Våben i kriminelle miljøer, og politiets udlægning.
- NSander
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, ww2
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 342 times
Våben i kriminelle miljøer, og politiets udlægning.
Hej
Som tidligere lovet, er her nogle aktindsigtssager jeg har kørt med politiet gennem det sidste halvandet års tid.
Ansporet af politiets gentagne udmeldinger om, at private våbenejere udgør den primære kilde, til våben i de kriminelle miljøer, satte jeg mig for at undersøge dette. Jeg tænkte det måtte være en smal sag at få politiet til at dokumentere deres påstande, eller indrømme at de ikke holdt vand. Det viste sig at begge dele var næsten umuligt.
Her følger en meget lang korrespondance med politiet, og til at starte med, deler jeg mine aktindsigter. Senere når jeg lige finder tid, vil jeg supplere med mails etc.
Jeg syntes ikke politiets første svar, var direkte dokumentation for deres påstand, da det ikke fremgår tydeligt hvordan våbnene fordeler sig. 1 indbrud ved en kasserne, kan jo munde ud i hundredevis af våben, og et indbrud ved en jæger kan give ét luftgevær, så jeg efterspurgte nogle tal, hvor man kunne se hvordan våbnene var fordelt på de forskellige tyverier, så det også var muligt at se, hvor mange af de beslaglagte våben, der ikke stammede fra tyverier i Danmark.
Samtidig efterspurgte jeg NKC (National Kriminalteknisk Center) om de samme tal, altså antallet af beslaglagte våben, og deres ophav. Da det skulle være dem der står for de tekniske undersøgelser af alle våben. Bemærk at deres opgørelse over våben i 2015 ikke stemmer overens med dem først udleveret fra politiet! 762stk / 372stk
Jeg fik så svar på min fornyede aktindsigt ved politiet, hvor jeg præciserede hvilke tal jeg ønskede, altså tal der dokumenterede at størstedelen af de kriminellesvåben, stammer fra lovlige kanaler i Danmark. Og jeg efterspurgte indsigt i den analyse, hvori konklusionen blev draget. Jeg får så et svar, der siger at de ikke vurderer at jeg har tilstrækkelig grund til at få indsigt i den analyse, da den er et internt dokument, og derfor ikke omfattet af aktindsigtsloven (tak til Søren Pind for at indføre de regler, der gør at journalister ikke længere kan holde øje med hvad staten laver).
Desuden oplyser de, at de tal hvorpå analysen er udført, ikke længere findes, da det er "dynamiske tal" ?, så kort fortalt, vi ved det er rigtigt, vi kan/vil ikke dokumentere det.
Fortsættes
Som tidligere lovet, er her nogle aktindsigtssager jeg har kørt med politiet gennem det sidste halvandet års tid.
Ansporet af politiets gentagne udmeldinger om, at private våbenejere udgør den primære kilde, til våben i de kriminelle miljøer, satte jeg mig for at undersøge dette. Jeg tænkte det måtte være en smal sag at få politiet til at dokumentere deres påstande, eller indrømme at de ikke holdt vand. Det viste sig at begge dele var næsten umuligt.
Her følger en meget lang korrespondance med politiet, og til at starte med, deler jeg mine aktindsigter. Senere når jeg lige finder tid, vil jeg supplere med mails etc.
Jeg syntes ikke politiets første svar, var direkte dokumentation for deres påstand, da det ikke fremgår tydeligt hvordan våbnene fordeler sig. 1 indbrud ved en kasserne, kan jo munde ud i hundredevis af våben, og et indbrud ved en jæger kan give ét luftgevær, så jeg efterspurgte nogle tal, hvor man kunne se hvordan våbnene var fordelt på de forskellige tyverier, så det også var muligt at se, hvor mange af de beslaglagte våben, der ikke stammede fra tyverier i Danmark.
