Jagttider på Kronvildt i Midtjylland, hind og kalv skydes 1 time før solop.???

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Jagttider på Kronvildt i Midtjylland, hind og kalv skydes 1 time før solop.???

Indlæg af LapuaMagnum » 1. jul 2017, 12:42

Kan det virkelig passe at man må skyde kronkalv og kronhind en time før solopgang i 2017?

Det har da aldrig været sådan tidligere andre steder?? Og skulle der ikke også være jagttid på kalv indtil 28.2 eller var det kun et lovforslag?

Ok så at det er nogle steder man må skyde indtil d. 29.2 grundet skudår.

http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyh ... a-krondyr/

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2995 times
Been thanked: 377 times

Re: Jagttider på Kronvildt i Midtjylland, hind og kalv skydes 1 time før solop.???

Indlæg af Kalthoff » 1. jul 2017, 13:37

Bekendtgørelsen om jagttider er netop udkommet:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=191968

Der er godt nok mange lokale forskelle i Jylland i den bekendtgørelse.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member

Re: Jagttider på Kronvildt i Midtjylland, hind og kalv skydes 1 time før solop.???

Indlæg af LapuaMagnum » 1. jul 2017, 13:49

Kalthoff skrev:Bekendtgørelsen om jagttider er netop udkommet:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=191968

Der er godt nok mange lokale forskelle i Jylland i den bekendtgørelse.
Ja man skal godt nok være sikker på at man har læst rigtigt for ikke at komme til at skyde forkert, ikke target men tidsmæssigt.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member

Indlæg af LapuaMagnum » 1. jul 2017, 15:25

Fandens også, så skal man endnu tidligere op :rolf: :rolf:

mvh

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 69 times

Indlæg af TheDarkSide » 3. jul 2017, 11:01

Det er tåbeligt. Ja, men vil nok skyde lidt flere krondyr de første år med den ordning. Men krondyrene vil desværre bare blive mere og mere nataktive.
Desuden er det da virkelig uetisk at skyde kalve der står ved deres mor og dier.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 3. jul 2017, 11:08

Det er jo stadig tilladt ikke at skyde, så du kan jo frit selektere.
Hvis det var tilladt at skyde hinden fra kalven, så ville det være uetisk. Jeg ser ikke problemet, etisk, om man bortskyder et en kalv (ud over evt. problemer med hindens patværk) - vi gør præcis det samme med rågeunger, her kalder vi bare jagten regulering.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 351 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 3. jul 2017, 11:21

C-X skrev:Det er jo stadig tilladt ikke at skyde, så du kan jo frit selektere.
Hvis det var tilladt at skyde hinden fra kalven, så ville det være uetisk. Jeg ser ikke problemet, etisk, om man bortskyder et en kalv (ud over evt. problemer med hindens patværk) - vi gør præcis det samme med rågeunger, her kalder vi bare jagten regulering.
Når det er regulering, svarer det jo til at regulere rævehvalpe. Ville det være sjovere at skude dem, når de bliver lidt større - ja, men det er jo for at redde nogle marker fra at blive smadret.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 111 times
Been thanked: 128 times

Indlæg af FrederikF » 3. jul 2017, 11:25

Jeg finder det ret smagsløst at skyde diende kalve af hensyn til moderdyret.
Mener ikke at sammenligning med rågeregulering holder, da regulering netop ikke er jagt og derfor er omfattet af andre reglernig andet etisk kodeks.
Jeg tror jagtens sag er ilde stedt med regler som disse. "Nu vil de grimme jægere skyde baby-bambi".
Angående jagt før/efter solopgang, så er det som at tisse i bukserne, men desværre også regulerende for dyrenes adfærd og dermed andre naturgængeres mulighed for at nyde det frie vildt - det er ærgerligt.
Alt balladen om store og små "horn" finder jeg latterlig - men er velvidende om at det er fordi jeg ikke forstår den (graver "horn ned med skindet og andet ikke-spiseligt) - fra et jagtligt perspektiv, så finder jeg det åndsvagt at indføre en "mindst 5 sprosser på mindst 2cm" regel, IMHO skal folk tænke SIKKERHED KUGLEFANG SIKKERHED KUGLEFANG, når der smutter vildt over vejen, hjernen skal ikke fyldes med 2cm og 5 sprosser og kikkert sigtet skal fange et iøunkt foran bladet og ikke mellem ørerne på vildtet - de regler vil bare medføre dårligere og senere skud. Øv.
Så er der ikke flere sure opstød herfra - alle opbrugt.
God dag og god jagt i den danske sommer.

