MP5 -> Findes der regl for nej, udover udseendet?
- Kristian_J
- Platin Member
- Interesser: Langdistanceskydning
- Geografisk sted: Glostrup
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 111 times
MP5 -> Findes der regl for nej, udover udseendet?
Debat, ikke en forespørgsel
Hvis man fik fat i en semi-automatisk MP5, ville der så være andre forhindringer for at få tilladelse, udover at den har militært udseende?
Er der nogle regler der ville gøre det umuligt? Længde, type, farve, whatever?
Hvis man fik fat i en semi-automatisk MP5, ville der så være andre forhindringer for at få tilladelse, udover at den har militært udseende?
... assistance from a distance!
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Re: MP5 -> Findes der regl for nej, udover udseendet?
De er vel normalt i pistolkalibre, så går jeg ud fra at du ikke kan få den på jagttegn?Kristian_J skrev:Debat, ikke en forespørgsel
Måske en af .22 versionerne kunne slippe igennem.
Jeg kan heller ikke forestille mig at den kan slippe igennem på SKV.
De er ellers rimeligt åbne over for forskellige håndvåben, men uden at studere reglerne så tror jeg at en fuld størrelse maskin-pistol er at stramme den lidt rigeligt, også selv om den teknisk set kun er halvautomatik.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
9 mm kan godt bruges til småvildt, så den falder ikke på kaliberen.Kristian_J skrev:Debat, ikke en forespørgsel
Der er ikke i dansk lov fastsat krav om minimumslængde på rifler. 60/30 reglen kommer fra et EU-direktiv, der klassificerer en riffel som et våben med riflet løb med en totallængde på min 60 cm og min 30 cm løb.
Der er ikke nogle love eller bekendtgørelser, der forbyder våben med en specifik farve eller udseende.
Problemet er, at semiautomatiske våben hører ind under "særligt farlige" våben, der kun kan gives tilladelse til under særlige omstændigheder. Det giver Politiet vide beføjelser til at være smagsdommere.
Når en politiassistent eller sagsbehandler sidder på ACØ(V) og laver tilladelser, og googler våbnet, og der kommer billeder af en MP5-lignende våbentype frem (en ægte MP-5 er fuldautomatisk) så vil klokkerne ringe, og tilladelsen nægtes på grund af "mulighed for ombygning til fuldautomatisk", selvom det ikke uden markant teknisk viden og kunnen samt med de rigtige maskiner kan lade sig gøre - og hvis du har den viden og adgang til det værktøj, er det så ikke bare nemmere at konstruere en fuldautomatisk MP5 selv?
Eventuelt afslag vil derfor altid bero på smagsdommeri. En almindelig halvautomatisk Browning BAR i .308 vil altid være nemmere at få på tilladelse end en halvautomatisk MP5-lignende våben. Googler man en BAR kommer der en nydelig riffel frem med træskæfte og blåneret stål. Kommer der i stedet et våben frem, der ligner noget fra Call of Duty, så er sagen en anden.
-
- Platin Member
Dansk lovgivning forbyder ikke jægere at have rifler i pistolkalibere. Der findes mange jægere, der har bøjlespændere i .357 magnum, eller i .44 magnum samt andre kalibere. Jeg kigger selv på en Ruger M77/44.magnum.ReneKJ skrev:De er vel normalt i pistolkalibre, så går jeg ud fra at du ikke kan få den på jagttegn?Kristian_J skrev:Debat, ikke en forespørgsel
De er ellers rimeligt åbne over for forskellige håndvåben, men uden at studere reglerne så tror jeg at en fuld størrelse maskin-pistol er at stramme den lidt rigeligt, også selv om den teknisk set kun er halvautomatik.
9 mm kan anvendes til for eksempel kanin, og affyret fra et længere løb kan den opnå en fin anslagsenergi. Kaliberet er også enormt udbredt, og man kan finde alle mulige former for jagtanvendelig ammunition.
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 257 times
Hvis den er over 60 cm lang, har geværkolbe, semi auto, og ikke nemt kan ændres til full auto, så er der vel ikke noget galt for, at den kan registreres til "jagt i udlandet"
Så er der lige det, hvilke typer vildt er det lovligt at skyde, med en 9mm?
At få den på SKV, som Pistol[DGI], det kan ikke gøres, med mindre den passer, i den berømte "kasse", og det gør den ikke.
