Riflet choke på cal. 12 pumper.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 10 times
Been thanked: 24 times

Riflet choke på cal. 12 pumper.

Indlæg af GåsPåGaffelen » 1. apr 2016, 12:48

Inspireret af http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... 5&#p694125 fik jeg den lidt skøre ide at gøre følgende:
Købe en cal. 12 pumper, korte den godt ned (under 55 cm), få drejet gevind til en choke, og så få loddet en riflet choke fast.

Nu vil våbnet teknisk set være en riffel og der skal våbentilladelse til.

Når man har fået en våbentilladelse, vil det så være lovligt at benytte våbnet til jagt på vand/land med haglammunition? Og vil det være lovligt at benytte det uden magasinblokering? Det er jo en repeterriffel, og ikke et glatløbet våben.

Umiddelbart vil jeg benytte geværet til havjagt, hvor mere end to patroner kan være en stor fordel. Der ud over vil det også være en fordel med et kort våben, der ikke fylder så meget i prammen/kajakken.

Nå, er jeg helt ude på et sidespor? Eller har jeg tolket loven rigtigt?

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Re: Riflet choke på cal. 12 pumper.

Indlæg af C-X » 1. apr 2016, 12:50

Du må ikke benytte hagl i et riflet våben, så den er skudt ned eftertrykkeligt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 1. apr 2016, 13:11

C-X skrev:Du må ikke benytte hagl i et riflet våben, så den er skudt ned eftertrykkeligt.
Det gad jeg godt se lovteksten på - for det har jeg aldrig set.

Man må ikke bruge KUGLE-ammunition i et glatløbet våben (haglgevær) - men har aldrig hørt at man ikke må benytte hagl i et kuglevåben.?!?

Men riflet choke og hagl er en dårlig kombination, og når det tilmed nævnes at det er til havjagt, hvilket normalt betyder længere skudafstande, så er den om muligt endnu værre.

Her vises det med buckshot, at en riflet choke vil sprede haglene mere - og det i en "donut"-form (kerneskuddet udebliver)
http://www.theboxotruth.com/the-box-o-t ... un-barrel/
Senest rettet af HappyNanoq 1. apr 2016, 13:14, rettet i alt 1 gang.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 1. apr 2016, 13:14

Vær tålmodig, så skal jeg lige se om ikke jeg kan hitte det, når jeg sidder ved en større skærm. Men jeg er så godt som 100 på, at hagl er no-go i riflet pibe og at riflet choke ikke gør en pibe riflet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 1. apr 2016, 13:19

Hvis du kigger på spredningsmønsteret, fra en 12'er, med riflet pibe og hagl, så er du SLET ikke interesseret i at bruge den, med hagl.

http://www.theboxotruth.com/the-box-o-t ... un-barrel/

På 5 yards (4,5m) der har du en "gruppe" med Buckshot, på 17" eller godt 43 cm!!! Normalgruppe er 6-10cm(Buckshot, cylinderboring/ingen trangboring)
rifled-shot43-5.jpg
rifled-shot43-5.jpg (58.74 KiB) Vist 5386 gange
På 12 yards (ca. 11 meter) der er gruppen oppe på godt 63cm.

Og det specielle er, at centrum af gruppen, den er tom.....

Så på 25 meter, der har du nok en "gruppe" på en meters penge i dia, men igen. Centrum af gruppen har 0 hagl.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 1. apr 2016, 13:22

Det uhyggelige består i, at nogle af os ville se det som en fordel, på lerduebanen :rolf:

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1071 times

Indlæg af Agamemnon » 1. apr 2016, 13:27

Hvorvidt fastlodning af en riflet choke vil blive accepteret som en konvertering fra glatløbet til riflet våben, må bero på en vurdering fra politiet eller JM.... Jeg har dog mine tvivl.

