Det er god stil at melde sig selv hvis man frygter at have skudt et fredet dyr.

Peter
Det er faktisk et meget godt spørgsmål, der formentligt ikke findes et klart svar på.NSander skrev:Der står at dyret havde benbrud på det ene forben.
Hvis man møder sådan en med brækket ben, skal man så bare lade naturen gå sin gang, eller er der særlige omstændigheder ? Der er jo også folk der afliver de svaner der fløj ind i højspændingsledninger, de er jo også fredede ?
Altså når der skal en DNA test til at afgøre om det er det ene eller det andet, vil jeg mene at han har en god sag.Flugteren skrev:Omstændighederne taget i betragtning, så håber jeg for den ærlige jæger, at han må beholde sit jagttegn.
Kunne ikke være mere enig Gråskæg!! Hvad i alverden skulle Politiet dog blandes ind i det for - de har da vist nok andet at se til!!Gråskæg skrev:Man må tage sig til hovedet, hvorfor er denne invasive guldsjakal fredet, når mårhunde bliver jagtet i den store stil, hvad er forskellen? Jeg tror da ikke, at jeg ville blande Politiet ind i sådan en hændelse, men måske nok sende den til Kalø til nærmere undersøgelse.
Boerge skrev:Kunne ikke være mere enig Gråskæg!! Hvad i alverden skulle Politiet dog blandes ind i det for - de har da vist nok andet at se til!!Gråskæg skrev:Man må tage sig til hovedet, hvorfor er denne invasive guldsjakal fredet, når mårhunde bliver jagtet i den store stil, hvad er forskellen? Jeg tror da ikke, at jeg ville blande Politiet ind i sådan en hændelse, men måske nok sende den til Kalø til nærmere undersøgelse.
Teknisk set er den ikke invasiv, da forekomsten i dk er et resultat af naturlig invandring. Mårhunden, mink og vaskebjørn er introducerede arter og derfor invasive.Gråskæg skrev:Man må tage sig til hovedet, hvorfor er denne invasive guldsjakal fredet, når mårhunde bliver jagtet i den store stil, hvad er forskellen? Jeg tror da ikke, at jeg ville blande Politiet ind i sådan en hændelse, men måske nok sende den til Kalø til nærmere undersøgelse.
Det er jo formelt set rigtigt. Det er de definitioner og de begrundelser Naturstyrelsen bruger.Holten101 skrev:Teknisk set er den ikke invasiv, da forekomsten i dk er et resultat af naturlig invandring. Mårhunden, mink og vaskebjørn er introducerede arter og derfor invasive.Gråskæg skrev:Man må tage sig til hovedet, hvorfor er denne invasive guldsjakal fredet, når mårhunde bliver jagtet i den store stil, hvad er forskellen? Jeg tror da ikke, at jeg ville blande Politiet ind i sådan en hændelse, men måske nok sende den til Kalø til nærmere undersøgelse.
Cheers
Fordi invandring og udkonkurrering er naturens orden. Dagens flora og fauna er markant anderledes end for 20.000 år siden, som igen var anderledes end for 50.000 år siden. Det vil være arrogant og skadeligt, som menneske at forsøge at hindre naturens justering til forandring mere end vi allerede gør (ved vores blotte tilstedeværelse:).Kalthoff skrev:Det er jo formelt set rigtigt. Det er de definitioner og de begrundelser Naturstyrelsen bruger.Holten101 skrev:Teknisk set er den ikke invasiv, da forekomsten i dk er et resultat af naturlig invandring. Mårhunden, mink og vaskebjørn er introducerede arter og derfor invasive.Gråskæg skrev:Man må tage sig til hovedet, hvorfor er denne invasive guldsjakal fredet, når mårhunde bliver jagtet i den store stil, hvad er forskellen? Jeg tror da ikke, at jeg ville blande Politiet ind i sådan en hændelse, men måske nok sende den til Kalø til nærmere undersøgelse.
Cheers
Men hvorfor tage beslutningen på et så simpelt grundlag?
Hensynet til det eksisterende dyreliv i landet burde vægte mindst lige så tungt i afgørelsen.
Vi blander os da i høj grad i naturens justeringer og foretager også mange ændringer. Om det er skadeligt og arrogant ved jeg ikke, men de valg og beslutninger der foretages kan godt vække undren og hovedrysten.Holten101 skrev:
Det vil være arrogant og skadeligt, som menneske at forsøge at hindre naturens justering til forandring mere end vi allerede gør (ved vores blotte tilstedeværelse:).
Hvis vi skal være filosofiske, så er mennesket vel også en del af naturens orden?Holten101 skrev:Fordi invandring og udkonkurrering er naturens orden. Dagens flora og fauna er markant anderledes end for 20.000 år siden, som igen var anderledes end for 50.000 år siden. Det vil være arrogant og skadeligt, som menneske at forsøge at hindre naturens justering til forandring mere end vi allerede gør (ved vores blotte tilstedeværelse:).Kalthoff skrev:Det er jo formelt set rigtigt. Det er de definitioner og de begrundelser Naturstyrelsen bruger.Holten101 skrev:
Teknisk set er den ikke invasiv, da forekomsten i dk er et resultat af naturlig invandring. Mårhunden, mink og vaskebjørn er introducerede arter og derfor invasive.
Cheers
Men hvorfor tage beslutningen på et så simpelt grundlag?
Hensynet til det eksisterende dyreliv i landet burde vægte mindst lige så tungt i afgørelsen.
Cheers
Set i bagspejlet var det jo "fint nok" at dyret blev aflivet, da det havde et benbrud, som kunne have betydet en lang og pinefuld død.NSander skrev:Der står at dyret havde benbrud på det ene forben.
Hvis man møder sådan en med brækket ben, skal man så bare lade naturen gå sin gang, eller er der særlige omstændigheder ? Der er jo også folk der afliver de svaner der fløj ind i højspændingsledninger, de er jo også fredede ?