Det er højden(210mm) og vægten(2,0kg) den "dør" på. Der findes udgaver, der passer i længden.
Om den kan accepteres under Unionen eller DSF, det ved jeg ikke.
At få den på SKV, som Pistol[DGI], det kan ikke gøres, med mindre den passer, i den berømte "kasse", og det gør den ikke.
Skyttebogen 2016-2017 side 78 og 81.Pistolen skal kunne indeholdes i en kasse med målene
50x170x330 mm, minimumsmål er 210 mm i længden.
Maks vægt for grovpistol er 1800 gram
Det er højden(210mm) og vægten(2,0kg) den "dør" på. Der findes udgaver, der passer i længden.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
-
- Platin Member
Alt mindre vildt, såsom ræv, hare, bæver og den slags og nedefter må skydes med 9x19 mm ammunition, sålænge den overholder E100 på 175 Joule, og det gør det meste 9 mm ammunition.JRexA skrev:Hvis den er over 60 cm lang, har geværkolbe, semi auto, og ikke nemt kan ændres til full auto, så er der vel ikke noget galt for, at den kan registreres til "jagt i udlandet"
At få den på SKV, som Pistol[DGI], det kan ikke gøres, med mindre den passer, i den berømte "kasse", og det gør den ikke.Skyttebogen 2016-2017 side 78 og 81.Pistolen skal kunne indeholdes i en kasse med målene
50x170x330 mm, minimumsmål er 210 mm i længden.
Maks vægt for grovpistol er 1800 gram
http://gundata.org/blog/post/9mm-ballistics-chart/
Du kan finde lovkrav om anslagsenergi på vildt her:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=182003
Der er INTET belæg for nægtelse af tilladelse til en halvautomatisk MP-5 klon i 9x19 mm i den danske lovgivning, det handler udelukkende om smagsdommeri.
-
- This member is
Nej, men man ikke få pistoler på jagttegn.Flugteren skrev: Dansk lovgivning forbyder ikke jægere at have rifler i pistolkalibere. Der findes mange jægere, der har bøjlespændere i .357 magnum, eller i .44 magnum samt andre kalibere. Jeg kigger selv på en Ruger M77/44.magnum.
9 mm kan anvendes til for eksempel kanin, og affyret fra et længere løb kan den opnå en fin anslagsenergi. Kaliberet er også enormt udbredt, og man kan finde alle mulige former for jagtanvendelig ammunition.
Hvor præcist grænsen mellem riffel og pistol går rent juridisk, det ved jeg ikke

Du kan godt få versioner der er over de nævnte 60cm, men jeg ser ikke løbslængde over 225mm https://en.wikipedia.org/wiki/Heckler_%26_Koch_MP5
Er det ikke lidt kort for en riffel? Uanset om loven tager stilling til det eller ej?
- Kristian_J
- Platin Member
Man kan få en GSG MP5 lignende "riffel" i .223 godkendt og derfor tænkte jeg om det så også var muligt med en rigtig mp5, der kun kan skyde i semiautomatisk.
Hvis man kan få en der ligner, men af andet mærke og i kaliber .223, burde man, i teorien, kunne få en H&K MP5?
Som sagt, mere debat end interesse for at erhverve en :-)
Hvis man kan få en der ligner, men af andet mærke og i kaliber .223, burde man, i teorien, kunne få en H&K MP5?
- Fredericianer
- Platin Member
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 32 times
Er du sikker på at GSG laver en MP5 kopi i .223? Er det ikke .22LR?Kristian_J skrev:Man kan få en GSG MP5 lignende "riffel" i .223 godkendt og derfor tænkte jeg om det så også var muligt med en rigtig mp5, der kun kan skyde i semiautomatisk.
Never confuse verbosity with veracity.
-
- This member is
Hvis vi tager det som ren debat, så er det efter min mening ris til egen røv hvis man/vi forsøger at presse våben som MP-5, UZI, Thompson og MP-40 ind under "Jagt i udlandet".Kristian_J skrev:Man kan få en GSG MP5 lignende "riffel" i .223 godkendt og derfor tænkte jeg om det så også var muligt med en rigtig mp5, der kun kan skyde i semiautomatisk.
Hvis der bliver provokeret nok så ender det med en lovændring der gør det helt klart at de ikke er ønskede, og måske bliver egentlige rifler som AR-familien også lige høvlet af ved samme lejlighed.
