Transport af haglgevær med det offentlige/på cykel
-
- Newbie
- Interesser: Øh..?
- Geografisk sted: København
- Been thanked: 1 time
Transport af haglgevær med det offentlige/på cykel
Hejsa
Det her emne har uden tvivl været diskuteret før, men jeg vil gerne være sikker i forhold til den nyeste lovgivning og i forhold til min specifikke situation.
Er det forkert af mig at transportere mit haglgevær i et futteral, som jeg bærer over skulderen? Jeg har fundet følgende i våbenbekendtgørelsen:
"Skydevåben må kun i tilfælde af transport mellem opbevarings- og anvendelsessted og transport i forbindelse med køb, salg, reparation og andre lignende anerkendelsesværdige formål medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes. Når skydevåben medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes, skal skydevåbnene være indpakkede i lukket etui eller lignende. Skydevåben må ikke indeholde ammunition uden for disse områder. Skydevåben må ikke transporteres i side- eller skulderhylstre på kroppen."
Umiddelbart lader det jo til, at jeg må finde en anden måde at transportere det på.
På forhånd tak!
Det her emne har uden tvivl været diskuteret før, men jeg vil gerne være sikker i forhold til den nyeste lovgivning og i forhold til min specifikke situation.
Er det forkert af mig at transportere mit haglgevær i et futteral, som jeg bærer over skulderen? Jeg har fundet følgende i våbenbekendtgørelsen:
"Skydevåben må kun i tilfælde af transport mellem opbevarings- og anvendelsessted og transport i forbindelse med køb, salg, reparation og andre lignende anerkendelsesværdige formål medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes. Når skydevåben medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes, skal skydevåbnene være indpakkede i lukket etui eller lignende. Skydevåben må ikke indeholde ammunition uden for disse områder. Skydevåben må ikke transporteres i side- eller skulderhylstre på kroppen."
Umiddelbart lader det jo til, at jeg må finde en anden måde at transportere det på.
På forhånd tak!
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Re: Transport af haglgevær med det offentlige/på cykel
Jeg tror lige den sætning er møntet på korte våben(Pistoler/revolver).. Personligt vil jeg ikke have de store skrupler ved at transportere et gevær i futteral..xavis skrev:Hejsa
På forhånd tak!
M.v.h. Timber
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..

-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 233 times
- Been thanked: 215 times
Et futteral du bærer over skulderen er altså ikke et skulderhylster, så bare rolig.
Hilsen Kenneth
Hilsen Kenneth
- DeVille
- Gold Member
- Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
- Geografisk sted: Frankrig
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 11 times
Som de andre siger at det ganske fint at transportere geværet i foderal.
Jeg gør det selv og tager det med i bussen når jeg skal på skydebanen.
Jeg gør det selv og tager det med i bussen når jeg skal på skydebanen.
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Forbuddet mod side- og skulderhylstre er møntet på pistoler og revolvere - og har ingen relevans for transport af lange våben, for disse gælder reglen at de skal transporteres i et lukket etui eller lignende, hvordan du bærer etuiet er irrelevant.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Du kunne jo prøve at finde et foderal, det ligner noget der ligger et våben i, "mindst muligt", for at vække mindst muligt opsigt.
Peter
Peter
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Violin/kontrabas-kasser har været meget populære sydpå, har jeg hørt...PSindrup skrev:Du kunne jo prøve at finde et foderal, det ligner noget der ligger et våben i, "mindst muligt", for at vække mindst muligt opsigt.
Peter

