Våben med offentlig transport
- Ingsorsi
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Roskilde / København
- Has thanked: 195 times
- Been thanked: 27 times
Våben med offentlig transport
Hvis jeg tage offentligt transport til og fra jagt og skydebane? Med andre ord: må jeg tage riffel, haglbøsse og evt kniv med i bus, tog og metro?
Bemærk at dette kan involvere færden på tæt befærdede område som fx Hovedbanegården eller Nørreport.
Hvis der er tale om jagt kan det foregå efter solnedgang på en lørdag. Taler vi så om færden med våben i "nattelivet"?
Hvad mener i?
Indsæt gerne citat fra eller henvisninger til relevant lovtekst.
Bemærk at dette kan involvere færden på tæt befærdede område som fx Hovedbanegården eller Nørreport.
Hvis der er tale om jagt kan det foregå efter solnedgang på en lørdag. Taler vi så om færden med våben i "nattelivet"?
Hvad mener i?
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 81 times
- Been thanked: 758 times
Re: Våben med offentlig transport
Det må du gerne. Uden lige at have lovteksten på mig, så er det fuldt lovligt at transportere våben med offentlig transport, sålænge de er skjult og ikke fremme. Du må desuden ikke bære dine våben i et hylster på kroppen (det henvender sig til SKV2-indehavere) og ikke jægere. Med hylster menes der "Concealed Carry".Ingsorsi skrev:Hvis jeg tage offentligt transport til og fra jagt og skydebane? Med andre ord: må jeg tage riffel, haglbøsse og evt kniv med i bus, tog og metro?
Hvad mener i?
Jeg har cyklet gennem Frederiksberg, Vesterbro og Amager med haglgeværstasken på ryggen og en anden taske på skulderen. Jeg har aldrig hørt noget.
- LapuaMagnum
- Platin Member
- Interesser: Jagt, IPSC langspyt
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 395 times
- Been thanked: 105 times
Du skal nok dog undlade at vandre ind på amalienborgpladsen eller den kongelige have og måske Borgen hvor der sidder politikkere ellers tror jeg det er ret frit, hvis man ikke reklamere med at man har våben med sig og ellers opfører sig naturligt.
Personligt ville jeg nok få en kammerat til at hente mig de gange det er muligt, man ved aldrig hvornår man møder en tosse. Ikke at det skal afholde dig fra at transportere dine våben som du mener er mest praktisk for dig når det er inde for lovgivningen
God tur på skydebanen og jagt
mvh
Personligt ville jeg nok få en kammerat til at hente mig de gange det er muligt, man ved aldrig hvornår man møder en tosse. Ikke at det skal afholde dig fra at transportere dine våben som du mener er mest praktisk for dig når det er inde for lovgivningen

God tur på skydebanen og jagt

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt, hund og soldat
- Geografisk sted: Århus
Jeg har flere gange taget toget fra Århus Hovedbanegård med bøssen i foderal. Også på de lidt trælse tidspunkter i weekenden, når folk er på vej hjem fra byen og er lidt beduggede.
Det er dog på ingen måde noget jeg synes er fedt. Og prøver at undgå det hvis muligt.
Men jeg sørger altid for at være lidt "over-dressed", folk skal ikke være i tvivl om at jeg er jæger. Og der hjælper hunden også en del.
Udover det prøver jeg også at gå der hvor der er mindst mennesker, og holder hele tiden god afstand til folk. Jeg vil ikke giv folk chancen for at tage min foderal.
Men når det er sagt har jeg aldrig oplevet noget ubehageligt. De fleste aner ikke hvad en foderal er. Og jeg har fået flere "God jagt" replikker end stirrende blikke. En enkel gang har politiet kørt langsom forbi mig, men de kørte bare viderer.
Det er dog på ingen måde noget jeg synes er fedt. Og prøver at undgå det hvis muligt.
Men jeg sørger altid for at være lidt "over-dressed", folk skal ikke være i tvivl om at jeg er jæger. Og der hjælper hunden også en del.