Der kan nok argumenteres sagligt for at f.eks. AR-platformen er en moderne jagtriffel, men hvis de bliver blandet sammen med våben der tydeligvis aldrig har været beregnet til jagt så ryger troværdigheden.
Senest rettet af ReneKJ 15. jan 2017, 18:31, rettet i alt 1 gang.
-
- Platin Member
Dansk våbenlovgivning bestemmer ikke noget ud fra en 60/30 regel. Det er udfærdiget fra et EU-direktiv, der siger noget om dette, men det står ikke dansk lov.ReneKJ skrev:Nej, men man ikke få pistoler på jagttegn.Flugteren skrev: Dansk lovgivning forbyder ikke jægere at have rifler i pistolkalibere. Der findes mange jægere, der har bøjlespændere i .357 magnum, eller i .44 magnum samt andre kalibere. Jeg kigger selv på en Ruger M77/44.magnum.
Hvor præcist grænsen mellem riffel og pistol går rent juridisk, det ved jeg ikke![]()
Du kan godt få versioner der er over de nævnte 60cm, men jeg ser ikke løbslængde over 225mm https://en.wikipedia.org/wiki/Heckler_%26_Koch_MP5
Er det ikke lidt kort for en riffel? Uanset om loven tager stilling til det eller ej?
En MP-5 er IKKE en pistol. Det er en riffel. Den har et skæfte.
- Kristian_J
- Platin Member
Jo, det har du nok ret i.Fredericianer skrev:Er du sikker på at GSG laver en MP5 kopi i .223? Er det ikke .22LR?Kristian_J skrev:Man kan få en GSG MP5 lignende "riffel" i .223 godkendt og derfor tænkte jeg om det så også var muligt med en rigtig mp5, der kun kan skyde i semiautomatisk.

Pointen er dog den samme
- Fredericianer
- Platin Member
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 32 times
Ikke helt, det er noget nemmere at få tilladelse til en halvauto salonriffel da de tit bruges til råregulering.Kristian_J skrev: Jo, det har du nok ret i.![]()
Pointen er dog den samme
Never confuse verbosity with veracity.
-
- Platin Member
- Interesser: Buejagt
- Geografisk sted: Kbh nv
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 60 times
Hvorfor ikke på jagttegn i pistolkaliber, det er da da ingen krav om. Jeg havde en marlin camp halvato i 45acp der brugte 1911 mags og der er da masser af halvato jagtrifler i 9x19 herhjemmeReneKJ skrev:De er vel normalt i pistolkalibre, så går jeg ud fra at du ikke kan få den på jagttegn?Kristian_J skrev:Debat, ikke en forespørgsel
-
- Platin Member
Mener du ikke 22lr. Det er lidt svært at ligne en mp5 hvis magasinet skal kunne rumme 223 patronerKristian_J skrev:Man kan få en GSG MP5 lignende "riffel" i .223 godkendt og derfor tænkte jeg om det så også var muligt med en rigtig mp5, der kun kan skyde i semiautomatisk.
-
- Platin Member
Jeg spurgte på våbenkontoret om jeg kunne købe en ruger 10/22 til regulering men det kunne jeg ikke da jeg havde AR15 og 223 og 22lr var i deres øjne samme kaliber. Så tog jeg min telefon frem og fandt en marlin camp i 45acp ved østjysk og spurgte om jeg så måtte få sådan en, det var intet problem så den købte jeg. Så bliver det ikke mere åndssvagt
-
- This member is
Jeg ved godt at man kan få rifler i pistolkalibre. Men er de ikke som regel indiskutabelt rifler?
Her har vi et kortløbet våben i pistolkaliber, uden megen historie som jagtvåben og med ordet "pistol "i navnet.
Jeg tror ikke på at den går igennem.
Måske hvis den havde et længere løb og en riffelkaliber, men så der vel ikke megen pointe tilbage i at benytte en MP-5?
Her har vi et kortløbet våben i pistolkaliber, uden megen historie som jagtvåben og med ordet "pistol "i navnet.
Måske hvis den havde et længere løb og en riffelkaliber, men så der vel ikke megen pointe tilbage i at benytte en MP-5?
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Der har da været solgt GSG 522 på det danske marked.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- This member is
Den skulle jeg lige google, men det er vel også en .22, ikke?C-X skrev:Der har da været solgt GSG 522 på det danske marked.
Altså en almindelig riffelkaliber som også bruges i pistoler.
Men den er godt nok kortløbet, det må jeg indrømme.
