Det spøger i *ACØ EDBsystem dagens humorbombe

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 101 times
Been thanked: 104 times

Det spøger i *ACØ EDBsystem dagens humorbombe

Indlæg af Luluselsker » 11. okt 2016, 11:57

Hej forum
jeg har netop lagt røret da jeg undrede mig over igen at være centrum for det sorte hul i itsystemet - sidste gang var det modtagelse af en bunke licenser Ikke i mit navn på våben jeg ikke ejer da systemet gik ned og måtte gendannes.

Denne gang er det så morsomt at den flinke dame ved ACØ siger til start "kan glæde dig med at vi er i 0 så der ingen ventetid er pt"
jeg svarer naturligt at det er da en rar ting at høre og beder hende finde ud af om min licens tilbage fra maj af på en luftriffel i 5,5 er røget i glemmebunken ved postDK
Hun slår op og der kommer et udbrud i røret jeg her kan cencurere ned til "For Helvxxx da også" hvortil der kommer forklaringen at jeg endnu står skrevet for hhv haglbøsser der er registreret dobbelt og at 5,5eren stadig står i systemet men er lagt i forkerte bunke
mest morsomme er dog at min haglbøsse jeg nærmest religiøst har med mig ud dagligt på jagten pludselig er blevet en riffel i kaliber 12 og står skrevet dobbelt som både riffel og som haglgevær på 2 licenser med dertil 2 JNR.
15min senere er forvirringen total og nu vil man granske fejlen der uden tvivl ligger hos dem eftersom ansøgningerne er korrekte og indsendt rettidigt mv. digitalt

Det mest morsomme er dog at hele affæren her startede med en simpel addressekorrektion således jeg ikke står som boende på grønland men danmark - ak ja kunne da have været rart med en vinterrecidens men så heldigt stillet er jeg dog ikke :D
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Re: det spøger i *ACØ edbsystem dagens humorbombe

Indlæg af ReneKJ » 11. okt 2016, 12:02

Luluselsker skrev: denne gang er det så morsomt at den flinke dame ved ACØ siger til start "kan glæde dig med at vi er i 0 så der ingen ventetid er pt"
jeg svarer naturligt at det er da en rar ting at høre og beder hende finde ud af om min licens tilbage fra maj af på en luftriffel i 5,5 er røget i glemmebunken ved postDK
Det lyder som om de er kommet i nul ved at slette det meste af databasen.
Jeg gad vide hvor mange danske våbenejere der nu er registreret som ejer af pistoler i kaliber 12 og haglgeværer i .45?

Luluselsker
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Luluselsker » 11. okt 2016, 12:05

ReneKJ skrev:
Luluselsker skrev: denne gang er det så morsomt at den flinke dame ved ACØ siger til start "kan glæde dig med at vi er i 0 så der ingen ventetid er pt"
Det lyder som om de er kommet i nul ved at slette det meste af databasen.
Jeg gad vide hvor mange danske våbenejere der nu er registreret som ejer af pistoler i kaliber 12 og haglgeværer i .45?
det vil jeg helst ikke tænke på akkurat som jeg stadig er en smule skræmt over at modtage en bunke licenser til andre folk i min postkasse - meget mærkeligt at stå med en form for skattekort til andres våben med navne cprnumre opbevaringsadresser og info på materiellet, den smutter endte dog i at jeg brændte papirerne efter 4mdrs spørgen frem og tilbage med ACØ om hvorfor de var endt hos mig (mener der blev oprettet en tråd her på problemet )
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 11. okt 2016, 13:15

Det tror da fanden, når der står sådan her i din avetar :giggle:
Geografisk sted: over alt
Peter

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2986 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 11. okt 2016, 13:42

Luluselsker skrev: det vil jeg helst ikke tænke på akkurat som jeg stadig er en smule skræmt over at modtage en bunke licenser til andre folk i min postkasse - meget mærkeligt at stå med en form for skattekort til andres våben med navne cprnumre opbevaringsadresser og info på materiellet, den smutter endte dog i at jeg brændte papirerne efter 4mdrs spørgen frem og tilbage med ACØ om hvorfor de var endt hos mig (mener der blev oprettet en tråd her på problemet )
Du kunne også have valgt at indgivet en anmeldelse til datatilsynet for sløseri med personfølsomme oplysninger.

Ofte er den bedste måde at få en offentlig myndighed til at tage sig sammen, at pudse en anden og stærkere offentlig myndighed på dem. Våbenkontorerne er vist nederst i det offentlige hierarki, så selv det ellers blodfattige og forskræmte datatilsyn kan vel tryne dem :giggle:

Luluselsker
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Luluselsker » 14. okt 2016, 01:11

PSindrup skrev:Det tror da fanden, når der står sådan her i din avetar :giggle:
Peter

ja det er noget værre noget når man ikke er lokeret et fast sted i landet sådan er det at være farende land og rige rundt ;)

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Indlæg af Gråskæg » 14. okt 2016, 01:52

Luluselsker skrev:
PSindrup skrev:Det tror da fanden, når der står sådan her i din avetar :giggle:
Peter

ja det er noget værre noget når man ikke er lokeret et fast sted i landet sådan er det at være farende land og rige rundt ;)
Hjemløs med våbenskab hvor?

