Halvautomatisk Haglgevær (plombering)

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Rigsby
Gold Member
Gold Member
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 57 times
Been thanked: 185 times

Halvautomatisk Haglgevær (plombering)

Indlæg af Rigsby » 2. sep 2017, 15:08

Jeg sad lige og kiggede på Politiets hjemmeside omkring noget helt andet, men så fangede mit øje lige dette :

--------------

Halvautomatiske haglgeværer
Haglgeværet skal være forsynet med en permanent anordning, der gør at våbnet maksimalt kan indeholde to patroner. Såfremt våbnet ikke er forsynet med denne anordning, må våbnet IKKE anvendes i Danmark. :moon:

---------------

Nu kommer mit spørgsmål så lige:

Vil det sige at et halvautomatisk Haglgevær IKKE behøver at være forsynet med en permanent plombering af magasinet hvis man bare ikke bruger det i Danmark, hverken til flugtskydning eller jagt ?
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 116 times

Re: Halvautomatisk Haglgevær (plombering)

Indlæg af Randy M » 2. sep 2017, 18:26

Ja. Du må godt købe et uplomberet gevær og stille det i skabet. Om du må bruge det til at skyde lerduer er der vist ikke 100% enighed om. Under alle omstændigheder må du gerne eje et uplomberet gevær.

Kravlogbavl
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Haglgevær, riffel og pistol
Geografisk sted: Funen
Has thanked: 13 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af Kravlogbavl » 2. sep 2017, 22:24

Randy M skrev:Ja. Du må godt købe et uplomberet gevær og stille det i skabet. Om du må bruge det til at skyde lerduer er der vist ikke 100% enighed om. Under alle omstændigheder må du gerne eje et uplomberet gevær.
/thread

Uplomberet gevær over 55cm og ikke større end kaliber 12 må erhverves og besiddes

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 2. sep 2017, 22:26

Kravlogbavl skrev:
Randy M skrev:Ja. Du må godt købe et uplomberet gevær og stille det i skabet. Om du må bruge det til at skyde lerduer er der vist ikke 100% enighed om. Under alle omstændigheder må du gerne eje et uplomberet gevær.
/thread

Uplomberet gevær over 55cm og ikke større end kaliber 12 må erhverves og besiddes
Den der med kaliberen holder ikke. Der findes flere jægere herhjemme, der har engelske haglbøsser i kaliber 10. Jeg har endda hørt fra en enkelt med en H&H fra starten af 1900-tallet i kaliber 4.

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 57 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af Rigsby » 2. sep 2017, 23:03

Gælder det så også en Pump Action ?
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 3. sep 2017, 00:47

Så skærer vi det i pap:

Kan findes her:
https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=142859
§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:

1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,

2) piber, baskyler og aftagelige magasiner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1,

3) færdigladede haglpatroner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1, såfremt haglene er løstliggende og har en diameter på højst 4 mm, samt omladehætter og halvladte eller tomme patronhylstre til de nævnte haglpatroner. Blyhaglpatroner er ikke omfattet af bestemmelsen.

Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.
jf. 1: Mindst 55 cm, max Cal 12, Max 2 patroner.
jf. stk. 2: Mindst 55 cm - alt andet er uregulereret. Må dog kun erhverves til eget brug.
Her skal opmærksomheden henledes på, at der endnu ikke foreligger hverken rets eller
forvaltningspraktis for hvad præcist eget brug dækker over.
Der kan dog ikke herske tvivl om, at halvautomater med plads til mere end 2 patroner er
absolut nogo til jagt i Danmark.
:razz:
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Kravlogbavl
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Haglgevær, riffel og pistol
Geografisk sted: Funen
Has thanked: 13 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af Kravlogbavl » 4. sep 2017, 20:28

Flugteren skrev:
Kravlogbavl skrev:
/thread

Den der med kaliberen holder ikke. Der findes flere jægere herhjemme, der har engelske haglbøsser i kaliber 10. Jeg har endda hørt fra en enkelt med en H&H fra starten af 1900-tallet i kaliber 4.
Ak ja, min fejl, der skal kun stå 55 cm.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 4. sep 2017, 21:29

Kravlogbavl skrev:
Flugteren skrev:
Kravlogbavl skrev:
/thread

Ak ja, min fejl, der skal kun stå 55 cm.
Alt forladt - det kan jo ske for selv den bedste. :razz:

_nders
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt

Indlæg af _nders » 26. dec 2017, 13:26

Jeg synes det er enormt interessant at maaange forhandlere sælger pumpguns og halvautomater som enten kan indeholde mere end to patroner (dvs ikke plomberet), eller som kun er plomberet med en simpel, og meget let fjernelig, “stang”.

Jeg selv er på vej til at købe en pumpgun, hvor forhandleren har tilbudt at lade geværet plombere, så denne kun kan fjernes med værktøj.

Man kan vel konkludere, at mange tager “chancen” med den simple plombering.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 26. dec 2017, 14:04

_nders skrev:Jeg synes det er enormt interessant at maaange forhandlere sælger pumpguns og halvautomater som enten kan indeholde mere end to patroner (dvs ikke plomberet), eller som kun er plomberet med en simpel, og meget let fjernelig, “stang”.

Jeg selv er på vej til at købe en pumpgun, hvor forhandleren har tilbudt at lade geværet plombere, så denne kun kan fjernes med værktøj.

Man kan vel konkludere, at mange tager “chancen” med den simple plombering.
Man skal passe på med at drage konklusioner på baggrund af anekdoter og formodninger. Navnlig når man i processen formår at fremsætte påstand om udbredt ulovlig adfærd blandt andre våbenbrugere :shame:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af Krung » 26. dec 2017, 16:36

_nders skrev:Man kan vel konkludere, at mange tager “chancen” med den simple plombering.
Sikkert ikke. Der skal ikke meget til, for at man kan gøre det selv med en dremel kopi. Det er vel de færreste der gider betale bøssemagertimepriser, når man for færre penge kan få et stykke værktøj smidt i nakken også.

Desuden kan gevindstang laves så det også kræver værktøj at fjerne. Hvis du slaglodder møtrikkerne eller nitter dem fast, må det også tælle.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Besvar