Nye retningslinjer for SKV våben

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 115 times

Nye retningslinjer for SKV våben

Indlæg af Allan3 » 21. okt 2016, 13:18

Hej Alle

Jeg fik lige af vide af en skytte kammerat at de nye retningslinjer for SKV våben er trådt i kraft, og jeg var lige inde og læse dem, og hvis jeg skal være helt ærlig så syntes jeg det er en begrænsning af hvilke våben man kan få registreret men de skriver selv

"Retningslinjerne har ikke som formål at begrænse skydesporten i Danmark og anskaffelse af skydevåben til organisationernes godkendte skydediscipliner, men at regulere indenfor de rammer de officielle myndigheder tillader."

Men nogle af de ting som de er kommer med syntes jeg ikke helt hænger sammen med hvad "officielle myndigheder tillader", men lad mig høre hvad i syntes.

Link til artikel hos Dansk skytte union http://skytteunion.dk/retningslinier-fo ... -systemet/

Link til de nye retningslinjer http://skytteunion.dk/wp-content/upload ... n_2016.pdf

Hvis der allerede findes et indlæg med dette slettes det bare, men jeg kunne ikke lige finde noget

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Re: Nye retningslinjer for SKV våben

Indlæg af ReneKJ » 21. okt 2016, 13:52

Allan3 skrev: Men nogle af de ting som de er kommer med syntes jeg ikke helt hænger sammen med hvad "officielle myndigheder tillader", men lad mig høre hvad i syntes.
Det er vel et politisk forsøg på at kvæle de grene af skydesporten man ikke kan lide, sådan at der ikke mere kommer ønsker om moderne riffeltyper.

DSF skrev allerede om det for et stykke tid siden. http://www.dsf.dk/nyheder/nyhedsbreve/2257-dsufriendfoe

Jeg kan dog se at man så småt er begyndt at interessere sig for pistoler også:
Pistol magasiner der kan indeholde flere patroner end pistolen fra fabrikken oprindeligt er produceret til og som rager ud over pistolrammens begrænsning vil kun blive tilladt, såfremt ansøger kan retfærdiggøre/dokumentere brugen heraf til en af DSkyU eller DGI
godkendt skydediscilin, uanset at magasinet ikke kræver special tilladelse
Ikke det at det påvirker mig, men det kan nemt være første trin mod en stadigt snævrer positivliste. En ting der tiltrak mig til pistol frem for riffel var netop det frie værktøjsvalg.

Jeg gad godt se DSF frigøre sig fra det cirkus igen, men der er nok ikke de store muligheder :???:

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1071 times

Indlæg af Agamemnon » 21. okt 2016, 14:18

Det er smagsdommeri og det har forbavsende lidt med "officielle myndigheders" eller lovgivningens krav til våben at gøre. At hævde andet er direkte uhæderligt.

Der kan stilles ufatteligt mange spørgsmål til disse, aldeles tåbelige, retningslinier.

Hvornår er noget f.eks. en teleskopkolbe.... Er det når den "teleskopérer"???
Teleskopskæfte.JPG
Teleskopskæfte.JPG (13.03 KiB) Vist 6368 gange
I så fald bliver denne helvedesmaskine, fra Walther, sikkert helt forbudt. :crazy:
Walther luft.JPG
Walther luft.JPG (78.08 KiB) Vist 6368 gange
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 21. okt 2016, 15:43

Agamemnon skrev:Det er smagsdommeri og det har forbavsende lidt med "officielle myndigheders" eller lovgivningens krav til våben at gøre. At hævde andet er direkte uhæderligt.

Der kan stilles ufatteligt mange spørgsmål til disse, aldeles tåbelige, retningslinier.

Teleskopskæfte.JPG

I så fald bliver denne helvedesmaskine, fra Walther, sikkert helt forbudt. :crazy:
Walther luft.JPG
Det giver jo ingen mening, især ikke fordi ALLE olympiske .22-rifler er designet med teleskopkolbe og justerbare kindpude for at gøre skytten så optimalt skydende som muligt....

