Lommekniv, hvad er tilladt?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Trident
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, sejlbåd, dykning
Geografisk sted: Sydsjælland
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Lommekniv, hvad er tilladt?

Indlæg af Trident » 1. dec 2016, 12:35

Goddag,

Jeg har søgt herinde, men er blot blevet mere usikker. Er der en modig sjæl som har lyst til at skære det helt tydeligt ud for mig? Bæring og anvendelse af lommekniv, hvad er tilladt? Enhåndsbetjent? Låsbar klinge? Bælteclip? Længde på knivblad?

Håber jeg bliver klogere :blink:
Mvh. Christian

In Hoc Signo Vinces !!!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 755 times

Re: Lommekniv, hvad er tilladt?

Indlæg af Flugteren » 1. dec 2016, 12:40

Der er ikke nogen restriktioner på, hvad du må bære. Du SKAL dog have et anerkendelsesværdigt formål, og "jeg har den med, fordi jeg muligvis skal bruge den til noget" gælder ikke længere.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 234 times
Been thanked: 219 times

Indlæg af Kenned » 1. dec 2016, 12:42

Det meste er tilladt nu mht. knivtyper.

Undtagelserne er vist nu:

Butterfly knive
Springknive
Kårdestokke og andre knive der 'ligner noget andet end en kniv' :wall:
Knive der bæres i skede om halsen og lignende hurtigtræksknive.
Kasteknive

Med hensyn til at bære dem:
Du får ikke mig til at garantere NOGET SOM HELST med den administration vi nu har set af de nye regler. :puke:

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 1. dec 2016, 12:43

Lad mig sige det sådan her.. Tror ikke du bliver klogere på det område. Hvis du vil være sikker så lad vær med at bære kniv, medmindre du er på jagt eller fisketur eller har en kontrakt med nogle som har hyret dig til at optræde med kniv, som er et anerkendelsesværdig formål.

Diskussionen kører for fuldt gas i en anden tråd så tror ikke der er nogen der kan give dig et entydigt svar.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Trident
Silver Member
Silver Member
Kontakt:

Indlæg af Trident » 1. dec 2016, 12:43

Tak for hurtigt svar. Betyder det at enhåndsbetjent og låsbar lommekniv nu er tilladt? Er alle lommeknive forbudt med undtagelse af brug til et anerkendelsesværdigt formål?
Mvh. Christian

In Hoc Signo Vinces !!!

Brugeravatar
Trident
Silver Member
Silver Member
Kontakt:

Indlæg af Trident » 1. dec 2016, 12:45

Hov!? Havde ikke set der var kommet flere svar så hurtigt. Hvad hedder indlægget?
Mvh. Christian

In Hoc Signo Vinces !!!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 1. dec 2016, 13:00

Trident skrev:Tak for hurtigt svar. Betyder det at enhåndsbetjent og låsbar lommekniv nu er tilladt?
Ja.
Trident skrev:Er alle lommeknive forbudt med undtagelse af brug til et anerkendelsesværdigt formål?
Medbringelse på et offentligt sted kræver et anerkendelsesværdigt formål.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 1. dec 2016, 14:13

Trident skrev:Goddag,

Jeg har søgt herinde, men er blot blevet mere usikker. Er der en modig sjæl som har lyst til at skære det helt tydeligt ud for mig? Bæring og anvendelse af lommekniv, hvad er tilladt? Enhåndsbetjent? Låsbar klinge? Bælteclip? Længde på knivblad?

jvf. begrebet "anerkendelsesværdigt formål" kan det hermed bekendtgøres,
at følgende med sikkerhed er tilladt: Intet.
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Kenned
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kenned » 1. dec 2016, 14:17

Trident skrev:Tak for hurtigt svar. Betyder det at enhåndsbetjent og låsbar lommekniv nu er tilladt? Er alle lommeknive forbudt med undtagelse af brug til et anerkendelsesværdigt formål?
Der skelnes ikke længere mellem foldeknive uden lås, foldeknive med lås, dolke, enhåndsbetjente knive mv. De er alle lige 'lovlige', men kræver altid et anerkendelsesværdigt formål.