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 3. jul 2017, 11:45

FrederikF skrev: Jeg tror jagtens sag er ilde stedt med regler som disse. "Nu vil de grimme jægere skyde baby-bambi".
Hvis man er i tvivl, så skal man bare prøve at forestille sig hvad Ekstra Bladet kan få ud af en video med en diende kalv der bliver skudt.
Det kommer bestemt ikke til at gave menigmands forståelse for jagt.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member

Indlæg af LapuaMagnum » 3. jul 2017, 12:04

FrederikF skrev:Jeg finder det ret smagsløst at skyde diende kalve af hensyn til moderdyret.
Mener ikke at sammenligning med rågeregulering holder, da regulering netop ikke er jagt og derfor er omfattet af andre reglernig andet etisk kodeks.
Jeg tror jagtens sag er ilde stedt med regler som disse. "Nu vil de grimme jægere skyde baby-bambi".
Angående jagt før/efter solopgang, så er det som at tisse i bukserne, men desværre også regulerende for dyrenes adfærd og dermed andre naturgængeres mulighed for at nyde det frie vildt - det er ærgerligt.
Alt balladen om store og små "horn" finder jeg latterlig - men er velvidende om at det er fordi jeg ikke forstår den (graver "horn ned med skindet og andet ikke-spiseligt) - fra et jagtligt perspektiv, så finder jeg det åndsvagt at indføre en "mindst 5 sprosser på mindst 2cm" regel, IMHO skal folk tænke SIKKERHED KUGLEFANG SIKKERHED KUGLEFANG, når der smutter vildt over vejen, hjernen skal ikke fyldes med 2cm og 5 sprosser og kikkert sigtet skal fange et iøunkt foran bladet og ikke mellem ørerne på vildtet - de regler vil bare medføre dårligere og senere skud. Øv.
Så er der ikke flere sure opstød herfra - alle opbrugt.
God dag og god jagt i den danske sommer.
Umiddelbart opfordrer alle til IKKE at skyde en diende kalv netop grundet hensynet til moderen. Hvorfor Disneyficere jagten på bambi? Hvordan tror du bestandende ville se ud hvis du kun skød store flotte kronhjorte? Det bedste vi kan gøre når vi alligevel går på jagt og tager dyr ud af naturen er at gøre så meget godt for dyrene som muligt samt have etikken med når vi går på jagt.

mvh

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 3. jul 2017, 12:11

Hold nu op. Danske jægere er faktisk udstyret med både etik og moral. De kan sagtens finde ud af, om det er et sikkert skud eller ej. Hvis kalven står og dier, så er der risiko for en indirekte anskydning af hinden.

Samme argumenter var fremme, da det var de langt mere nuttede rævehvalpe, der pludselig måtte reguleres hårdere end førhen. Forargelsen i befolkningen udeblev.

Vi skal bare, som altid, udvise ansvarlighed og fornuft, så er den kalv barberet.

Hvis Ekstra Pladder får sådan en video, så er det fordi der findes en knold af en jæger, der har så godt som ingen situationsfornemmelse. Dem er der heldigvis ikke mange af længere.

