Spørgsmål vedr. den nye bandepakke...
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Spørgsmål vedr. den nye bandepakke...
Jeg læste lige et sted den forventedes at blive vedtaget på fredag, hvilket vel vil sige i dag?
Men synes også jeg kan huske at der i en anden tråd jeg ikke lige kan huske hvilken, blev nævnt noget med at en af punkterne i omtalte pakke, var at politiet skulle få fri adgang til våbenejeres skabe, modsat i dag hvor de skal have dommerkendelse.. Der blev vist også nævnt noget med at DJ var på sagen...
Så det korte af det lange.. Hvad er op, og hvad er ned, og kan vi ånde lettet op fordi DJ har forhindret det, eller er der skåret endnu en skive af vores personlige "frihed"?
Edit.. Nåh, den er i hvert fald vedtaget...http://nyheder.tv2.dk/politik/2017-03-2 ... d-banderne
Men synes også jeg kan huske at der i en anden tråd jeg ikke lige kan huske hvilken, blev nævnt noget med at en af punkterne i omtalte pakke, var at politiet skulle få fri adgang til våbenejeres skabe, modsat i dag hvor de skal have dommerkendelse.. Der blev vist også nævnt noget med at DJ var på sagen...
Så det korte af det lange.. Hvad er op, og hvad er ned, og kan vi ånde lettet op fordi DJ har forhindret det, eller er der skåret endnu en skive af vores personlige "frihed"?
Edit.. Nåh, den er i hvert fald vedtaget...http://nyheder.tv2.dk/politik/2017-03-2 ... d-banderne
M.v.h. Timber
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..

- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
- Kontakt:
Re: Spørgsmål vedr. den nye bandepakke...
Jeg mener nu ikke den er vedtaget:
http://www.ft.dk/samling/20161/lovforsl ... /index.htm
Det forslag indeholder ikke nogen ændringer ift. kontrol af våbenopbevaring.
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
-
- Platin Member
Jo, den er lige blevet vedtaget..Mapzter skrev:Jeg mener nu ikke den er vedtaget:
http://nyheder.tv2.dk/politik/2017-03-2 ... d-banderne
M.v.h. Timber

- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Her er aftalen i sin fulde længde: http://www.justitsministeriet.dk/sites/ ... epakke.pdf
De for os mest relevante punkter:
Ligeledes er jeg spændt på hvordan de i praksis vil gennemføre pkt. 10
De for os mest relevante punkter:
Og uddybende til pkt. 9:9. Det overvejes i samarbejde med de relevante organisationer på området,
hvordan sikkerheden omkring privates opbevaring af våben kan øges, så
lovlige våben ikke havner i kriminelle miljøer.
10. Sikkerheden i skytteforeninger skærpes, bl.a. således at alle medlemmer af
skytteforeninger, som har adgang til skydevåben, skal være vandelsgodkendt
af politiet.
Jeg er spændt på hvad det bliver for lovforslag som nævnes under uddybningen af pkt. 9Forslag til lov om ændring af straffeloven, lov om våben og eksplosivstoffer
mv. Lovforslaget skal gennemføre initiativ nr. 2 om opholdsforbud
i bestemte områder efter afsoning samt eventuelt initiativ nr. 9 om privates
opbevaring af våben, initiativ nr. 10 om sikkerheden i skytteforeninger og
initiativ nr. 28 om indsats mod rockeres og bandemedlemmers statussymboler.
Lovforslaget fremsættes i den kommende folketingssamling.
Ligeledes er jeg spændt på hvordan de i praksis vil gennemføre pkt. 10
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-
- Platin Member
Jeg fandt noget her... Men er det det endelige?..
https://www.regeringen.dk/nyheder/bande ... g-tremmer/
https://www.regeringen.dk/nyheder/bande ... g-tremmer/
M.v.h. Timber

- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Nej, de er blevet enige om at vedtage forslagene når de er kommer til afstemning:Timber skrev: Jo, den er lige blevet vedtaget..
Lovgivning
Aftalepartierne er enige om at stemme for de kommende lovforslag, der udmønter Bandepakke III.
Men lovforslagene skal skrives og i høring først.
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
-
- Platin Member
Ahr, så skidt da, du får ret...Mapzter skrev:Nej, de er blevet enige om at vedtage forslagene når de er kommer til afstemning:Timber skrev: Jo, den er lige blevet vedtaget..Lovgivning
Aftalepartierne er enige om at stemme for de kommende lovforslag, der udmønter Bandepakke III.
Men lovforslagene skal skrives og i høring først.

