Jeg har været på udkig efter en AK47 og fandt så i forbindelse med køb af et andet våben, en DDR AK47 ændret fra fuldautomatisk til halvautomatisk af bøssemager, og medfølgende certifikat til riflen.
Kan import og ansøgning om tilladelse give bøvl???
Fuldautomatisk / halvautomatisk AK47
-
- Bronze Member
- Interesser: IPSC, Jagt, Taktisk skydning
- Geografisk sted: Fionia
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 14 times
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: silkeborg
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 6 times
Re: Fuldautomatisk / halvautomatisk ak47
Det burde det ikke når der er bevis på at den er ændret til halvauto, men de kan jo godt være lidt øfferen over den slags våben...
ellers kig her selvom det nu ikke er kalashnikov...
http://bh-s.dk/-vaben-/nye-vaben/nye-ri ... mall-arms/
ellers kig her selvom det nu ikke er kalashnikov...
http://bh-s.dk/-vaben-/nye-vaben/nye-ri ... mall-arms/
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Nu er jeg ikke hundrede procent inde i reglerne om fuldautomatiske våben, men lad os gå ud fra det, vi med sikkerhed ved om halvautomatiske våben til brug i Danmark:tak-tik-tak skrev:Jeg har været på udkig efter en ak47 og fandt så i forbindelse med køb af et andet våben, en DDR ak47 ændret fra fuldautomatisk til halvautomatisk af bøssemager, og medfølgende certifikat til riflen.
Kan import og ansøgning om tilladelse give bøvl???
1. Våbnet må IKKE være fuldautomatisk og må ikke kunne konverteres til det (den er lidt tricky, for med nok teknisk indsigt, kunnen og tid kan alt vel omdannes til fuldautomatiske våben, spørgsmålet er om der er noget tilbage af det oprindelige våben). Våbnet er i dit tilfælde ikke fuldautomatisk, så der går den. Sørg blot for at kunne dokumentere, at den ikke kan konverteres tilbage. Politiet er ret strikse med tidligere fuldautomatiske våben. Du skriver, at du har certifikat på konverteringen, men forlanger politiet at se et fysisk bevis på, at den er ændret på en måde, så fuldautomatisk skydning ikke længere kan lade sig gøre, så vær beredt på at kunne bevise det.
2. Våbnet skal være mindst 60 cm i totallængde/30 cm pibelængde. Det bør heller ikke være noget problem.
3. Skal du bruge den til jagt i Danmark, så skal du have plomberet magasinet til 1+1 (et skud i kammer og magasin) og magasinet skal svejses/nittes fast.
Om der er nogle problemer med Politiet? Tja, kaliberen kan jo fint anvendes til jagt, du kan få gammel surplus-ammunition, og våbnet (som halvauto) er lovligt. Det eneste, der kan løfte lidt øjenbryn er navnet, som de fleste genkender (som noget skidt, desværre). Så står du med en fornuftig sagsbehandler, så bør der ikke være nogle problemer (men du skal nok fremsende certifikatet med ansøgningen som bevis på konverteringen).
Er våbnet blevet lovliggjort efter dansk lovgivning og praksis, så er det kun en personlig holdning fra sagsbehandleren, der kan nægte dig tilladelse (men det vil de ikke indrømme

Held og lykke og post billeder, hvis du får den i gennem!

- Kleth
- Platin Member
- Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 94 times
Vær opmærksom på magasinets størrrelse i forhold til forslagne EU' Våbendirektiv
Mere fra Jægerforbundet
http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyh ... adets-bud/
Mere fra Jægerforbundet
http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyh ... adets-bud/
Men bliver det vedtaget kan det være 18mdr eller længere ude i fremtidenForbud mod halvautomatiske våben
Kommissionen foreslog at indføre forbud mod visse kategorier af halvautomatiske våben uden at underbygge forslaget med dokumentation for, at disse lovligt ejede våben er systematisk anvendt til terror eller andre kriminelle handlinger.
I høringssvaret anførte vi, at det fortsat skal være lovligt for jægere og sportsskytter at anvende halvautomatiske våben i kategori B til jagt og sportsskydning.
Ministerrådet har besluttet, at halvautomatiske rifler, der kan afgive mere end 11 skud uden genladning, ved at det har et ladesystem/magasin, der enten i sig selv kan indeholde mere end 10 patroner eller kan blive indsat i våbnet, overgår til kategori A, og dermed bliver forbudt til civilt brug.
Som en konsekvens af ovenstående vil man forbyde magasiner til halvautomatiske rifler, der kan indeholde mere end 10 patroner.
For danske jægere, der benytter halvautomatiske rifler, vil det sige, at de efter alt at dømme fortsat kan benytte disse til jagt i Danmark, da de her kun må have to patroner i våbnet, og for den sags skyld også i udlandet, hvis våbnet ikke kan indeholde mere end 11 patroner.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Det er flere gange påvist, at IKKE være tilfældet.Flugteren skrev: Nu er jeg ikke hundrede procent inde i reglerne om fuldautomatiske våben, men lad os gå ud fra det, vi med sikkerhed ved om halvautomatiske våben til brug i Danmark:
(...)
2. Våbnet skal være mindst 60 cm i totallængde/30 cm pibelængde. Det bør heller ikke være noget problem.
(...)
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Bronze Member
Tak for jeres hurtige svar - jeg kan se at jeg kan risikere at trække en nitte mht evt EU lovgivning. Jeg tager chancen og skal nok poste billeder.._
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 21 times
Køb evt. en ProArms i Hedensted. Den er relativ billig, ny og kvaliteten skulle der ikke være noget galt med.
Sune
Sune
- Kruffe
- Platin Member
- Interesser: Historiske våben og jagt
- Geografisk sted: Kongeriget Jylland
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 68 times
Et medlem af min skytteforening er for nylig nægtet tilladelse til en original AK, med den begrundelse at den var født som full auto - også selvom den var konverteret til repeter af en dansk bøssemager. Afslag var fra ACV.
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.
-
- Bronze Member
Jeg har lige fået svar fra forhandleren at sidste eksemplar af halvautomatisk ak47 DDR lige er blevet solgt og umiddelbart er der ikke mulighed for at skaffe flere pga et amerikansk firma opkøber stumperne fra DDR ak47 mhp salg i USA - noget med at skæfter bliver sendt for sig og der påmonteres "jagtskæfte" inden export til USA. I USA sætter man de originale skæfter på igen - det må være import lovgivning. Men status er: ingen mpi km DDR ak47 på markedet i Europa for tiden.
Så nu søger jeg en WIEGER i stedet for, fabriks halvautomatisk - god pris gives.
Så nu søger jeg en WIEGER i stedet for, fabriks halvautomatisk - god pris gives.