Samtidig efterspurgte jeg NKC (National Kriminalteknisk Center) om de samme tal, altså antallet af beslaglagte våben, og deres ophav. Da det skulle være dem der står for de tekniske undersøgelser af alle våben. Bemærk at deres opgørelse over våben i 2015 ikke stemmer overens med dem først udleveret fra politiet! 762stk / 372stk
Jeg fik så svar på min fornyede aktindsigt ved politiet, hvor jeg præciserede hvilke tal jeg ønskede, altså tal der dokumenterede at størstedelen af de kriminellesvåben, stammer fra lovlige kanaler i Danmark. Og jeg efterspurgte indsigt i den analyse, hvori konklusionen blev draget. Jeg får så et svar, der siger at de ikke vurderer at jeg har tilstrækkelig grund til at få indsigt i den analyse, da den er et internt dokument, og derfor ikke omfattet af aktindsigtsloven (tak til Søren Pind for at indføre de regler, der gør at journalister ikke længere kan holde øje med hvad staten laver).
Desuden oplyser de, at de tal hvorpå analysen er udført, ikke længere findes, da det er "dynamiske tal" ?, så kort fortalt, vi ved det er rigtigt, vi kan/vil ikke dokumentere det.
Fortsættes
- NSander
- Platin Member
Re: Våben i kriminelle miljøer, og politiets udlægning.
En aktindsigt, med henblik på at få dokumentation for Michael Kjeldgaards påstand i Politiken, hvor han tydeligt siger, at Størstedelen af våben i det kriminelle miljø i Danmark, stammer fra private.
Det påstås her, at der ikke var tale om en analyse, men at han er fejlciteret. Det skulle være Michael Kjeldgaards personlige vurdering, og analysen findes simpelthen ikke. Selvsamme analyse, som Rigspolitiet selv referer til på andre tidspunkter, om som de ikke ønsker at give indsigt i.
Det påstås her, at der ikke var tale om en analyse, men at han er fejlciteret. Det skulle være Michael Kjeldgaards personlige vurdering, og analysen findes simpelthen ikke. Selvsamme analyse, som Rigspolitiet selv referer til på andre tidspunkter, om som de ikke ønsker at give indsigt i.
Senest rettet af NSander 27. jul 2017, 17:06, rettet i alt 1 gang.
- NSander
- Platin Member
Seneste aktindsigt, fra April 2017.
Endnu engang har jeg forsøgt at specificerer hvilke data jeg ønsker, nu i punktform.
Men nu fik jeg et antal stjålne våben. Dog stadig ikke mulighed for at holde de tal op mod noget reelt. Men våbenhandlerforeningen siger de ikke har registeret nogle tyverier i mange år, og DGI har opgjort at de stort set ikke oplever nogle tyverier heller. 12 stk i 2016
Endnu engang har jeg forsøgt at specificerer hvilke data jeg ønsker, nu i punktform.
Men nu fik jeg et antal stjålne våben. Dog stadig ikke mulighed for at holde de tal op mod noget reelt. Men våbenhandlerforeningen siger de ikke har registeret nogle tyverier i mange år, og DGI har opgjort at de stort set ikke oplever nogle tyverier heller. 12 stk i 2016
- Kristian_J
- Platin Member
- Interesser: Langdistanceskydning
- Geografisk sted: Glostrup
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 111 times
Jeg har læst det igennem og er det korrekt antaget at du intet har fået ud af det, indtil videre?
Ville man kunne trække informationerne andet sted fra og komme til en eller anden konklusion? Våbentype må f.eks være med til at danne et billede af hvad der foregår?
Ville man kunne trække informationerne andet sted fra og komme til en eller anden konklusion? Våbentype må f.eks være med til at danne et billede af hvad der foregår?
... assistance from a distance!
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 100 times
NSander skrev:Seneste aktindsigt, fra April 2017.
Skærmbillede 2017-07-27 kl. 17.10.41.png
Kan det ikke være fordi der sker en sammenblanding af 'våben' et sted i systemet? dvs. at tallet for knive, sabler, køller samt alt andet der har kategori som 'våben' ryger ind?.
Jeg ville eksplicit understrege og bede om et det valide og nøjagtige tal for 'skydevåben' samt 'særligt farlige skydevåben'.