-
- Platin Member
Det er vigtigt at forstå, at en MP5 per definition har fuldautomatisk funktion. Så man kan ikke ansøge om en 9x19 mm MP5. Derudover er det værd at bemærke, at den eneste halvautomatiske MP5 er en Walther MP5A5 i .22lr.ReneKJ skrev:Jeg ved godt at man kan få rifler i pistolkalibre. Men er de ikke som regel indiskutabelt rifler?
Hvorfor skal der overhovedet være smagsdommeri ved jagtrifler? En fx. 223 Rem er ligeså effektiv fra en Browning BAR som fra en AR-15 i sort camo og med påmonteret Magpul-udstyr. Hvorfor skal der være historie ved alting? Der er der flere herinde fra, der går på jagt med Accuracy International-rifler i .338 LM og Sako TRG-42 i .338 LM, fuldt monteret med NightForce eller Schmidt & Bender 5-25x56 PMII-sigtekikkerter, lyddæmper med indbygget mundingsbremse, støtteben og mirage-covers. Jeg ville ikke se noget problem overhovedet ved det. Sålænge en jæger er fornuftig, kan placere kuglen korrekt og med hensyn til omgivelserne samt brække sit eget dyr, så er værktøjet underordnet.
Hvis alle rendte rundt med gamle K98´ere og Mosin Naganter (hov, de rifler har taget langt flere liv tilsammen end Sakoen og AI´en nogensinde vil) så ville det være kedeligt.
Det lyder lidt for meget som skytteforeningssnak, det du siger, hvor alt andet end fodformede greb, løbsvægte og .22 er bandlyst. Skydning er sjovt, skal behandles som en hobby/eller konkurrence, hvis man vil og hvis en jæger vil mødes med to andre jægere på en fælles mark og indskyde rifler, høre amerikansk musik, se Top Gun og grille samme aften, så skal de have lov til det.
Som tidligere sagt er 9x19 en fin kaliber til eksempelvis ræv, og udgør ikke nær så megen fare på længere afstande som f.eks. .17 HMR.
-
- Platin Member
Lige så almindelig som pistolkaliber, velsagtens. Uanset, så skelnes der ikke mellem riffel eller pistolkalibre.
Derudover er der enig i, at der ikke er megen idé i en halvautomatisk med et kaliber, der ikke er energimæssigt anvendelig til jagt i udlandet heller. Man kan næppe være i tvivl om intentionen bag, at der i bgrænset omfang gives tilladelse til uplomberede halvautomatiske våben, til brug ved jagt i udlandet, foruden randtændte til regulering af råger herhjemme. Det var nok ikke tiltænkt for, en let adgang til AR-15 og des lige, fordi det er sjovt legetøj. Så beder vi altså også selv om problemerne. Jeg har endnu til gode, at høre rejseberetningerne, hvor nogen har medbragt deres AR-15 (.223 Rem./5.56 Nato) på jagt.
Det burde være sportsvåben, som det er i Tyskland.
Derudover er der enig i, at der ikke er megen idé i en halvautomatisk med et kaliber, der ikke er energimæssigt anvendelig til jagt i udlandet heller. Man kan næppe være i tvivl om intentionen bag, at der i bgrænset omfang gives tilladelse til uplomberede halvautomatiske våben, til brug ved jagt i udlandet, foruden randtændte til regulering af råger herhjemme. Det var nok ikke tiltænkt for, en let adgang til AR-15 og des lige, fordi det er sjovt legetøj. Så beder vi altså også selv om problemerne. Jeg har endnu til gode, at høre rejseberetningerne, hvor nogen har medbragt deres AR-15 (.223 Rem./5.56 Nato) på jagt.
Det burde være sportsvåben, som det er i Tyskland.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Platin Member
@ Flugteren; Hvad er energien på en 9x19 @ 100-1000 meter? Hold det lige sammen med, at en .17 HMR slet ikke ekspanderet efter de ~200 meter og har en meget lille vægt.
-
- This member is
Tjah, hvorfor må du ikke gå på jagt med en pistol, eller dyrke sportskydning med en AR-15?Flugteren skrev:Det er vigtigt at forstå, at en MP5 per definition har fuldautomatisk funktion. Så man kan ikke ansøge om en 9x19 mm MP5. Derudover er det værd at bemærke, at den eneste halvautomatiske MP5 er en Walther MP5A5 i .22LR.ReneKJ skrev:Jeg ved godt at man kan få rifler i pistolkalibre. Men er de ikke som regel indiskutabelt rifler?
