Regler vedr. jagt under 5 ha.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 630 times

Regler vedr. jagt under 5 ha.

Indlæg af Ras.Killing » 27. okt 2017, 05:39

Har en lille diskussion med min far, som jeg håber vi lige kan få afgjort her.

Min far ejer en Aps. virksomhed. For et par år siden købte firmaet en tilstødende ejendom/grund til hvor firmaet er belligende (med henblik på udvidelse). Den ejendom står (bla.) min kone og jeg som lejer på.

På grunden er nogle gamle hestefolde, som bare har stået til de sidste 3-4 år, altså relativt høj græs osv. bevoksning. Jeg har lagt mærke til, at der render lidt fasaner, og fra tid til anden også en rå med to lam, rundt på foldene. Det har fået tankerne til at gå på om der må jages! :biggrin: Hovedsageligt fasanerne, for det kan knibe med kuglefanget til f.eks råvildt.

Hele grunden er på 1.4 ha, fordelt på henholdsvis en halvstor have og så de gamle folde.

Den gamles påstand er, at jagt under 5ha ikke må udlejes og at det kun er ejeren af grunden (hvis den er over 1 ha) der må drive jagt på området. Eftersom at grunden ejes af en Aps. virksomhed, og ikke en enkeltperson, mener han derfor ikke at der kan drives jagt på området. Det er at betragte som et jagtmæssigt ''ingenmandsland''.

Min påstand er, at jeg som lejer af ejendommen (og ikke specifikt jagten) må drive jagt på området, da jeg har ''brugsretten''.

Jeg er ret sikker på at jeg ( :biggrin: ) har ret... men det er ikke helt så lige til.
Stk. 2. Kun ejendommens ejer og dennes husstand må drive jagt på eller fra et sammenhængende areal, jf. stk. 1, 2. pkt., der er mindre end 5 ha. Hvis jagtretten er overdraget sammen med brugsretten til ejendommen, må jagten kun drives af den, der har brugsretten, og dennes husstand.

Der hvor jeg selv har min tvivl er
Hvis jagtretten er overdraget sammen med brugsretten
, kan man automatisk gå ud fra at den er det hvis ikke andet er nævnt? Eller skal det nedfældes i lejekontrakten - hvilket jo nok var til at løse.

Næste problem. Ejendommen er delt i en A & B, altså to forskellige adresser, men med haven osv. til deling. Skal det udspecificeres hvem der har brugsretten? Eller kan to adresser (og derved husstande?) godt have samme brugsret på en jagt under 5 ha?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Jensor
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt og dimser
Geografisk sted: Vestsjælland
Been thanked: 4 times

Re: Regler vedr. jagt under 5 ha.

Indlæg af Jensor » 27. okt 2017, 11:04

Som jeg husker det er jagtretten altid med i leje med mindre andet specifikt er aftalt.

Jeg er mere i tvivl i forhold til det med i er to om haven, men så længe den anden beboer er indforstået med i går på jagt, og du lige får det på papir, forestiller jeg mig ikke det kan skabe problemer. "Hvis du nu ikke er hjemme og nogen af dine bekendte eller ordensmagten kommer og spørger om vi må gå på jagt her, er det meget smart lige at have et stykke papir at vise". Det med at få papir på aftaler er i øvrigt altid en god idé i forhold til jagt.

Se i øvrigt nedenstående.

§ 19. Der må ikke under jagt afgives skud inden for en afstand af 50 m fra beboelsesbygninger, medmindre der foreligger samtykke fra beboeren.
Stk. 2. På fiskeriterritoriet må der ikke drives jagt inden for en afstand af 100 m fra arealer, der har status som sommerhusområde, og 500 m fra arealer, der har status som byzone.

Besvar