Nogen der kan hjælpe med lovgivningen - er helt forvirret.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
R Uldal
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Familie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Nogen der kan hjælpe med lovgivningen - er helt forvirret.

Indlæg af R Uldal » 31. mar 2017, 11:16

Hej folkens.

Som lovet kommer her en masse spørgsmål, og det mest indlysende er selvfølgelig omkring lovgivning.

Spørgsmål 1: Som jeg forstår det skal man have været aktiv medlem af en klub/forening i 2 år før man må ansøge våbentilladelse og opbevare våben hjemme? Er det korrekt ? Og gælder det både pistoler og evt salonriffel ?

Spørgsmål 2: Hvis klubben eksempelvis opbevarer våbenet for en hvad må man så tage med hjem uden våbentilladelse. Hvis nu jeg har lyst til at tage kolben fra en gammel 22cal Otterup med hjem og få den belagt med cabonfilm, må man så det ? Og hvilke dele må man ikke tage med hjem ?

Ser frem til nogle gode svar, og fortsat god fredag :)

Mvh
R. Uldal

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Re: Nogen der kan hjælpe med lovgivningen - er helt forvirret.

Indlæg af Fast Fumble » 31. mar 2017, 11:52

R Uldal skrev:Spørgsmål 1: Som jeg forstår det skal man have været aktiv medlem af en klub/forening i 2 år før man må ansøge våbentilladelse og opbevare våben hjemme? Er det korrekt ? Og gælder det både pistoler og evt salonriffel ?
Det er korrekt for pistoler, ikke for salonriffel.
R Uldal skrev:Spørgsmål 2: Hvis klubben eksempelvis opbevarer våbenet for en hvad må man så tage med hjem uden våbentilladelse. Hvis nu jeg har lyst til at tage kolben fra en gammel 22cal Otterup med hjem og få den belagt med cabonfilm, må man så det ? Og hvilke dele må man ikke tage med hjem ?
Du må tage "ikke-essentielle" dele med hjem. Altså ikke piber, låsestole, magasiner, men nok alt andet.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
R Uldal
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af R Uldal » 31. mar 2017, 11:57

Hvad så med salonriffel, er det ok at tage den med hjem når man har fået våbentilladelsen ?

Mvh
R. Uldal

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 31. mar 2017, 12:06

R Uldal skrev:Hvad så med salonriffel, er det ok at tage den med hjem når man har fået våbentilladelsen ?

Mvh
R. Uldal
Du får ikke en personlig våbentilladelse, men en SKV tilknyttet klubben. Med salonriffel må du tage den med hjem så snart formanden siger god for det. Det kunne principielt sagtens være nu. :razz: Den ska selvfølgelig opbevares i godkendt våbenskab

Edit: og ingen kan bebrejde dig for at fare vild i loven :giggle:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 260 times

Indlæg af T-REX » 31. mar 2017, 12:38

R Uldal skrev:Hej folkens.

Som lovet kommer her en masse spørgsmål, og det mest indlysende er selvfølgelig omkring lovgivning.

Spørgsmål 1: Som jeg forstår det skal man have været aktiv medlem af en klub/forening i 2 år før man må ansøge våbentilladelse og opbevare våben hjemme? Er det korrekt ?
Pistol, som du selv skriver, du skal have været aktivt skydende, primært med pistol, i 2 år.
Derudover skal man være fyldt 20 år.

Så kan du få SKV2(Våbenpåtegning) på den
R Uldal skrev: Og gælder det både pistoler og evt salonriffel ?
For Salonriffel, der kan du få tilladelse(SKV2), så snart formanden godkender dig, der er ingen aktivitetskrav.
Med de fleste formænd vil gerne se, at du er seriøs, før de skriver under, på din ansøgning. (Typiskt 6 måneder)
Hvis man er mellem 16 og 18, så kan man få tilladelse, til Salonriffel, med forældres/værges godkendelse.

Uanset hvilket våben, du får, så skal det opbevares i et godkendt våbenskab.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
R Uldal
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af R Uldal » 31. mar 2017, 13:07

Okay så bare lige for at skære det helt ud i pap skal jeg ikke selv foretage mig noget i forhold til politiet og ansøgning om våbentilladelse hos dem, alt foregår igennem klubben / foreningen ?

