Beredskabsstyrrelsens vejledning ang. privat farlig gods

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Beredskabsstyrrelsens vejledning ang. privat farlig gods

Indlæg af LapuaMagnum » 18. dec 2017, 17:52

Kan det virkelig passe at man kan transportere farligt gods i meget store mængder når det er privat? Som jeg ser det er der ikke noget galt i at køre med 50 kilo fyrværkeri, men det ikke er lovligt at opbevare som privat. Hvor tager jeg fejl henne??

Man skal lige scrolle op øverst på siden.

http://brs.dk/forebyggelse/transport/ve ... tgodsandet

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Re: Beredskabsstyrrelsens vejledning ang. privat farlig gods

Indlæg af Timber » 18. dec 2017, 18:24

LapuaMagnum skrev:Kan det virkelig passe at man kan transportere farligt gods i meget store mængder når det er privat? Som jeg ser det er der ikke noget galt i at køre med 50 kilo fyrværkeri, men det ikke er lovligt at opbevare som privat. Hvor tager jeg fejl henne??

Man skal lige scrolle op øverst på siden.

http://brs.dk/forebyggelse/transport/ve ... tgodsandet

mvh
Umiddelbart ja... Tosset, ja....

Men ring evt. ind og spørg Styrelsen ad, for en sikkerheds skyld. De er utroligt flinke at snakke med, og vil hellere end gerne hjælpe.. :thumbup:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Aarlar
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Østfyn
Has thanked: 21 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af Aarlar » 18. dec 2017, 19:26

Hej, jeg kan ikke lige finde de 50kg i linket.
Men det er vel ikke 50 kg NEM?

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member

Indlæg af LapuaMagnum » 18. dec 2017, 19:40

Aarlar skrev:Hej, jeg kan ikke lige finde de 50kg i linket.
50 kg. var kun for eksemplet skyld og det skulle selvfølgelig have været tydeligere, men der står jo nemlig ikke noget udover 240 Liter à maks. 60 Liter i hver beholder som selvfølgelig skal være godkendt til væsken den indeholder eller i original emballage. Nederst i ruden står der at der ikke er nogen mængdegrænse for farligt gods udover gas med mere, men hvad er med mere? Ligeledes står der ikke noget om NEM. Så snart det hedder erhverv er det noget helt andet for da er det med ildslukker og meget mere, men var ikke klar over letheden af at transportere, men jeg prøver at ringe derind imorgen.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 18. dec 2017, 19:41

Jeg tror bare det er et eksempel... :blink:

Men man må jo kun opbevare 5 kg. NEM derhjemme..
M.v.h. Timber

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member

Indlæg af LapuaMagnum » 18. dec 2017, 19:43

Timber skrev:

Ja fyrværkeri, men kommer madam blå og vil se mit skab for krudt tror jeg ikke at jeg skal have 5 kg. krudt i skabet.

mvh

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 18. dec 2017, 19:45

LapuaMagnum skrev:
50 kg. var kun for eksemplet skyld og det skulle selvfølgelig have været tydeligere, men der står jo nemlig ikke noget udover 240 Liter à maks. 60 Liter i hver beholder som selvfølgelig skal være godkendt til væsken den indeholder eller i original emballage. Nederst i ruden står der at der ikke er nogen mængdegrænse for farligt gods udover gas med mere, men hvad er med mere? Ligeledes står der ikke noget om NEM. Så snart det hedder erhverv er det noget helt andet for da er det med ildslukker og meget mere, men var ikke klar over letheden af at transportere, men jeg prøver at ringe derind imorgen.

mvh
He he, det var vi enige om... :razz:

Vil du poste svaret herinde også? Som sagt er de superflinke at snakke med.. Og de ved hvad de snakker om.. :thumbup:
M.v.h. Timber

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 18. dec 2017, 19:54

LapuaMagnum skrev:
Timber skrev:

Ja fyrværkeri, men kommer madam blå og vil se mit skab for krudt tror jeg ikke at jeg skal have 5 kg. krudt i skabet.

mvh
Hov, nu svarede du mig, mens jeg svarede dig.. :fun:

Men ja, selvfølgelig er det fyrværkeri jeg mener.. Men det var jo også det du nævnte i dit eksempel.. :blink: :giggle:
M.v.h. Timber

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 18. dec 2017, 19:59

Har du for meget krudt i dit våbenskab, så ruller du det bare ind i rødt silkepapir, stopper en lunte i, og stiller det ved siden af den åbne pejs. Så er alt okay :smile:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member

Indlæg af LapuaMagnum » 18. dec 2017, 20:00

Timber skrev:
LapuaMagnum skrev:

mvh
He he, det var vi enige om... :razz:

