Præventive tiltag våbentyveri!!

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 89 times

Præventive tiltag våbentyveri!!

Indlæg af Boerge » 28. mar 2017, 21:21

Kvinden og jeg kommet hjem i dag efter nogle dage i sommerhus. Som jeg har gjort de sidste mange år, når vi har været hjemmefra i flere dage, fjernede jeg alle vitale dele fra mine våben: bundstykker - magasiner - lyddæmpere - forskæfter. Disse ting bliver pakket ned og bliver medbragt.

Hvorfor gør jeg det? Jo - jeg ville have det meget dårligt med, at nogle tyveknægte ved indbrud i vores hus skulle have held til at skaffe sig funktionsdygtige våben fra mit våbenskab. Og det ville også være en tilfredsstillelse at vide, at hvis de forsøgte, ville de få en lang næse.

Nu er spørgsmålet jo så, om det kolliderer med lovgivningen om opbevaring af våben?? Men jeg mener nu, at min metode må være den mest optimale - både set fra mit eget synspunkt, og fra samfundets.
Nu er jeg måske nok typen, der går både med livrem og seler -- og rent faktisk min fremskredne alder til trods, har jeg aldrig oplevet at have indbrud eller forsøg.
Det skyldes nok det lille skilt, der sidder på min indgangsdør!! :fun:
Vedhæftede filer
IMG_0002.JPG
IMG_0002.JPG (758.72 KiB) Vist 3693 gange
IMG_0001.JPG
IMG_0001.JPG (660.8 KiB) Vist 3693 gange
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 36 times
Been thanked: 16 times

Re: Præventive tiltag våbentyveri!!

Indlæg af Rahan » 28. mar 2017, 22:06

Det er da et fornuftigt tiltag, og jeg forstår dig udemærket !!

Men jeg forstår ikke hvorfor kalder du en lyddæmper en vital våben del :???:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Indlæg af Kleth » 28. mar 2017, 22:10

Jeg syntes at separationen af vital det og hoveddele er yderst fornuftig, det bruger jeg også som en foranstaltning og jeg overvejer et godt pistolvåbenskab netop til bundstykker og forskæfter.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 196 times

Indlæg af Caspian1911 » 28. mar 2017, 22:41

Kleth skrev:Jeg syntes at separationen af vital det og hoveddele er yderst fornuftig, det bruger jeg også som en foranstaltning og jeg overvejer et godt pistolvåbenskab netop til bundstykker og forskæfter.
Jeg har bundstykkerne til mine rifler i min panser box, og så står der dysfunktionelle våben i mit EN grade lyseblå våbenskab. Da ingen uden nøgle kommer i min panser box, så anser jeg løsningen for sikker.
Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 89 times

Indlæg af Boerge » 28. mar 2017, 23:00

PerNielsen skrev:Det er da et fornuftigt tiltag, og jeg forstår dig udemærket !!

Men jeg forstår ikke hvorfor kalder du en lyddæmper en vital våben del :???:
Naturligvis ikke en vital del på den måde - men dejlig nem at afmontere, og fylder ikke så meget :smile:
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Jensen84
Silver Member
Silver Member
Interesser: Hagljagt og PCP.
Geografisk sted: Syd og sønderjylland.
Been thanked: 3 times

Indlæg af Jensen84 » 29. mar 2017, 09:56

Det lyder sådab set forniftigt at adskille og medbringe.

Men! Jeg er helt vild med dit skilt på døren hehe!!