Brugeravatar
L-Load
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydevåben, WW2
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Indlæg af L-Load » 21. okt 2016, 18:48

Det vil sige at man ikke længere må sætte en magasinbrønd på pistolen og anvende et andet magasin som kan indeholde et par patroner mere, end magasinerne der fulgte med våbenet ?

Altså ønskede man sig et længere greb på en H&K USP Match, og satte derfor en magasinbrønd på den. Så kunne man ikke længere bruge de medfølgende magasiner, men måtte anvende et andet magasin med 3skuds større kapacitet. Ser man derimod på H&K USP Expert, så kommer den fra fabrikken med præcis den samme magasinbrønd og præcis det samme magasin. Så 2 næsten identiske pistoler med samme magasin, den ene fra på fabrikken, den anden fra en forhandler, det giver 2 forskellige resultater..

Som jeg læser det, så må et 18skuds USP magasin ikke puttes i en USP som kom med et 15skuds magasin, på trods af andre udgaver af USP'en kommer med 18skuds magasinet ?

(Kunne de dog ikke bare have forbrudt tromlemagasiner til pistoler, hvis dette ellers er rigtigt forstået.. :mad: )

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 21. okt 2016, 18:57

L-Load skrev:(Kunne de dog ikke bare have forbrudt tromlemagasiner til pistoler, hvis dette ellers er rigtigt forstået.. :mad: )
Det slår mig for resten: Hvilken magt har SKV egentligt til at forbyde specifikke magasiner?
Mig bekendt kan de købes bare man lovligt ejer det tilhørende våben, der skal vel ikke nogen SKV godkendelse til?

De kan nægte tilladelse til et våben hvis det leveres med en langt magasin, men hvis man køber det løst bagefter rager det vel ikke dem?
Især hvis man skyder under DSF der ikke nødvendigvis deler deres restriktioner på brugen

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 21. okt 2016, 23:54

Det virker mere som et udgangspunkt for afvikling end udvikling af skydesporten i Danmark.

Jeg kunne virkelig godt tænke mig at se (med medfølgende dokumentation) om disse nye regler er resultatet af krav/henstillinger fra rigspolitiet/justitsministeriet - eller om der blot er tale om arrogant selvstrammeri fra skytteorganisationernes side af. I det hele taget savner jeg motivation og argumentation for disse tiltags nyttighed, endsige nødvendighed.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Has thanked: 2975 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 22. okt 2016, 00:21

Med fare for at nedkalde "godwins lov" over tråden:

Dem der i en menneskealder har skudt med mauserlåse med "fjerkræ stempler", ønsker at forbyde alle andre former for militærlignende våben end disse i deres foreninger.

:what:

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 22. okt 2016, 05:05

Reglen om kolbe til pistol/revolver, er den også ny ?

Jeg tænker på f.eks denne

Billede

Eller hylster/skæftet til en Luger.

Ped
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, genladning, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Been thanked: 40 times

Indlæg af Ped » 22. okt 2016, 11:56

Så mangler der bare kaliber begrænsning. Dvs. et skytte foreningsvåben må ikke kunne benytte samme kaliber/patron som et militær/militær lignende våben.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 22. okt 2016, 11:59

Agamemnon skrev:Det er smagsdommeri og det har forbavsende lidt med "officielle myndigheders" eller lovgivningens krav til våben at gøre. At hævde andet er direkte uhæderligt.

