Kan våben registreres til både jagt og bane brug

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Buffalo
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Jagt, Fiskeri og Foto.
Geografisk sted: NNW for Thisted
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Kan våben registreres til både jagt og bane brug

Indlæg af Buffalo » 18. feb 2017, 08:27

Jeg har hørt at et våben der er registreret til bane brug ( SKV tror jeg nok det hedder) ikke må bruges til jagt :what: kan våben så registreres til både jagt og banebrug :popkorn:
Led mig ikke i fristelse , jeg kan godt selv finde vej

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Re: Kan våben registreres til både jagt og bane brug

Indlæg af Agamemnon » 18. feb 2017, 08:38

Buffalo skrev:Jeg har hørt at et våben der er registreret til bane brug ( SKV tror jeg nok det hedder) ikke må bruges til jagt :what: kan våben så registreres til både jagt og banebrug :popkorn:
Som tingene er nu, så afmelder politiet din riffel hos SKV, hvis du søger om våbentilladelse, til jagt, på det samme våben.
På samme måde har SKV truffet intern beslutning om at de ikke optager våben i SKV, hvis disse, i forvejen er registrerede som jagtvåben.

Hverken politiets eller SKV's praksis finder dog hjemmel i dansk lov.

Så reelt burde muligheden, for dobbeltregistrering, være til stede. Dog er praksis en anden.

Så indtil der er én der beder RP eller JM om en hjemlet afgørelse, eller forelægger sagen for folketingets ombudsmand, kan du både få et ja, et nej og et måske.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Siggy
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: pistolskydning, jagt
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af Siggy » 18. feb 2017, 08:41

Det korte svar er, det kan de godt. Man sender blot en ansøgning (med sig selv som sælger) på et SKV våben til politiet og beder om at det ikke slettes hos SKV.
Husk at vedlægge en kopi af din våbenlegitimation.
Hilsen Siggy

Hoplofobi er den frygtligste angst af alle!!

Buffalo
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Jagt, Fiskeri og Foto.
Geografisk sted: NNW for Thisted
Been thanked: 4 times

Indlæg af Buffalo » 18. feb 2017, 08:49

:thumbup: Takker for svar , :hmm: det er da hel tåbeligt :crazy: kragen er hel sikkert bedøvene ligeglad med om det er en bane Otterup med hul sigte eller en fin fuldskaftet kriko med kikkert der piller den ned af træ toppen :???:
Led mig ikke i fristelse , jeg kan godt selv finde vej

Brugeravatar
7TCU
This member is
This member is
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 50 times
Been thanked: 22 times

Indlæg af 7TCU » 18. feb 2017, 09:08

Jeg har en Rem 700 i .223 der er både er på SKV og jagttilladelse , det tog 6 måneder før de gav sig , jeg har brevet , men har ikke lige noget at fjerne de personlige oplysninger .

Edit: nu med afgørelse
Vedhæftede filer
19-02-2017 10-04-57.jpg
19-02-2017 10-04-57.jpg (439 KiB) Vist 7776 gange
19-02-2017 10-10-22.jpg
19-02-2017 10-10-22.jpg (446.53 KiB) Vist 7776 gange
Gibbs Rule #9: Never go anywhere without a knife

Gunrunner
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning. ;)
Has thanked: 43 times
Been thanked: 87 times

Indlæg af Gunrunner » 19. feb 2017, 22:56

7TCU skrev:Jeg har en Rem 700 i .223 der er både er på SKV og jagttilladelse , det tog 6 måneder før de gav sig , jeg har brevet , men har ikke lige noget at fjerne de personlige oplysninger .
Det er fandme smukt.
Men. Kan vi ikke lige få journalnummeret, så vi andre kan henvise til det i tvivlstilfælde?
Det er noget nemmere at have et konkret journalnummer, end kun at have datoen - og journalnummeret kan ikke umiddelbart henføres til dig af andre end politiet. :)

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Agamemnon » 19. feb 2017, 23:38

7TCU skrev:Jeg har en Rem 700 i .223 der er både er på SKV og jagttilladelse , det tog 6 måneder før de gav sig , jeg har brevet , men har ikke lige noget at fjerne de personlige oplysninger .

Edit: nu med afgørelse
Fantastisk, smukt arbejde. :numberone:
Havde ellers denne prøvesag på "to-do" listen.
Men er da lykkelig for at slippe.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Has thanked: 80 times
Been thanked: 755 times

Indlæg af Flugteren » 20. feb 2017, 00:43

Men hvad er formålet egentlig med at registrere sine rifler på en SKV/jagttilladelse?