Udover det prøver jeg også at gå der hvor der er mindst mennesker, og holder hele tiden god afstand til folk. Jeg vil ikke giv folk chancen for at tage min foderal.
Men når det er sagt har jeg aldrig oplevet noget ubehageligt. De fleste aner ikke hvad en foderal er. Og jeg har fået flere "God jagt" replikker end stirrende blikke. En enkel gang har politiet kørt langsom forbi mig, men de kørte bare viderer.
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Såfremt våbnet er forsvarligt indpakket - og du ikke lader det ude af syne - må du naturligvis gerne færdes med det offentligt, til og fra hvor du skal anvende våbnet.
Men, som andre også påpeger er der steder hvor det kan være en begrænset god idé at færdes med et våbenfoderal under armen - men det hører jo nærmest under sund fornuft.
Jeg har ligeledes for vane at "over dresse" når jeg fragter våben offentligt. Jeg bilder mig ind at hvis jeg ser ud som en jæger, så ser folk oftere en venlig jæger end en (måske, i deres opfattelse) potentielt farlig person med et våben. Ligeledes sørger jeg også altid at være venlig og smilende når jeg fragter våben offentligt - om ikke andet så for at være en god ambassadør for danske våbenejere- og brugere.
Jeg har slæbt en riffel i foderal gennem Horsens ca. en håndfuld gange. Jeg har kun oplevet én reaktion nogensinde; det var en patruljevogn som, med nedrullede vinduer, kørte langsomt op på siden af mig, jeg stoppede, nikkede til betjenten i passagersiden, han nikkede igen - og de kørte videre.
Men, som andre også påpeger er der steder hvor det kan være en begrænset god idé at færdes med et våbenfoderal under armen - men det hører jo nærmest under sund fornuft.
Jeg har ligeledes for vane at "over dresse" når jeg fragter våben offentligt. Jeg bilder mig ind at hvis jeg ser ud som en jæger, så ser folk oftere en venlig jæger end en (måske, i deres opfattelse) potentielt farlig person med et våben. Ligeledes sørger jeg også altid at være venlig og smilende når jeg fragter våben offentligt - om ikke andet så for at være en god ambassadør for danske våbenejere- og brugere.
Jeg har slæbt en riffel i foderal gennem Horsens ca. en håndfuld gange. Jeg har kun oplevet én reaktion nogensinde; det var en patruljevogn som, med nedrullede vinduer, kørte langsomt op på siden af mig, jeg stoppede, nikkede til betjenten i passagersiden, han nikkede igen - og de kørte videre.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
- Kontakt:
Så længe man holder sig til noget der ligner den direkte vej til og fra anvendelsesstedet, og overholder reglerne om indpakning, så er der ikke meget nogen kan sige til det. Men man skal nok ikke færdes på amalienborg slotsplads med våben, med mindre man er kongelig, garder eller politimand - heller ikke hvis den direkte rute til skydebanen går den vejElbæk skrev:Såfremt våbnet er forsvarligt indpakket - og du ikke lader det ude af syne - må du naturligvis gerne færdes med det offentligt, til og fra hvor du skal anvende våbnet.

Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
- Kontakt:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=185167Bekendtgørelse om våben og ammunition m.v. skrev:Transport
§ 11. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1 og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 18, skal transporteres forsvarligt, f.eks. under konstant tilsyn eller tildækket i aflåst transportmiddel eller på tilsvarende betryggende måde.
Stk. 2. Skydevåben må kun i tilfælde af transport mellem opbevarings- og anvendelsessted og transport i forbindelse med køb, salg, reparation og andre lignende anerkendelsesværdige formål medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes. Når skydevåben medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes, skal skydevåbnene være indpakkede i lukket etui eller lignende. Skydevåben må ikke indeholde ammunition uden for disse områder. Skydevåben må ikke transporteres i side- eller skulderhylstre på kroppen.
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
-
- Platin Member
Det med tøjet kan jeg være enig i - men jeg tager ikke jægertøj på.
Om vinteren har jeg haft altid mørke cowboybukser, en blå skjorte og en blaser samt et pænt halstørklæde. Når man kommer gående i en sådan mundering, så er der ingen der siger noget til én.