Det er usikkerheden (og lovsjuskeriet) omkring det anerkendelsesværdige der gør folk urolige, og som indtil nu har fået smidt én person ud af landet :puke:

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Halling
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og naturen
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 3 times

Indlæg af Halling » 1. dec 2016, 17:36

Er det stadig de 7 cm der gælder som Maks længde?

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 1. dec 2016, 17:40

Halling skrev:Er det stadig de 7 cm der gælder som Maks længde?
Nej, den er taget ud.... Sammen med din frihed... :wall:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af BasicReality » 1. dec 2016, 18:56

Jeg ville ikke tage en kniv med nogen steder ved mindre jeg var på jagt, ude at fiske, eller deltager i spejdersport og anden aktivitet der foregår uden for bygrænserne.

Der er de facto forbud mod at bære kniv i det offentlige ved mindre du har en overordentlig god grund (Se begrebet "anerkendelsesværdigt", aka omvendt bevisførelse i retten, du skal godtgøre hvorfor du har haft kniven på det givende tidspunkt), ja du må ikke engang have din kniv i en taske gemt væk i bilen, der er lige faldet dom over en person som var tidligere ustraffet, blev taget med schweisser kniv i en taske i bilen, udvist af Danmark, han var godt nok banderelateret, men med sådan en dom sætter den præcedens for at almene borger også kan blive røvpulet.

Alle knive er tilladte undtagen dem som er specifikt nævnt forbudt i våbenloven.
Så enhåndsbetjente knive er lovlige, og 7cm reglen gælder på ingen måder længere, låsbare knive er ligeså lovlige.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 111 times
Been thanked: 128 times

Indlæg af FrederikF » 1. dec 2016, 20:27

Hvornår, og i hvilke situationer er der en anerkendelsesværdig grund til at gå med en +7cm og eller enhåndsbetjent (sort, farligt udseende, dræber, kaste, tegnesserie) kniv? (Det kan du få svar på bagefter, altså efter du er blevet bu..f...ed og står uden jagttegn etc) :evil:
Små morfar lommeknive - det er hvad jeg tør risikere (uden at føle mig helt sikker).
En enhåndsbetjent med lås har jeg med på jagt og kun på jagt.
Det er en lortelov.
Decideret latterligt at udvise pga en kniv i en taske i en bil.
Retsstatsprincipperne er tyndslidte.
Øv.
:mad: :freak: :prisoner:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 1. dec 2016, 21:00

Og det værste er, at fordi jeg er hvid, kortklippet, velklædt, veluddannet, velformuleret og ikke har nogen tatoveringer.... Så har jeg ingen problemer med at medbringe det nødvendige værktøj.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Martensit
Gold Member
Gold Member
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 23 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Martensit » 2. dec 2016, 00:03

Trident skrev:Goddag,

For at skære det ud i små bider:

Der er et generelt forbud mod at bære kniv.

Det betyder, at det som udgangspunkt er strafbart at have en kniv på sig.
Undtaget herfra er knive hvor man kan argumentere for, at de skal benyttes til et "anerkendelsesværdigt formål". For at opfylde dette krav skal man være på vej til eller fra den aktivitet man hævder at skulle bruge kniven til, samt evt. være i besiddelse af udstyr/klædt på til denne aktivitet for at understøtte påstanden. Derudover skal kniven være udformet til aktiviteten, man kan således godt medbringe en farligt udseende Spyderco foldekniv med takket skær hvis man skal klatre, sejle eller udføre anden aktivitet hvor man kan argumentere for at den type kniv er både mest sikker og mest optimal til formålet, omvendt vil en Fairbairn-Sykes commando dagger på ingen måde være lovlig i den situation.