Vil du poste svaret herinde også? Som sagt er de superflinke at snakke med.. Og de ved hvad de snakker om.. :thumbup:
Jeg skal nok poste om det er sandt eller om der er regler der bare ikke står offentligt men det skulle være mærkeligt :smile:

mvh

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member

Indlæg af LapuaMagnum » 18. dec 2017, 20:02

Langenge skrev:Har du for meget krudt i dit våbenskab, så ruller du det bare ind i rødt silkepapir, stopper en lunte i, og stiller det ved siden af den åbne pejs. Så er alt okay :smile:
Haha så bliver det som synoptik reklamen :rolf: :rolf:

mvh

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member

Indlæg af LapuaMagnum » 19. dec 2017, 09:12

Jeg har nu kontaktet BRS, og udfaldet blev at der ikke er mængdegrænse på farligt gods for private man skal dog kunne komme med en plausibel forklaring hvis man bliver stoppet af politiet. Hvis man siger at man har hentet 20 kg. krudt skal man ikke sige at det er til eget forbrug, da man kun må opbevare 2 kg. Ellers skal man måske dokumentere at det skal deles, hvis man bliver stoppet. Man må dog ikke transportere med henblik på videresalg.

Konklusion: Private med god forklaring har åbenbart frit lejde inden for den skrevne lovgivning, som måske er lidt svagt formuleret.

mvh

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 329 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 19. dec 2017, 09:47

LapuaMagnum skrev:Jeg har nu kontaktet BRS, og udfaldet blev at der ikke er mængdegrænse på farligt gods for private man skal dog kunne komme med en plausibel forklaring hvis man bliver stoppet af politiet. Hvis man siger at man har hentet 20 kg. krudt skal man ikke sige at det er til eget forbrug, da man kun må opbevare 2 kg. Ellers skal man måske dokumentere at det skal deles, hvis man bliver stoppet. Man må dog ikke transportere med henblik på videresalg.

Konklusion: Private med god forklaring har åbenbart frit lejde inden for den skrevne lovgivning, som måske er lidt svagt formuleret.
Svagt formuleret? Ja, det er jeg sørme enig i!

Hvis du siger "Jeg har bare hentet til mig og Jørgen og Sami og Peter og Ulla og Johanne og...." (der skal være 20 navne hvis du kører med 20 kg krudt, da hver kun må opbevare 2 kg), så er det formodentlig okay, men du skal forvente en del bøvl, da de færreste betjente vil have så detaljeret viden om en ulogisk lovgivning.

Hvis du derimod siger "Det er til mig selv" så bliver der en sanktion. Enten lyver du, eller også overtræder du opbevaringsreglerne.

Hvis du siger "Det er til mig, og så tog jeg med til min skytteforening også" så bliver der også en straf, for foreningen er videre salg, og så skal du have farligt gods bevis.

Det er dælme noget rod. Det nemmeste er nok ikke at hente for meget af gangen.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 19. dec 2017, 09:59

Hvad nu hvis man har tænkt sig at bruge det med det samme?
Så bliver det ikke opbevaret :biggrin:

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member

Indlæg af LapuaMagnum » 19. dec 2017, 19:22

Jeg kommer til at tænke på at hvis man kører med en trailer med 4 dunke af 60 Liter Diesel (1 liter diesel vejer ca. 0,85 kg) kører man rent faktisk rundt med energindhold på cirka 8400 Mega Joule på traileren, men man må kun have 2 kg. krudt til at stå i et aflåst skab som har et energiindhold på cirka 8000 Kilo Joule. Det vil jo med lidt hovedregning og tilnærmelsesvis tal blive 1000 gange mere energi på en trailer som du kan kører forbi kongehuset og Christiansborg uden nogen løfter et øjenbryn, men hvis man går igennem selvsamme gader med et skilt hvor der står man går med 2 kilo røgsvagt krudt kommer der jo indsatsstyrker fuldt kampklædte :smile: Det giver vitterlig ingen mening.

Jeg er klar over at ovenstående ikke helt kan sættes op imod hinanden da de reagere vidt forskelligt ved forskellige omstændigheder, men jeg vil ikke sige at 2 kg røgsvagt krudt er farligere end 240 Liter diesel :smile:

mvh

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 19. dec 2017, 19:30

LapuaMagnum skrev:Jeg kommer til at tænke på at hvis man kører med en trailer med 4 dunke af 60 Liter Diesel (1 liter diesel vejer ca. 0,85 kg) kører man rent faktisk rundt med energindhold på cirka 8400 Mega Joule på traileren, men man må kun have 2 kg. krudt til at stå i et aflåst skab som har et energiindhold på cirka 8000 Kilo Joule. Det vil jo med lidt hovedregning og tilnærmelsesvis tal blive 1000 gange mere energi på en trailer som du kan kører forbi kongehuset og Christiansborg uden nogen løfter et øjenbryn, men hvis man går igennem selvsamme gader med et skilt hvor der står man går med 2 kilo røgsvagt krudt kommer der jo indsatsstyrker fuldt kampklædte :smile: Det giver vitterlig ingen mening.