Om sommeren har jeg typisk et par beige shorts på, en hvid eller blå skjorte og et par udemærkede sejlersko. Jeg har heller aldrig oplevet noget her, og jeg har ofte kørt forbi politibiler med foderal over skulderen og 250 patroner på bagsmækken (i en taske, naturligvis).
Uanset hvad, så hjælper ens tøjstil lidt. Ser man ud som om, at man har ret til at gå med våben på sig, så siger ingen noget til det.
Om vinteren har jeg haft altid mørke cowboybukser, en blå skjorte og en blaser samt et pænt halstørklæde. Når man kommer gående i en sådan mundering, så er der ingen der siger noget til én.
Om sommeren har jeg typisk et par beige shorts på, en hvid eller blå skjorte og et par udemærkede sejlersko. Jeg har heller aldrig oplevet noget her, og jeg har ofte kørt forbi politibiler med foderal over skulderen og 250 patroner på bagsmækken (i en taske, naturligvis).
Uanset hvad, så hjælper ens tøjstil lidt. Ser man ud som om, at man har ret til at gå med våben på sig, så siger ingen noget til det.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
En af mine jagtkammerater skulle på sin årlige jagttur til Skotland sidste gang Barack Obama var i Danmark. Han ringede til security i Kastrup og spurgte hvordan han skulle forholde sig, for før indtjekning gik han jo rundt i afgangshallen med komplet riffel og ammunition, ganske vist fordelt i flere kufferter. Han fik den besked, at han i ét og alt bare skulle gøre som han plejer. Det gjorde han så, og alt gik fint. Men det er da en pudsig tanke at han gik der med det udstyr mens Air Force One holdt parkeret få hundrede meter væk.
Jeg mener at det er helt centralt i den måde vi har indrettet vort samfund på, at vi har tillid til hinanden. Man kan ikke køre bil hvis ikke man stoler på, at de andre trafikanter bliver i højre side og stopper for rødt. Man kan ikke lave handelsaftaler eller kontrakter hvis ikke man stoler på, at de andre parter holder deres del af aftalen. Og man kan ikke forhindre hundredetusinder af jægere og skytter i at have våben, bare fordi en lille bitte gruppe mennesker har ondt i sinde.
Når det er sagt, så har jeg for mange år siden rejst en hel del med tog på tværs af landet med mit haglgevær. Jeg skilte det ad i to, og pakkede det ned i en sportstaske, så var der ingen skæve blikke. Ikke at jeg var flov over at medbringe geværet, jeg bryder mig bare ikke om at vække opmærksomhed.
Jeg mener at det er helt centralt i den måde vi har indrettet vort samfund på, at vi har tillid til hinanden. Man kan ikke køre bil hvis ikke man stoler på, at de andre trafikanter bliver i højre side og stopper for rødt. Man kan ikke lave handelsaftaler eller kontrakter hvis ikke man stoler på, at de andre parter holder deres del af aftalen. Og man kan ikke forhindre hundredetusinder af jægere og skytter i at have våben, bare fordi en lille bitte gruppe mennesker har ondt i sinde.
Når det er sagt, så har jeg for mange år siden rejst en hel del med tog på tværs af landet med mit haglgevær. Jeg skilte det ad i to, og pakkede det ned i en sportstaske, så var der ingen skæve blikke. Ikke at jeg var flov over at medbringe geværet, jeg bryder mig bare ikke om at vække opmærksomhed.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
-
- Newbie
- Interesser: Jagt og IPSC
- Geografisk sted: København
Hvis formålet er ikke at blive genkendt som jæger med et våben, kan jeg anbefale en PLANO AIR GLIDER KUFFERT beklædt med diverse fiskeudstyrs producenters klistermærker så som ABU, Daiwa, Shimano, Okuma, Penn og hvad der ellers er.
Jeg har en jagtkammerat, som bor i et forholdsvis belastet område, hvor en jægers lejlighed måske ville være en oplagt indbrudsmulighed - men alle tror bare han er en inkarneret lystfisker, der bare passer på sine mange fiskestænger...
