hypotetisk spørgsmål omkring luftvåben

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 101 times
Been thanked: 103 times

hypotetisk spørgsmål omkring luftvåben

Indlæg af Luluselsker » 20. aug 2017, 20:43

Hej forum..

HVIS nu man har været på loppe og kræmmermarked og købt nye 4,5mm luftbøsser i kasser - kinasnot til hadegaver til ens brødre og siden opdaget at indholdet i dem ikke helt svarer til beskrivelsen i det at de viser sig at være 5.5mm hvad pokker gør man så ?
kan man regge dem på jagttegn nu man står uden navn osv på sælger eller er det jernskrot af værste skuffe ?
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Re: hypotetisk spørgsmål omkring luftvåben

Indlæg af Timber » 20. aug 2017, 20:46

Hvis det havde været under den nylige frit lejde auktion, kunne man have registreret dem.. I dag ville jeg anbefale en vinkelsliber, og derefter skrotkassen på genbrugstationen..

Glemte lige.. Principielt er det jo kun løbet der er skidt. Resten kan måske bruges til et eller andet.. Så af med løbet, vinkelsliber på, og derefter i skrotbunken..
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Luluselsker
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Luluselsker » 20. aug 2017, 20:50

Timber skrev:Hvis det havde været under den nylige frit lejde auktion, kunne man have registreret dem.. I dag ville jeg anbefale en vinkelsliber, og derefter skrotkassen på genbrugstationen..

Glemte lige.. Principielt er det jo kun løbet der er skidt. Resten kan måske bruges til et eller andet.. Så af med løbet, vinkelsliber på, og derefter i skrotbunken..

helvede og patter da ! :(
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 20. aug 2017, 20:55

Luluselsker skrev:
Timber skrev:Hvis det havde været under den nylige frit lejde auktion, kunne man have registreret dem.. I dag ville jeg anbefale en vinkelsliber, og derefter skrotkassen på genbrugstationen..

Velkommen til den vidunderlige danske våbenlov der jo er vel gennemtænkt, og giver mening i alt.. :wall: :wall:
M.v.h. Timber

Luluselsker
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Luluselsker » 20. aug 2017, 20:55

Timber skrev:
Luluselsker skrev:

Velkommen til den vidunderlige danske våbenlov der jo er vel gennemtænkt, og giver mening i alt.. :wall: :wall:
den giver 1100kr mening i mit lokum :(

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 20. aug 2017, 20:57

Luluselsker skrev:
Timber skrev:
Luluselsker skrev:

den giver 1100kr mening i mit lokum :(
Send regningen til Bødskov.. Selv om han nok er pænt ligeglad..
M.v.h. Timber

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 20. aug 2017, 20:59

Du registrerer dem og skriver sælgeren på. Hvis du kender hans navn. Alternativt så er du, helt teoretisk set, blevet røvrendt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 20. aug 2017, 21:03

C-X skrev:Du registrerer dem og skriver sælgeren på. Hvis du kender hans navn. Alternativt så er du, helt teoretisk set, blevet røvrendt.
Kan man bare det?? Og det er et ærligt spørgsmål.. :???:
M.v.h. Timber

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 20. aug 2017, 21:08

C-X skrev:Du registrerer dem og skriver sælgeren på. Hvis du kender hans navn. Alternativt så er du, helt teoretisk set, blevet røvrendt.
Og hvis du nu kan huske sælgers navn, og registrerer dem - så kan du efterfølgende kun forære dem
til dem af dine venner der har jagttegn og våbenskab, så måske er det alligevel spild af tid?
Desuden kan du måske med registreringen bringe en "uskyldig" i problemer. Det er jo ikke sikkert
at sælger vidste besked - en kræmmer med en kasse luftskydere tænker næppe over om det er 4,5 eller 5,5 mm
og loven på det område aner han intet om. Det er jo blot billige kinabøsser der bare skal formøbles.
Det er nok bedst at save dem over og bortskaffe - det hele. En kinaskyder uden løb er stadig en kinaskyder ;-)
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Luluselsker
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Luluselsker » 20. aug 2017, 21:11

