Ja, i Danmark er det desværre omstændigt. Man har lov at lave alle de tegninger man vil, og arbejde på computersimuleringer osv.
Men rent faktisk at producere dem, må man ikke. Hvorvidt man kan producere de individuelle komponenter, men i nogle størrelser som ikke umiddelbart passer sammen - så de ikke kan samles til en dæmper, men kan give én en håndgribelig forståelse for forskellige løsninger - det ved jeg ikke om det kan lade sig gøre.
Altså producere noget som måske passer på en flammeskjuler - producere et yderrør i en dimension som måske ikke passer med flammeskjuleren - producere baffelpladerne som ikke passer i røret osv. Men det giver vel kun mening i forbindelse med egentlig udvikling til producering, så den er nok også border-line.
I USA kan man få lov at producere ÉN (alt derudover beregnes som "manufacture") til eget brug, som så ikke må sælges eller overdrages til nogen anden.
I Grønland er der ingen regler, så har produceret én dæmper ud af en MagLite 3D-Cell lygte - fordi jeg syntes det var en god og nem base at få et pænt ydre på, mere end at jeg syntes det var synderligt praktisk.
Da den er produceret i Grønland, og jeg graverede mit navn og lavede serienummer m.v. til den - så kunne jeg også tage den med til Danmark i 2004-2005, og få den registreret, trods den var hjemmeproduceret. Men den var ikke produceret i DK, men importeret.!!!
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.