M.v.h. Timber

-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Ja, det er selvfølgelig helt lovligt at transportere haglgeværet i et geværfoderal. Men med tanke på den hysteri der efterhånden hersker omkring skydevåben ville jeg nok bare skille det ad og transportere det i en almindelig sportstaske. Det er også lovligt og vækker mindre opsigt. Faktisk var det det jeg gjorde allerede for 25 år siden når jeg rejste med tog med geværet før jeg købte en bil.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
-
- Platin Member
- Interesser: jagt
- Has thanked: 2986 times
- Been thanked: 377 times
Du kunne jo købet en af de der flade geværæsker der er beregnet til et adskilt haglgevær og derfor ikke er mere end et par cm længere end den længste del af haglgeværet.
Sådan en kan du evt. transportere i en almindelig taske eller ryksæk, hvor der så også er plads til madpakken, regnfrakken, klapstolen, kikkerten osv. så du kan have alt til turen i en taske.
De fås i alt fra fra HaraldNyborg pris & kvalitet og op til kunstværker i læder og filt der koster mere end mange folks haglgeværer kostede fra ny af.
Nogle eksempler:
https://www.google.dk/search?q=shotgun+ ... =isch&sa=X
Sådan en kan du evt. transportere i en almindelig taske eller ryksæk, hvor der så også er plads til madpakken, regnfrakken, klapstolen, kikkerten osv. så du kan have alt til turen i en taske.
De fås i alt fra fra HaraldNyborg pris & kvalitet og op til kunstværker i læder og filt der koster mere end mange folks haglgeværer kostede fra ny af.
Nogle eksempler:
https://www.google.dk/search?q=shotgun+ ... =isch&sa=X
- Elbæk
- Platin Member
Før jeg fik kørekort, brugte jeg, under befording med off. transport til jagt eller skydebane, meget at transportere mit jagtgevær adskilt i en geværskinke, pakket i enten en rygsæk eller en sportstaske. På den måde er geværet beskyttet - og hverken frister eller generer nogen.
I de tilfælde hvor jeg har transporteret våben, som ikke kan knækkes, med off. transport, har jeg sørget for - under transporten - at være iklædt typisk jagttøj. Jeg bilder mig ind at gennemsnittet er langt mindre "opmærksomme" på en person, med et våbenetui over skulderen, som de tydeligt kan identificere som jæger - end de ville være på en person i dagligdagstøj, med et våbenetui over skulderen. Måske var det at overtænke hele situationen - men det fungerede i hvert fald for mig. Jeg har flere gange bevæget mig forbi betjente og patruljevogne med et våbenetui på ryggen - og ikke én gang er jeg blevet antastet. Eller rettere; jeg har én gang oplevet at en patruljevogn satte farten ned, kørte omkring 10-20 meter ved siden af mig i gå-tempo, for derefter at sætte farten op og fortsætte.
I de tilfælde hvor jeg har transporteret våben, som ikke kan knækkes, med off. transport, har jeg sørget for - under transporten - at være iklædt typisk jagttøj. Jeg bilder mig ind at gennemsnittet er langt mindre "opmærksomme" på en person, med et våbenetui over skulderen, som de tydeligt kan identificere som jæger - end de ville være på en person i dagligdagstøj, med et våbenetui over skulderen. Måske var det at overtænke hele situationen - men det fungerede i hvert fald for mig. Jeg har flere gange bevæget mig forbi betjente og patruljevogne med et våbenetui på ryggen - og ikke én gang er jeg blevet antastet. Eller rettere; jeg har én gang oplevet at en patruljevogn satte farten ned, kørte omkring 10-20 meter ved siden af mig i gå-tempo, for derefter at sætte farten op og fortsætte.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
- Boerge
- Platin Member
- Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
- Geografisk sted: østjylland
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 89 times
Ja, det er jo egentligt en lidt foruroligende udvikling, at det er kommet dertil, at en helt lovlig transport af våben i et foderal er et betænkelig foretagende, og skal camoufleres som noget andet. Det er ikke mange år siden jeg helt naturligt slyngede haglgeværet eller riflen over skulderen, og cyklede eller gik i skoven.
Men synes nu også, at det er lidt uheldigt, at vi jægere giver udtryk for, at det måske kan være lidt uheldigt at transportere våben, så det kan identificeres som våben. Personligt har jeg absolut intet imod at transportere et våben i foderal fra jagtforretning i Århus, og til hvor jeg nu holder parkeret!!
Men synes nu også, at det er lidt uheldigt, at vi jægere giver udtryk for, at det måske kan være lidt uheldigt at transportere våben, så det kan identificeres som våben. Personligt har jeg absolut intet imod at transportere et våben i foderal fra jagtforretning i Århus, og til hvor jeg nu holder parkeret!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!
- Elbæk
- Platin Member
Der er bestemt heller ikke noget "uheldigt" i at gøre noget som er ganske og aldeles lovligt.
På den anden side er det også altid god skik at være opmærksom på at at - hvad end man kan lide det eller ej - så reagerer folk når de ser en person med et våbenetui. Nogle reagerer positivt, andre negativt - og nogle igen ser et potentielt offer de gerne vil stjæle fra. I sidste ende må man gøre op med sig selv, hvor meget disse faktorer skal spille ind iht. ens adfærd.
På den anden side er det også altid god skik at være opmærksom på at at - hvad end man kan lide det eller ej - så reagerer folk når de ser en person med et våbenetui. Nogle reagerer positivt, andre negativt - og nogle igen ser et potentielt offer de gerne vil stjæle fra. I sidste ende må man gøre op med sig selv, hvor meget disse faktorer skal spille ind iht. ens adfærd.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Det er ikke noget problem - jeg har haft et fuldlængde hylster over skulderen flere gange, når jeg har cyklet ud til KFK gennem byen, og jeg har aldrig oplevet nogen sige noget eller virke nysgerrige. Vi taler om et grønt, brunt hylster med et samlet haglgevær i.
- Wildlife
- This member is
- Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 163 times
- Kontakt:
Jeg vil nu sige at det gav lidt sære blikke da jeg gik fra Jagstuen i Park Allé via Sønder Allé - Strøget - Østergade og ind i Sallings p-hus med et haglgevær i foderal langs siden af kroppen efter jeg havde købt det..Boerge skrev:Personligt har jeg absolut intet imod at transportere et våben i foderal fra jagtforretning i Århus, og til hvor jeg nu holder parkeret

