Er billede af våben tilladelse ok?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Lyhne
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, Sportsskydning
Geografisk sted: Østjylland
Been thanked: 3 times

Er billede af våben tilladelse ok?

Indlæg af Lyhne » 25. jun 2017, 17:18

Så en tråd på fjæsen om hvilken etui det var bedst til våben tilladelse (papir modellen fra politiet ikke SKV). Det var flere det svarede at de bare havde et billede på mobilen.

Men er det lovligt? Altså kun at medbringe billedet på mobilen?
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Re: Er billede af våben tilladelse ok?

Indlæg af Bofhenator » 25. jun 2017, 17:46

Lyhne skrev:Så en tråd på fjæsen om hvilken etui det var bedst til våben tilladelse (papir modellen fra politiet ikke SKV). Det var flere det svarede at de bare havde et billede på mobilen.

Det er diskuteret for relativ nylig, prøv at bruge søgefunktionen.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 195 times
Been thanked: 27 times

Indlæg af Ingsorsi » 25. jun 2017, 17:47

Godt spørgsmål. Jeg kender ikke svaret men frygter det ikke er nok.
Problemet med papir tilladelse er at den hurtigt går i stykker. Den kan dårligt holde sig pæn i ti år. Specielt ikke hvis den som nogle våbenhandlere hævder skal op og skrives på med kuglepen hver gang man køber ammunition.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Ingsorsi » 25. jun 2017, 20:21

Bofhenator skrev:
Lyhne skrev:Så en tråd på fjæsen om hvilken etui det var bedst til våben tilladelse (papir modellen fra politiet ikke SKV). Det var flere det svarede at de bare havde et billede på mobilen.

Jeg har netop forsøgt at finde det ved hjælp af søgefunktionen (som altså ikke fungerer særligt godt). Jeg kunne ikke finde den omtalte tråd. Hvis du selv kan finde den tråd, du omtaler, ville det være rart, hvis du kunne lægge et link.

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 261 times

Indlæg af T-REX » 25. jun 2017, 20:38

Spørg dig selv: Er det nok, at have et billede af dit kørekort med?

Svaret på dette vil være det samme, når det gælder våbentilladelsen, og andre officielle tilladelser, som f.eks. jagttegnet.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 111 times
Been thanked: 128 times

Indlæg af FrederikF » 25. jun 2017, 20:46

Jeg synes ikke helt analogien med kørekortet holder. Det er trods alt et ID-kort med billede. Det andet er en udprintet papirseddel, der i sig selv ikke er noget værd uden et id-kort.
Men jeg vil tro at der direkte adspurgt vil stilles krav om papir.
Mvh Frederik

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Ingsorsi » 25. jun 2017, 20:49

JRexA skrev:Spørg dig selv: Er det nok, at have et billede af dit kørekort med?

Svaret på dette vil være det samme, når det gælder våbentilladelsen, og andre officielle tilladelser, som f.eks. jagttegnet.
Det er en fin analogi som dog også kommer til samme resultat som min umiddelbare formodning.
Men der er dog en væsentlig forskel: Mit kørekort er lavet af plastic. Det er forholdsvist hårdfør. Det kan klare en tur i vaskemaskinen, osv.

Våbentilladelsen er lavet af alm. printerpapir. Derudover skal den op og skrives på rutinemæssigt.

Det er helt klart, at et billede af en våbentilladelse ikke gælder SOM våbentilladelsen og at et billede af den ikke kan bruges til noget, hvis man ikke faktisk har den pågældende tilladelse mere. MEN derfor kan det jo godt være, at det kunne være en gældende praksis hos politiet, at man kunne vise et billede af den. En praksis som faktisk ville give rigtig god mening, da politiet jo alligevel højst sandsynligt ville slå tilladelsen op via j-nr for at verificere at den er gyldig.
Desuden ville det vel også være dokumentfalsk at have et billede af en tilladelse som man ikke havde og dermed strafbart at forsøge at lade et billede gå som en tilladelse man ikke har.