Jeg er enig med Frederik mht. selekteringen - hele polemikken er en spøjs omgang. Kronvildtet er en bragende succeshistorie, der nu problematiseres på nogle ikke/ringe målbare normer. Skyder jægerne flere hundyr, så passer pengene. Det fordrer naturligvis at landbruget selv er behjælpeligt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member

Indlæg af LapuaMagnum » 3. jul 2017, 12:11

TheDarkSide skrev:Det er tåbeligt. Ja, men vil nok skyde lidt flere krondyr de første år med den ordning. Men krondyrene vil desværre bare blive mere og mere nataktive.
Desuden er det da virkelig uetisk at skyde kalve der står ved deres mor og dier.
Hvor er der nogle der opfordrer til at skyde en kalv der dier?

mvh

Klumpfod
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: riffeljagt- og skydning
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af Klumpfod » 3. jul 2017, 14:46

Hold da fast, hvor skal man nærlæse det hele...

Det er svært at se, at dette kan føre til andet end misforståelser og uheldige hændelser.

I stakler i Midtjylland skal jo have et ringbind med huskeregler med ud :shock:

Hvorfor freder man ikke bare hjorten i brunsten?

Jeg bor i det område, hvor man nu (alligevel) gerne må skyde hjort de første 14 dage af september - og er derfor en af dem, der ville blive ramt af en fredning - men min holdning er klar: så fred dog hjortene i brunsten, hvis vi ikke kan finde ud af at afskyde rigtigt. De er hjernedøde, men en forrygende naturoplevelse, i den periode.

Jeg forstår ingenting :alcohol: , men sætter mig gladelig ud efter en hjort 1. september - kalvene er simpelthen for små på den tid, så det synes jeg er lidt uetisk.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 3. jul 2017, 14:48

C-X skrev:Det er jo stadig tilladt ikke at skyde, så du kan jo frit selektere.
Med rågerne har du jo ikke problemet med den diegivende mor.

Peter

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member

Indlæg af TheDarkSide » 3. jul 2017, 14:55

LapuaMagnum skrev:
TheDarkSide skrev:Det er tåbeligt. Ja, men vil nok skyde lidt flere krondyr de første år med den ordning. Men krondyrene vil desværre bare blive mere og mere nataktive.
Hvor er der nogle der opfordrer til at skyde en kalv der dier?

mvh
Mig bekendt dier alle kronkalve i septemper og nogle endda hele vinteren. Ligesom med rålam, der nogle gange stadig er afhængig af råen mælk i oktober, hvorfor det også kan være problematisk at skyde råer tidligt på sæsonen.
Så en jagttid på kalve i september er helt sikkert en opfordring til at skyde kalve tidligt, da det er i landmandens interesse.

Jeg benægter ikke der er store problemer med vildtskader, men langt hovedparten af det tab kan erstattes af jagtlejeindtægter. Måske skulle de mest berørte landmænd tænke lidt ud af boksen, istedet for bare at hyle op. Der er masser af penge i krondyr. Ja, udlejning på årsbasis giver en pæn sjat allerede og kan dække de flestes markskader. Husk jagtlejen tit er sort, så det er yderst velkomment for gældsplagede landmænd, da banken ikke snupper det med det samme.

Hvis man nu kunne samle et større område og forvalte det hensigtsmæssigt hen i mod store trofæhjorte, kunne man nok tjene lidt mere, da en medaljehjort kan sælges for adskillige tusind kroner. Er det ikke sådan det fungerer "nogle" steder i udlandet?
Store trykjagter, få gange om året, sikrer at der der reguleres effektivt i hundyrene (som vi allerede ser i en del plantager herhjemme).

Jeg er helt enig med FrederikF om jagt i skumringen. Mit bud er at hvis man fortsætter med skumringsjagt på krondyr, vil man om højest 5 år sige at jagttiden skal udvides mere, da kronvildtet ikke kommer ud før det er næsten helt mørkt. Det er simpelthen en elendig udvikling. Krondyrene vil da i endnu større udstrækning end nu blive et skadedyr for samfundet, som ingen har glæde af og kun forårsager frustrationer, splid og økonomiske tab.

