Lyddæmper i Tjekkiet?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Hansikæret
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt og fiskeri
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Lyddæmper i Tjekkiet?

Indlæg af Hansikæret » 29. okt 2017, 17:33

Hej skydefolk

Jeg skal på jagt i Tjekkiet på torsdag. Jagten er arrangeret privat gennem en bekendt, og nu er der opstået tvivl om, man må anvende lyddæmper i Tjekkiet til jagt. Er der nogle af jer kloge gutter, der ved noget om det?

På forhånd tak.
Hans Jacob

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Re: Lyddæmper i Tjekkiet?

Indlæg af Flugteren » 29. okt 2017, 17:41

Hansikæret skrev:Hej skydefolk

Jeg skal på jagt i Tjekkiet på torsdag. Jagten er arrangeret privat gennem en bekendt, og nu er der opstået tvivl om, man må anvende lyddæmper i Tjekkiet til jagt. Er der nogle af jer kloge gutter, der ved noget om det?

På forhånd tak.
Hans Jacob
Jeg læste sidste år (i forbindelse med en general google-fase på lyddæmpere, da jeg var i proces med at købe min første), at netop Tjekkiet er et af de lande i Europa, hvor lyddæmpere ikke er tilladt. En hurtig søgning på Google fremkaldte nedenstående artikel:

http://en.browning-blog.eu/can-i-use-my ... or-abroad/

Den siger det samme; lyddæmpere er forbudt, men kan bruges under særlige omstændigheder. Jeg tror ikke, at jagt indgår her, men nok nærmere sikkerhedsarbejde og regeringsinstitutioner.

Så jeg vil sige nej, lyddæmpere er ikke tilladt i Tjekkiet.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 29. okt 2017, 18:06

Vær også opmærksom på hvilke du skal rejse igennem, hvis du rejser til lands.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Hansikæret
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Hansikæret » 29. okt 2017, 18:12

Hej Flugteren
Tak for hurtigt svar. Tja, det ser jo, som du skriver, ud som om det ikke er tiladt. Men artiklen er fra 2015, så måske er der, som så mange andre steder, lavet nye regler fornylig. Jeg tjekker videre på sagen. Måske er der nogle af gutterne på forummet, der har friske oplysninger?
HJ

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 29. okt 2017, 18:44

Hansikæret skrev:Hej Flugteren
Tak for hurtigt svar. Tja, det ser jo, som du skriver, ud som om det ikke er tiladt. Men artiklen er fra 2015, så måske er der, som så mange andre steder, lavet nye regler fornylig. Jeg tjekker videre på sagen. Måske er der nogle af gutterne på forummet, der har friske oplysninger?
HJ
Ingen årsag. Jeg har dog netop fundet (nedslående) nye informationer, direkte fra kilden selv.

Jeg har netop været inde på det tjekkiske indenrigsministeriums hjemmeside og fundet deres våbenlov. Du kan selv læse den, men jeg bringer her et uddrag:
Tjekkisk Indenrigsministerium skrev:a) prohibited firearms, prohibited ammunition or prohibited accessories – category A (hereinafter referred to as ‘category A firearms’);

Category A firearms are as follows: a) firearms
1.
2. 3 .
4.
5. 6. 7.
military weapons including launchers, with the exception of rifles, pistols and revolvers designated for civil use if these are subject to proving under the special legal regulation;
automatic firearms,
firearms produced or converted in order to conceal their real purpose and whose original nature or form has been converted so that their impact is more serious, or firearms disguised as other objects (insidious firearms),
firearms not made of metal if they are not identifiable as firearms during checks on persons and luggage through metal detection or X-ray devices;
gas or alarm weapons unless they are produced legally; booby-trap fire devices; and
firearms with integrated silencers or with integrated laser sights;
b) ammunition
1. with penetrative, explosive or incendiary projectiles;
2. for short rifles with shock projectiles or projectiles to enhance injury effect;
3. which does not correspond to permitted production design; and
4. artillery ammunition;
c) firearm accessories 1. silencers;
2. gun sights constructed on the principle of night vision devices; and
3. laser sights.
Der står ganske nøjagtigt, at lyddæmpere til brug på skydevåben hører under Kategori A, og er dermed forbudt.

Du kan selv læse våbenloven (på engelsk) her:

http://www.mvcr.cz/mvcren/file/zakon-o- ... y-pdf.aspx

Hansikæret
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Hansikæret » 29. okt 2017, 21:00

Det ser vist ud til, at jeg må lade kakkelovnsrøret blive herhjemme.
Øv-bøv. Jeg er ny med riffel, og har aldrig skudt et skud med skyderen uden dæmper, så jeg må en tur på skydebanen dernede og justere maskineriet.
Det går vel også.

Tak igen for din ulejlighed.

MVH
HJ

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 29. okt 2017, 22:03

Hansikæret skrev:Det ser vist ud til, at jeg må lade kakkelovnsrøret blive herhjemme.
Øv-bøv. Jeg er ny med riffel, og har aldrig skudt et skud med skyderen uden dæmper, så jeg må en tur på skydebanen dernede og justere maskineriet.
Det går vel også.

Tak igen for din ulejlighed.

MVH
HJ
Hvis du kan nå det, så tag på banen i morgen. Du kan være heldig, at forskellen på træfpunkt mellem dæmper/uden dæmper kun er i én retning - så tager det ikke lang tid at skyde ind igen.

Men skyd så mange skud, du kan nå inden jagten, for jo flere skud med det setup, du skal bruge, jo mere tryg er du ved det. Især uden dæmper, hvor eventuelt rekyl kan føles lidt skarpere.

Besvar