Jeg er klar over at ovenstående ikke helt kan sættes op imod hinanden da de reagere vidt forskelligt ved forskellige omstændigheder, men jeg vil ikke sige at 2 kg røgsvagt krudt er farligere end 240 Liter diesel :smile:

mvh
Jeg ville personlig hellere lave indsats mod 2 kg. krudt, end 240 liter diesel... :shock:
M.v.h. Timber

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 19. dec 2017, 19:34

LapuaMagnum skrev: Jeg er klar over at ovenstående ikke helt kan sættes op imod hinanden da de reagere vidt forskelligt ved forskellige omstændigheder, men jeg vil ikke sige at 2 kg røgsvagt krudt er farligere end 240 Liter diesel :smile:

mvh
Især ikke hvis der også er et par sække kunstgødning med :nolisten:

Men der er jo så meget der er farligt, man bliver nødt til at skelne mellem hvad der er en nødvendig risiko og hvad der bare er usmart.

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Interesser: Hund, Militær-historie
Has thanked: 13 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af Zundapp » 20. dec 2017, 08:31

Jeg har længe undret mig over hvordan reglerne er med lithiumbatterier da jeg læste et sted at de skal være pakket ind i emballage som i forbindelse med detailsalg..

Hvad med når jeg har 2-3 lithiumbatterier til at ligge løst i min kamerataske? Og hvad med batterierne til skruemaskiner m.m. både som privatmand og som håndværker??

Synes ikke jeg har kunnet finde noget konkret men nu er jeg så heller ikke god til lovtekster :oops:
Never mind the dog - Beware of the owner..

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 28. dec 2017, 12:27

Jeg stødte tilfældigvis ind i dette link, som vel egentlig besvarer spørgsmålet..

Det er åbenbart færdselsloven man skal have fat i..

https://www.netnatur.dk/transport-af-am ... rivat-bil/
M.v.h. Timber

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 329 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 28. dec 2017, 13:34

Timber skrev:Jeg stødte tilfældigvis ind i dette link, som vel egentlig besvarer spørgsmålet..
Det er åbenbart færdselsloven man skal have fat i..
https://www.netnatur.dk/transport-af-am ... rivat-bil/
Det synes jeg nu ikke får det til at stå lysende klart i mit indre øje...

Artiklen fra Netnatur er ualmindelig uheldigt opsat, så det er svært at læse.

Bekendtgørelsen er her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=192133

Jeg hæfter mig ved § 9:
§ 9. Med undtagelse af § 3, § 4, stk. 1, og § 38, finder bestemmelserne i denne bekendtgørelse ikke anvendelse på national vejtransport af farligt gods foretaget af private personer med et køretøj registreret i Danmark, når godset er emballeret til detailsalg og er beregnet til deres personlige eller hjemlige brug eller fritids- eller sportsaktivitet, forudsat at der er truffet foranstaltninger til forebyggelse af udslip af indholdet under normale transportforhold. Farligt gods, der transporteres i IBC’s, storemballager eller tanke, anses ikke for at være emballeret til detailsalg.
Her ser jeg IKKE nogen mængde begrænsning.
§ 3 og § 4 handler bare om at man skal udvise agtpågivenhed, og § 38 er at man straffes med bøde ved overtrædelse, og ikke som i eksemplet i Netnatur, med klip i kørekort.

Faktisk taler Netnatur artiklen om en NEM eller Bruttomængde som må medbringes, og henviser til § 9 stk 4.
Ifølge Stk. 4 punkt 1 må der i varebilers varerum og personbilers bagagerum medbringes 3 kg NEM (nettoeksplosivstofmængde), altså krudt eller ifølge Stk. 4 punkt 6: 50 kg (brutto) ammunition til håndskydevåben. 50 kilo ammunition svarer til godt 800 patroner kaliber .30-06Spr med 11,7 gram kugle eller 1.250 haglpatroner kaliber 12 med 24 gram haglladning.
Men som jeg læser § 9, så gælder stk 4 netop IKKE for privat transport til eget forbug.
Hvis den gjorde, så måtte § 3 også gælde, og så må det slet ikke tranporteres i en almindelig personbil.
Stk. 3.
Farligt gods må ikke anbringes i passagerrum, førerkabine, varerum med åben forbindelse til førerkabine eller i personbilers bagagerum, jf. dog stk. 4-6.
Så artiklen på Netnatur er uoverskueligt sat op, og så vidt jeg kan se også faktuelt forkert.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Indlæg af Sierra13 » 3. jan 2018, 21:09

Det er før set der huller i lovgivningen hvad angår når private laver noget kontra når en virksomhed udfører samme opgave.

Især hvis det er en ting, som man normalt som privatperson ikke sådan lige ville gøre....

Brugeravatar
SBO
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Våben, Jagt, Detektor, MC
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af SBO » 3. jan 2018, 21:41

Man kan få ørene grundigt i maskinen hvis man er uheldig med at tolke og forstå reglerne for den slags:https://sn.dk/Stevns/Fyrvaerkeri-salg-s ... kel/622622

Besvar