Det er også fuldstændigt vanvittige lokalregler med især lokalfredningen af hjortene. Jeg kommer på jagt i 4 (fire !!!) forskellige områder med vidt forskellige lokalfredninger for kronvildt. Det er jo håbløst, når man om formiddagen tager til et stykke 2 km syd for hoved 12 og så om eftermiddagen sidder 2 km nord for hovedvej 12, hvor der gælder helt andre fredninger, for så næste weekend at køre nordenfjords enten øst eller vest for hirtshalsmotorvejen :freak:

1900
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af 1900 » 3. jul 2017, 15:02

Hvis man er i tvivl, så skal man bare prøve at forestille sig hvad Ekstra Bladet kan få ud af en video med en diende kalv der bliver skudt.
måske en idé :mad:

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 3. jul 2017, 15:55

1900 skrev:Hvis man er i tvivl, så skal man bare prøve at forestille sig hvad Ekstra Bladet kan få ud af en video med en diende kalv der bliver skudt.
Den slags reaktioner kan du få på alt vedr. jagt. Så er det synd for dyrene, så er jægerne nogle morderiske sataner, så er jagt kun for eliten og bør derfor forbydes... Og jeg kunne blive ved.

Jagt har aldrig været mere populært, i nyere tid, end det er nu! Samtidig har befolkningen i byerne, vel aldrig været mere ligeglad med hvad der sker ude på bøhlandet.

Så lad os nu hver især benytte de muligheder der er givet, forvalte dem bedst muligt og så glæde os over, at det blev denne løsning, frem for det misk-mask, registrering og afgivelse af jagtretten, som VFR havde stillet os i udsigt. Esben gav os heldigvis en brugbar løsning - frygt hvad den kan blive erstattet med ved næste regering!

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Has thanked: 211 times
Been thanked: 196 times

Indlæg af Caspian1911 » 3. jul 2017, 15:58

1900 skrev:Hvis man er i tvivl, så skal man bare prøve at forestille sig hvad Ekstra Bladet kan få ud af en video med en diende kalv der bliver skudt.
Kunne du ikke uddybe lidt, så tungnemme medlemmer af forummet, som f.eks mig, ikke behøver gætte på, hvad du mener? :???:
Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 3. jul 2017, 15:59

... og hvis nogen har det skidt med selv at skyde Bambi, så send en PB. Jeg kan godt nænne det og er både fattig og opportunist-carnivore.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member

Indlæg af LapuaMagnum » 3. jul 2017, 17:40

Undskyld mit sprog men det er sgu da den mest idiotiske idè jeg længe har læst.

mvh

1900
Gold Member
Gold Member
Has thanked: 99 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af 1900 » 3. jul 2017, 17:41

Kunne du ikke uddybe lidt, så tungnemme medlemmer af forummet, som f.eks mig, ikke behøver gætte på, hvad du mener? :???:

gerne, goe Herre (jeg har nu aldrig opfattet dig som tungnem )
jeg vil gerne se lovgivere og jægerforbund trække i land, hvis en shitstorm kunne rejses pga et par disneybilleder af en hind der ikke vil forlade en lille kalv med et stort rødt hul efter en meget blødnæset kugle.
måske så kalven kunne sikres fred i september

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member

Indlæg af TheDarkSide » 3. jul 2017, 19:06

Som ved mågerne har mange jægere besluttet at det ikke er jægeres opgave at stå for regulering, når man ikke har jagttid på kræene.

Opgaven med at skyde krondyr, fordi de er en skade, tangerer regulering, da det som sådan ikke er i jægeres interesse (her undtager vi lige ualmindeligt skydegale "jægere") at plaffe flest mulige krondyr, men derimod at skyde vildt på etisk og forsvarlig vis, for fornøjelsens skyld. Jeg synes ikke der er meget fornøjelse i at meje mest muligt vildt ned, udover den umiddelbare fryd over krudtrøg og adrenalin, ja det er faktisk en kedelig fornemmelse bagefter.

