blev elektronisk. Det havde fandme været nemt at hejse et flag hvis der hakkes af i "halvautomat" og indeværende dato minus fødselsdato er under 20.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 10. jan 2016, 17:51

Lassescout skrev: Det havde fandme været nemt at hejse et flag hvis der hakkes af i "halvautomat" og indeværende dato minus fødselsdato er under 20.
Til gengæld så får du et EDB system der skal opdateres hver eneste gang der er en lovændring
Jo "smartere" man gør et IT-system, jo mere tid skal man også bruge på at holde dets beslutningsgrundlag up-to-date.

Og våben og straffeloven får et spark hver gang der er en politiker der skal vise handlekraft.

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af Uldsok » 10. jan 2016, 19:24

Systemet virker vel bare som ren dataindsamling, som en medarbejder efterfølgende manuelt skal gennemgå og godkende/afvise.
Med en smule intelligens bagved , fx log on med NemID, var det ikke nødvendigt fx, at vedhæfte kopier af diverse tilladelser.

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 12. jan 2016, 19:19

ReneKJ skrev:
Lassescout skrev: Det havde fandme været nemt at hejse et flag hvis der hakkes af i "halvautomat" og indeværende dato minus fødselsdato er under 20.
Til gengæld så får du et EDB system der skal opdateres hver eneste gang der er en lovændring
Jo "smartere" man gør et IT-system, jo mere tid skal man også bruge på at holde dets beslutningsgrundlag up-to-date.
Hvad tror du CSC, KMD, IBM og alle de andre store IT-firmaer tjener kassen på? :giggle:
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Has thanked: 2984 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 12. jan 2016, 19:32

ReneKJ skrev:Til gengæld så får du et EDB system der skal opdateres hver eneste gang der er en lovændring
Gid den udgift måtte lægge en dæmper på embedsmændenes og politikernes regelændringsrus.

Men den slags sammenhænge tager de tilsyneladende ikke hensyn til.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 12. jan 2016, 21:28

Wildlife skrev:
Hvad tror du CSC, KMD, IBM og alle de andre store IT-firmaer tjener kassen på? :giggle:
Jo tak du, hvis det så i det mindste endte som danske lønninger. Men de sender det meste arbejde til Indien.
Og samtidigt kan brugerne så glæde sig over nedskæringer baseret på forventninger om arbejdsbesparelser, som aldrig kommer til at ske. :wall:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 331 times
Been thanked: 950 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 13. jan 2016, 08:18

ReneKJ skrev:
Wildlife skrev:
Jo tak du, hvis det så i det mindste endte som danske lønninger. Men de sender det meste arbejde til Indien.
Og samtidigt kan brugerne så glæde sig over nedskæringer baseret på forventninger om arbejdsbesparelser, som aldrig kommer til at ske. :wall:
Ja.
Men vi prøver nu også i vid udstrækning at lave alle systemer så customiserbare som muligt. Det er et nydansk ord, som betyder, at IT systemer ikke skal rettes hver gang der kommer en ny stump lovgivning, men bygges meget generiske, og med gennemtænkte abstraktions-lag, så de kan justeres til at dække ny lovgivning.
Og det er nogen af os ret gode til.
Det er ganske vist Indere der laver arbejdet, men det er nu stadig Danske hoveder der specificerer og laver det essentielle design.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 13. jan 2016, 09:28

Fast Fumble skrev:
Ja.
Men vi prøver nu også i vid udstrækning at lave alle systemer så customiserbare som muligt. Det er et nydansk ord, som betyder, at IT systemer ikke skal rettes hver gang der kommer en ny stump lovgivning, men bygges meget generiske, og med gennemtænkte abstraktions-lag, så de kan justeres til at dække ny lovgivning.
Og det er nogen af os ret gode til.
Det er ganske vist Indere der laver arbejdet, men det er nu stadig Danske hoveder der specificerer og laver det essentielle design.
Så flytter du bare arbejdet fra programmører til konfiguratører.
Og medmindre du er absolut genial, så får du en løsning der kun er halvgod da du er begrænset af mulighederne i dit framework, og en generisk datamodel der ikke er optimeret til det konkrete problem.
Men det er jo en afvejning, hvor meget man vil betale for en dedikeret løsning frem for en billigere generisk.

Mht. outsourcing så flytter grænsen sig hele tiden. Design og arkitektur kan nu også blive lavet i udlandet.

Alt sammen meget relevant for om en 20-årig skal have en AR :fun:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 331 times
Been thanked: 950 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 13. jan 2016, 13:48

ReneKJ skrev:Så flytter du bare arbejdet fra programmører til konfiguratører.
Og medmindre du er absolut genial, så får du en løsning der kun er halvgod da du er begrænset af mulighederne i dit framework, og en generisk datamodel der ikke er optimeret til det konkrete problem.
Men det er jo en afvejning, hvor meget man vil betale for en dedikeret løsning frem for en billigere generisk.
TAK!
:Hug:

Det er så sjældent jeg bliver værdsat for min genialitet!

Men du har ganske ret, vi er ret geniale til at lave - ikke generiske, men robuste - løsninger. Løsninger der kun har ganske få begrænsninger grundet abstraktionslag of robusthed, og som faktisk er optimeret til det de skal løse.
Det er nu typisk ikke billigere at lave den slags løsninger, men på den lange bane, er de billigere i opdateringer, når der ændres i lovgivning, cirkulærer, arbejdsgange eller overenskomster.
Så: Lidt dyrere i anskaffelse eller udvikling, meget billigere i drift over produktets levetid.

Men det har heller ikke noget med 20-årige og AR-15 at gøre...
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Marc
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, våben & detektor
Geografisk sted: Sønderjylland.
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times

Indlæg af Marc » 13. jan 2016, 16:02

Dengang jeg var værnepligtig og 18 år gammel.... i 2011.. havde jeg en halvauto US Carbine og søgte tilladelse til et Garand gevær - ligeledes halvauto.
Det blev jeg nægtet af våbenkontoret som dengang lå i Sønderborg, da jeg havde én halvauto i forvejen og det var alt jeg måtte have.

Jeg var naturligvis uenig. Så uenig at jeg på et tidspunkt blev stillet videre til Esbjerg. Der spurgte manden i røret lidt ind til de forskellige våben jeg havde og faldt så pludseligt over mit CPR-nummer. Vi blev enige om at jeg bare skulle glemme alt om det Garand gevær, til gengæld kunne jeg få lov til at beholde min US Carbine, selvom det var en fejl at der var givet tilladelse i første omgang.

Det skal lige siges, at jeg ikke på forhånd kendte til 20-års reglen, så det var ikke et bevidst forsøg på at omgås reglerne. Jeg endte med at købe Garand'en som repetér :cry:
Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.

Besvar