Skulle måske lige begynde at læse og forstå....

M.v.h. Timber

- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 171 times
Hvorfor er man så vedholdende i at føre hellig krig mod private våbenejere?! 

Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
-
- Platin Member
Det er jo fordi politiet siger at terroristerne får våbnene fra os af.....Senserazer skrev:Hvorfor er man så vedholdende i at føre hellig krig mod private våbenejere?!

Men nej, jeg fatter det heller ikke... Men ok, hvis man skal fortsætte "logikken", så må privatbilisme da snart forbydes, da de sidste par terroraktioner jo har brugt køretøjer...
Hmm, måske man skulle investere i et par krikker..

M.v.h. Timber

- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Fordi man, i den sidste ende, ikke ønsker at befolkningen, lovligt, kan besidde våben af nogen art.Senserazer skrev:Hvorfor er man så vedholdende i at føre hellig krig mod private våbenejere?!
EDIT: Og derfor har jeg (somme tider) det helt fint med, at min søn ikke har den store interesse i hverken våben eller jagt. For han og hans eventuelle børn, får ikke mulighed for det. Det er slut. Nyd det mens vi kan. Vores børn/børnebørn får ikke muligheden.
Glem det. Løbet er kørt.
Fremover bliver det kun staten og de kriminelle, der får adgang til den slags sjov. (No joke)
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Senserazer skrev:Hvorfor er man så vedholdende i at føre hellig krig mod private våbenejere?!
Over 1.000 skydevåben er i perioden 2012-2016 stjålet fra private hjem.
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
-
- Platin Member
Hmm, kan det så også være rigtigt? Jeg synes det er mange våben. 250 stk. i snit pr. år.... Hmmm, hmmmm....Mapzter skrev:Senserazer skrev:Hvorfor er man så vedholdende i at føre hellig krig mod private våbenejere?!Over 1.000 skydevåben er i perioden 2012-2016 stjålet fra private hjem.
Så må der da også være noget statistik over det? Og hvorfor kan folk ikke få adgang til det, jvf. diverse tråde herinde? Synes dælme det lyder lidt voldsomt..