Med jagttegn og våbentilladelse i gennem den kan du jo anvende dine rifler så meget du vil på skydebanerne. Der er jo også jagtfeltskydninger flere steder, og derudover har jagttegnsindehavere jo den luksus at kunne træne med våben på egen grund.

Er det for at kunne træne på skytteforeningens baner med egen riffel og gå på jagt senere?

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 20. feb 2017, 11:47

Nogle skytteforeningsmedlemmer bliver gasblå i hovederne og bortviser dig fra deres baner hvis du kommer med et jagtvåben. Når du så viser dem at dit riffelkaliber er omfattet af banegodkendelsen væver de et eller andet vagt om forsikringsspørgsmål, og da ingen orker at tage den diskussion, må man bare fortrække. De steder hjælper det gevaldigt at have sin jagtriffel på SKV.

I min egen skytteforening er alle slags våben heldigvis velkomne, der går faktisk læne imellem man ser en Sauer 200 STR i originalskæfte, men sådan er det ikke alle steder.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Has thanked: 80 times
Been thanked: 755 times

Indlæg af Flugteren » 20. feb 2017, 12:20

Lassescout skrev:Nogle skytteforeningsmedlemmer bliver gasblå i hovederne og bortviser dig fra deres baner hvis du kommer med et jagtvåben. Når du så viser dem at dit riffelkaliber er omfattet af banegodkendelsen væver de et eller andet vagt om forsikringsspørgsmål, og da ingen orker at tage den diskussion, må man bare fortrække. De steder hjælper det gevaldigt at have sin jagtriffel på SKV.

I min egen skytteforening er alle slags våben heldigvis velkomne, der går faktisk læne imellem man ser en Sauer 200 STR i originalskæfte, men sådan er det ikke alle steder.
Jamen HVORFOR bliver de gasblå i hovederne? :giggle:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 20. feb 2017, 12:20

Lassescout skrev:Nogle skytteforeningsmedlemmer bliver gasblå i hovederne og bortviser dig fra deres baner hvis du kommer med et jagtvåben. Når du så viser dem at dit riffelkaliber er omfattet af banegodkendelsen væver de et eller andet vagt om forsikringsspørgsmål, og da ingen orker at tage den diskussion, må man bare fortrække. De steder hjælper det gevaldigt at have sin jagtriffel på SKV.
Sådan er det måske nogen steder, men jeg tror ikke det er det der er problemet.
Hos os vil vi meget gerne have jagtvåben ind også, men det må vi ikke, for vores miljøgodkendelse tillader kun "skytteforeningsvåben". Det er noget med at selvom jagt- og skytteforenings-rifler er i samme kaliber, så er de alligevel i forskellige våbenklasser, og de våbenklasser jagtvåbnene er placeret i, er ikke dækket af vores miljøgodkendelse.
Problemet er, at det er svært og dyrt at få ændret. Sidst, vi fik en ændring af miljøgodkendelsen igennem, tog det over 2 år, og kostede adskillige hundrede tusinde. Derfor kan jagtvåben stadig ikke tillades på vore baner, vi orker det simpelthen ikke (og det er for dyrt). Vi har anlægsarbejder i gang i 2016-2017 for over 3 millioner, og vi havde så småt planlagt et forsøg på at få i hvert fald nogle jagt-kalibre tilføjet miljøgodkendelsen derefter (styret af hvad miljømyndighederne kunne gå med til), men nu arbejder DGI faktisk (vistnok sammen med jagtforbundet) på at få harmoniseret våbenklasser, så nu satser vi på den åbning.
Det, at en riffel ER tilladt på banen, hvis der er SKV på den, men ikke er tilladt hvis den kun er på jagttegn, understreger, hvor tåbeligt de våbenklasser er opdelt.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

DB89
Gold Member
Gold Member
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 37 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af DB89 » 20. feb 2017, 12:32

Reglerne bliver vel så endnu mere ulogiske, når den pågældende jagtriffel, må få påmonteret lyddæmper, men en tilsvarende på SKV ikke må. Hvilken af dem larmer mon så mest?