Luluselsker
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Luluselsker » 14. okt 2016, 02:01

hvem sagde hjemløs :)
jeg sagde farende land og rige rundt ikke fast lokeret et sted menende jeg ikke har et område jeg er villig til at sætte som geografisk område på bruger herinde

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 14. okt 2016, 10:28

Luluselsker skrev:hvem sagde hjemløs :)
jeg sagde farende land og rige rundt ikke fast lokeret et sted menende jeg ikke har et område jeg er villig til at sætte som geografisk område på bruger herinde
Se det kan du jo synes alt det du vil, men eftersom du har vedgået at ville følge regelsættet, så har du faktisk ikke rigtigt noget valg:
Personlige oplysninger:
Du vedkender endvidere at anvende en gyldig e-mail adresse, samt at oplyse dit omtrentlige bopælsområde, samt interesseområde i de dertil egnede felter i dine profiloplysninger. Det er ikke personlige oplysninger vi beder om, blot i hvilken landsdel, samt hvilket interesser du måtte have, f. eks "København" og "Sortkrudt skydning". Mangelfuld udfyldning af disse to felter vil medføre udelukkelse fra NVF.

Ganske som jeg, som moderator, ikke har andet valg end at reagere, når jeg bliver opmærksom på overtrædelser af regelsættet.
:razz:

Hvor var det nu, jeg lagde min blæksten og kalligrafipensel?
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Luluselsker
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Luluselsker » 14. okt 2016, 20:20

Refraktorius skrev:
Luluselsker skrev:hvem sagde hjemløs :)
Se det kan du jo synes alt det du vil, men eftersom du har vedgået at ville følge regelsættet, så har du faktisk ikke rigtigt noget valg:
Personlige oplysninger:
Du vedkender endvidere at anvende en gyldig e-mail adresse, samt at oplyse dit omtrentlige bopælsområde, samt interesseområde i de dertil egnede felter i dine profiloplysninger. Det er ikke personlige oplysninger vi beder om, blot i hvilken landsdel, samt hvilket interesser du måtte have, f. eks "København" og "Sortkrudt skydning". Mangelfuld udfyldning af disse to felter vil medføre udelukkelse fra NVF.

Ganske som jeg, som moderator, ikke har andet valg end at reagere, når jeg bliver opmærksom på overtrædelser af regelsættet.
:razz:

Hvor var det nu, jeg lagde min blæksten og kalligrafipensel?

det må jeg jo så rette mig efter intet problem i det

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 16. okt 2016, 21:48

Kalthoff skrev:
Du kunne også have valgt at indgivet en anmeldelse til datatilsynet for sløseri med personfølsomme oplysninger.

Ofte er den bedste måde at få en offentlig myndighed til at tage sig sammen, at pudse en anden og stærkere offentlig myndighed på dem. Våbenkontorerne er vist nederst i det offentlige hierarki, så selv det ellers blodfattige og forskræmte datatilsyn kan vel tryne dem :giggle:
Nu er datatilsynet jo mest af alt en tandløs vagthund der kan bjæffe lidt af et egern i træet.

Det eneste de kan gøre er jo at udtale kritik eller overordentligt meget kritik.

De har ingen sanktionsmuligheder og kan ikke udstede bøder...
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 17. okt 2016, 06:45

Wildlife skrev:
Kalthoff skrev:

Nu er datatilsynet jo mest af alt en tandløs vagthund der kan bjæffe lidt af et egern i træet.

Det eneste de kan gøre er jo at udtale kritik eller overordentligt meget kritik.

De har ingen sanktionsmuligheder og kan ikke udstede bøder...
Der sker sjældent noget før pressen har haft fat i det.
Men det er næppe i vores interesse at der kommer til at stå "Våbenregistreringen i Danmark sejler" på forsiden af en avis.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 17. okt 2016, 08:41

ReneKJ skrev:.....
Men det er næppe i vores interesse at der kommer til at stå "Våbenregistreringen i Danmark sejler" på forsiden af en avis.
Det tror jeg du har ret i!

Men man kan også se på det positive i den her historie.

Der er sket fejl, og hvis det havde været et rigidt og selvfedt system med den rette type skrankepaver, så havde L.E. haft et seriøst problem, uanset hvor groteske fejlene havde været.