Ude i vores bette by har flere af de unge knægte (10-12 år) blot kommenteret om jeg skulle på jagt og ønsket mig knæk og bræk de gange jeg har været på vej afsted. En af glæderne ved at bo overfor legepladsen.
Jeg kunne forestille mig at en del folk inde i byen måske ikke så ofte ser folk rende rundt med haglgeværer og rifler i det offentlige rum.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Jeg tror nu faktisk, at folk slæber rundt på deres våben mere end man tror inde i byen. Der findes mange større og mindre våbenforhandlere i indre København, så når jeg har været inde for at hente ammo, er der da tit kommet en gut gående ud til sin cykel med et stort smil og en våbenkuffert over ryggenWildlife skrev:Jeg vil nu sige at det gav lidt sære blikke da jeg gik fra Jagstuen i Park Allé via Sønder Allé - Strøget - Østergade og ind i Sallings p-hus med et haglgevær i foderal langs siden af kroppen efter jeg havde købt det..Boerge skrev:Personligt har jeg absolut intet imod at transportere et våben i foderal fra jagtforretning i Århus, og til hvor jeg nu holder parkeret![]()
Ude i vores bette by har flere af de unge knægte (10-12 år) blot kommenteret om jeg skulle på jagt og ønsket mig knæk og bræk de gange jeg har været på vej afsted. En af glæderne ved at bo overfor legepladsen.
Jeg kunne forestille mig at en del folk inde i byen måske ikke så ofte ser folk rende rundt med haglgeværer og rifler i det offentlige rum.

-
- Newbie
- Interesser: Øh..?
- Been thanked: 1 time
Tak for jeres svar alle sammen.
Jeg har midlertidigt løst problemet ved at låne svigermors bil, når jeg skal til skydetræning.
Men på sigt kunne det være, at man skulle investere i sådan en geværkuffert, hvor geværet kan ligge adskilt, og så smide kassen i rygsækken, når jeg skal med det offentlige/på cykel. Bare for ikke at vække alt for meget opsigt.
Jeg har midlertidigt løst problemet ved at låne svigermors bil, når jeg skal til skydetræning.

Men på sigt kunne det være, at man skulle investere i sådan en geværkuffert, hvor geværet kan ligge adskilt, og så smide kassen i rygsækken, når jeg skal med det offentlige/på cykel. Bare for ikke at vække alt for meget opsigt.