Jeg lidt "fatsvage person" har følgende dilemma.
Må jeg opbevare krudt og fænghætter i samme godkendte skab som våben og ammonition? Mener selv nej, men kloge skyttekammerater mener ja!
Må jeg opbevare krudt og fænghætter i et godkendt skab som står i et skab i bryggers. Fruen har jo en flaske husholdningssprit ol. Lign i samme lokale. Gode skyttekammerater påstår at når våbenskab står i et separat skab og sider og låge er af min. 16mm spånplade så er det at betegne som et rum inrummet?
Må jeg i min "kartoffelkælder i garagen opbevare krudt og fænghætter i et pistolskab, garagen er aflåst og lem til kælder er forsynet med lås og alarm. Gode skyttekammerater mener ikke det er lovligt
Når jeg nævner krudt og fænghætter sammen skyldes det at jeg har fænghætter i en gammel bankboks af 2mm stålplade og har derfor fået den opfattelse at når fænghætter opbevares i denne og der er en afstand på 100 mm til krudtet så er det lovligt. Skyttekammeraterne mener ikke der må være krudt og fænghætter i samme skab
Tror jeg har overtrådt loven de sidste 35 år hvis skyttekammeraterne har ret
Har gennempløjet tilgængelige lovparagraffer og er bare blevet mere forvirret
Opbevaring af krudt og fænghætter igen igen
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 969 times
- Kontakt:
Re: Opbevaring af krudt og fænghætter igen igen
Vilkår for opbevaring af røgsvagt krudt og fænghætter til anvendelse ved genopladning af patronerKnudP skrev:Jeg lidt "fatsvage person" har følgende dilemma.
Må jeg opbevare krudt og fænghætter i samme godkendte skab som våben og ammonition? Mener selv nej, men kloge skyttekammerater mener ja!
Må jeg opbevare krudt og fænghætter i et godkendt skab som står i et skab i bryggers. Fruen har jo en flaske husholdningssprit ol. Lign i samme lokale. Gode skyttekammerater påstår at når våbenskab står i et separat skab og sider og låge er af min. 16mm spånplade så er det at betegne som et rum inrummet?
Må jeg i min "kartoffelkælder i garagen opbevare krudt og fænghætter i et pistolskab, garagen er aflåst og lem til kælder er forsynet med lås og alarm. Gode skyttekammerater mener ikke det er lovligt
Når jeg nævner krudt og fænghætter sammen skyldes det at jeg har fænghætter i en gammel bankboks af 2mm stålplade og har derfor fået den opfattelse at når fænghætter opbevares i denne og der er en afstand på 100 mm til krudtet så er det lovligt. Skyttekammeraterne mener ikke der må være krudt og fænghætter i samme skab
Tror jeg har overtrådt loven de sidste 35 år hvis skyttekammeraterne har ret
Har gennempløjet tilgængelige lovparagraffer og er bare blevet mere forvirret
Oplag af indtil 2 kg røgsvagt krudt samt af indtil 5000 stk. fænghætter.
1.1 Der skal benyttes en boks eller et skab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et tilsvarende sikringsniveau.
1.2 Sikringsboksen eller skabet med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
1.3 Eksplosivstofholdige genstande, der skal anvendes som tændmidler, skal holdes adskilt fra andre eksplosivstoffer. Ved opbevaring i samme boks eller skab skal adskillelsen bestå af minimum 100 mm luft samt en stålplade eller minimum 100 mm luft samt en minimum 10 mm træplade.
Så, gerne i samme skab, men med nogle forbehold.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor