De fleste af os vil nok blive lidt rund på gulvet, hvis det banker på en dag, og de vil se det hele igennem.
Styer ssg
Netop derfor er Lassescouts metode god, og netop derfor er det en god idé at få den slags omkring en dommer.Ølgaard skrev:Problemet er at de fleste betjente som kommer på "besøg" intet forstand har på våben, og deres ordrer er, er i i tvivl tag det hele med uanset tilladelser, så kan vi sende det til teknisk afd.
Jeg har selv set det på den station jeg arbejdede, selv luftgeværer og splatterpistoler kom ind, og sørme om ikke lille Lars legetøjspistol kom med da den lignede en Luger.![]()
PS.: Alt blev afleveret en mdr. efter UDEN de havde været nogen steder.
Jeg mener at det ville være den HELT forkerte tilgang til sagen.PeterLH skrev:Er det nemmeste ikke bare at sige "nej", medmindre de har et stykke papir hvorpå der står at de må få adgang?
Definer "intet at skjule"PSindrup skrev:Jeg mener at det ville være den HELT forkerte tilgang til sagen.PeterLH skrev:Er det nemmeste ikke bare at sige "nej", medmindre de har et stykke papir hvorpå der står at de må få adgang?
Har man intet at skjule, så kan man lige så godt vise imødekommenhed i stedet for fjentlighed - for at forhindre at situationen eskalerer og ender med at blive ubehagelig for alle involverede parter.
Peter
Det kræver desværre en grad af gensidig tillid mellem borgerne og ordensvagten som ikke længere findes.PSindrup skrev:Jeg mener at det ville være den HELT forkerte tilgang til sagen.PeterLH skrev:Er det nemmeste ikke bare at sige "nej", medmindre de har et stykke papir hvorpå der står at de må få adgang?
Har man intet at skjule, så kan man lige så godt vise imødekommenhed i stedet for fjentlighed - for at forhindre at situationen eskalerer og ender med at blive ubehagelig for alle involverede parter.
Peter
Dét har vi ALLESAMMEN!!!PSindrup skrev: Har man intet at skjule
Kendskab til loven, ens egne rettigheder og dét at stille et krav til politiet om at de efterlever samme love som vi og respekterer de rettigheder som lovene giver borgerne kan ALDRIG , i sig selv være fjendtligt!. Og har du selv inviteret dem indenfor og tilladt dem at "se sig lidt omkring", så har du, de facto, tilladt dem at foretage en husundersøgelse, og de er således ikke længere forpligtet til at fremvise en dommerkendelse. Finder de noget, er du lige så straffeansvarlig, som havde de haft en dommerkendelse. Der gives ikke rabat, fordi du selv har lukket dem ind.PSindrup skrev: , så kan man lige så godt vise imødekommenhed i stedet for fjentlighed
Hvis der sker eskalation, alene fordi man som borger har bedt om at loven bliver fulgt, og at éns rettigheder bliver respekteret, så er der noget grundlæggende galt, i den danske retsstat. Vi har nogle nøje nedskrevne spilleregler for hvordan politi og borgere skal agere overfor hinanden, i en bred pallette af vores love, herunder retsplejeloven. Dem skal vi, som borgere efterleve. Dem skal politiet efterleve. Og sker det er der hverken grund til at borgeren eller politiet eskalerer situationen.PSindrup skrev: - for at forhindre at situationen eskalerer
Hvis politiet møder op på min bopæl, fordi de finder det nødvendigt at kontrollere mig, så er dagen allerede ubehagelig for mig. Hvorvidt situationen er ubehagelig for den enkelte politibetjent er mig egentligt ligegyldigt, i dén sammehæng.... Vedkommende har selv søgt jobbet. Jeg gør ligesom hovedparten af danske våbenejere et stort nummer ud af at overholde loven til punkt og prikke. Men mon ikke der også hos dig og mig kan findes en enkelt .22 patron, der er trillet ind under ladebordet (som Lassescout skriver). Ved at rådgive som du gør, giver du frit løb for uhjemlede undersøgelser af private hjem, til -potentiel- stor skade for den enkelte.PSindrup skrev: og ender med at blive ubehagelig for alle involverede parter.
Jeg kunne ikke være mere enig!Agamemnon skrev:kloge gennemtænkte tingPSindrup skrev: Noget bekymrende vrøvl
Undskyld, men det er noget pjat.PSindrup skrev:Jeg mener at det ville være den HELT forkerte tilgang til sagen.PeterLH skrev:Er det nemmeste ikke bare at sige "nej", medmindre de har et stykke papir hvorpå der står at de må få adgang?
Peter
Det har du jo lov til at mene, men jeg syntes slet ikke de to situationer kan sammenlignes.100Radsbar skrev:Undskyld, men det er noget pjat.PSindrup skrev:Jeg mener at det ville være den HELT forkerte tilgang til sagen.PeterLH skrev:Er det nemmeste ikke bare at sige "nej", medmindre de har et stykke papir hvorpå der står at de må få adgang?
Peter![]()
Det jeg plejer at spørge folk om der siger sådan noget er:
Må jeg få dit password, + nøglekort til NemID?
Dit password til din mail, og diverse sociale medier?
Hvis du ikke har noget at skjule, kan jeg jeg jo godt kigge med![]()
Der er en grund til at vi har nogle grundlovs sikrede rettigheder. Dem skal vi under ingen omstændigheder give afkald på.
Jeg har aldrig skrevet "noget bekymrende vrøvl" - jeg er fejlciteretBofhenator skrev:Jeg kunne ikke være mere enig!Agamemnon skrev:kloge gennemtænkte tingPSindrup skrev: Noget bekymrende vrøvl
Her må du tale for dig selv.ReneKJ skrev:Det kræver desværre en grad af gensidig tillid mellem borgerne og ordensvagten som ikke længere findes.PSindrup skrev:Jeg mener at det ville være den HELT forkerte tilgang til sagen.PeterLH skrev:Er det nemmeste ikke bare at sige "nej", medmindre de har et stykke papir hvorpå der står at de må få adgang?
Peter
Ro på nu!Agamemnon skrev:PSindrup skrev: Jeg er helt sikkert ikke enig med dig og jeg mener at din anbefaling er direkte farlig og fornuftsstridig.
Nej, Peter.PSindrup skrev:Ro på nu!Agamemnon skrev:PSindrup skrev: Jeg er helt sikkert ikke enig med dig og jeg mener at din anbefaling er direkte farlig og fornuftsstridig.![]()
Peter
Jeg vil endnu engang sige "ro på" dog uden den lille dansende banan, som var et forsøg på at bløde diskussionen lidt op.Agamemnon skrev:Nej, Peter.PSindrup skrev:Ro på nu!Agamemnon skrev:PSindrup skrev: Jeg er helt sikkert ikke enig med dig og jeg mener at din anbefaling er direkte farlig og fornuftsstridig.![]()
Peter
Jeg er ret sikker på at du, i betydelig grad, mangler forståelse for de mulige konsekvenser af din anbefaling. Det synes jeg, med al tydelighed, at den fejlplacerede, joviale tone og den lille, dansende banan understreger.
Jeg ville ønske at du satte dig, omend bare nødtørftigt, ind i de regler som du udtaler dig om. Men al erfaring viser at det gør du ikke. Jeg ville gøre øvrige læsere en betragtelig bjørnetjeneste, hvis jeg lod dine indlæg stå uimodsagte.
Så undladad venligst at prøve at kalde mig til orden.
Det er malplaceret og helt og aldeles udenfor dit mandat.
Jeg er helt, fuldstændig enig.Agamemnon skrev:Nej, Peter.PSindrup skrev: (Noget med en banan)
Jeg er ret sikker på at du, i betydelig grad, mangler forståelse for de mulige konsekvenser af din anbefaling. Det synes jeg, med al tydelighed, at den fejlplacerede, joviale tone og den lille, dansende banan understreger.
Jeg ville ønske at du satte dig, omend bare nødtørftigt, ind i de regler som du udtaler dig om. Men al erfaring viser at det gør du ikke. Jeg ville gøre øvrige læsere en betragtelig bjørnetjeneste, hvis jeg lod dine indlæg stå uimodsagte.
Så undladad venligst at prøve at kalde mig til orden.
Det er malplaceret og helt og aldeles udenfor dit mandat.
Forkert.HappyNanoq skrev:Hvis man kan lede dem direkte til det de skal undersøge, så har de ringe årsag eller begrundelse til at snuse rundt på egen hånd og pilleroderage i alt de finder interessant.
det er altså lodret forkert. De kan til enhver tid beslutte at de hellere må gennemføre ransagningen med det samme, ellers når du at skjule hvad de nu kom for at finde, og så er øjemedet med ransagningen forspildt. Hvis du havde ret, kunne enhver narkohandler jo nå at skylle varerne ud i toilettet, og så var øjemedet forspildt. Så den ordning er der ikke noget at gøre ved.... Og hvis de ikke har en ransagningskendelse, så har de intet at gøre på den varme side af hoveddøren.