Sikkert er det dog, at montering af udskiftelige, riflede chokes ikke betragtes som en lovlig konvertering fra glatløbet til riflet våben.
Bekendtgørelse om våben og ammunition der må anvendes til jagt m.v. skrev:Kapitel 1
Skydevåben
§ 1. Følgende skydevåben må, når de er i forsvarlig stand, anvendes til jagt og til regulering efter reglerne i bekendtgørelse om vildtskader:
1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 patroner.
2) Riflede våben, bortset fra helautomatiske rifler. Halvautomatiske rifler må dog højst kunne indeholde 2 patroner.
Stk. 2. Haglgeværer og halvautomatiske rifler, der er konstrueret til at kunne indeholde mere end 2 patroner, må dog anvendes, hvis de forsynes med en permanent anordning, der sikrer, at de højst kan indeholde 2 patroner.
Stk. 3. Haglgeværer må kun anvendes på de vildtarter, der er nævnt i § 3, stk. 1, nr. 2 - 5. Jagt på råbuk med haglgevær må dog ikke finde sted i perioden 16. maj - 15. juli.
Stk. 4. Haglgeværer af kaliber mindre end 20 må alene anvendes på de vildtarter, der er nævnt i § 3, stk. 1, nr. 5.
Stk. 5. I riflede våben, hvor drivmidlet er luft, skal projektilet være mindst 5,5 mm i diameter.
Stk. 6. Revolvere og pistoler må ikke anvendes til jagt og regulering.
Stk. 7. Anvendelse af udskiftelige boringer med riffelgange i glatløbede haglgeværer medfører ikke, at geværet betragtes som et riflet våben.
Ps.
Jeg har heller aldrig hørt om at det skulle være ulovligt at affyre hagl i et riflet våben.... upraktisk og med elendigt skudbillede til følge, ja... Ulovligt, ikke hvad jeg kan finde frem til.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 1. apr 2016, 13:32

Hvis ej heller grækeren kan finde det, så giver jeg op på forhånd og tilbagetrækker mit postulat. :razz:

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 1. apr 2016, 13:41

Stk. 7. Anvendelse af udskiftelige boringer med riffelgange i glatløbede haglgeværer medfører ikke, at geværet betragtes som et riflet våben.
Det er netop den slags trangboringer som jeg mener tyskerne er glade for på lerduebanerne - da de spreder mere end en cylinder-choke, så derfor kan de være gode på de korte skud - vel at mærke når man har mange hagl, så får man stadig et vist "kerneskud".

Har ikke helt fordybet mig i det, men de har et begreb der hedder "Streukreutz" som skulle opnås enten ved specielle patroner (med vist et plastic "kryds" ilagt som er med til at sprede haglene), eller ved riflede chokes som er med til at opnå præcis samme virkning.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 1. apr 2016, 14:25

GåsPåGaffelen skrev:Inspireret af http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... 5&#p694125 fik jeg den lidt skøre ide at gøre følgende:
Købe en cal. 12 pumper, korte den godt ned (under 55 cm), få drejet gevind til en choke, og så få loddet en riflet choke fast.

Når man har fået en våbentilladelse, vil det så være lovligt at benytte våbnet til jagt på vand/land med haglammunition? Og vil det være lovligt at benytte det uden magasinblokering? Det er jo en repeterriffel, og ikke et glatløbet våben.

Umiddelbart vil jeg benytte geværet til havjagt, hvor mere end to patroner kan være en stor fordel. Der ud over vil det også være en fordel med et kort våben, der ikke fylder så meget i prammen/kajakken.

Uanset hvordan du vender og drejer det, så er det du planlægger i stik modstrid med lovens ånd, så jeg tror at du har en meget dårlig sag, ikke mindst set i lyset af denne:
:thumbdown:

Det faktum at du vil lodde boringen fast, ændre ikke på hensigten med den oprindelige lovtekst.

Peter

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 10 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af GåsPåGaffelen » 1. apr 2016, 14:30

PSindrup skrev:
GåsPåGaffelen skrev:Inspireret af http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... 5&#p694125 fik jeg den lidt skøre ide at gøre følgende:

Uanset hvordan du vender og drejer det, så er det du planlægger i stik modstrid med lovens ånd, så jeg tror at du har en meget dårlig sag, ikke mindst set i lyset af denne:

Det faktum at du vil lodde boringen fast, ændre ikke på hensigten med den oprindelige lovtekst.

Peter
Tak for din personlige holdning. Det er så ikke den jeg er ude efter.

Og at du citere et stykke af loven der slet ikke er relevant i den omtalte situation, gør ikke dit indlæg bedre :(

Men helt generelt ser det ud til at løsningen vil være lovlig, men ikke særligt god pga. den dårlige spredning hagl.

Unknown
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 4 times

Indlæg af Unknown » 1. apr 2016, 14:43

Hvis en påloddet choke gør et haglgevær lovligt længdemæssigt så må et påloddet riflet choke også gøre haglgeværet lovligt man skal dog huske at søge riffeltilladelse før man varmer loddetinnet. Fordi ingen riflede løb uden våbentilladelse, medmindre de er historiske.