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 20. feb 2017, 12:40

Det kunne være super godt hvis man begyndte at arbejde mere sammen for det fælles mål at kunne skyde med glæde og en dejlig fornemmelse i maven.
Ja, det er godt nok dybt åndsvagt at samme kaliber energi og hastighed ikke må bruges de samme steder, men det tyder en smule på i min optik at der har siddet folk der udelukkende ville splitte våben entusiaster fra de 2 lejre. Vi vil begge det samme nemlig skyde for at blive bedre skytter i forskellige situationer, så hvorfor ikke bare lægge det hele under et tag med 2 afdelinger så hvis en afdeling siger noget er det også den holdning den anden har, og så husker man selvfølgelig at cleare sin udtalelse inden den kommer ud i offentligheden så det samme tag ikke modarbejder sig selv :smile:

Det er måske ønsketænkning, men det ville da være fedt.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 20. feb 2017, 12:41

DB89 skrev:Reglerne bliver vel så endnu mere ulogiske, når den pågældende jagtriffel, må få påmonteret lyddæmper, men en tilsvarende på SKV ikke må. Hvilken af dem larmer mon så mest?
Hvis de har samme hastighed ved målet (eks.vis 100 meter ude) larmer de lige meget, men ved skytten er der kæmpe forskel :smile:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 20. feb 2017, 13:13

DB89 skrev:Reglerne bliver vel så endnu mere ulogiske, når den pågældende jagtriffel, må få påmonteret lyddæmper, men en tilsvarende på SKV ikke må. Hvilken af dem larmer mon så mest?
Men det handler nok mere om konkurrence regler end om egentlig miljøtilladelse, tror jeg.
Rifler er ikke min hjemmebane, men man kunne måske forestille sig, at der på fx gevær terræn kunne opstå en klasse - ligesom der på pistol terræn er kommet en klasse til "Fri" eller "Open" pistoler (rødpunkt sigte og kompensator), hvor jægernes foretrukne hjælpemidler var tilladt?

Nogle gange bliver discipliner lidt restriktive, fordi de gerne vil lægge sig op ad et internationalt regelsæt (fx ISSF), og det giver jo god mening for konkurrence skytterne. Og i andre discipliner er der bedre muligheder for at lave tilpassede eller nye klasser.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

KenP
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning
Has thanked: 9 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af KenP » 20. feb 2017, 16:10

Reelt er problemet flere steder at f.eks. en

Anschutz 1907R gerne må bruges på en bane (det er normal godkendelse for den) (R angiver at den har et 5 eller 10 skuds magasin).

Hvis skytten ville have den med på jagt måtte han ikke, selv om han pillede frontsigte og diopter af.. da det var godkendt under SKV.

(samme problem anden vej, hvis der står specificeret hvad man må skyde med på banen).

Det er en af de rifler som kunne være praktiske.

En anden er så Sauer STR200 (med eller uden vekselsæt), samme fordel bruges til begge.

Brugeravatar
7TCU
This member is
This member is
Has thanked: 50 times
Been thanked: 22 times

Indlæg af 7TCU » 20. feb 2017, 20:43

Hej Alle

I sin tid da jeg fik min Rem på SKV var det for at skyde Kombiriffel og IPSC med den, men jeg fik senere jagttegn og regnede da helt sikkert med at det var en formsag at få den jagt tilladelse, da jeg absolut intet kunne læse om at det ikke var legalt at have det samme våben på både SKV og Jagttilladelse, hvis den opfyldte kravene til jagt brug som den gør/gjorde og som i forvejen var godkendt i SKV, men det var absolut ikke tilfældet, der gik der cirka 6-7 måneder med at få lusket et svar ud af dem til min fordel. :biggrin:

Som andre skriver i tråden, så er det er bla. fordi at nogle bliver "gasblå" når der skydes med våben på jagttilladelse på en DDS/DGI bane og banetilladelsen siger at det "kun" er tilladt at bruge våben godkendt af DDS/DGI til anerkendte skydninger, derfor var det "smart" at have den på SKV og Jagttilladelse samtidig og desuden må "man" ikke bruge jagtvåben til konkurrence skydninger, så derfor har jeg lidt "cover my ass" to tilladelser på min Rem 700.

Jeg måtte så for at kunne gå op til riffelprøve omregistrere min Otterup/Mauser til jagtbrug for at gå op til prøve, så den er ikke på SKV mere, men min 840,- kr's skyder :smile:

Og til diverse konkurrencer har jeg brugt min Rem 700 og min Mauser og vistnok også min Sauer STR til Kombiriffel.

Mit problem som jeg også har pt. som jo også er beskrevet af andre er at jeg pt. har en .22 Walther UIT enkeltskuds riffel (tidligere på SKV ) som jagtriffel, men som jeg ikke kan bruge på min skydebanes 50m bane da den "ikke " er godkendt i SKV men på Jagttilladelse i følge bane godkendelsen.

Vi kan kun håbe at alle arbejder for at alle kan bruge de våben de lyster (som er godkendte) på alle skydebaner og ikke at de skal være udstyret med enten et ergonomisk skæfte, Afrikansk Åndenød eller PVC efter "ejernes" for godt befindende

Og Journal nummeret kan fås ved henvendelse på PB .