Ja jeg ved godt jeg er lidt træg i optrækket men vil gerne være helt sikker på at have forstået det :razz:

Brugeravatar
Jensen1973
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Tolne
Has thanked: 204 times
Been thanked: 15 times

Indlæg af Jensen1973 » 31. mar 2017, 13:22

Jow, du skal da lave lidt. Du skal finde det, eller rettere, de våben du nu beslutter dig for at købe :biggrin:
Trying is the first step towards failure.
H.J. Simpson

Brugeravatar
R Uldal
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af R Uldal » 31. mar 2017, 14:08

Ha ha jamen det er også den svære del :)

T-REX
This member is
This member is

Indlæg af T-REX » 31. mar 2017, 16:39

R Uldal skrev:Ha ha jamen det er også den svære del :)
Og den sjove del. :biggrin: :eek:

Prøv så meget som muligt forskelligt, inden du køber.
T-Rex

Brugeravatar
R Uldal
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af R Uldal » 31. mar 2017, 16:50

Det er bestemt også planen for mit eget vedkommende.

Dog vil jeg gerne overraske knægten med en salonriffel hvis det er muligt. Foreningens er rigtig fine, men det er helt specielt at have sin egen med sine egne justeringer osv. Så er der også mulighed for at gejle den lidt forinden :Handyman:

Brugeravatar
Wetke
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistolskydning, 22er plinking
Geografisk sted: Trekantsområdet
Has thanked: 21 times
Been thanked: 15 times

Indlæg af Wetke » 1. apr 2017, 01:22

R Uldal skrev:Det er bestemt også planen for mit eget vedkommende.

Dog vil jeg gerne overraske knægten med en salonriffel hvis det er muligt. Foreningens er rigtig fine, men det er helt specielt at have sin egen med sine egne justeringer osv. Så er der også mulighed for at gejle den lidt forinden :Handyman:
Lige en reminder. Du må gerne gejle kosmetisk, men bipod, kikkert, lyddæmper og den slags er nogo på SKV2 rifler (i hvertfald hos DGi)

W
Rigeligt med smør

Brugeravatar
R Uldal
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af R Uldal » 1. apr 2017, 10:15

Wetke skrev:

Lige en reminder. Du må gerne gejle kosmetisk, men bipod, kikkert, lyddæmper og den slags er nogo på SKV2 rifler (i hvertfald hos DGi)

W
Det var god info det der, tak :thumbup:

Brugeravatar
R Uldal
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af R Uldal » 1. apr 2017, 11:41

R Uldal skrev:
Wetke skrev:

W
Det var god info det der, tak :thumbup:
Men der er vel ikke noget i vejen med bipod hvis det bare er til en gang hyggeskydning eller personlig træning til LMA skydning eller hvad ? Har sat i går aftes og pløjet skyttebogen fra DGI igennem og kan godt se det er meget restriktivt hvad man må. Men det er vel kun til decideret DGI skydning og konkurrence ?

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 1. apr 2017, 13:54

R Uldal skrev:Men der er vel ikke noget i vejen med bipod hvis det bare er til en gang hyggeskydning eller personlig træning til LMA skydning eller hvad ? Har sat i går aftes og pløjet skyttebogen fra DGI igennem og kan godt se det er meget restriktivt hvad man må. Men det er vel kun til decideret DGI skydning og konkurrence ?
Det er desværre lidt uklart om din SKV2 stadig gælder, hvis våbnet er ombygget, så det ikke overholder retningslinjerne for SLV2 våben. Du kan spørge SKV kontoret.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 1. apr 2017, 14:29

R Uldal skrev: Men der er vel ikke noget i vejen med bipod hvis det bare er til en gang hyggeskydning eller personlig træning til LMA skydning eller hvad ?

SKV'en gælder vel kun transport til/fra klub, eller andre klubber i tilfælde af konkurrencer.

SKV dækker vel ikke "hyggeskydning eller personlig træning" udenfor skytteforeningens baner? (på privat jord eksempelvis)

Hvis altså det var den vinkel der lå til grund for ordvalget.??
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 755 times

Indlæg af Flugteren » 1. apr 2017, 14:41

HappyNanoq skrev:
R Uldal skrev: Men der er vel ikke noget i vejen med bipod hvis det bare er til en gang hyggeskydning eller personlig træning til LMA skydning eller hvad ?

SKV'en gælder vel kun transport til/fra klub, eller andre klubber i tilfælde af konkurrencer.

SKV dækker vel ikke "hyggeskydning eller personlig træning" udenfor skytteforeningens baner? (på privat jord eksempelvis)

Hvis altså det var den vinkel der lå til grund for ordvalget.??
Sportskyttevåben må kun anvendes på godkendte skydebaner til godkendte discipliner. Her har jægere langt mere frihed, idet man må skyde på egen grund - eller der, hvor man har fået lov - såfremt det er forsvarligt.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 1. apr 2017, 14:45

Det var også kun lige med en jægers øjne, at jeg så definitionen "hyggeskydning og personlig træning" som det vi gør på egen grund som jægere.

