Gæster med på skydebane?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Hamann4242
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, skydebane
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Gæster med på skydebane?

Indlæg af Hamann4242 » 12. jan 2017, 19:28

Hvordan er reglerne hvis jeg vil have en gæst med på skydebane, som ikke har jagttegn?

Brugeravatar
Mister.30-06
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffeljagt - Buejagt
Geografisk sted: Knäred SE - København Ø
Been thanked: 4 times

Re: Gæster med på skydebane?

Indlæg af Mister.30-06 » 12. jan 2017, 19:35

Kan kun svare for KFK og Københavns Skyttecenter.

Der skal være en instruktør til stede før en gæst kan få lov til at skyde.

Det er det jeg selv har oplevet, men spørg på stedet.
If it ain't broken, don't fix it

SAKO 75 .30-06 Spr
Winchester XPR .308 Win
Marlin RZ .22LR
Hausken JD224
Stalon RC

Brugeravatar
Depecheyawl
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt of ting der siger "Bang."
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 73 times
Been thanked: 84 times

Indlæg af Depecheyawl » 12. jan 2017, 19:52

Kan man godt sidst jeg spurgte på KSC, men der er ingen forsikringer der dækker.

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 12. jan 2017, 20:14

Depecheyawl skrev:Kan man godt sidst jeg spurgte på KSC, men der er ingen forsikringer der dækker.
Øøøh, er meningen med instruktøren ikke at der så netop er forsikring der gælder? Han er jo uddannet til at overlade geværer til folk uden tilladelser.. :what: :???:

Eller, sådan troede jeg da det var..
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Kar 98
Platin Member
Platin Member
Interesser: Samler våben , jagt , Ammo , s
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 10 times

Indlæg af Kar 98 » 12. jan 2017, 21:52

Har set indtil flere polterabender på vores lokale bane , der er vel en forsikring der dækker der ? De låner jo våben og køber duer og patroner der , (er dog overvåget af en instruktør hele tiden ) .
Tomme hylstre og fyldte flasker gør mig glad

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 13. jan 2017, 00:28

Emnet har været diskuteret her før, og såvidt jeg kan huske har der også været rettet en forespørgsel hos Politiet, men svaret var vist ret tåget. Det, der er helt fast, er dog, at kun godkendte instruktører må overlade våben til personer uden de nødvendige tilladelser.
Kar 98 skrev:Har set indtil flere polterabender på vores lokale bane , der er vel en forsikring der dækker der ? De låner jo våben og køber duer og patroner der , (er dog overvåget af en instruktør hele tiden ) .
"Overvåget af instruktører hele tiden" er nøglesætningen her. Uden en godkendt instruktør kan de ikke låne våben, købe patroner eller den slags. Når de køber patroner er det jo ej "deres", idet de ikke må hjemtage nogle.

Skydebaners forsikring gælder kun for personer med de nødvendige tilladelser (og det inkluderer også instruktører, der har tilladelse til at overlade våben til folk uden). Sker der noget, skyder man udstyr i stykker ved en fejl eller - Gud forbyde det - rammer en person, dækker kun ens egen forsikring, og ikke i alle tilfælde.

Mit råd vil være at tage ud til skydebanerne på søndage, der plejer som oftest at være et par instruktører, som vil mod en 50'er (ofte gratis endda) lade en gæst skyde en æske patroner afsted under deres opsyn og kyndige vejledning. Alternativt må man langt ud på landet.....

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 331 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 13. jan 2017, 08:32

Flugteren skrev:Emnet har været diskuteret her før, og såvidt jeg kan huske har der også været rettet en forespørgsel hos Politiet, men svaret var vist ret tåget. Det, der er helt fast, er dog, at kun godkendte instruktører må overlade våben til personer uden de nødvendige tilladelser.

Skydebaners forsikring gælder kun for personer med de nødvendige tilladelser (og det inkluderer også instruktører, der har tilladelse til at overlade våben til folk uden).
Findes der en officiel "godkendelse" til instruktør, eller hvordan identificerer man om en instruktør er instruktør?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 13. jan 2017, 08:56

Fast Fumble skrev:
Flugteren skrev:Emnet har været diskuteret her før, og såvidt jeg kan huske har der også været rettet en forespørgsel hos Politiet, men svaret var vist ret tåget. Det, der er helt fast, er dog, at kun godkendte instruktører må overlade våben til personer uden de nødvendige tilladelser.