- Kristian_J
- Platin Member
http://www.bt.dk/danmark/politi-og-fors ... are-vaabenBT skrev:Mellem 2011 og 2017 har Hjemmeværnet, Forsvaret, Politiet og PET samlet set mistet mindst 37 komplette – eller skydeklar - våben. I samme tidsrum er kun 21 af våbnene ”tilvejebragt”, som det hedder i de aktindsigter, BT og metroxpress har modtaget fra de respektive institutioner.
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Det kan godt være at de ikke har ressourcer til at gennemtravle de gamle sager, men hvorfor hulen begynder de ikke at registrere det fremadrettet?
Det er snart længe de har hældt vand ud af ørene om våbenes oprindelse, uden at gøre noget som helst for at skaffe brugbare data.
Det er snart længe de har hældt vand ud af ørene om våbenes oprindelse, uden at gøre noget som helst for at skaffe brugbare data.
-
- Gold Member
Hvad skulle incitamentet være?. Politiet er jo et monopol, de er lige så ineffektive som deres uniformede kolleager i Post Danmark, forskellen er at de ikke har konkurrence. Yderligere er hele opbygningen i en sådanne ikke konkurrence præget hierarkisk organisation jo gennemsyret af peter-princippet.ReneKJ skrev:Det kan godt være at de ikke har ressourcer til at gennemtravle de gamle sager, men hvorfor hulen begynder de ikke at registrere det fremadrettet?
https://da.wikipedia.org/wiki/Peter-princippet
http://www.policemag.com/channel/swat/a ... ciple.aspx
- Philips
- Silver Member
- Interesser: Jagt og Våben
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 8 times
Ja man må sige de er gode til at vaske hænder..
Ros for initiativet og ikke mindst din tålmodighed..
Er jeg den eneste som er ved at
over deres BS..
Ros for initiativet og ikke mindst din tålmodighed..

Er jeg den eneste som er ved at

Mvh Philip
Legends never die, they reload.
Live for nothing or die for something.
Legends never die, they reload.
Live for nothing or die for something.
- NSander
- Platin Member
Kristian_J skrev:Jeg har læst det igennem og er det korrekt antaget at du intet har fået ud af det, indtil videre?
Ja det er også min sørgelige konklusion...
Jeg har været i kontakt med Danmarks Jægerforbund, Dansk våbenhandlerforening, DGI og Dansk Skytteunion, for at høre hvilke tal de har. Men som de selv siger, de bliver ikke nødvendigvis informeret hvis våben bliver stjålet, kun når der skal fornyes tilladelser, eller hvis politiet vælger at inddrage dem, så deres tal er lidt upræcise. Men stadigvæk, jeg regnede mig frem til, at der i gennemsnit skulle stjæles 22stk skydevåben, ved hvert indbrud i privatehjem/butikker etc, alt der ikke er politi eller forsvar. For at de kunne udgøre majoriteten af de beslaglagtevåben (som jeg antager er det tal, man lægger til grund for vurderingen af antallet af våben i kriminellemiljøer) Og det virker jo helt vildt. Selv blandt de største gunnuts i Danmark, er det vidst sjældent man støder på folk der har mere end 15våben, og 22 i gennemsnit virker helt urealistisk.
-
- Gold Member
NSander skrev:Kristian_J skrev:Jeg har læst det igennem og er det korrekt antaget at du intet har fået ud af det, indtil videre?
Ja det er også min sørgelige konklusion...
Jeg har været i kontakt med Danmarks Jægerforbund, Dansk våbenhandlerforening, DGI og Dansk Skytteunion, for at høre hvilke tal de har. Men som de selv siger, de bliver ikke nødvendigvis informeret hvis våben bliver stjålet, kun når der skal fornyes tilladelser, eller hvis politiet vælger at inddrage dem, så deres tal er lidt upræcise. Men stadigvæk, jeg regnede mig frem til, at der i gennemsnit skulle stjæles 22stk skydevåben, ved hvert indbrud i privatehjem/butikker etc, alt der ikke er politi eller forsvar. For at de kunne udgøre majoriteten af de beslaglagtevåben (som jeg antager er det tal, man lægger til grund for vurderingen af antallet af våben i kriminellemiljøer) Og det virker jo helt vildt. Selv blandt de største gunnuts i Danmark, er det vidst sjældent man støder på folk der har mere end 15våben, og 22 i gennemsnit virker helt urealistisk.