Jeg mener ikke det er danske jægeres opgave at løse landbrugets problemer. Det kan de selv løse hvis de vil. Man kunne jo hegne sine marker eller bare glæde sig over at det man mister i korn, får man i jagtleje.

Der er dog ingen grund til at trække så skarp en grænse. Så vidt jeg ved gør de lokale hjortegrupper et fint arbejde med at balancerer jægeres interesse og samtidig sørge for at bremse væksten til et kompromis. Men landmænd vil altid have mere. Det er jo klart, da det er deres levebrød, men det giver dem jo ikke per automatik ret til at tromle over alle, der har andre meninger end dem.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member

Indlæg af LapuaMagnum » 3. jul 2017, 21:18

TheDarkSide skrev:Som ved mågerne har mange jægere besluttet at det ikke er jægeres opgave at stå for regulering, når man ikke har jagttid på kræene.

Opgaven med at skyde krondyr, fordi de er en skade, tangerer regulering, da det som sådan ikke er i jægeres interesse (her undtager vi lige ualmindeligt skydegale "jægere") at plaffe flest mulige krondyr, men derimod at skyde vildt på etisk og forsvarlig vis, for fornøjelsens skyld. Jeg synes ikke der er meget fornøjelse i at meje mest muligt vildt ned, udover den umiddelbare fryd over krudtrøg og adrenalin, ja det er faktisk en kedelig fornemmelse bagefter.

Jeg mener ikke det er danske jægeres opgave at løse landbrugets problemer. Det kan de selv løse hvis de vil. Man kunne jo hegne sine marker eller bare glæde sig over at det man mister i korn, får man i jagtleje.

Der er dog ingen grund til at trække så skarp en grænse. Så vidt jeg ved gør de lokale hjortegrupper et fint arbejde med at balancerer jægeres interesse og samtidig sørge for at bremse væksten til et kompromis. Men landmænd vil altid have mere. Det er jo klart, da det er deres levebrød, men det giver dem jo ikke per automatik ret til at tromle over alle, der har andre meninger end dem.
Med mulighed for at jeg har ikke har opfattet det korrekt, så er det vel de forskellige hjortegrupper regionalt og meget regionalt der har været med til at fastsætte jagttiderne. Jeg vi give dig helt ret i at jægere ikke skal løse landmænds problemer overhovedet. Nu er det ikke så let at indhegne sine marker så dyrene ikke går i det, da de går lige igennem hvis de kommer over en vej eksempelvis og har været jaget eller på anden måde er blevet skræmt. Det med jagtlejen, ja det kan opveje de fleste marker da man betaler rimelig meget for jagt med krondyr også mere end de ødelægger, så det skal/bør landmænd ikke klage over. Man siger vel at man skyder den mindste kalv i flokken som udgangspunkt. Vi skal have skudt nogle flere hundyr generelt, det kan jo ikke passe at de sidste år eller sidste år igen måtte afskyde 300 hinder og fortrinsvis kalve i rold skov for at sammensætningen af dyr bliver så god som mulig.

mvh

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 3. jul 2017, 21:26

Hvorfor vil I ikke være med til at hjælpe de lokale landmænd? Det forstår jeg simpelthen ikke ... :???:

Peter

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member

Indlæg af LapuaMagnum » 3. jul 2017, 21:39

PSindrup skrev:Hvorfor vil I ikke være med til at hjælpe de lokale landmænd? Det forstår jeg simpelthen ikke ... :???:

Peter
Fordi man ikke skal blande jagt og regulering. Vi kan hjælpe på den måde at vi har et stykke jagt og skyder det man har samvittighed til, hvis der er dyr nok, og ikke for at fjerne et onde for landmanden fordi så skulle vi jo jage kronvildtet året rundt, og der skal ligesom være balance i afskydning og hjælp :smile: På den anden side hjælper vi også landmændende da vi lægger mange tusinde kroner i deres lommer for at gå på jagt :biggrin:

mvh

Besvar