Jeg mindes i øvrigt en herinde sige, at han/hun var kommet ud over problemet med at tilladelsen går i stykker ved at laminere den. Ved dog ikke, om det var ment som en joke. Det kunne jeg nu også godt tænke mig at gøre, men så kan våbenhandler i hvert fald ikke skrive på den ved køb af patroner. Så ved ikke om den går.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 25. jun 2017, 20:55

Faktisk er det nok, at kunne nummeret på sit fisketegn, ved kontrol fra myndighedernes side. Derfor står mit nummer på bøjen jeg dykker med.

Jeg vil dog gå ud fra, at man skal medbringe de originale dokumenter, i forbindelse med våben. Et scan som supplement kan dog næppe skade og kan måske redde ens røv, hvis man nu har glemt pungen med alle papirerne i derhjemme på køkkenbordet...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 755 times

Indlæg af Flugteren » 25. jun 2017, 20:57

Disse problemstillinger ved papirtilladelser er en skændsel i 2017. Det burde være muligt for en jæger at stå en i en forhandler, sende en tilladelse afsted, der bliver behandlet af en computer og sendt til e-boks efter 30 sekunder, hvorefter man kan hjemtage riflen/lyddæmperen med det samme.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 25. jun 2017, 21:01

Ingsorsi skrev:
Bofhenator skrev:

Jeg har netop forsøgt at finde det ved hjælp af søgefunktionen (som altså ikke fungerer særligt godt). Jeg kunne ikke finde den omtalte tråd. Hvis du selv kan finde den tråd, du omtaler, ville det være rart, hvis du kunne lægge et link.
Måske det var den her tråd jeg tænkte på :

https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic. ... tilladelse
/bofh
Hanlons razor

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Indlæg af Sierra13 » 25. jun 2017, 21:21

JRexA skrev:Spørg dig selv: Er det nok, at have et billede af dit kørekort med?

Det kommer helt an på hvor meget charme man har :fun:

Jeg har et par gange snakket mig ud af at have glemt mit kørekort, da jeg kunne kørekortsnummeret i hovedet.
Hvis man var høflig og rar, så synes betjentene ofte det var så sært at kunne det nummer udenad, at de synes det var en frisag.

Men tjaa, jeg brugte jo også nummeret flere gange om dagen, så er det klart man kan det.
Om man ville kunne klare frisag angående, våben ved jeg ikke, men ville da næsten håbe det, hvis alt ellers er som det skal være

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Langenge » 25. jun 2017, 21:30

Morten273 skrev: Det kommer helt an på hvor meget charme man har :fun:
Man kan komme forbløffende langt med dette :blink:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 25. jun 2017, 21:36

Nogle meget charmerende træk er høflighed og venlighed. :smile:

Hvis ikke lige det er myndighederne man står overfor, så er en kold øl også voldsomt charmerende :razz:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Sierra13
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sierra13 » 25. jun 2017, 21:39

Flugteren skrev:Disse problemstillinger ved papirtilladelser er en skændsel i 2017. Det burde være muligt for en jæger at stå en i en forhandler, sende en tilladelse afsted, der bliver behandlet af en computer og sendt til e-boks efter 30 sekunder, hvorefter man kan hjemtage riflen/lyddæmperen med det samme.

Ja det er helt forrykt, den måde våben systemet fungerer i dag.

