Skytteforening lukker - hvor lang tid til at finde ny klub?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 31 times
Been thanked: 32 times

Skytteforening lukker - hvor lang tid til at finde ny klub?

Indlæg af Fredericianer » 31. maj 2017, 16:16

Jeg har lige modtaget en mail om at en skytteforening jeg er medlem af lukker, og at jeg har en måned at meld mig ind i en ny klub og få registreret mine våben.

Det med at flytte er jeg selvfølgelig helt med på, da jeg ellers ikke kan komme til at skyde, men er tidsfristen ikke lidt kort? Hvis der er andre her der har oplevet lignende før, hvor lang tid fik i til at få det hele skiftet over?

Jeg vil lige nævne at mailen ikke kom fra DGI Skydning, men fra den idrætsforening vi havde tilhørt.

På forhånd tak for evt. svar.
Never confuse verbosity with veracity.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Re: Skytteforening lukker - hvor lang tid til at finde ny klub?

Indlæg af Mapzter » 31. maj 2017, 16:27

Fredericianer skrev:Det med at flytte er jeg selvfølgelig helt med på, da jeg ellers ikke kan komme til at skyde, men er tidsfristen ikke lidt kort?
Den lyder meget kort. Hvis man skal sætte den på spidsen, så kunne man hævde at det var stort set umuligt at undgå at komme i ulovlig våbenbesiddelse, da det foreningsmedlemsskab som er en betingelse for dine SKV registrerede våben ophører når foreningen opløses, og det næppe kan lade sig gøre både at blive medlem i en ny forening, få sendt nye SKV2 ansøgninger ind, og nå at få dem ekspederet i løbet af en måned.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Fredericianer » 31. maj 2017, 16:43

Jeg har fået et par opkald fra andre bekymrede medlemmer, der havde ingen anelse om hvad de skulle gøre.

Hvad er vejen frem? Er det at kontakte Vingsted (evt. vidersende mailen)?

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 412 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 31. maj 2017, 16:54

Det lyder helt mærkeligt at det kan gennemføres på en måned.

De fleste foreninger kan ikke opløses uden videre, der skal noget til (feks to på hinanden følgende generalforsamlinger). Hvad siger foreningens vedtægter? Var der snak om det på sidste generalforsamling?

Men jo, se at blive meldt ind et andet sted og få indsent (med den nye forenings formands velsignelse) SKV2 på de våben man har, så kan man dårligt gøre mere. Og få fat i DGI og SKV. Måske foreningen kan holdes oven vande til alle har fået flyttet deres våbenpåtegninger.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 31. maj 2017, 16:55

Få eventuelt snakket med en våbenforhandler om fornuftig opbevaring, hvis sagerne trækker i langdrag.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2986 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 31. maj 2017, 17:09

Rent juridisk: Er der tale om en idrætsforening der havde skydning som en blandt flere discipliner og som kører videre med de øvrige discipliner men lukker for skydning?

Eller lukker foreningen rent juridisk?

Men helt generelt: tag omgående kontakt til DGI og forelæg sagen. Prøv at få kontakt til så mange af medlemmerne som muligt, evt. via DGI.

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 31. maj 2017, 17:11

I det mindste har de timet det så det falder sammen med Frit lejde aktionen :wall:

Hvis det er en forening med offentligt tilskud, så mener jeg at kommunen eller sådan noget skal godkende vedtægterne.
Så ud over de andre stillede forslag så ville jeg kigge foreningens vedtægter igennem.

Hvad med husleje, inventar, klubvåben, kassebeholdning osv? Man kan da ikke bare lige dreje nøglen og gå.

Men held og lykke, i hvert fald.

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Bemoni1 » 31. maj 2017, 18:27

Allerførst vil jeg sige, at det er da en træls situation, at komme i!
Men, dernæst, så er det bare med at få fundet en anden forening, i en frygtelig fart!! Den gode nyhed er, at det ved en lukning af en forening,som regel er gratis, at få omregistreret sine våben, men det er så noget SKV kan fortælle mere om, når du får fat i dem.
Hvilken forening drejer det sig om og har der slet ikke været tegn / snak om denne udvikling, før nu!
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

KTS001
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 21 times

Indlæg af KTS001 » 1. jun 2017, 06:07

Det lyder mærkeligt at man bare kan lukke en forening uden en generalforsamling + ekstra ordinær generalforsamling. Er det ikke muligt at få indkaldt til en ny generalforsamling og så få valgt en bestyrelse der vil fortsætte arbejdet i foreningen? Anyway held og lykke med det.