Teleskopskæfte.JPG

Walther luft.JPG
Hvorfor skulle den blive forbudt?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1071 times

Indlæg af Agamemnon » 22. okt 2016, 12:39

Fast Fumble skrev:

Teleskopskæfte.JPG

Walther luft.JPG
Hvorfor skulle den blive forbudt?
Dét gør den næppe heller.
Men med så ugennemtænkte restriktioner, risikerer man at ramme våben, der deler karaktertræk med de våbentyper, som man ønsker at udelukke fra SKV registrering.
Udsagnet havde således alene dét formål at pointere de aldeles ulogiske og uklart definerede egenskaber, ved et våben, der potentielt kunne betyde at våbnet ikke, fremadrettet, vil kunne indregistreres via SKV...... Håber at ironien står mere klar nu.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 24. okt 2016, 15:50

Tråd delt i to.

Ny offspring hedder "Nye retningslinjer for våben for Tjenestepistol"
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 27. okt 2016, 00:53

Nogen kæmper den gode kamp mod selvstrammeriet:
http://www.dsf.dk/nyheder/nyhedsbreve/2 ... g-retraete
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

GBBF83
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Historiskskydning
Geografisk sted: Midt-Sjælland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af GBBF83 » 27. okt 2016, 06:46

Var i gang med at sende motivationen for det forslag, som blev fremlagt i går aftes, til referanten. Men ligger den også her, så folk udenfor SSF kan læse det. Forslaget udspringer af nogle diskutioner omkring SKV-våben i forskellige foreninger og blev fremsat af Roskilde Historiske Riffel Laug.
Forslaget blev vedtaget uden indvendinger fra delegerede eller bestyrelsen.

Og i øvrigt tak for en god aften til dem der var med.

"Motivation for forslag:
FORSLAGET:

Repræsentantskabet pålægger bestyrelsen i Sjællands Skytte Forbund, at arbejde aktivt for, at Dansk Skytte Union IKKE foretager stramninger for SKV-våben, som der ikke er dækning for i den gældende danske våbenlovgivning."

Baggrunden for det rejste forslag er, at vi i Roskilde Historiske Riffel Laug er bekymret over udviklingen indenfor skydesporten. Da vi føler, at Unionen med udarbejdelsen af de nye SKV-retningslinjer vælger, at ligge unødvendige restrektioner på sig selv.

Vi betragter vores forslag som en naturlig udløber af §2.1 i Unionens Love; hvor formålet med Unionen er at udbrede kendskabet og udvikle skydning som idræt under Danmarks Idrætsforbund.

Vi har i Danmark en ca. 150 årig tradition for at organisere os i frivillige foreninger, som igen bliver til forbund, unioner, sammenslutninger mm., som kan være en fælles stemme og give indflydelse. Vi har ikke indenfor forenings Danmark en tradition for at råbe, skrige eller true os til resultater. Vi er ikke en politisk bevægelse, som via lysskye virkemidler lokker politikere eller embedsmænd til at tale vores sag.

Men vi regner så også med, at vores repræsentanter arbejder helhjertet for vores fælles mål.

Danmarks Jægerforbund har en vision, som hedder: ”Mest mulig jagt og natur”. Som meget enkelt beskriver formålet med organisationen, men samtidigt erkender, at man ikke kan opnå alt i en politiskstyret verden.
Men man sender et klart signal om det man arbejder for –det savner man måske lidt fra vores interesse organisationer.

Derfor er det vigtigt, at vi som skytter står sammen uanset fortrukken disciplin og bakker hinanden op, når det gælder om at videreudvikle vores sport. Vi skal ikke begrænse os selv, det klarer politikerne og embedsmændene for os.
Vi skal derimod gøre hvad vi kan for, at gøre rammerne for vores sport så vide som muligt og forsøge at skubbe til muren når vi rammer den. Vi skal ikke opfinde undskyldninger for os selv og efterlade et indtryk af, at vi indtil nu har tilladt våben, som har været i en lovmæssig grå-zone.

Vi håber med forslaget, at Sjællands Skytte Forbund, kan være den stemme i Dansk Skytte Union, som fastholder ønsket om, at vores sport skal udvikles.

På vegne af Roskilde Historiske Riffel Laug håber jeg, at I vil tage godt imod det stillede forslag."

