Trident skrev:Goddag,
Jeg har søgt herinde, men er blot blevet mere usikker. Er der en modig sjæl som har lyst til at skære det helt tydeligt ud for mig? Bæring og anvendelse af lommekniv, hvad er tilladt? Enhåndsbetjent? Låsbar klinge? Bælteclip? Længde på knivblad?
Håber jeg bliver klogere

For at skære det ud i små bider:
Der er et generelt forbud mod at bære kniv.
Det betyder, at det som udgangspunkt er strafbart at have en kniv på sig.
Undtaget herfra er knive hvor man kan argumentere for, at de skal benyttes til et "anerkendelsesværdigt formål". For at opfylde dette krav skal man være på vej til eller fra den aktivitet man hævder at skulle bruge kniven til, samt evt. være i besiddelse af udstyr/klædt på til denne aktivitet for at understøtte påstanden. Derudover skal kniven være udformet til aktiviteten, man kan således godt medbringe en farligt udseende Spyderco foldekniv med takket skær hvis man skal klatre, sejle eller udføre anden aktivitet hvor man kan argumentere for at den type kniv er både mest sikker og mest optimal til formålet, omvendt vil en Fairbairn-Sykes commando dagger på ingen måde være lovlig i den situation.
Knive med fast klinge må bæres til anerkendelsværdigt formål.
Forudsat at de er udformet/egnede til det formål man vil anvende dem til.
Foldeknive må også benyttes til anerkendelsesværdige formål.
Hvis de er udformede/egnede til det tiltænkte brug, der er en række undtagelser der er nævnt tidligere i tråden, derudover skal man være opmærksom på, at knive med et indbygget mekanisk system der udelukkende har til formål at give kniven egenskaber på linie med springknive betragtes som springknive i Danmark, selvom de ikke betragtes som sådan andre steder i verden. Man skal være opmærksom på, at der i forarbejderne til den nye lov specifikt er nævnt, at hvis en folde kniv er enhåndsbetjent er det i sig selv en skærpende omstændighed, og straffen for at bære dem "ulovligt" er som udgangspunkt højere end en fastbladet kniv eller tohåndsbetjent foldekniv i samme situation.
Det er ikke størrelsen der gør det!
Det er slut med de maks 7cm.
Forbuddet mod at bære kniv gælder nu ALLE knive. Så medmindre du føler dig exceptionelt heldig, eller nærer udtalt ønske om at lægge ryg til en tur gennem retssystemet for, at sætte præcedens for hvad den almindelige dansker kan slippe afsted med når man tager hensyn til forarbejderne i loven, så kan jeg kun råde dig til, at lade knivene blive hjemme, medmindre du har et klokkeklart (lovligt) formål med at have kniven med.