/Frank
Jeg har en jagtkammerat, som bor i et forholdsvis belastet område, hvor en jægers lejlighed måske ville være en oplagt indbrudsmulighed - men alle tror bare han er en inkarneret lystfisker, der bare passer på sine mange fiskestænger...
/Frank
Jeg har kørt en del med tog med riffel og gevær på slæb.
De eneste to kommentarer jeg har fået er:
1) en konduktør der kiggede på mig og spurgte: 'Otterup?'. Jeg svarede: 'Sauer!'. Ok', sagde han. Og så snakkede vi ikke mere om den sag.
2) en kvindelig medpassager, der d. 16/5 henad formiddagen kiggede på mig og spurgte om jeg havde fået bukken, hvilket jeg så kunne fortælle hende at jeg ikke havde. Ej heller havde jeg set den.
1) en konduktør der kiggede på mig og spurgte: 'Otterup?'. Jeg svarede: 'Sauer!'. Ok', sagde han. Og så snakkede vi ikke mere om den sag.
2) en kvindelig medpassager, der d. 16/5 henad formiddagen kiggede på mig og spurgte om jeg havde fået bukken, hvilket jeg så kunne fortælle hende at jeg ikke havde. Ej heller havde jeg set den.
-
- Platin Member
Nemlig, opfører man sig ordentligt og afslappet, så vil de fleste mennesker - hvis de kan gennemskue, at man har våben med sig - tage det med et smil, og som du selv siger, spørge til jagtenSvend-A skrev:Jeg har kørt en del med tog med riffel og gevær på slæb.

-
- Platin Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 2995 times
- Been thanked: 377 times
Jeg er enig med de mange der siger du godt kan, blot du tænker dig om.
Men for en sikkerheds skyld så print de relevante dele af lovgivningen og medbring til forevisning for betjente mv. der ikke lige kender til det. Mapzter har linket til det relevante sted i lovgivningen ovenfor i denne tråd.
Men for en sikkerheds skyld så print de relevante dele af lovgivningen og medbring til forevisning for betjente mv. der ikke lige kender til det. Mapzter har linket til det relevante sted i lovgivningen ovenfor i denne tråd.
-
- Silver Member
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 14 times
Uden at opfordre til at man render rund med camotøj, ammo og geværer 24/7, ville jeg faktisk mene at du forbedre vilkårene for jægere og skytter ved at tage det offentlige.
Vi jægere er en "Skjult" gruppe, som altid forsøge at gemme os selv væk. Borgere får et distanceret forhold til jægere/våben, når de ikke ser os.
Når du transportere våben offentligt, "normalisere" du våbenet/tøjet, og ændre synet omkring et våben fra terror/mord til værktøj.
Har kun oplevet positiv respons når jeg har transporteret våben i det offentlige.
Vi jægere er en "Skjult" gruppe, som altid forsøge at gemme os selv væk. Borgere får et distanceret forhold til jægere/våben, når de ikke ser os.
Når du transportere våben offentligt, "normalisere" du våbenet/tøjet, og ændre synet omkring et våben fra terror/mord til værktøj.
Har kun oplevet positiv respons når jeg har transporteret våben i det offentlige.
- LapuaMagnum
- Platin Member
- Interesser: Jagt, IPSC langspyt
- Has thanked: 395 times
- Been thanked: 105 times
Hvad pokker, må man nu heller ikke have en laserpointer mere???
mvh
mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!
-
- Gold Member
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 100 times
Ja det er lidt underligt at det åbenbart er OK at give nogle 18 årige drenge våben, og lade dem gå rundt og lave politi opgaver ude i det civile samfund :-)Mapzter skrev:Så længe man holder sig til noget der ligner den direkte vej til og fra anvendelsesstedet, og overholder reglerne om indpakning, så er der ikke meget nogen kan sige til det. Men man skal nok ikke færdes på amalienborg slotsplads med våben, med mindre man er kongelig, garder eller politimand - heller ikke hvis den direkte rute til skydebanen går den vejElbæk skrev:Såfremt våbnet er forsvarligt indpakket - og du ikke lader det ude af syne - må du naturligvis gerne færdes med det offentligt, til og fra hvor du skal anvende våbnet.