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Allan3 » 27. okt 2016, 10:36

Rigtig flot indlæg. Jeg var selv tilstede i går og syntes der kom nogle gode resultater ud af det.

Dog står jeg tilbage med et spørgsmål. Hvem var/er ophavsmanden til de nye SKV retningslinjer var det den tidligere formand for SSF i samarbejde med andre eller hvem nogle helt andre.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 27. okt 2016, 10:54

Allan3 skrev:Dog står jeg tilbage med et spørgsmål. Hvem var/er ophavsmanden til de nye SKV retningslinjer var det den tidligere formand for SSF i samarbejde med andre eller hvem nogle helt andre.
Ifølge referatet på http://skytteunion.dk/wp-content/upload ... -06-16.pdf var Paul Erik Sørensen (tidl. formand for SSF) og Jimmy George Roed de primære bag, men retningslinierne blev godkendt af hele Unionsstyrelsen.
Slava Ukraini!

Team Zero Mike Armory

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 27. okt 2016, 11:09

Hvad betyder det forresten rent praktisk at
Nu har forbund med hjertet på rette sted fået Forbundsflertal i Unionenes Formandsråd, FORD
Har de taget magten i unionen, eller er det kun en lille del af bureaukratiet der er bremset?

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 27. okt 2016, 11:20

Allan3 skrev:Rigtig flot indlæg. Jeg var selv tilstede i går og syntes der kom nogle gode resultater ud af det.

Dog står jeg tilbage med et spørgsmål. Hvem var/er ophavsmanden til de nye SKV retningslinjer var det den tidligere formand for SSF i samarbejde med andre eller hvem nogle helt andre.
Enig!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

JMJ
Silver Member
Silver Member
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 1 time

Indlæg af JMJ » 27. okt 2016, 11:58

hej drenge.
håber det betyder at det bliver nemmere at få godkendt flere riffel typer
til kombi .
mvh jmj.

Henning
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Geografisk sted: sydjylland

Indlæg af Henning » 27. okt 2016, 13:26

Bare som et tanke-stjef; Egentligt undre det mig lidt, at der ikke er nogle som rejser spørgsmål om ændring af SKV kravet på 21 cm for en pistol, idet næsten standart målet på "moderne" "grov" pistoler ligger omkring 19 / 19,8 cm.... Våbnene er jo i forvejen på SKV postivliste - altså bare hvis de "ombygges" med en beaver-tail eller får et andet løb....

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 27. okt 2016, 13:44

Henning skrev:Bare som et tanke-stjef; Egentligt undre det mig lidt, at der ikke er nogle som rejser spørgsmål om ændring af SKV kravet på 21 cm for en pistol, idet næsten standart målet på "moderne" "grov" pistoler ligger omkring 19 / 19,8 cm.... Våbnene er jo i forvejen på SKV postivliste - altså bare hvis de "ombygges" med en beaver-tail eller får et andet løb....
Det er ikke kun et SKV krav - det står også i våbencirkulæret, så der skal JM være enig.
Slava Ukraini!

Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Allan3 » 27. okt 2016, 14:14

Henning skrev:Bare som et tanke-stjef; Egentligt undre det mig lidt, at der ikke er nogle som rejser spørgsmål om ændring af SKV kravet på 21 cm for en pistol, idet næsten standart målet på "moderne" "grov" pistoler ligger omkring 19 / 19,8 cm.... Våbnene er jo i forvejen på SKV postivliste - altså bare hvis de "ombygges" med en beaver-tail eller får et andet løb....
Det har jeg også luftet tanken om et par gange, endda under en samtale med en medarbejder (måske jurist) fra JM, hvor jeg foreslog at man bare skrev den ned til 20cm da det ville åbne op for mange flere pistoler som allerede er i landet bare med forlænget pibe eller beavertail, og var lidt overrasket over svaret da han faktisk syntes det lød meget fornuftigt og godt kunne se idéen med det

Besvar