Tror nok trådstarteren mener at bipod m.v. måske kan monteres, når man bare hyggeskyder og får personlig træning/tips/tricks på skydebanen, eller træner aftræk og teknik. Men til konkurrence må sådanne ting i hvert fald ikke være monteret.
Jeg ser dog intet galt i at man benytter bipod til træning på banen som sådan, rent personligt, hvis man dermed isolerer det element ud af sin træning - hvor man måske vil koncentrere sig om aftræk.

Det skal lige siges, at jeg havde ikke grund til at tro trådstarteren ville træne hjemme på en mark som sådan - men for en sikkerheds skyld ville jeg lige spørge :)
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
R Uldal
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af R Uldal » 2. apr 2017, 10:18

HappyNanoq skrev:Det var også kun lige med en jægers øjne, at jeg så definitionen "hyggeskydning og personlig træning" som det vi gør på egen grund som jægere.

Tror nok trådstarteren mener at bipod m.v. måske kan monteres, når man bare hyggeskyder og får personlig træning/tips/tricks på skydebanen, eller træner aftræk og teknik. Men til konkurrence må sådanne ting i hvert fald ikke være monteret.
Jeg ser dog intet galt i at man benytter bipod til træning på banen som sådan, rent personligt, hvis man dermed isolerer det element ud af sin træning - hvor man måske vil koncentrere sig om aftræk.

Det skal lige siges, at jeg havde ikke grund til at tro trådstarteren ville træne hjemme på en mark som sådan - men for en sikkerheds skyld ville jeg lige spørge :)
Det er en helt korrekt udlægning :razz:

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Agamemnon » 2. apr 2017, 13:14

Flugteren skrev: Sportskyttevåben må kun anvendes på godkendte skydebaner til godkendte discipliner. Her har jægere langt mere frihed, idet man må skyde på egen grund - eller der, hvor man har fået lov - såfremt det er forsvarligt.
Det er korrekt, for så vist angår våbnets anvendelse. I princippet kan skydebanen godt være en midlertidig skydeplads, så længe aktiviteten er godkendt.

Våbnets anvendelse er dog hovedsagen. Og for denne gælder følgende:
Våbenbekendtgørelsen skrev: § 8. En våbenpåtegning efter § 7 kan kun gives efter forud indhentet samtykke fra politiet i hvert enkelt tilfælde.
Stk. 2. Ansøgning om samtykke til våbenpåtegning indgives på en særlig blanket. Ansøgningen sendes til politiet.
Stk. 3. Våbenpåtegningen giver alene adgang til at anvende våbnet til de aktiviteter, som DGI, Dansk Skytte Union eller Dansk Firmaidrætsforbund har godkendt for det pågældende våben. Dette skal fremgå af våbenpåtegningen.
Reglerne for SKV våbens anvendelse er således en del mere restriktive end for jagtvåben.

Hyggeskydning er ikke en godkendt aktivitet. Prøv f.eks. at anføre "hyggeskydning" på oplysningsskemaet til JM, i forbindelse med ansøgning om grovvåben. Jeg er ret sikker på hvad svaret vil være.

På samme måde er der ikke godkendte aktiviteter med lyddæmper eller støtteben (mig bekendt). Lovligheden af at anvende sådanne genstande, på SKV registrerede våben,, er derfor meget tvivlsom.

Jeg går bestemt ikke ind for selvstrammeri, men opfordrer dog til at vi alle respekterer de vilkår som vores våben er erhvervet på og fortolker reglerne, efter deres faktiske formulering og ikke efter hvad vi gerne ville have der stod.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
R Uldal
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af R Uldal » 2. apr 2017, 14:25

Ja ok måske et uheldigt ordvalg (hyggeskydning) fra min side til trods for paranteserne.

Jeg er på ingen måder ude på at bøje nogle regler, og jeg og sønnen er helt grønne til det med skydning.

Bipod og hvad vi nu ellers kunne finde af gejl var kun for knægtens skyld da han syntes den slags er sejt og umiddelbart ser jeg jo ingen forskel på en bipod og en buk til eks LMA skydning. Men det skyldes blot mit amatørsind (rent logisk er der ingen forskel på de to, men regler er regler) Og jeg kan godt se at reglerne til DGI skydning jf skyttehåndbogen er meget restriktive og der egentlig kun er muligheder for at customisere kolben (dog indenfor de mål der er tilladt). Og er det dét man har tilladelse til må det være sådan det er.

:eek:

T-REX
This member is
This member is

Indlæg af T-REX » 2. apr 2017, 14:45

Der kan godt under DGI laves træningsskydninger, der ikke følger, Skyttebogens regler.

LANGT de fleste DGI Skytteforeninger har en årligt tilbagevendende skydning, der IKKE står i Skyttebogen.... Fugleskydningen.
T-Rex

Besvar