Brugeravatar
Herluf
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 83 times
Been thanked: 29 times
Kontakt:

Indlæg af Herluf » 29. mar 2017, 10:32

Jeg har overvejet en del gange at komme mine budstykker i i pengeskabet (skafor rødt), men jeg ved ikke om det er et problem mht. til at det ikke boltet fast og kun vejer omkring 700kg. I betragtning af at skabet er killet under trappen i kælderen, er jeg meget mere tryg ved at have ting af værdi i den frem for i våbenskabet, men jeg er i tvivl om lovligheden af at opbevare vitale våbendel i den og jeg vil ikke til lave huller i vores klinkegulv med gulvarme.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 29. mar 2017, 11:18

Herluf skrev:Jeg har overvejet en del gange at komme mine budstykker i i pengeskabet (skafor rødt), men jeg ved ikke om det er et problem mht. til at det ikke boltet fast og kun vejer omkring 700kg. I betragtning af at skabet er killet under trappen i kælderen, er jeg meget mere tryg ved at have ting af værdi i den frem for i våbenskabet, men jeg er i tvivl om lovligheden af at opbevare vitale våbendel i den og jeg vil ikke til lave huller i vores klinkegulv med gulvarme.
Våbenskabe skal boltes fast, såfremt de vejer under 1000 kilogram. Så hvis du opbevarer våben i et skab med en vægt under 1000 kg, og det ikke er boltet fast, så opbevarer du ikke dine våben efter reglerne.

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Has thanked: 7 times
Been thanked: 22 times

Indlæg af Deepo » 29. mar 2017, 22:15

Flugteren skrev:
Herluf skrev:Jeg har overvejet en del gange at komme mine budstykker i i pengeskabet (skafor rødt), men jeg ved ikke om det er et problem mht. til at det ikke boltet fast og kun vejer omkring 700kg. I betragtning af at skabet er killet under trappen i kælderen, er jeg meget mere tryg ved at have ting af værdi i den frem for i våbenskabet, men jeg er i tvivl om lovligheden af at opbevare vitale våbendel i den og jeg vil ikke til lave huller i vores klinkegulv med gulvarme.
Våbenskabe skal boltes fast, såfremt de vejer under 1000 kilogram. Så hvis du opbevarer våben i et skab med en vægt under 1000 kg, og det ikke er boltet fast, så opbevarer du ikke dine våben efter reglerne.
Våbenskabet kan også boltes fast i væggen.

/Mogens

Brugeravatar
Herluf
Gold Member
Gold Member
Has thanked: 83 times
Been thanked: 29 times
Kontakt:

Indlæg af Herluf » 30. mar 2017, 13:16

Flugteren skrev: Våbenskabe skal boltes fast, såfremt de vejer under 1000 kilogram. Så hvis du opbevarer våben i et skab med en vægt under 1000 kg, og det ikke er boltet fast, så opbevarer du ikke dine våben efter reglerne.
Som sagt, har jeg kun overvejet det, især ifm. ferie. Jeg er godt klar over at reglerne er reglerne.
Alle mine våben bliver opbevaret i et våbenskab boltet fast til både væggen of gulvet. Men jeg har noget mere tiltro til pengeskabets evne til at holde en tyv beskæftiget i lægere tid en til våbenskabet. Så, hvis bundstykkerne lovligt kunne komme i pengeskabet, ville det, i mine øjne, være en meget bedre løsning.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 30. mar 2017, 14:53

Bundstykkerne skal desværre også i et fastboltet skab. Ærgerligt, for jeg tror du har ret i, at den opbevaring du beskriver er sikrere.

Se her fra våbenbekendtgørelsen:
Stk. 4. Opbevaring af indtil 25 af de våben og vekselsæt, der er omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1 og 2, heraf højest 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 9, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
Og her er våbenlovens § 1, stk.1 nr. 1 og 2, som fortæller hvad der skal i sikringsskabet:
§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:

1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,

2) dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 36 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af Centurion » 30. mar 2017, 15:35

Lassescout skrev:Bundstykkerne skal desværre også i et fastboltet skab. Ærgerligt, for jeg tror du har ret i, at den opbevaring du beskriver er sikrere.
......... Og her er våbenlovens § 1, stk.1 nr. 1 og 2, som fortæller hvad der skal i sikringsskabet:
§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:

1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,

2) dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler.
Lige netop denne del af bekendtgørelsen drejer sig jo ikke specielt om opbevaring. Men det er da muligt, at der står noget om opbevaring af våbendele et andet sted.
"In case of panic: don't panic"

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 31. mar 2017, 20:33

Lige netop denne del af bekendtgørelsen drejer sig jo ikke specielt om opbevaring. Men det er da muligt, at der står noget om opbevaring af våbendele et andet sted.
Æhhhhh..... Jow jow........ Det gør der da.