Robse skrev:
Og hvis du nu kan huske sælgers navn, og registrerer dem - så kan du efterfølgende kun forære dem
til dem af dine venner der har jagttegn og våbenskab, så måske er det alligevel spild af tid?
Desuden kan du måske med registreringen bringe en "uskyldig" i problemer. Det er jo ikke sikkert
at sælger vidste besked - en kræmmer med en kasse luftskydere tænker næppe over om det er 4,5 eller 5,5 mm
og loven på det område aner han intet om. Det er jo blot billige kinabøsser der bare skal formøbles.
Det er nok bedst at save dem over og bortskaffe - det hele. En kinaskyder uden løb er stadig en kinaskyder ;-)
tror desværre sælger har været fuldt bevidst med situationen da æskerne er markeret tydeligt med .177 (4.5mm)

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 20. aug 2017, 21:13

Timber skrev:
Ja da, og kender man ikke sælgerens navn så beskriver man det efter bedste evne. stand xy hjallerup marked.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Luluselsker
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Luluselsker » 20. aug 2017, 21:14

Raptor357 skrev:
Timber skrev:
Ja da, og kender man ikke sælgerens navn så beskriver man det efter bedste evne. stand xy hjallerup marked.
er du helt sikker - jeg har muligheden for at eje dem lovligt hvis jeg kan regge dem men som situationen rent hypotetisk (pff vi ved alle hvor jeg står) men det kræver så jeg kan regge dem

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 20. aug 2017, 21:15

Raptor357 skrev:
Timber skrev:
Ok... Som sagt var det et ærligt spørgsmål, da jeg heldigvis ikke selv har prøvet at stå i en lignende situation..
M.v.h. Timber

Luluselsker
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Luluselsker » 20. aug 2017, 21:17

nu ser jeg imorgen hvad AC siger til situationen hvis det er helt umuligt så må jeg jo tage tabet og indlevere dem til destruktion
har trods alt kvitteringen hvor de er nævnt som .177 4.5mm

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 20. aug 2017, 21:51

Jeg ser ikke det mindste problem. Du registrerer dem bare som du skal, med angivelse af sælger så præcist som det nu kan blive.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Jurger
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Værløse

Indlæg af Jurger » 20. aug 2017, 21:53

I og med du har handlet i god tro. Som din kvittering samt imbalage bevidner, har du ikke gjort noget galt. Ring til politiet og forhør dig nærmerer om registreringen da du har muligheden for dette i stedet for at skrotte dem.
Som jeg ser det kan de ikke dømme dig for ulovlig besidelse da du har handlet i god tro. Hvis de informerer dig om at du skal indleverer dem, men at du så beholder dem, er du ikke længere i god tro.

Og ellers ja, så forsøg dog med at registrerer dem som flerer også nævner.
Mvh. Jesper

Don't grow up! It' a trap! let your mind be childish

Martensit
Gold Member
Gold Member
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 23 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Martensit » 21. aug 2017, 06:12

Du har en kvittering. Du ved hvilken stand du købte dem på. DU er blevet taget ved næsen, og det tilsyneladende helt bevidst.
Det næste logiske skridt er at kontakte Kling og Klang og så anmelde den stodder der har snydt dig.
Hvor mange andre kan ikke være blevet snydt, og risikerer at komme noget så grueligt i fedtefadet fordi en eller anden utiltalende person lige skulle omsætte sine ulovlige varer.

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Robse » 21. aug 2017, 10:41

Sælger kan - såfremt kvittering mangler uddybende og specifik beskrivelse af varen, herunder entydig identifikation af hvert gevær, påstå at have leveret det aftalte og nægte ethvert kendskab til det forkerte indhold af kasserne (kunne fx. påstå at det er køber selv der er ude på fusk... ). Medmindre det så via sælgers andre købskvitteringer kan bevises at sælger selv har købt disse som 5,5 mm, kan det ende med påstand mod påstand. Det er ikke utænkeligt at sælger ikke engang selv har vidst at indholdet af kasserne var noget andet end det han har købt det som - trods dette har han selvfølgelig ansvar for at det han sælger er i overensstemmelse med lovgivning.
Omvendt: Hvis han har købt 500 af disse geværer fra en kinagrossist, så kan det ikke forventes, at han skal efterse samtlige 500 kasser og tjekke om et hul er 4,5 eller 5,5 mm.

Det kan blive en speget sag. Entydigt kan man ikke blot placere ansvaret for det hele hos sælger.