Lad os se hvad der findes af information fra Sverige...Tjaa der viser en videnskabelig undersøgelse at 'våbentyveri fra privatpersoner er MEGET usædvanligt'
2013 - Stölder av vapen från svenska hushåll är ett extremt ovanligt brott...
http://svenskjakt.se/uncategorized/vape ... igt-brott/
2016 -Stöld av skjutvapen från privatpersoner är ett mycket ovanligt brott.
http://svenskjakt.se/start/nyhet/forska ... enstolder/
2012- Antalet stölder av moderna licensblagda skjutvapen är mycket lågt, såväl i absoluta tal som i relation till antalet vapenägare, antalet legala vapen och antalet inbrottsstölder
http://www.pistolskytteforbundet.se/om- ... erige_6841
Jo jo men i Danmark har dansk politi ingen faktuelle data, og gætter sig frem med 'vurderinger' bla i bandepakker med: 'politiet vurderer, at en stor del af de våben, som findes i rocker og bandemiljøet, er stjålne'...
http://www.stm.dk/multimedia/2017_bande ... emmer1.pdf
- NSander
- Platin Member
Kristian_J skrev:http://www.bt.dk/danmark/politi-og-fors ... are-vaabenBT skrev:Mellem 2011 og 2017 har Hjemmeværnet, Forsvaret, Politiet og PET samlet set mistet mindst 37 komplette – eller skydeklar - våben. I samme tidsrum er kun 21 af våbnene ”tilvejebragt”, som det hedder i de aktindsigter, BT og metroxpress har modtaget fra de respektive institutioner.
Det kan vidst ikke gøre det :D det har jeg også nogle tal på. Men det er en bitch at lægge de her tal op på NVF. De bliver nok rodet rundt i kronologi, men det må i lige finde jer i.
- NSander
- Platin Member
Overtroldmand skrev:
Lad os se hvad der findes af information fra Sverige...Tjaa der viser en videnskabelig undersøgelse at 'våbentyveri fra privatpersoner er MEGET usædvanligt'
Jeg har også talt med SÄPO og den norske ækvivalent, men jeg kan som dansker ikke søge aktindsigt i deres data, de var dog væsentligt mere hjælpsomme en dansk politi, og meget meget hurtigere til at svare.
-
- Platin Member
- Interesser: jagt/luftvåben og bue
- Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
- Has thanked: 101 times
- Been thanked: 103 times
kunne det være interessant om man havde kontakt til svensk statsborger*/journalist der evt. var villig til at søge aktindsigt i sverige ?NSander skrev:Overtroldmand skrev:
Jeg har også talt med SÄPO og den norske ækvivalent, men jeg kan som dansker ikke søge aktindsigt i deres data, de var dog væsentligt mere hjælpsomme en dansk politi, og meget meget hurtigere til at svare.
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne
-
- Gold Member
Luluselsker skrev:kunne det være interessant om man havde kontakt til svensk statsborger*/journalist der evt. var villig til at søge aktindsigt i sverige ?NSander skrev:Overtroldmand skrev:
Jeg ville tro at netop de forskellige aktører omkring våben i Danmark ( Jægerforbundet består af DGI Skydning, Dansk Skytte Union og Danmarks Våbenhandlerforening) har kontakt til de respektive udenlandske foreninger, og derigennem kan få oplysningerne der kan få afdækket og udfordret de postulater og vurderinger der kommer fra politiet.
Måske det var en ide også at høre Nicholai Vigger Knudesen fra DJ om de faktisk er bekende og arbejder på sagen?.
http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/pol ... benpakken/
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 305 times
- Been thanked: 1123 times
Jeg får et akut anfald af Deja-Poo:" the feeling that I´ve heard this crap before"!