Knive med fast klinge må bæres til anerkendelsværdigt formål.

Forudsat at de er udformet/egnede til det formål man vil anvende dem til.

Foldeknive må også benyttes til anerkendelsesværdige formål.
Hvis de er udformede/egnede til det tiltænkte brug, der er en række undtagelser der er nævnt tidligere i tråden, derudover skal man være opmærksom på, at knive med et indbygget mekanisk system der udelukkende har til formål at give kniven egenskaber på linie med springknive betragtes som springknive i Danmark, selvom de ikke betragtes som sådan andre steder i verden. Man skal være opmærksom på, at der i forarbejderne til den nye lov specifikt er nævnt, at hvis en folde kniv er enhåndsbetjent er det i sig selv en skærpende omstændighed, og straffen for at bære dem "ulovligt" er som udgangspunkt højere end en fastbladet kniv eller tohåndsbetjent foldekniv i samme situation.

Det er ikke størrelsen der gør det!
Det er slut med de maks 7cm.
Forbuddet mod at bære kniv gælder nu ALLE knive. Så medmindre du føler dig exceptionelt heldig, eller nærer udtalt ønske om at lægge ryg til en tur gennem retssystemet for, at sætte præcedens for hvad den almindelige dansker kan slippe afsted med når man tager hensyn til forarbejderne i loven, så kan jeg kun råde dig til, at lade knivene blive hjemme, medmindre du har et klokkeklart (lovligt) formål med at have kniven med.

Brugeravatar
Trident
Silver Member
Silver Member
Kontakt:

Indlæg af Trident » 2. dec 2016, 11:19

Mange tak for en fortrinlig forklaring! Den var perfekt for min simple hjerne, hehe... god weekend :smile:
Mvh. Christian

In Hoc Signo Vinces !!!

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Has thanked: 191 times
Been thanked: 167 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 5. dec 2016, 22:52

BasicReality skrev:ja du må ikke engang have din kniv i en taske gemt væk i bilen, der er lige faldet dom over en person som var tidligere ustraffet, blev taget med schweisser kniv i en taske i bilen, udvist af Danmark, han var godt nok banderelateret, men med sådan en dom sætter den præcedens for at almene borger også kan blive røvpulet.
Nu er det at man er banderelateret / dømt for vold jo også netop en skærpende omstændelighed i den nye knivlov.

Jeg har en Gerber Gator liggende som værktøj i min bil, det har jeg på politiets ord for ikke er ulovligt, på skrift.

Men jeg ville ikke turde gå rundt med den til daglig.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Kenned
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kenned » 5. dec 2016, 23:23

Wildlife skrev:
BasicReality skrev:ja du må ikke engang have din kniv i en taske gemt væk i bilen, der er lige faldet dom over en person som var tidligere ustraffet, blev taget med schweisser kniv i en taske i bilen, udvist af Danmark, han var godt nok banderelateret, men med sådan en dom sætter den præcedens for at almene borger også kan blive røvpulet.
Nu er det at man er banderelateret / dømt for vold jo også netop en skærpende omstændelighed i den nye knivlov.

Jeg har en Gerber Gator liggende som værktøj i min bil, det har jeg på politiets ord for ikke er ulovligt, på skrift.

Men jeg ville ikke turde gå rundt med den til daglig.
Korrekt at det er en skærpende omstændighed, men enhver bør kunne se at man endnu engang har voldtaget lovgivernes arbejde, og misbrugt loven til at få smidt en type man ikke kan lide ud af landet(som ikke var straffet i DK). Der er lige nøjagtig absolut ingen forskel på dette eksempel, og så på at man indtil for få måneder siden kunne blive straffet fordi en fingernem Houdini i politikorpset kunne åbne en Schweizerkniv med én hånd på 1½ minut, og éns kniv dermed blev erklæret enhåndsbetjent :puke:

Hilsen Kenneth

Besvar