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Fredericianer » 1. jun 2017, 06:59

Vi skriver til dig, da du er registreret som medlem af XXX Skydeafdeling – og har et eller flere skydevåben registreret i XXX Skydning.

XXX Hovedbestyrelse har valgt at lukke skydeafdelingen da, der ikke må skydes i de gamle skydelokaler i Hallen. Den gamle bestyrelse i XXX skydning mis vedligeholdt, aftalerne overfor hovedbestyrelse og Hallen. Derfor har XXX Hovedbestyrelse, valgt at overtage bestyrelsesposterne i XXX Skydning, og nu lukker vi afdeling.

Før vi kan lukke denne afdeling, skal vi først have alle medlemmer til at finde en anden skytteforening, og få medlemmerne til at registreret deres våben i den nye skytteforening, så de ikke længere fremgår, som registeret i XXX Skydning.

Derfor vil vi bede dig om, inden fredag den 30. juni 2017, at kontakte, og melde dig ind i en anden skytteforeningen. Når du har gjort dette, vil vi automatisk få besked herom.

Bemærk venligst at overholde overnævnte dato, så vi kan få denne foreningen afviklet inden sommerens afslutning. Efter denne dato vil vi benytte os af SKV5, hvis ikke der er fundet en anden skytteforening.

Tak for medlemskab i XXX, og held og lykke fremover.
Bemærk vi har andre spændende aktiviteter, som vi stadig håber du har lyst til at være en del af, så du stadig er en del af XXX og fællesskabet.

Har du nogle spørgsmål, så kontakt enten den nye formand eller kasserer XXX Hovedbestyrelse.
Rent foreningsmæssigt, aner jeg ikke om det kan lade sig gøre. Her er en anonymiseret kopi af den mail som jeg fik i går.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 1. jun 2017, 07:14

Så foreningen bliver ikke lukket før der er styr på alle våben, enten ved at de er om registreret eller afmeldt på en skv5. Den bliver ikke lukket slut juni, det er jeres frist til at få jer meldt ind andre steder. Hvis ikke bliver jeres påtegninger tilbagekaldt.

Uden at kende forholdene nærmere lyder det som noget der har stået på længe, hvad er der blevet sagt på generalforsamlingerne om alt det her? Der er da vist nogen (måske både skytter og bestyrelsen?) der har sovet gevaldigt i timen?
/bofh
Hanlons razor

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Fredericianer » 1. jun 2017, 07:20

Ja, det har du ret i. Der har ikke været en generalforsamling eller andet kommunikation i år før nu. Sidst jeg hørte ad omveje var at klubben skulle fortsætte ved at leje baner i Vingsted.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 1. jun 2017, 07:21

Fredericianer skrev:
Rent foreningsmæssigt, aner jeg ikke om det kan lade sig gøre. Her er en anonymiseret kopi af den mail som jeg fik i går.
Det syntes jeg ærligt talt er noget svineri.
Een ting er at man lukker underafdelingen, men jeg kan ikke se nogen rimelig grund til at at give en frist på kun en månede.
Selv om man lukker skydebanen kan foreningen vel eksistere et halvt års tid, indtil folk har fået skiftet over?

Jeg kan også undre mig over hvem der kan tilgå klubvåbene nu da den gamle bestyrelse er ude, og den nye næppe har de nødvendige SKV godkendelser?
For den sags skyld, hvordan kan man lovligt få privatejede våben ud af klubbens boks?

Har den "gamle" formand ikke en anden side af historien? Det lyder som om der ligger en længere historie bag.

Og så klag til DGI, kommunen, hvem der nu ellers må være inden for rækkevidde.
Det kan godt være at klubben har rodet sig ud i nogle problemer, men det er ikke en rimelig måde at behandle medlemmerne på.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 1. jun 2017, 07:26

ReneKJ skrev:
Fredericianer skrev:
Een ting er at man lukker underafdelingen, men jeg kan ikke se nogen rimelig grund til at at give en frist på kun en månede.
Selv om man lukker skydebanen kan foreningen vel eksistere et halvt års tid, indtil folk har fået skiftet over?

.
De lukker ikke om en mdr, skytterne har en mdr til at få sat i værk med deres omregistrering.

Så de gør vel det du efterlyser...
/bofh
Hanlons razor

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 1. jun 2017, 08:22

Bofhenator skrev:
ReneKJ skrev:
Fredericianer skrev:

.
De lukker ikke om en mdr, skytterne har en mdr til at få sat i værk med deres omregistrering.

Så de gør vel det du efterlyser...
Jeg kan ikke se den reelle forskel. De har en måned til at finde en ny forening der vil sige god for dem, ellers så bliver deres våbentilladelse tilbagekaldt.
Nu ved jeg ikke hvor stor deres forening er, men hvis min lukkede på den måde så ville der vist være omkring 100 skytter der skulle finde et alternativ.
Hvor mange foreninger er klar til at absorbere så stort et antal nye medlemmer med så kort varsel.?