Jeg synes det er meget interessant at politiet i det første brev fra 15. januar 2016 påstår, at området monitoreres af NEC og at deres analyse viser, at størstedelen af våben i de kriminelle miljøer stammer fra lovlig import af våben, der efterfølgende havner hos kriminelle ved overdragelse eller indbrud hos private eller våbenhandlere. Det er ellers noget af en påstand!
Det må være præcist den analyse Michael Kjeldgård refererer til i artiklen i Politiken den 16. december 2016, og som politiet efterfølgende påstår ikke findes. Det slås hen som fejlcitering og noget der står for Michael Kjeldgårds egen regning. Jeg har talt med journalisten der skrev artiklen. Han har båndet interviewet, og Michael Kjeldgård er ikke fejlciteret.
Nu er det ikke fuldkommen ligegyldigt om analysen findes eller ej. Påstanden om lovlige våben der flyder over i kriminelle miljøer har haft direkte indflydelse på den seneste bandepakke som Folketinget har vedtaget, og det vil få betydning for os alle på sigt når Våbenrådet skal foreslå tiltag til at stoppe den trafik. (Det bliver svært at lave andet end symbolpolitik her, hvis man skal stoppe en trafik der ikke findes).
Så spørgsmålet lige nu er, om politiet har løjet for politikerne med deres påstand, så politikerne derved har taget beslutning på et forkert grundlag? Den slags kan folketinget spørge Justitsministeren om, og han skal svare.
Det er korrekt at politiet ikke behøver give aktindsigt i interne arbejdspapirer (det er en meget gammel bestemmelse), men de har samtidig pligt til at give udvidet aktindsigt til journalister, især i sager af samfundsmæssig betydning. Og det må da siges at være af samfundsmæssig betydning om politiet har gennemført deres egen agenda ved at fylde Christiansborg med løgn.
Det første der kan gøres er, at Nsander fremsender de to breve med meget forskellig beskrivelse af analysen, og spøger direkte om analysen findes eller ej. Du kan understrege spørgsmålets samfundsmæssige betydning, idet "analysen" nu har fået direkte betydning for retstilstanden på området.
En anden ting som kunne være herrefedt at få gjort, var at bede en folketingspolitiker stille spørgsmålet til Justitsministeren. Er der nogen der kender en MF som kunne tænkes at ville spørge? Det må jo være vigtigt for Folketinget at finde ud af, om de lovgiver på grundlag af sande eller falske oplysninger.
Endelig kunne det være befordrende at få kontakt med de mennesker fra vore medlemsorganisationer der sidder i Våbenrådet, og bede dem spørge ind til grundlaget for arbejdet. Der skal jo gerne kunne påvises en effekt af det de laver, og det kan kun gøres med valide tal der kvantificerer problemet før og efter de tiltag de gennemfører. Findes sådanne valide tal?
Jeg synes det er meget interessant at politiet i det første brev fra 15. januar 2016 påstår, at området monitoreres af NEC og at deres analyse viser, at størstedelen af våben i de kriminelle miljøer stammer fra lovlig import af våben, der efterfølgende havner hos kriminelle ved overdragelse eller indbrud hos private eller våbenhandlere. Det er ellers noget af en påstand!
Det må være præcist den analyse Michael Kjeldgård refererer til i artiklen i Politiken den 16. december 2016, og som politiet efterfølgende påstår ikke findes. Det slås hen som fejlcitering og noget der står for Michael Kjeldgårds egen regning. Jeg har talt med journalisten der skrev artiklen. Han har båndet interviewet, og Michael Kjeldgård er ikke fejlciteret.
Nu er det ikke fuldkommen ligegyldigt om analysen findes eller ej. Påstanden om lovlige våben der flyder over i kriminelle miljøer har haft direkte indflydelse på den seneste bandepakke som Folketinget har vedtaget, og det vil få betydning for os alle på sigt når Våbenrådet skal foreslå tiltag til at stoppe den trafik. (Det bliver svært at lave andet end symbolpolitik her, hvis man skal stoppe en trafik der ikke findes).