Man kan ikke engang, søge i systemet og se hvilke våben man har tilknyttet til sig som person.
De kunne få lidt inspiration fra motorregisteret, ikke at det er perfekt, men det er smartere.

og der kan man også omreg med det samme

Sierra13
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sierra13 » 25. jun 2017, 21:40

C-X skrev:Nogle meget charmerende træk er høflighed og venlighed. :smile:

Hvis ikke lige det er myndighederne man står overfor, så er en kold øl også voldsomt charmerende :razz:
Eller pæne bryster og lyst hår, meeeen nu er jeg vidst på vej ud af et sidespor :rolf: :oops:

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 25. jun 2017, 21:54

Hul i hårfarven... Jeg tænkte også tanken, men her er flertallet herinde nok ikke ligefrem repræsentativt for dén fremgangsmåde.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Langenge » 25. jun 2017, 22:19

Som C-X skriver:
Nogle meget charmerende træk er høflighed og venlighed. :smile:
:goodpost:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 295 times

Indlæg af Raptor357 » 25. jun 2017, 23:10

Jeg har scannet en kopi som jeg har på min PC. Nogle tilladelser har jeg originalen med af mens andre er det en kopi. meningen er at de alle skulle være en kopi så jeg altid kan printe en ny.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Ingsorsi » 25. jun 2017, 23:13

Raptor357 skrev:Jeg har scannet en kopi som jeg har på min PC. Nogle tilladelser har jeg originalen med af mens andre er det en kopi. meningen er at de alle skulle være en kopi så jeg altid kan printe en ny.
Det er besnærende at gøre det samme. Men det kunne være rart at få sikkerhed for at det ville være OK. Og jeg er også bange for, at afkræver man politiet et officielt/skriftligt svar, så vil de bare sige nej. Fordi det er "gratis" for dem at sige nej.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Raptor357 » 25. jun 2017, 23:27

Ingsorsi skrev:
Raptor357 skrev:Jeg har scannet en kopi som jeg har på min PC. Nogle tilladelser har jeg originalen med af mens andre er det en kopi. meningen er at de alle skulle være en kopi så jeg altid kan printe en ny.
Det er besnærende at gøre det samme. Men det kunne være rart at få sikkerhed for at det ville være OK. Og jeg er også bange for, at afkræver man politiet et officielt/skriftligt svar, så vil de bare sige nej. Fordi det er "gratis" for dem at sige nej.
De er helt lige glad så længe de har et stykke papir i hånden hvor alt er klart og tydeligt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Ingsorsi » 25. jun 2017, 23:43

Raptor357 skrev:
Ingsorsi skrev:
De er helt lige glad så længe de har et stykke papir i hånden hvor alt er klart og tydeligt.

Er du betjent ? Eller har du prøvet at skulle vise den til politiet hvor du kun har en kopi?

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Raptor357 » 26. jun 2017, 00:20

Jeg har et meget tæt samarbejde med dem.
De fleste aner ikke engang hvordan en våben tilladelse ser ud. :biggrin:

Sierra13
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sierra13 » 26. jun 2017, 09:53

Mon "skrankepaverne" har den fornødne viden i enten ACØ eller ACV.
Så var det da oplagt lige at sende dem en mail og høre ad, og huske at udbede sig SKRIFTLIGT svar ellers er de nogle banditter og prøver bare at ringe en op i stedet.

Jeg tænker når de står for tilladelserne, så må de da også kender regler omkring dem

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 26. jun 2017, 10:16

Morten273 skrev:Mon "skrankepaverne" har den fornødne viden i enten ACØ eller ACV.
Så var det da oplagt lige at sende dem en mail og høre ad, og huske at udbede sig SKRIFTLIGT svar ellers er de nogle banditter og prøver bare at ringe en op i stedet.

Jeg tænker når de står for tilladelserne, så må de da også kender regler omkring dem
Hvilket er grunden til du har sat din telefon op så den automatisk optager alle opkald.
/bofh
Hanlons razor

Sierra13
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sierra13 » 26. jun 2017, 10:25

Bofhenator skrev:
Morten273 skrev:Mon "skrankepaverne" har den fornødne viden i enten ACØ eller ACV.

Hvilket er grunden til du har sat din telefon op så den automatisk optager alle opkald.
Har bestemt overvejet det, Nogle gode måder at gøre det på, på en Iphone?

Synes det skriftlige virkede lidt nemmere, som dokumentation senere hen. men tja det er nok hip som hap om det er det ene eller det andet

Besvar