M.v.h. Timber

- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Been thanked: 427 times
Jeg er nok i statistikken. Jeg anmeldte i hvert fald tyveriet, selv om jeg ikke havde fornemmelsen af, at det blev taget særligt alvorligt af politiet.Timber skrev:Hmm, kan det så også være rigtigt? Jeg synes det er mange våben. 250 stk. i snit pr. år.... Hmmm, hmmmm....Mapzter skrev:Senserazer skrev:Hvorfor er man så vedholdende i at føre hellig krig mod private våbenejere?!Over 1.000 skydevåben er i perioden 2012-2016 stjålet fra private hjem.
Så må der da også være noget statistik over det? Og hvorfor kan folk ikke få adgang til det, jvf. diverse tråde herinde? Synes dælme det lyder lidt voldsomt..
Jeg fik en gang i 1990'erne stjålet en 6mm enkeltløbet haglbøsse, en kal. 16 enkeltløbet haglbøsse og en 5,5mm Diana 48 luftbøsse.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Been thanked: 503 times
Det er fordi det er billigt, letkøbt profileringSenserazer skrev:Hvorfor er man så vedholdende i at føre hellig krig mod private våbenejere?!
Udgifterne hænger på foreninger og våbenejere, så man skal ikke finde penge der ellers kunne bruges til at smøre andre vælgegrupper.
Og rent politisk er skytter ikke nogen samlet gruppe, så der er heller ikke mange stemmer at tabe på at genre dem. Det er jo ikke fordi vi har et våbenvenligt alternativ at stemme på, i forvejen har de fleste af os nok svært ved at finde nogen vi i det hele taget har lyst til at stemme på før vi tager våbenloven i betragtning.
At håndtere kriminelle og potentielle terrorister derimod, det kræver penge, omtanke og giver en masse politisk ballade.
- CheesusCrust
- Bronze Member
- Interesser: Hulmaskiner
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 14 times
Baggrunden for, at regeringen ønsker at sætte fokus på opbevaring af våben hos private, er, at Politiet vurderer, at en stor del af de våben, som findes i rocker- og bandemiljøet, er stjålne, og at over 1.000 skydevåben er blevet stjålet fra private hjem i perioden 2012-2016.
-
- This member is
Jah, "vurdere". Men de har selv måtte indrømme at de ikke har nogen som helst data om hvor våbnene stammer fra.CheesusCrust skrev:Baggrunden for, at regeringen ønsker at sætte fokus på opbevaring af våben hos private, er, at Politiet vurderer, at en stor del af de våben, som findes i rocker- og bandemiljøet, er stjålne, og at over 1.000 skydevåben er blevet stjålet fra private hjem i perioden 2012-2016.
- Senserazer
- Platin Member
Fra de 1000 skal trækkes alle våben kriminelle har tilvejebragt under trusler, hjemmerøverier eksempelvis. Det kan man ikke sikre sig ud af... Ikke på andre måder end at lade folk selv forsvare sig.
- Fisc
- Bronze Member
- Interesser: Sportsskydning på langdistance
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 10 times
Hvis vi skal finde ud af, hvad bandepakken indeholder, må vi tage fat i de skriftlige input, der foreligger:
I Justitsministeriets oprindelige udspil fra januar måned: http://www.justitsministeriet.dk/sites/ ... remmer.pdf
står der ordret:
Læs hele DGI's indlæg her: https://www.dgi.dk/skydning/skydning/ar ... -og-bander
Nu i marts kommer så Justitsministeriets offentliggørelse af den politiske aftale om den nye bande pakke: http://www.justitsministeriet.dk/sites/ ... epakke.pdf
Som allerede skrevet nedenfor er det især pkt. 9 og 10 i bandepakken, der har skytter og jægeres interesse:
Men en opsang om opbevaringskrav kombineret med hårdere straffe kan måske have en virkning på antallet af våben stjålet fra private hjem.
Men hvis udgangspunktet er 10 - 12 stjålne SKV-våben om året, kan det jo diskuteres, om det er et trut i en hornlygte?
Med hensyn til pkt. 10 synes det uundgåeligt, at der skal indhentes SKV-3 lignende godkendelser på alle nye medlemmer i fremtiden.
Jeg vil bede til, at det ikke kommer til at ramme prøvemedlemskaber i en kortere periode inden egentlig medlemskab og at politikerne vil stille egentlige krav til den fremtidige sagsbehandlingstid hos ACV og ACØ!?
Med skyttehilsen
Fisc
I Justitsministeriets oprindelige udspil fra januar måned: http://www.justitsministeriet.dk/sites/ ... remmer.pdf
står der ordret:
Med hensyn til våben stjålet fra private hjem har DGI Skydning stillet alvorlige spørgsmålstegn ved antallet allerede den 3. februar:Private våbenejeres opbevaring af våben
Politiet vurderer, at en stor del af de våben, som findes i rocker- og bandemiljøet, er stjålne. Over 1.000 skydevåben er i perioden 2012
- 2016 stjålet fra private hjem (red. fremhævelse). Våben skal opbevares korrekt og sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Derfor gennemføres der en oplysningskampagne målrettet private våbenejere om reglerne for opbevaring af skydevåben, herunder konsekvenserne ved manglende overholdelse af reglerne – både for den enkelte og for samfundet. Derudover nedsættes en arbejdsgruppe med deltagelse af myndigheder og organisationer, som hurtigst muligt skal komme med forslag til, hvordan det yderligere sikres, at privates våben ikke ender i kriminelle miljøer.
På baggrund af de konkrete oplysninger fra DGI, kan man jo undre sig over, hvor de resterenede 988 - 990 våben er stjålet?Oplysningskampagne om bedre våbenopbevaring på vej
Med bandepakken vil regeringen gennemføre en oplysningskampagne, som skal forbedre våbenopbevaringen hos private. En stor del af de våben, der findes i rocker- og bandemiljøet, er nemlig stjålet.
Ifølge bandepakken vurderer politiet, at over 1000 skydevåben er stjålet i private hjem i perioden 2012-2016. Tallet modsvarer dog på ingen måde de tal for stjålne våben, der er noteret i SKV (Skytteforeningernes Våbenregistrering). Her er der i 2016 registreret 10-12 stjålne våben.
”1000 stjålne våben virker for os som et meget stort tal i forhold til det antal våben, som vi har noteret stjålet i SKV. Derfor er det vores opfattelse, at vores medlemmer allerede har lyttet til de kampagner, vi har lavet om våbenskabe gennem de sidste 15 år,” siger Lars Høgh.
Læs hele DGI's indlæg her: https://www.dgi.dk/skydning/skydning/ar ... -og-bander
Nu i marts kommer så Justitsministeriets offentliggørelse af den politiske aftale om den nye bande pakke: http://www.justitsministeriet.dk/sites/ ... epakke.pdf
Som allerede skrevet nedenfor er det især pkt. 9 og 10 i bandepakken, der har skytter og jægeres interesse:
Hvad angår pkt. 9 er det usikkert, hvad de politiske partier egentlig mener.9. Det overvejes i samarbejde med de relevante organisationer på området, hvordan sikkerheden omkring privates opbevaring af våben kan øges, så lovlige våben ikke havner i kriminelle miljøer.
10. Sikkerheden i skytteforeninger skærpes, bl.a. således at alle medlemmer af skytteforeninger, som har adgang til skydevåben, skal være vandelsgodkendt af politiet.
Men en opsang om opbevaringskrav kombineret med hårdere straffe kan måske have en virkning på antallet af våben stjålet fra private hjem.
Men hvis udgangspunktet er 10 - 12 stjålne SKV-våben om året, kan det jo diskuteres, om det er et trut i en hornlygte?
Med hensyn til pkt. 10 synes det uundgåeligt, at der skal indhentes SKV-3 lignende godkendelser på alle nye medlemmer i fremtiden.
Jeg vil bede til, at det ikke kommer til at ramme prøvemedlemskaber i en kortere periode inden egentlig medlemskab og at politikerne vil stille egentlige krav til den fremtidige sagsbehandlingstid hos ACV og ACØ!?
Med skyttehilsen
Fisc
- Senserazer
- Platin Member
Man har aldrig belemret sig med fakta i udformning af lovgivning 

