Brug af patronhylster til smykker - uden licens

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Kleth
This member is
This member is
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 645 times
Been thanked: 403 times

Re: Brug af patronhylster til smykker - uden licens

Indlægaf Kleth » 16. nov 2017, 11:45

ReneKJ skrev:Man skal godt nok også være heldig hvis ikke der på et tidspunkt er et .22 hylster der sniger sig ned i skoene eller lignende.

Hele konceptet med at forbyde hylstre og projektiler er dybt latterligt. Det burde være rigeligt med forbud mod krudtet, kan man skaffe det ulovligt kan man nok også skaffe ammunition på samme måde.
Forøvrigt ville en terrorist nok hellere putte krudtet i en jernrør sammen med nogen søm, i stedet for at forsøge at genlade brugte hylstre.

Eller i opsmøg på buskerne! Eller et hylster fra en haglpatron i baggagerummet.
Dit forslag minder meget om reglerne i Tyskland, hvor det er fænghætter og krudt, som er de beskyttede substanser :razz:
"Be the reason why a friend is afraid at night!"

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 147 times

Indlægaf NSander » 16. nov 2017, 12:35

Kalthoff skrev:"Tiltalte har overtrådt våbenloven, fordi de har været i besiddelse af af­skudt, skarp ammunition til et skyde­våben," lød det i byretten fra anklager og politiassessor Karsten Ive.

Så skal man vel også have dømt nogle fuldt påklædte, nøgne blottere, eller fange nogle ædru, fulde spritbillister med tomme, fyldte flasker i bilen.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 234 times
Been thanked: 645 times
Kontakt:

Indlægaf Fast Fumble » 16. nov 2017, 16:55

The Mad Viking skrev:
Flugteren skrev:
Fast Fumble skrev:
Langenge skrev:
Fast Fumble skrev:........ Men lavet om blev det, så afskudte hylstre, der ikke er prepareret for genladning, igen blot er metalskrot.

De domme der refereres til, er fra før denne ændring. Det er ikke længere ulovligt.

Det er desværre ikke korrekt.
Loven er blot ændret, så de ikke skal opbevares i våbenskab.

Æh... Kan du forklare forskellen?

Afskudte hylster er stadig juridisk en genladningskomponent, men kravet om, at de ikke skal opbevares i våbenskab på lige fod med skydevåben trådte i kraft for noget tid siden.

Det er ikke blot metalskrot.

Hvilket i praksis betyder at man skal have tilladelse til den relevante kaliber eller genladetilladelse.

Så næste gang min skytteforening har solgt nogle spande messing til den lokale skrothandler, så ringer jeg og melder ham til politiet for overtrædelse af våbenloven?
Det er en sær, sær verden...
Mvh.
Fast Fumble

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 173 times
Been thanked: 565 times

Indlægaf Langenge » 16. nov 2017, 19:09

Jaaae, jeg havde også håbet (måske næsten regnet med), som sikkert mange andre, at de, da de ville kigge på det tåbelige i det med afskudte hylstre i våbenskab, også havde skrevet dem helt ud af våbenloven. Men nej, de lavede kun en undtagelse omkring opbevaring af dem.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Ras.Killing
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 94 times
Been thanked: 124 times

Indlægaf Ras.Killing » 16. nov 2017, 19:52

Fast Fumble skrev:Så næste gang min skytteforening har solgt nogle spande messing til den lokale skrothandler, så ringer jeg og melder ham til politiet for overtrædelse af våbenloven?

Ja i princippet må han vel hverken købe eller være i besiddelse af patronhylstre... med mindre han måske har en særlig tilladelse til opkøb af den slags?

Skal man se meget sort/hvidt på det, så må man vel som forening ikke engang udlevere/sælge det til ham?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Bidt af en gal pist... revolverskytte!!!

Tilbage til "Love & Regler."