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 1. apr 2016, 14:49

GåsPåGaffelen skrev:
PSindrup skrev:

Peter
Tak for din personlige holdning. Det er så ikke den jeg er ude efter.

Og at du citere et stykke af loven der slet ikke er relevant i den omtalte situation, gør ikke dit indlæg bedre :(

Men helt generelt ser det ud til at løsningen vil være lovlig, men ikke særligt god pga. den dårlige spredning hagl.
Det var da et underligt svar. :thumbdown:

Hvis du ikke ønsker folks syn på sagen, hvorfor så spørge? :???:

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 1. apr 2016, 14:57

Betragter vi det som en riffel, kan energikravene så overholdes, når den lades op med haglpatroner?

Unknown
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Unknown » 1. apr 2016, 15:08

Til hvad? Du må altid gerne skyde råvildt i jagtsæsonen med hagl. Aldrig då eller kronvildt. Tror det var en tankesmutter her på en dejlig fredag

Sent from my iPhone using Tapatalk

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 1. apr 2016, 15:12

Unknown skrev:Til hvad? Du må altid gerne skyde råvildt i jagtsæsonen med hagl. Aldrig då eller kronvildt. Tror det var en tankesmutter her på en dejlig fredag
Mern hvis projektet, mod al forventning, skulle lykkes, så er våbnet jo ikke længere et haglgevær, men en riffel, med dertil hørende krav om anslagsenergi. Eller? :giggle:

Brugeravatar
Ninja_Moose
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 17 times

Indlæg af Ninja_Moose » 1. apr 2016, 16:17

var det ikke nemmere med et riflet løb, end fastlodning af en riflet choke?
Det ville sikkert stadig give et lorte-skudbillede med hagl, men den er nok lettere at sælge som en repetér-riffel som sådan, end med fastloddet choke.

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 1. apr 2016, 16:46

Hele øvelsen går vel ud på, at omgå reglen om 2 skud i haglbøssen. Særligt ved havjagt - som jeg forstår det.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 89 times

Indlæg af Boerge » 1. apr 2016, 17:23

Hm--- een eller anden kunne jo nok få den tanke, at det er 1. april i dag :smile:
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Unknown
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Unknown » 1. apr 2016, 17:40

PSindrup skrev:
Unknown skrev:Til hvad? Du må altid gerne skyde råvildt i jagtsæsonen med hagl. Aldrig då eller kronvildt. Tror det var en tankesmutter her på en dejlig fredag
Mern hvis projektet, mod al forventning, skulle lykkes, så er våbnet jo ikke længere et haglgevær, men en riffel, med dertil hørende krav om anslagsenergi. Eller? :giggle:
Hvad skulle ikke lykkes? Hvis du skyder med en haglpatron så er der regler for anslagsenergi mv i jagtloven. Ligesom der er med en riffelpatron. Bøssemagermæssigt så er det en lille ting at lodde Chokes

Bobo
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 44 times

Indlæg af Bobo » 1. apr 2016, 18:20

C-X skrev:Det uhyggelige består i, at nogle af os ville se det som en fordel, på lerduebanen :rolf:
:goodpost:
Bobo ------ Igen uden billeder

Ratata
Silver Member
Silver Member
Interesser: mc kørsel
Geografisk sted: sydsjælland

Indlæg af Ratata » 1. apr 2016, 19:52

Mon ikke også en 12'er slug på 30 gram kan overholde 800 joules på 100 m.
Sendt fra verdens navle Herlufmagle

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 1. apr 2016, 20:01

Jo, bestemt, men den hiver du ikke lige med på trækjagt på gæs?

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 1. apr 2016, 20:35

Den anden "lille" detalje er, at vi taler om en så stor ændring, at man nok skal have tilladelse til Produktion, af våben, så det kan man ikke bare lave, i garagen, som hobby våbensmed...

Under alle omstændigheder er det en god idé at vende det med JM, og mon ikke et endeligt svar vil komme, omkring 1 april 2061... :giggle:

Det vil nok være lettere at indkøbe en riflet pibe, i cal. 12.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 89 times

Indlæg af Boerge » 2. apr 2016, 10:32

Efter at have fulgt lidt med:

Hvorfor kører du med firkantede hjul på din bil? Fordi jeg kan!! :biggrin:
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Besvar