Det kunne være interessant om der på den leverede vare er serienumre på emballagen, samt om disse numre stemmer overens med indholdet.
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 21. aug 2017, 10:48

Robse skrev:Sælger kan - såfremt kvittering mangler uddybende og specifik
beskrivelse af varen, herunder entydig identifikation af hvert gevær,
påstå at have leveret det aftalte og nægte ethvert kendskab til
det forkerte indhold af kasserne (kunne fx. påstå at det er køber selv
der er ude på fusk... ). t.
Hvis det er sælger man vil have fat i, så dukker han sikkert op på det næste kræmmermarked i nærheden med de samme varer.

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Robse » 21. aug 2017, 10:49

ReneKJ skrev:
Robse skrev:Sælger kan - såfremt kvittering mangler uddybende og specifik
beskrivelse af varen, herunder entydig identifikation af hvert gevær,
påstå at have leveret det aftalte og nægte ethvert kendskab til
det forkerte indhold af kasserne (kunne fx. påstå at det er køber selv
der er ude på fusk... ). t.
Hvis det er sælger man vil have fat i, så dukker han sikkert op på det næste kræmmermarked i nærheden med de samme varer.
Det er i hvert fald helt sikkert - og tager han varerne fra denne handel retur, så kommer de sikkert også til salg igen :giggle:
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 21. aug 2017, 11:07

Jeg ville bare anmelde købet som jeg skal indenfor de 8 dage jeg har til det, og så er den ikke længere.

Så kommer der en kvittering med posten, og sagen er lukket.

Du har ikke foretaget dig noget ulovligt.
Du må gerne købe luftskyderne og du skal anmelde købet når de er over 4,5mm.
Det er det.
:???:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Luluselsker
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Luluselsker » 22. aug 2017, 13:15

NÅ, så blev der kontaktet AC og meldingen var/er meget klar i spyttet
de skal indleveres til destruktion og man bliver stillet direkte om til sin lokalstation og får lov at lave en aftale om at komme med dem :/ så nu ser vi hvor meget ballade der bliver ud af det

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 22. aug 2017, 14:30

Luluselsker skrev:NÅ, så blev der kontaktet AC og meldingen var/er meget klar i spyttet
de skal indleveres til destruktion og man bliver stillet direkte om til sin lokalstation og får lov at lave en aftale om at komme med dem :/ så nu ser vi hvor meget ballade der bliver ud af det
Den tror jeg du skal udfordre lidt.
Det er vel ikke anderledes end hvis du køber en haglbøsse - den skal anmeldes. luftriflen er da ikke i sig selv ulovlig, og har du jagttegn, er du jo heller ikke i ulovlig våbenbesiddelse.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 22. aug 2017, 14:44

Fast Fumble skrev:
Luluselsker skrev:NÅ, så blev der kontaktet AC og meldingen var/er meget klar i spyttet
Det er vel ikke anderledes end hvis du køber en haglbøsse - den skal anmeldes. luftriflen er da ikke i sig selv ulovlig, og har du jagttegn, er du jo heller ikke i ulovlig våbenbesiddelse.
Er du sikker?

Man kan heller ikke som jæger overtage et haglgevær af en person, der ikke har haft lov at have det (ulovlig besiddelse) og så bare anmelde det. Måske under frit lejde, men ikke under normale omstændigheder.

Hvis sælger af et 5.5 mm luftvåben ikke må eje det (uregistreret/ikke har haft jagttegn), så kan køber ikke bare overtage det og "sikre" sælger for en sigtelse.

Men hæng mig ikke op på det. :???:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 22. aug 2017, 14:48

Flugteren skrev:
Fast Fumble skrev:
Er du sikker?

Man kan heller ikke som jæger overtage et haglgevær af en person, der ikke har haft lov at have det (ulovlig besiddelse) og så bare anmelde det. Måske under frit lejde, men ikke under normale omstændigheder.

Hvis sælger af et 5.5 mm luftvåben ikke må eje det (uregistreret/ikke har haft jagttegn), så kan køber ikke bare overtage det og "sikre" sælger for en sigtelse.

Men hæng mig ikke op på det. :???:
Nej, jeg er absolut ikke sikker!
Og jo mere jeg tænker over det, jo mere tror jeg du nok har ret. Jeg troede bare, at hvis sælger IKKE var i ulovlig besiddelse (er der ikke stadig haglbøsser rundt omkring, som er lovligt ejet af jægere, men ikke er registreret?), men blot ikke havde registreret det, så ville køber blot kunne registrere købet, og så var skyderen både lovlig og registreret?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Besvar