Så spørgsmålet lige nu er, om politiet har løjet for politikerne med deres påstand, så politikerne derved har taget beslutning på et forkert grundlag? Den slags kan folketinget spørge Justitsministeren om, og han skal svare.
Det er korrekt at politiet ikke behøver give aktindsigt i interne arbejdspapirer (det er en meget gammel bestemmelse), men de har samtidig pligt til at give udvidet aktindsigt til journalister, især i sager af samfundsmæssig betydning. Og det må da siges at være af samfundsmæssig betydning om politiet har gennemført deres egen agenda ved at fylde Christiansborg med løgn.
Det første der kan gøres er, at Nsander fremsender de to breve med meget forskellig beskrivelse af analysen, og spøger direkte om analysen findes eller ej. Du kan understrege spørgsmålets samfundsmæssige betydning, idet "analysen" nu har fået direkte betydning for retstilstanden på området.
En anden ting som kunne være herrefedt at få gjort, var at bede en folketingspolitiker stille spørgsmålet til Justitsministeren. Er der nogen der kender en MF som kunne tænkes at ville spørge? Det må jo være vigtigt for Folketinget at finde ud af, om de lovgiver på grundlag af sande eller falske oplysninger.
Endelig kunne det være befordrende at få kontakt med de mennesker fra vore medlemsorganisationer der sidder i Våbenrådet, og bede dem spørge ind til grundlaget for arbejdet. Der skal jo gerne kunne påvises en effekt af det de laver, og det kan kun gøres med valide tal der kvantificerer problemet før og efter de tiltag de gennemfører. Findes sådanne valide tal?
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 305 times
- Been thanked: 1123 times
En tanke slår mig:
Politiet vrider og vender sig som en ål i græs fordi de udtaler sig om tal de intet ved om. Spørgsmålet er jo helt enkelt: Hvor mange af de skydevåben der konfiskeres fra kriminelle stammer fra lovlige danske våbenejere? For riflernes og haglgeværenes vedkommende kan det blive lidt svært fordi politiet ikke har et centralt våbenregister.( Hvor utroligt det end lyder).
Men for pistolernes vedkommende må det være usandsynligt nemt at få valide tal på bordet. Lav en liste med pistolernes serienumre og spørg i SKV, om de pistoler nogensinde har været på en dansk våbenpåtegning. De eneste pistoler der vil unddrage sig den kontrol, er de der har fået nummeret filet væk, men hvor mange kriminelle har gidet gøre sig den ulejlighed ? Ikke mange tror jeg.
Selvom der derfor vil være en del skydevåben hvis oprindelse ikke kan bestemmes, vil vi ret hurtigt få et ret stort talsæt af pistoler der helt sikkert ikke har været på SKV og pistoler der helt sikkert har. Og på den måde kan vi nemt se, hvor stort problemet er i %.
Mon politiet tør at få dette tal frem?
Politiet vrider og vender sig som en ål i græs fordi de udtaler sig om tal de intet ved om. Spørgsmålet er jo helt enkelt: Hvor mange af de skydevåben der konfiskeres fra kriminelle stammer fra lovlige danske våbenejere? For riflernes og haglgeværenes vedkommende kan det blive lidt svært fordi politiet ikke har et centralt våbenregister.( Hvor utroligt det end lyder).
Men for pistolernes vedkommende må det være usandsynligt nemt at få valide tal på bordet. Lav en liste med pistolernes serienumre og spørg i SKV, om de pistoler nogensinde har været på en dansk våbenpåtegning. De eneste pistoler der vil unddrage sig den kontrol, er de der har fået nummeret filet væk, men hvor mange kriminelle har gidet gøre sig den ulejlighed ? Ikke mange tror jeg.