- Wildlife
- This member is
- Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
- Has thanked: 191 times
- Been thanked: 167 times
- Kontakt:
Det synes jeg er en voldsom overreaktion - Medbring blot jagttegnet, billedeID og naturligvis riffeltilladelse hvis du har en riffel med.Kalthoff skrev: Men for en sikkerheds skyld så print de relevante dele af lovgivningen og medbring til forevisning for betjente mv. der ikke lige kender til det. Mapzter har linket til det relevante sted i lovgivningen ovenfor i denne tråd.
Hvis man skulle blive stoppet af en emsig betjent er jeg sikker på at du ikke bliver anholdt og lagt i håndjern for transport af dit lovlige våben i indpakket tilstand, uden at de tjekker lovgivningen hvis de måtte være i tvivl.
Og skulle det ske, ja så er der jo i første omgang kr. 1600 i erstatning for uberettiget anholdelse og efterfølgende mulighed for et fint ramaskrig i pressen over politiets overgreb.
Personligt har jeg kun de lovpligtige dokumenter med (jagttegn, kørekort og riffeltilladelse)
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Hvis en betjent bestemmer sig for at du er "interessant" - udover at denne lige vil have øjenkontakt med dig - fordi du bærer rundt på et våbenfoderal, så er det (min påstand) fordi der er noget i din fremtoning, adfærd og/eller påklædning som, kombineret med at du er i besiddelse af et våben, trigger en reaktion hos denne. Og er du dér, så kommer du (igen; min påstand) ikke langt med at vise den givne betjent et print fra retsinfo
Så vidt jeg er orienteret er der ikke problemer med at jægere og skytter oplever nogen særlig grad af øget "opmærksomhed" fra ordensmagten når vi fragter våben rundt i det offentlige rum. Dette må bygge på at der, blandt den gennemsnitlige betjent, er en generelt tillid til at vi opfører os hensigtsmæssigt og inden for loven.

Så vidt jeg er orienteret er der ikke problemer med at jægere og skytter oplever nogen særlig grad af øget "opmærksomhed" fra ordensmagten når vi fragter våben rundt i det offentlige rum. Dette må bygge på at der, blandt den gennemsnitlige betjent, er en generelt tillid til at vi opfører os hensigtsmæssigt og inden for loven.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Jeg tror såmend heller ikke der sker noget, under normale omstændigheder... Personligt blev jeg engang toppet i en selekontrol, med bagagerummet fyldt med våben.. Betjenten der stak hovedet ind i bilen, var mere interesseret i om jeg havde drukket, og havde sele på.. Faktisk måtte jeg nærmest insistere på han så mine tilladelser. Og så gad han ikke engang kigge på våbnene.. Så nej, jeg vil også mene man blot behøver at medbringe de lovmæssige bestemte papirer..Wildlife skrev:Det synes jeg er en voldsom overreaktion - Medbring blot jagttegnet, billedeID og naturligvis riffeltilladelse hvis du har en riffel med.Kalthoff skrev: Men for en sikkerheds skyld så print de relevante dele af lovgivningen og medbring til forevisning for betjente mv. der ikke lige kender til det. Mapzter har linket til det relevante sted i lovgivningen ovenfor i denne tråd.
Hvis man skulle blive stoppet af en emsig betjent er jeg sikker på at du ikke bliver anholdt og lagt i håndjern for transport af dit lovlige våben i indpakket tilstand, uden at de tjekker lovgivningen hvis de måtte være i tvivl.
Og skulle det ske, ja så er der jo i første omgang kr. 1600 i erstatning for uberettiget anholdelse og efterfølgende mulighed for et fint ramaskrig i pressen over politiets overgreb.
Personligt har jeg kun de lovpligtige dokumenter med (jagttegn, kørekort og riffeltilladelse)
M.v.h. Timber
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..