Hvis det havde været en normal idrætsforening så var det ikke den store katastrofe. Man kunne se tiden lidt an og måske stifte en ny forening der ikke hang sammen med hovedforeningen.
Men her hvor våbentilladelser er kædet sammen med medlemskab af foreningen er det et akut problem.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 1. jun 2017, 08:55

Det er svært når man ikke ved hvad der er gået forud. Det kan være alt mellem "ud af det blå" til "det her har vi advaret om på de sidste 5 generalforsamlinger, hvorfor pokker har i ikke fået fingeren ud".

Jeg har svært ved at forestille mig det er fuldstændig ud af det blå, OP har ikke fortalt noget om hvad der er foregået på de sidste generalforsamlinger. Så måske det er, vi kan kun gætte?

Om der er andre foreninger der kan optage medlemmer og godkende dem aner jeg ikke, måske det ikke er et problem?

Vi ender samme sted med alle de her spørgsmål, vi gætter.

Måske der er skytter og lokalbestyrelse der har sovet i timen, måske det er hovedbestyrelsen der er nogle skurke, måske de bare har fået nok efter år med misligholdelse og ligeglade skytter? Igen, vi kan kun gætte...
/bofh
Hanlons razor

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 1. jun 2017, 09:11

Bofhenator skrev: Måske der er skytter og lokalbestyrelse der har sovet i timen, måske det er hovedbestyrelsen der er nogle skurke, måske de bare har fået nok efter år med misligholdelse og ligeglade skytter? Igen, vi kan kun gætte...
Det er rigtigt nok, men jeg syntes stadigt at det er et urimeligt ultimatum at give de menige skytter.
Og med den fart som papirmøllen kører med så kunne jeg godt tvivle på hvor hurtigt de får officiel besked om at et medlem har skiftet klub og overført sine våben.
Det kan lige passe at de begynder at udsende tilbagekaldelser fordi papirerne er strandet et eller andet sted.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 1. jun 2017, 09:20

ReneKJ skrev:
Bofhenator skrev: Måske der er skytter og lokalbestyrelse der har sovet i timen, måske det er hovedbestyrelsen der er nogle skurke, måske de bare har fået nok efter år med misligholdelse og ligeglade skytter? Igen, vi kan kun gætte...
Det er rigtigt nok, men jeg syntes stadigt at det er et urimeligt ultimatum at give de menige skytter.
Og med den fart som papirmøllen kører med så kunne jeg godt tvivle på hvor hurtigt de får officiel besked om at et medlem har skiftet klub og overført sine våben.
Det kan lige passe at de begynder at udsende tilbagekaldelser fordi papirerne er strandet et eller andet sted.
Jeg ved ikke om det er urimeligt, for jeg ved ikke om det er det sidste i en lang række af tiltag.

Jeg ved dog at fra man sender et varsel (det her er ikke, et officielt varsel om skv5, det skal sendes anbefalet) til den rigtige skv5 udsendes, går der yderligere tid, samt at behandlingen af skv5 er lige så sløv som alt muligt andet i det system.
/bofh
Hanlons razor

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 126 times
Been thanked: 260 times

Indlæg af T-REX » 1. jun 2017, 12:27

nr. 1: Kan de overhovedet overtage bestyrelses posterne, i Skytteforeningen, selvom den er tilknyttet dem?
nr. 2: Kan dette gøres, uden at der er indkaldt, til en generalforsamling?

- - - - Dette må stå i Skytteforeningens Vedtægter.

nr. 3: Hvornår har der sidst været generalforsamling, og lavet regnskab?

- - - - Referat for de sidste generalforsamlinger?

Men det lyder, helt klart, som om, der har været en bestyrelse i Skytteforeningen, der enten har været ligeglade, ikke gidet, eller sovet gevaldigt, i timen.

Der bør også være helt klare regler i vedtægterne, for, hvordan håndteres foreningens evt. formue, når den opløses.
Tilfalder den evt. formue medlemmerne, eller går det op til Foreningen, man er tilknyttet, eller til den hovedorganisation(DGI Skydning, Dansk Skytteunion, DSF osv), foreningen er organiseret under?

Formuen er jo både hvad der er på foreningens konti, samt værdier af foreningensvåben, skydebaneindretning, våbenskabe osv.

