Min far ejer en Aps. virksomhed. For et par år siden købte firmaet en tilstødende ejendom/grund til hvor firmaet er belligende (med henblik på udvidelse). Den ejendom står (bla.) min kone og jeg som lejer på.
På grunden er nogle gamle hestefolde, som bare har stået til de sidste 3-4 år, altså relativt høj græs osv. bevoksning. Jeg har lagt mærke til, at der render lidt fasaner, og fra tid til anden også en rå med to lam, rundt på foldene. Det har fået tankerne til at gå på om der må jages!

Hele grunden er på 1.4 ha, fordelt på henholdsvis en halvstor have og så de gamle folde.
Den gamles påstand er, at jagt under 5ha ikke må udlejes og at det kun er ejeren af grunden (hvis den er over 1 ha) der må drive jagt på området. Eftersom at grunden ejes af en Aps. virksomhed, og ikke en enkeltperson, mener han derfor ikke at der kan drives jagt på området. Det er at betragte som et jagtmæssigt ''ingenmandsland''.
Min påstand er, at jeg som lejer af ejendommen (og ikke specifikt jagten) må drive jagt på området, da jeg har ''brugsretten''.
Jeg er ret sikker på at jeg (

Stk. 2. Kun ejendommens ejer og dennes husstand må drive jagt på eller fra et sammenhængende areal, jf. stk. 1, 2. pkt., der er mindre end 5 ha. Hvis jagtretten er overdraget sammen med brugsretten til ejendommen, må jagten kun drives af den, der har brugsretten, og dennes husstand.
Der hvor jeg selv har min tvivl er
, kan man automatisk gå ud fra at den er det hvis ikke andet er nævnt? Eller skal det nedfældes i lejekontrakten - hvilket jo nok var til at løse.Hvis jagtretten er overdraget sammen med brugsretten
Næste problem. Ejendommen er delt i en A & B, altså to forskellige adresser, men med haven osv. til deling. Skal det udspecificeres hvem der har brugsretten? Eller kan to adresser (og derved husstande?) godt have samme brugsret på en jagt under 5 ha?