Hvordan skal jeg røbe det nænsomt?

Altså det står i våbenbekendtgørelsen, som jeg citerer lige ovenover (det du har klippet væk da du citerede mit indlæg). Og det der står i våbenbekendtgørelsen er, at det der er nævnt i Våbenlovens § 1 st. 1 nr. 1 og 2 skal opbevares i fastboltet våbenskab. Det er derfor jeg nævner, at f.eks. bundstykker (som spørgsmålet drejer sig om) er omfattet af opbevaringskravet.... altså.....du skal læse hele mit indlæg ovenfor, for tingene hænger sammen. Jeg beklager at jeg ikke magtede at skrive det på en måde så det gav mening.

Våbenloven er vedtaget af Folketinget, og den har nogle faste bestemmelser der altid gælder, det er f.eks. § 1 der specifikt nævner alt det der skal tilladelse til. Men Våbenloven er også en rammelov (pun not intended) hvor Folketinget har givet Justitsministeren lov til at fastsætte nogle bestemmelser administrativt. En af de ting han har lov til, er at fastsætte opbevaringskrav, det står i våbenlovens § 3 stk.2: . "Justitsministeren kan fastsætte sådanne bestemmelser vedrørende opbevaringen af og rådigheden over de i § 1 nævnte genstande og stoffer, som er påkrævet af hensyn til sikkerheden." De administrative forskrifter ministeren fastsætter skrives ind i en bekendtgørelse. Og i stedet for at nævne tingene forfra i bekendtgørelsen, henviser den bare tilbage til de ting der er nævnt i Våbenloven, og beskriver så hvordan de skal opbevares. Gav det mening?
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 31. mar 2017, 21:13

Herluf skrev:
Flugteren skrev: Våbenskabe skal boltes fast, såfremt de vejer under 1000 kilogram. Så hvis du opbevarer våben i et skab med en vægt under 1000 kg, og det ikke er boltet fast, så opbevarer du ikke dine våben efter reglerne.
Som sagt, har jeg kun overvejet det, især ifm. ferie. Jeg er godt klar over at reglerne er reglerne.
Alle mine våben bliver opbevaret i et våbenskab boltet fast til både væggen of gulvet. Men jeg har noget mere tiltro til pengeskabets evne til at holde en tyv beskæftiget i lægere tid en til våbenskabet. Så, hvis bundstykkerne lovligt kunne komme i pengeskabet, ville det, i mine øjne, være en meget bedre løsning.
Hvis det er et skab uden gas i, kan du jo bore et hul og sætte en bolt og kommer der nogen som vil kontrollere det, skal du bare sige til dem at de kan da se om de kan rykke bolten ud af væggen hvis skabet virkelig vejer 700 kg. :rolf: :rolf:

Det er ikke sikkert at det går i praksis men rent teoretisk gør det vel.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 348 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 31. mar 2017, 21:20

LapuaMagnum skrev:
Herluf skrev:
Hvis det er et skab uden gas i, kan du jo bore et hul og sætte en bolt og kommer der nogen som vil kontrollere det, skal du bare sige til dem at de kan da se om de kan rykke bolten ud af væggen hvis skabet virkelig vejer 700 kg. :rolf: :rolf:

Det er ikke sikkert at det går i praksis men rent teoretisk gør det vel.

mvh
Så behøver man slet ikke bore - man kan bare lime hovederne fra 4 bolte på bagsiden af skabet :numberone:

Besvar