Kan man som (snart forhændværende) medlem overtage/købe enkelte af foreningens våben, til en rimelig pris?
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Indlæg af Raptor357 » 1. jun 2017, 18:46

Jeg vil påstå at det ikke kan lade sig gøre efter reglerne.
Kun formanden valgt på en generalforsamling og som er SKV 1 godkendt kan lave andet end en SKV 3.
SKV påkræver sig 2 måneder til at behandle en SKV.
Forhåbentligt vil ingen skytteforening vil overtage en skyttes våbenpåtegning hvis de ikke kender personen.
Nu ved jeg ikke normalt hvornår i betaler kontingent, men jeg vil mene at man har den tid ud man har betalt for vedmindre SKV eller politiet lukker foreningen ned.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Has thanked: 126 times
Been thanked: 260 times

Indlæg af T-REX » 1. jun 2017, 19:05

Den såkaldt nye bestyrelse kan vel ikke være lovlig.... Der skal stå på deres SKV1 ansøgning, datoen, for den generalforsamling, hvor de er valgt.

https://www.dgi.dk/media/7438/SKV-1-godkendt-110915.pdf

Og hvis de ikke er godkendt, så kan de hverken lukke foreningen, eller udfylde SKV5 blanketter.
De må heller ikke have adgang til foreningens våbenopbevaring, uden at de er godkendte.

Og har de skrevet en dato på, uden at der er, lovligt indkaldt, og afholdt Generalforsamling, så er det Dokumentfalsk.

Jeg tror de er på MEGET tyndt vand.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

FraBjerget
This member is
This member is
Interesser: Historisk skydning
Has thanked: 27 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af FraBjerget » 1. jun 2017, 19:44

Har en formodning om det drejer sig om skydning i bøgeskov hallen under TGI.
Hallen var vist ikke helt godkendt til det aktivitets niveu der var derude.
Vist heller ik de benyttede kalibere
Mener der var meget der ik var helt i orden med lokalerne, og skytterne havde for meget bly i blodet.
Og i bøgeskov hallens beretning nævnes der at den har været i opløsning længe.
http://www.boegeskovhallen.dk/PDF/beretning16.pdf
Så hvis det er der, har der længe været problemer derude.

Det startede i oktober 2015
http://m.fredericia.lokalavisen.dk/bedr ... 09832/2023

Så mon ik der har været noget snak om det, mellem dem der var fremmødt på skyde aftenerne.
Jeg er godt tilfreds med en pilsner i snor

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Fredericianer » 1. jun 2017, 20:21

FraBjerget skrev:Har en formodning om det drejer sig om skydning i bøgeskov hallen under TGI.
Hallen var vist ikke helt godkendt til det aktivitets niveu der var derude.
Vist heller ik de benyttede kalibere
Mener der var meget der ik var helt i orden med lokalerne, og skytterne havde for meget bly i blodet.
Og i bøgeskov hallens beretning nævnes der at den har været i opløsning længe.
http://www.boegeskovhallen.dk/PDF/beretning16.pdf
Så hvis det er der, har der længe været problemer derude.

Det startede i oktober 2015
http://m.fredericia.lokalavisen.dk/bedr ... 09832/2023

Så mon ik der har været noget snak om det, mellem dem der var fremmødt på skyde aftenerne.
Interessant. Som sagt, der har ikke været nogen generalforsamling, eller anden kommunikation før gårsdagen email. Det med at klubben har været i opløsning længe, er en sandhed med modifikationer. Der er mange medlemmer der gerne vil skyde, og en del der har været aktiv i andre foreninger mens det her har stået på, men der har været total stilhed fra bestyrelsen og TGI's side.

At den første kommunikation vi får giver os en måned at finde en ny forening, blive medlem, og søge om SKV, og ellers trusler om SKV5, er ikke helt hvad jeg havde ventet.

Der kommer sikkert mange gode tilbud på brugte våben ved Østjysk indenfor det næste stykke tid.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 1. jun 2017, 20:58

Det er da den rene sæbeopera.

I oktober 2015 bliver der brugt over en kvart million på at forbedre udsugningen
I 2016 beslutter man sig så for at nedlægge skydebanerne og bruge lokalerne til noget andet.

Det er så en kvart million der lige er gået tabt, herunder et kommunalt tilskud på 82500

Noget andet er, hvis jeres skydebane har været lukket, har i så været i stand til at opfylde aktivitetskravene for at have et våben på SKV?

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Fredericianer » 1. jun 2017, 21:12

ReneKJ skrev:
Noget andet er, hvis jeres skydebane har været lukket, har i så været i stand til at opfylde aktivitetskravene for at have et våben på SKV?
Enig!

Ja, som sagt før, der er flere af os der har skudt i andre foreninger, samt deltaget i terrænskydninger osv.

Besvar