Hvorfor skal der overhovedet være smagsdommeri ved jagtrifler? En fx. 223 Rem er ligeså effektiv fra en Browning BAR som fra en AR-15 i sort camo og med påmonteret Magpul-udstyr. Hvorfor skal der være historie ved alting? Der er der flere herinde fra, der går på jagt med Accuracy International-rifler i .338 LM og Sako TRG-42 i .338 LM, fuldt monteret med NightForce eller Schmidt & Bender 5-25x56 PMII-sigtekikkerter, lyddæmper med indbygget mundingsbremse, støtteben og mirage-covers. Jeg ville ikke se noget problem overhovedet ved det. Sålænge en jæger er fornuftig, kan placere kuglen korrekt og med hensyn til omgivelserne samt brække sit eget dyr, så er værktøjet underordnet.
Hvis alle rendte rundt med gamle K98´ere og Mosin Naganter (hov, de rifler har taget langt flere liv tilsammen end Sakoen og AI´en nogensinde vil) så ville det være kedeligt.
Det lyder lidt for meget som skytteforeningssnak, det du siger, hvor alt andet end fodformede greb, løbsvægte og .22 er bandlyst. Skydning er sjovt, skal behandles som en hobby/eller konkurrence, hvis man vil og hvis en jæger vil mødes med to andre jægere på en fælles mark og indskyde rifler, høre amerikansk musik, se Top Gun og grille samme aften, så skal de have lov til det.
Som tidligere sagt er 9x19 en fin kaliber til eksempelvis ræv, og udgør ikke nær så megen fare på længere afstande som f.eks. .17 HMR.

Men herhjemme kan du kun få jagttilladelse til en riffel, og efter min mening er det svært at argumentere for at en MP-5 og lignede er en riffel.
Ikke kun pga af kaliberen, men det tæller med sammenholdt med våbnets andre egenskaber.
Hvorfor en .22 slipper igennem det ved jeg ikke, men sådan har vi set at det også er i andre sammenhænge som f.eks. regulering og den nye magasinbegrænsning fra EU.
Jeg er dog ikke fakta-resistent, så hvis nogen rent faktisk har fået tilladelse til en kasteret maskinpistol i andet end .22 så erkender jeg selvfølgeligt at tage fejl.
-
- Platin Member
En MP5-lignende riffel er jo netop ikke en pistol, når den har skæfte og ikke kan være i den kasse, der bestemmer om pistoler kan anvendes.ReneKJ skrev:Tjah, hvorfor må du ikke gå på jagt med en pistol, eller dyrke sportskydning med en AR-15?Flugteren skrev:Det er vigtigt at forstå, at en MP5 per definition har fuldautomatisk funktion. Så man kan ikke ansøge om en 9x19 mm MP5. Derudover er det værd at bemærke, at den eneste halvautomatiske MP5 er en Walther MP5A5 i .22LR.ReneKJ skrev:Jeg ved godt at man kan få rifler i pistolkalibre. Men er de ikke som regel indiskutabelt rifler?
Som tidligere sagt er 9x19 en fin kaliber til eksempelvis ræv, og udgør ikke nær så megen fare på længere afstande som f.eks. .17 HMR.![]()
Men herhjemme kan du kun få jagttilladelse til en riffel, og efter min mening er det svært at argumentere for at en MP-5 og lignede er en riffel.
Ikke kun pga af kaliberen, men det tæller med sammenholdt med våbnets andre egenskaber.
Hvorfor en .22 slipper igennem det ved jeg ikke, men sådan har vi set at det også er i andre sammenhænge som f.eks. regulering og den nye magasinbegrænsning fra EU.
Jeg er dog ikke fakta-resistent, så hvis nogen rent faktisk har fået tilladelse til en kasteret maskinpistol i andet end .22 så erkender jeg selvfølgeligt at tage fejl.
-
- Platin Member
Kig tidligere i tråden, der har jeg givet i et link. Energien for en almindelig 9x19 mm patron lavet af Federal er 253 joule for E100. E1000 er nok ikke relevant, da en 9x19 mm ikke kan komme derud.C-X skrev:@ Flugteren; Hvad er energien på en 9x19 @ 100-1000 meter? Hold det lige sammen med, at en .17 HMR slet ikke ekspanderet efter de ~200 meter og har en meget lille vægt.