Selvom der derfor vil være en del skydevåben hvis oprindelse ikke kan bestemmes, vil vi ret hurtigt få et ret stort talsæt af pistoler der helt sikkert ikke har været på SKV og pistoler der helt sikkert har. Og på den måde kan vi nemt se, hvor stort problemet er i %.
Mon politiet tør at få dette tal frem?
Hilsen Lasse.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Sikkert ikke, for det stemmer ikke ret godt overens holdningen om, at danske - lovlydige - våbenejere opbevarer deres våben uansvarligt/glemmer dem på må og få.Lassescout skrev: Mon politiet tør at få dette tal frem?
- NSander
- Platin Member
Her er nogle af de mere interessante tal.
Her er antallet af våben politiet har registereret som stjålet. Dem kan man så holde op mod tallene af beslaglagte våben i kriminelle miljøer.
Opfølgning
Her er antallet af våben politiet har registereret som stjålet. Dem kan man så holde op mod tallene af beslaglagte våben i kriminelle miljøer.
Opfølgning
- BentxBetjent
- Platin Member
- Interesser: Rifler, airguns
- Geografisk sted: Udenfor Horsens
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 91 times
Det var alligevel en større del af våbnene der bliver stjålet fra private.. 

Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)
Det tager kun 2 minutter ..........
( ͡° ͜ʖ ͡°)
Det tager kun 2 minutter ..........
- Kristian_J
- Platin Member
Hold da kæft.
Det er faktisk rigtig mange våben fra private hjem, der bliver stjålet
Så kan jeg ærligt talt godt forstå, at politiet / justitsministeriet vil have færre våben i hænderne på private.... desværre
Det er faktisk rigtig mange våben fra private hjem, der bliver stjålet

Så kan jeg ærligt talt godt forstå, at politiet / justitsministeriet vil have færre våben i hænderne på private.... desværre

- LapuaMagnum
- Platin Member
- Interesser: Jagt, IPSC langspyt
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 395 times
- Been thanked: 105 times
Ja, det var godt nok mange. Hvad kan gøres for at minimere dette uden at jægere kun må have et våben i skabet. Det er jo grotesk at der bliver stjålet så mange våben fra private, og man kan sige om man kan lide Kim eller ej har han jo desværre haft ret i sin udmelding.
Man kan så selvfølgelig lægge den over på Politiet og sige at de ikke fanger nok af de idioter der gør det svært for os andre, men det ændrer jo desværre ikke situationen som den ser ud nu..
mvh
Man kan så selvfølgelig lægge den over på Politiet og sige at de ikke fanger nok af de idioter der gør det svært for os andre, men det ændrer jo desværre ikke situationen som den ser ud nu..
mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!
- Robse
- Platin Member
- Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
- Has thanked: 168 times
- Been thanked: 126 times
Hvis over halvdelen er kineserluftbøsser, hanegeværer,
signalpistoler, sabler, knive... såeøh.. hvad er et våben?
og med det niveau, hvorfor er der så indtil videre kun to eller
tre historier at læse (her på forum) omkring stjålne våben? (altså skydevåben)
signalpistoler, sabler, knive... såeøh.. hvad er et våben?
og med det niveau, hvorfor er der så indtil videre kun to eller
tre historier at læse (her på forum) omkring stjålne våben? (altså skydevåben)
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984
― George Orwell, 1984
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Hvad dækker "blankvåben", "våbendel", "andre våben" og "andet" over? Og vigtigere; hvor stor en andel af det samlede antal udgøres af disse obskure/for skydevåben irrelevante kategorier?
Hvorfor figurerer "optisk el. sigtemiddel" i statistikken? De er ikke våben! Hvor stor en andel af det samlede antal udgøres af denne kategori? Tælles en jagtriffel med monteret sigtekikkert som ét eller to våben ifm. denne statistik?
Makværk..!
Hvorfor figurerer "optisk el. sigtemiddel" i statistikken? De er ikke våben! Hvor stor en andel af det samlede antal udgøres af denne kategori? Tælles en jagtriffel med monteret sigtekikkert som ét eller to våben ifm. denne statistik?
Makværk..!
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886