Importtilladelse for pistol (Norge).

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Fisc
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Sportsskydning på langdistance
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 8 times
Been thanked: 10 times

Importtilladelse for pistol (Norge).

Indlæg af Fisc » 9. jun 2016, 15:25

Et af foreningens medlemmer er bosiddende i Norge.

Han har købt en af foreningens pistoler og skal importere den til Norge.

Han har fået våbentilladelse til pistolen, men ACØ siger, at de mangler en importtilladelse fra Norge, for at jeg kan få en eksporttilladelse.

Er der en, der kan hjælpe med oplysninger om, hvilken blanket der skal benyttes, for at mit medlem kan få en importtiladelse.

Jeg har søgt forgæves på det norske Politis hjemmeside, men det indeholder umiddelbart kun noget om midlertidig ind- og udførsel af våpen til/fra Norge eller indførsel som våbenhandler.

Mvh. FISC

Brugeravatar
Fisc
Bronze Member
Bronze Member

Prøver igen: Hjælp til Import af pistol (Norge).

Indlæg af Fisc » 17. jun 2016, 11:50

Hej igen

Der må være nogen der kan hjælpe her:

Hvilken blanket skal mit medlem, der bor i Norge, benytte, når han skal søge importtilladelse for en pistol, som skytteforeningen (i Danmark) har registreret?

Med skyttehilsen

Fisc

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Re: Importtilladelse for pistol (Norge).

Indlæg af Lassescout » 17. jun 2016, 12:57

Har han spurgt politiet i Norge?
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
ACE1
Banned
Banned
Interesser: våben
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 24 times
Been thanked: 37 times

Indlæg af ACE1 » 17. jun 2016, 13:12

Prøv at spørge her:

http://www.kammeret.no/forum/
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports

With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown

Brugeravatar
Fisc
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Fisc » 23. jun 2016, 14:06

Til Lassescout:

Ja, men de har nu været 14 dage om ikke at svare ham.

Til Ace1:

Tak, jeg har nu stillet spørgsmålet i det norske forum og gjort mig ekstrem umage med at formulere nogle meget præcise spørgsmål.

Med venlig hilsen

Fisc"

Brugeravatar
Fisc
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Fisc » 17. sep 2016, 10:10

For at hjælpe andre, der gerne vil eksportere et våben til en privatperson i Norge får I lige en sammenfatning af sagsforløbet:

1) Den 5. juni søgte jeg online en tilladelse til at eksportere en pistol til vores medlem, der bor i Norge

2) Den 7. juni får jeg en mail fra ACØ:
For at kunne udstede en udførselstilladelse skal jeg bede om en kopi af indførselstilladelsen fra Norge.

Med venlig hilsen

..... ..........
Sagsbehandler

Københavns Vestegns Politi

Administrativt Center Øst
3) Den 9. juni skriver jeg en mail til ACØ:
God dag

NNs norske våbentilladelse, der er vedhæftet her, er udstedt på baggrund af en blanket, hvor jeg har udfyldt en rubrik med oplysning om, at pistolens sælger var ...Skytteforening.

Med venlig hilsen
...
4) Den 10. juni modtager jeg svar fra ACØ:
Hej ...

Jeg skal bede om en decideret indførselstilladelse fra de norske myndigheder.
5) Den 23. juni. Norsk politis tilbagemelding

Umiddelbart efter min opdatering i denne tråd nedenfor, skrev mit medlem en mail om at han havde talt med det lokale våbenkontor:
Våbenkontoret i ... (dvs. NN) ringede til mig igår. Importtilladelser er i Norge kun for forhandlere. De gives ikke til privatpersoner. ... Våbenkontoret i København beder således om noget som ikke findes.
6) 23. juni. Forespørgsel på http://www.kammeret.no
Her fik jeg lidt modstridende svar på, om der i Norge er en selvstændig ansøgningsprocedure eller blanket for privates import af våben.

7) Læsning af de norske regler for privat import af våben
Da jeg ikke havde fået klokkeklart svar på http://www.kammeret.no satte jeg mig for at læse de norske regler selv.

Det tog lidt tid da jeg samtidig var i gang med en større omflytning i huset :smile:

8) 26. juli. Mail til ACØ:
Til Københavns Vestegns Politi, Administrationscenter Øst

Jeg beklager den lange svartid på denne.

Det skyldes, at jeg måtte sætte mig ind i den norske lovgivning på området, da køber fremdeles hævder, at der ikke kan foreligge en egentlig importtilladelse i et tilfælde, hvor en privatperson importerer et våben.

Reglen for private personers indførsel af våben til Norge fremgår af:

”Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon mv. (våpenforskriften)”.

Her fremgår (ikke relevante dele med lille skrifttype):

”Kapittel 12. Ikke-ervervsmessig innførsel av skytevåpen, våpendeler og ammunisjon

§ 64.Krav til søknad om ikke-ervervsmessig innførsel til eget bruk

Ved søknad om innførsel av skytevåpen til eget bruk, fyller søkeren ut to eksemplarer av det skjema som gjelder for søknad om tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen. Det skal av søknaden fremgå at ervervet skal skje i form av innførsel.

Gjelder søknaden innførsel av ammunisjon som ikke går inn under lov 14. juni 1974 nr. 39 om eksplosive varer (gjelder bare for Svalbard) eller brann- og eksplosjonsvernloven til eget bruk, skal søkeren gi de opplysninger som nevnt i § 56 annet ledd.

Tillatelse til innførsel av skytevåpen til eget bruk gis ved datert påtegning på de to innsendte eksemplarer av skjema for søknad om tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen.

Løse hagl kan innføres uten tillatelse.

Der foreligger med andre ord ikke en selvstændig ansøgning/tilladelse til import, men alene en af ... Politidistrikt påtegnet «Søknad om tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen og våpendeler».

Af ansøgningen fremgår klart og tydeligt, at våbnet leveres af ... Skytteforening, v/... adr., Danmark.

Det har sagsbehandleren ved Politidistriktet, NN, anset som tilstrækkeligt, hvilket hun har forklaret vores medlem.

Jeg vedhæfter en scannet version af mit medlems ovennævnte ”Søknad” i påtegnet tilstand.

Med venlig hilsen
9) 27. juli Brev fra ACØ :biggrin: :

Der meddeles Dem tiladelse til udførsel af 1 Stk.: Pistol/Over 210 mm ...

til

Norge
...

Afslutning:

En person, der bor i Norge, skal med andre ord indsende to eksemplarer af sin ansøgning om våbentilladelse til det lokale Politidistrikt, hvoraf det fremgår, at våbnet anskaffes fra udlandet.

Efter påtegning fra det lokale politidistrikt er den påtegnede ansøgning tilstrækkelig dokumentation til, at en privatperson kan indføre våbnet i Norge.

Der findes med andre ord ikke en egentlig importtilladelse, når det gælder privatpersoners indførsel af våben til Norge.

Mvh

Fisc

Besvar