Knæk og bræk og god skydning til alle :smile:
Gibbs Rule #9: Never go anywhere without a knife

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 195 times
Been thanked: 27 times

Indlæg af Ingsorsi » 20. feb 2017, 22:21

7TCU skrev:
Og Journal nummeret kan fås ved henvendelse på PB .
Ja tak. Det vil jeg gerne have. Har netop købt en riffel på jagttiæladelse som jeg gerne vil have i skb også.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 431 times

Indlæg af Langenge » 1. nov 2019, 23:31

Uha, jeg hiver lige en gammel tråd op igen, mest fordi jeg faktisk ikke synes problemet blev helt klarlagt.
Hvis jeg har en riffel registreret og med tilladelse til jagt, kan jeg så OGSÅ få den registreret via SKV?
Det er en riffel, der lever op til kravene til begge dele.
Og hvad med f.eks. en haglbøsse? Der er vel ikke forskel på en standard dobbeltløbet kaliber 12 haglbøsse til jagt og en til skytteforeningsbrug?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 114 times
Been thanked: 129 times

Indlæg af Epae » 1. nov 2019, 23:50

Langenge skrev:
1. nov 2019, 23:31
Uha, jeg hiver lige en gammel tråd op igen, mest fordi jeg faktisk ikke synes problemet blev helt klarlagt.
Hvis jeg har en riffel registreret og med tilladelse til jagt, kan jeg så OGSÅ få den registreret via SKV?
Og hvad med f.eks. en haglbøsse? Der er vel ikke forskel på en standard dobbeltløbet kaliber 12 haglbøsse til jagt og en til skytteforeningsbrug?
Det med haglbøssen kan jeg godt svare på da jeg lige har været igennem møllen der.

Jeg har en haglbøsse på SKV og har siden da taget jagttegn. Efter samtale med politiet også med lidt mail har jeg fået at vide at samtlige haglvåben registreres på samme måde når du anmelder at du har erhvervet våbenet (det er jo ikke en våbentilladelse som ved riflede våben).
Jeg havde ellers først fået at vide mundtligt af politiet at jeg skulle skrive al info til dem så ville den blive rykket fra SKV til Jagttegnet, men da jeg så skrev dette kontaktede de mig efterfølgende og informerede om at den info jeg havde fået telefonisk først var forkert og samtlige våben er registreret som "jagt / Flugtskydning" og at de er ens ligemeget om det er via SKV eller Jagttegn.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Sørenl
Bronze Member
Bronze Member
Been thanked: 1 time

Indlæg af Sørenl » 2. nov 2019, 06:38

Langenge skrev:
jeg har fornyligt spurgt PAC i en mail om jeg må bruge min jagtriffel til konkurrence , og fik nej , så har jeg åbentbart brudt loven hver gang jeg har skudt jagtfelt skydning og dgi,s kikkert klasse :cry:

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 196 times

Indlæg af Caspian1911 » 2. nov 2019, 09:42

Sørenl skrev:
2. nov 2019, 06:38
Langenge skrev:
jeg har fornyligt spurgt PAC i en mail om jeg må bruge min jagtriffel til konkurrence , og fik nej , så har jeg åbentbart brudt loven hver gang jeg har skudt jagtfelt skydning og dgi,s kikkert klasse :cry:
Jagtfeltskydning er ikke under DGI men Jægerforbundet, og derved har du intet forkert gjort mht det.
Kikkertklassen har jeg ikke styr på.
Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

Sørenl
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Sørenl » 2. nov 2019, 15:45

Caspian1911 skrev:
2. nov 2019, 09:42
Sørenl skrev:
Langenge skrev:
Jagtfeltskydning er ikke under DGI men Jægerforbundet, og derved har du intet forkert gjort mht det.
det vel stadig konkurrence

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 196 times

Indlæg af Caspian1911 » 3. nov 2019, 09:03

Sørenl skrev:
2. nov 2019, 15:45
Caspian1911 skrev:
Sørenl skrev:
Langenge skrev:
Ja, og du må godt anvende din jagtriffel til jagtfeltskydning. PAC’s svar er noget vrøvl.
Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

Sørenl
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Sørenl » 3. nov 2019, 13:01

Caspian1911 skrev:
3. nov 2019, 09:03
Sørenl skrev:
2. nov 2019, 15:45
Caspian1911 skrev:
Sørenl skrev:
Langenge skrev:
Ja, og du må godt anvende din jagtriffel til jagtfeltskydning. PAC’s svar er noget vrøvl.
ja det vil jeg håbe , men min begrundelse for at spørge var at få lov til at skyde IPSC riffel med min ar 15 men den gik ikke :mad:

Besvar