I stedet kunne alle grine lidt af dem, og rette det så systemet passede med resten af verden.
:thumbup:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Re: Det spøger i *ACØ EDBsystem dagens humorbombe

Indlæg af Elbæk » 17. okt 2016, 09:07

Hvis der for alvor kom en mediesag ud af det rod der lader til at være i våbenregistreringerne, så frygter jeg at konsekvensen vil være en landsdækkende genregistrering af alt. Givetvis gebyrfrit, men stadig til en masse besvær og ulempe for våbenejerne.

En sådan evt. genregistrering kunne jo, meget bekvemt, falde sammen med evt. nye love fra EU - så man, meget bekvemt, kan nægte genregistrering af uønskede våbentyper :tinfoil:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Luluselsker
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Luluselsker » 17. okt 2016, 11:23

Elbæk skrev:Hvis der for alvor kom en mediesag ud af det rod der lader til at være i våbenregistreringerne, så frygter jeg at konsekvensen vil være en landsdækkende genregistrering af alt. Givetvis gebyrfrit, men stadig til en masse besvær og ulempe for våbenejerne.

En sådan evt. genregistrering kunne jo, meget bekvemt, falde sammen med evt. nye love fra EU - så man, meget bekvemt, kan nægte genregistrering af uønskede våbentyper :tinfoil:

hvis man virkelig ville lave rav i den kunne der jo blot lades licenser udløbe og så ikke kunne fornyes - det er jo set før

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 17. okt 2016, 14:28

Luluselsker skrev:
Elbæk skrev:Hvis der for alvor kom en mediesag ud af det rod der lader til at være i våbenregistreringerne, så frygter jeg at konsekvensen vil være en landsdækkende genregistrering af alt. Givetvis gebyrfrit, men stadig til en masse besvær og ulempe for våbenejerne.

hvis man virkelig ville lave rav i den kunne der jo blot lades licenser udløbe og så ikke kunne fornyes - det er jo set før
Det er jo det man har gjort med rifler i .50 BMG
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."

Luluselsker
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Luluselsker » 19. okt 2016, 14:02

Elbæk skrev:
Luluselsker skrev:

Det er jo det man har gjort med rifler i .50 BMG
var jeg så ikke bekendt med - og synes da ikke det er voldsomt besværligt med .50 rifler mere ud over at finde en bane den må skydes på

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 19. okt 2016, 14:20

.50 BMG kan ikke længere erhverves (ej heller fornys) på jagttegn; https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=52422

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 19. okt 2016, 16:54

Elbæk skrev:.50 BMG kan ikke længere erhverves (ej heller fornys) på jagttegn; https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=52422
Kan man i sådanne tilfælde "omregistrere" den til .510 DTC?

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 19. okt 2016, 17:16

Det ved jeg ikke.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 412 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 19. okt 2016, 17:36

Flugteren skrev:
Elbæk skrev:.50 BMG kan ikke længere erhverves (ej heller fornys) på jagttegn; https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=52422
Hvis den i samme omgang bliver ompibet/omkamret til .510DTC så burde det ikke være et problem. Det er specifikt 50BMG der er nogo.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 19. okt 2016, 18:24

Bofhenator skrev:
Flugteren skrev:
Hvis den i samme omgang bliver ompibet/omkamret til .510DTC så burde det ikke være et problem. Det er specifikt 50BMG der er nogo.
Så skal jeg have mig en .510 DTC. ;)

Luluselsker
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Luluselsker » 19. okt 2016, 19:16

som der skrives er det kun specifikt .50bmg der er forbudt hvis du feks kamrer en i 12.7x105 så den ka tage både bmg og russerne så er der intet at komme efter trods det teknisk set er samme sang det største problem med det er faktisk at finde en bane den må anvendes på da mange baner kun går op til 9.xmm ved røgsvagt hvorimod sortkrudt er uden størrelsesbegrænsning indenfor rimelighedens grænser

Brugeravatar
K_Nielsen
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel og pistolskydnng
Geografisk sted: Syd-Jylland
Has thanked: 76 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af K_Nielsen » 19. okt 2016, 19:47

Luluselsker skrev:som der skrives er det kun specifikt .50bmg der er forbudt hvis du feks kamrer en i 12.7x105 så den ka tage både bmg og russerne så er der intet at komme efter
Dén tror jeg ikke går:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=182003
I §3
retsinfo skrev:Der må ikke anvendes våben, som kan anvende ammunition i kaliber ∙50 BMG.
Mvh
K_Nielsen

Luluselsker
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Luluselsker » 19. okt 2016, 21:15

K_Nielsen skrev:
Luluselsker skrev:som der skrives er det kun specifikt .50bmg der er forbudt hvis du feks kamrer en i 12.7x105 så den ka tage både bmg og russerne så er der intet at komme efter
Dén tror jeg ikke går:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=182003
I §3
retsinfo skrev:Der må ikke anvendes våben, som kan anvende ammunition i kaliber ∙50 BMG.
faens da også så har de fået lukket det hul også

Besvar