Forvirring angående regulering af byduer..

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Forvirring angående regulering af byduer..

Indlæg af Timber » 12. feb 2017, 20:40

Kort og godt.. Hvordan og hvorledes skal man forholde og gøre m.h.t. en evt. regulering af byduer?

Jeg har læst disse to tråde igennem, men synes nærmere man blev forvirret, end endeligt afklaret..

viewtopic.php?t=59315

viewtopic.php?f=53&t=53371&p=559643&hil ... er#p559643
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Re: Forvirring angående regulering af byduer..

Indlæg af T-REX » 12. feb 2017, 21:32

Som jeg læser de 2 tråde.

Der er 2 muligheder:

1: Bortskydning af forvildede Tamduer: Disse er ikke omfattet af Jagtloven, men kan afskydes, med henvisning til reglerne for Mark og Vejfred. Du skal blot have tilladelse af politiet, til at benytte det ønskede våben, på det pågældende areal.

2: Regulering af Byduer (Columbia Livia): Disse er omfattet af jagtloven, og du skal have tilladelse til Regulering, fra Naturstyrelsen.

I begge tilfælde skal du have en gyldig forsikring.

Så spørgsmålet er, hvor vil du skyde, og er det løsslupne tamduer, eller byduer? (Hvordan i h... ser man forskel)
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 12. feb 2017, 21:38

JRexA skrev:Som jeg læser de 2 tråde.

Der er 2 muligheder:

1: Bortskydning af forvildede Tamduer: Disse er ikke omfattet af Jagtloven, men kan afskydes, med henvisning til reglerne for Mark og Vejfred. Du skal blot have tilladelse af politiet, til at benytte det ønskede våben, på det pågældende areal.

2: Regulering af Byduer (Columbia Livia): Disse er omfattet af jagtloven, og du skal have tilladelse til Regulering, fra Naturstyrelsen.

I begge tilfælde skal du have en gyldig forsikring.

Så spørgsmålet er, hvor vil du skyde, og er det løsslupne tamduer, eller byduer? (Hvordan i h... ser man forskel)
He he, det er ca. de samme konklusioner jeg er kommet frem til, derfor spørgsmålet... :blink:

Hvis og såfremt, er det i en by, og det er disse der er tale om...

Billede
M.v.h. Timber

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 12. feb 2017, 21:41

Forsøg at skræmme dem væk i stedet. Rotter med vinger og næppe gryden værdig alligevel.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 12. feb 2017, 21:45

C-X skrev:Forsøg at skræmme dem væk i stedet. Rotter med vinger og næppe gryden værdig alligevel.
Nu er det ikke mig personligt der har problemet. Og ja, det er også foreslået at skræmme dem væk. Men der er meget bøvl med dem, specielt om sommeren m.h.t. klatter m.v... Der kunne godt trænge til en lille udtyndelse i bestanden...
M.v.h. Timber

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af Krung » 13. feb 2017, 08:37

Mest af alt, så tror jeg min tråd viser at ingen har helt styr på det.

Jeg kan ikke se at Columbia Livia skulle være under jagtloven. Konsulenten fra Naturstyrelsen sagde at han ikke kunne give tilladelse til regulering, da de slet ikke er under hans regi. Han sagde at jeg skulle fange dem i fælder og vride halsen om på dem. Det gav så nogle kommentarer herinde om hvor meget et duehoved kan dreje, så måske skal man 'dreje' med en saks. Det var hans kommentar om undvigne tamdyr.

Jeg har været ude i nogle meget spegede overvejelser: Politiet synes ikke jeg må skyde med 5,5 på en skole. Der er ikke kaliberkrav til byduer. Så er eneste krav (hvis de må aflives) at de ikke lider for meget (dyreloven). Hvis man kan redegøre for at Englænderne kan skyde duer med 4,5 mm, så er det måske ikke at lide for meget ... Men disse tanker er en direkte genvej til et konfiskeret luftgevær og bøde for dyreplageri.

Det er meget ærgerligt at man ikke kan hjælpe skolen en tidlig morgen. De modtager mindst 1 kg lort om dagen, og det på steder hvor børn leger og spiser frokost. 5 døde duer om ugen ville holde mange andre duer meget langt væk.'

Måske en airsoft gun kan skræmme? Men så står politiet jo på adressen lidt efter alligevel.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 13. feb 2017, 08:55

Jeg er spændt på om der kommer en konklusion ud af dette.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af Krung » 13. feb 2017, 18:35

En pointe mere: jeg tror man får forskellige svar alt efter hvem man spørger. Hvis din egen politistation er med på ideen, så er der vel frit lejde. Man skal bare lade være med at fucke op, for jagttegnet dækker ikke eventuelle erstatningssager. Måske gør din ansvarsforsikring det.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 13. feb 2017, 18:49

Er det ulovligt at skyde et net ud over dem, og derefter aflive dem?

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Synthesis
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Viborg
Been thanked: 1 time

Indlæg af Synthesis » 13. feb 2017, 22:19

Tamduer kendes på ringen om højre ben. Alle duer der opdrættes i fangenskab skal ringmærkes. Det er nu nemt at aflive en due, tag om hovedet og drej kroppen + et let hiv, så er den død. Min fader havde duer hele min barn/ungdom.
"Når ét menneske lider af vrangforestillinger kalder vi det sindssyge - når mange mennesker lider af vrangforestillinger kalder vi det religion" Robert Pirsig

Besvar