Skydebaners forsikring gælder kun for personer med de nødvendige tilladelser (og det inkluderer også instruktører, der har tilladelse til at overlade våben til folk uden).
Findes der en officiel "godkendelse" til instruktør, eller hvordan identificerer man om en instruktør er instruktør?
Såvidt jeg ved - men hæng mig ikke op på det - skal man være medlem af Dansk Jægerforbund, der tilbyder forskellige kurser til uddannelse af instruktører. De gange jeg har været på banen på KFK har der stået personer med veste påskrevet "Instruktør".

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af Krung » 13. jan 2017, 09:02

DJ har instruktørkurser. Andre organisationer har deres.

Problemet jeg støder ind i er at jeg ikke må prøveskyde et gevær, jeg kunne tænke mig at købe, eller lade andre prøveskyde dem jeg sælger, da ingen af os normalt er instruktør.

Dog kan det måske forekomme at man ved et uheld kommer til at prøve sidemandens nye spændende gevær når man møder andre på banen. Men det er jo rent hændeligt uheld som vi aldrig kommer til livs.

Jeg har hørt en skrøne om at en med jagttegn har prøvet en salonriffel en gang, fordi de lige skulle se om det der riffelnoget var noget for dem. Jeg prøvede mit bedste for at opklare forbrydelsen, men måtte opgive da alle dækkede over hinanden og forældelsesfristen var udløbet.

Edit: for rifler, hagl er ikke samme problem.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Hamann4242
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, skydebane
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af Hamann4242 » 13. jan 2017, 10:37

Vi snakker om riffel

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 13. jan 2017, 10:49

Hamann4242 skrev:Vi snakker om riffel
Ude på Storkøbehavns Jagtforenings baner på KSC er der altid en instruktør til stede, og her kan man skyde i det åbne tidsrum for 80 kr, + 10 kr per skive. Så her kan du nok godt få lov til at lade din gæst tage nogle skud. Instruktøren sidder bogstaveligt talt to meter derfra - husk dog lige at gøre opmærksom på, at du nu overlader din gæst en riffel.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Agamemnon » 13. jan 2017, 10:51

Krung skrev:DJ har instruktørkurser. Andre organisationer har deres.

Problemet jeg støder ind i er at jeg ikke må prøveskyde et gevær, jeg kunne tænke mig at købe, eller lade andre prøveskyde dem jeg sælger, da ingen af os normalt er instruktør.

Dog kan det måske forekomme at man ved et uheld kommer til at prøve sidemandens nye spændende gevær når man møder andre på banen. Men det er jo rent hændeligt uheld som vi aldrig kommer til livs.

Jeg har hørt en skrøne om at en med jagttegn har prøvet en salonriffel en gang, fordi de lige skulle se om det der riffelnoget var noget for dem. Jeg prøvede mit bedste for at opklare forbrydelsen, men måtte opgive da alle dækkede over hinanden og forældelsesfristen var udløbet.

Edit: for rifler, hagl er ikke samme problem.
Lige præcis dén HAR politiet givet skriftligt svar på, hér:

https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=61685

Desuden bunder hele diskussionen i fortolkningen af begreberne "overladelse" og "overdragelse".

Min personlige fortolkning (som umiddelbart deles af samtlige danske ordbøger, som jeg har slået op i) er:

1. Før der er sket "overdragelse" skal ejendomsretten, til våbnet, være overgået fra person A til person B, hvilket, ikke er tilfældet hvis man lader en anden person skyde med éns våben under opsyn af én selv..
2. Før der er sket "overladelse", skal person A have givet person B våbnet i sin varetægt. En varetægt som person A, med rimelighed kan siges at have våbnet i, så længe han/hun er tilstede.

Men det kan da kun være i DJF's interesse at begrænse omfanget af at folk benytter hinandens våben... Ellers bliver det vel svært at få instruktør-kursuskroner i kassen.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Besvar