- LapuaMagnum
- Platin Member
- Interesser: Jagt, IPSC langspyt
- Has thanked: 395 times
- Been thanked: 105 times
Det er vel ikke så svært igen at sende de våben der ikke er numre på til teknisk afdeling og få dem til at lave en gennemlysning af nummeret og derefter kontrollere det i systemet så man i det mindste kan holde styr på lovlige og ulovlige våben. De brugte det jo til biler der skulle synes for årtier siden og teknik er nok blevet så meget bedre at teknisk afdeling ikke skal bruge en uge på hvert våben, men forholdsmæssig kort tid..
mvh
mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!
-
- This member is
Jagtvåben er ikke på SKV. Ikke for at pege fingre af jægerne, men SKV er ikke det fulde billede.Fisc skrev: På baggrund af de konkrete oplysninger fra DGI, kan man jo undre sig over, hvor de resterenede 988 - 990 våben er stjålet?
Er det ikke samme våbenteknisk afdeling der bruger 2-3 uger på at finde ud af om en riffel er fuld-automatisk?LapuaMagnum skrev:Det er vel ikke så svært igen at sende de våben der ikke er numre på til teknisk afdeling og få dem til at lave en gennemlysning af nummeret og derefter kontrollere det i systemet så man i det mindste kan holde styr på lovlige og ulovlige våben. De brugte det jo til biler der skulle synes for årtier siden og teknik er nok blevet så meget bedre at teknisk afdeling ikke skal bruge en uge på hvert våben, men forholdsmæssig kort tid..
mvh
Medmindre man er villig til at smide en bunke penge efter dem, så har de vist rigeligt at lave i forvejen.
Ideen er ellers fin, men den er næppe glamourøs nok til at politikerne vil bruge penge på det.
Man kunne sikkert også komme langt med et oversigt over selve våbnene, øst-europæiske miltær-våben kommer nok i begrænset omfang fra danske skytter. For den sags skyld vil en detaljeret nok registrering af de funde våben hurtigt kunne afsløre om noget tilsvarende er meldt stjålet i Danmark.
Hvis du finder 25 M1911 og kun een er blevet stjålet i Danmark de sidste 10 år, ja så skal man nok kigge efter en anden kilde end skytterne.
Det kan selvfølgeligt ikke udelukkes at fakta vil pege på skytterne og jægerne, men så er det i det mindste konkrete fakta og ikke "vurderinger".
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
De kulturradikale og globalisterne er imod våben, da det er sværere at undertrykke en befolkning der kan gøre modstand. Derfor skyer de ingen midler for at nå deres mål - en fuldstændig afvæbning af befolkningen, umyndiggørelse af individet, nedlæggelse af nationalstaterne og kontrol med samtlige borgere - foruden beskyttelse af dem selv, naturligvis.Senserazer skrev:Hvorfor er man så vedholdende i at føre hellig krig mod private våbenejere?!
Tænk over det, næste gang I stemmer

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- LapuaMagnum
- Platin Member
- Interesser: Jagt, IPSC langspyt
- Has thanked: 395 times
- Been thanked: 105 times
Jo de bruger lang tid på ingenting. Hvis et våben der er erhvervet lovligt, bør man måske ikke ikke skille våbnet ad og undersøge alle stumper ned i enkeltdele men tage den til røret og affyre de skud der skal til for at kunne ændre på de stillinger der er for hånden, altså sikring og firing.ReneKJ skrev:Jagtvåben er ikke på SKV. Ikke for at pege fingre af jægerne, men SKV er ikke det fulde billede.Fisc skrev: På baggrund af de konkrete oplysninger fra DGI, kan man jo undre sig over, hvor de resterenede 988 - 990 våben er stjålet?
Er det ikke samme våbenteknisk afdeling der bruger 2-3 uger på at finde ud af om en riffel er fuld-automatisk?LapuaMagnum skrev:Det er vel ikke så svært igen at sende de våben der ikke er numre på til teknisk afdeling og få dem til at lave en gennemlysning af nummeret og derefter kontrollere det i systemet så man i det mindste kan holde styr på lovlige og ulovlige våben. De brugte det jo til biler der skulle synes for årtier siden og teknik er nok blevet så meget bedre at teknisk afdeling ikke skal bruge en uge på hvert våben, men forholdsmæssig kort tid..
mvh
Medmindre man er villig til at smide en bunke penge efter dem, så har de vist rigeligt at lave i forvejen.
Ideen er ellers fin, men den er næppe glamourøs nok til at politikerne vil bruge penge på det.
Man kunne sikkert også komme langt med et oversigt over selve våbnene, øst-europæiske miltær-våben kommer nok i begrænset omfang fra danske skytter. For den sags skyld vil en detaljeret nok registrering af de funde våben hurtigt kunne afsløre om noget tilsvarende er meldt stjålet i Danmark.
Hvis du finder 25 M1911 og kun een er blevet stjålet i Danmark de sidste 10 år, ja så skal man nok kigge efter en anden kilde end skytterne.
Det kan selvfølgeligt ikke udelukkes at fakta vil pege på skytterne og jægerne, men så er det i det mindste konkrete fakta og ikke "vurderinger".
De bruger jo tiden som gøg og gokke når der skal undersøges på div. våben. Spørgsmålet er så om det er fuldtidsteknikere eller er det teknikere der kommer 1 - 2 gange om ugen? Det bør IKKE tage lang tid at kontrollere et lovligt indregistreret våben, det vil jo svare til at hvis du bliver taget for at kører for hurtigt skal din bil til syn og de skal undersøge om bilen er chippet om alle delene der kan få bilen til at kører hurtigere er konstruktiv ændret og det giver jo heller ingen mening.
mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!