Det synes jeg nu ikke får det til at stå lysende klart i mit indre øje...
Artiklen fra Netnatur er ualmindelig uheldigt opsat, så det er svært at læse.
Bekendtgørelsen er her:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=192133
Jeg hæfter mig ved § 9:
§ 9. Med undtagelse af § 3, § 4, stk. 1, og § 38, finder bestemmelserne i denne bekendtgørelse ikke anvendelse på national vejtransport af farligt gods foretaget af private personer med et køretøj registreret i Danmark, når godset er emballeret til detailsalg og er beregnet til deres personlige eller hjemlige brug eller fritids- eller sportsaktivitet, forudsat at der er truffet foranstaltninger til forebyggelse af udslip af indholdet under normale transportforhold. Farligt gods, der transporteres i IBC’s, storemballager eller tanke, anses ikke for at være emballeret til detailsalg.
Her ser jeg IKKE nogen mængde begrænsning.
§ 3 og § 4 handler bare om at man skal udvise agtpågivenhed, og § 38 er at man straffes med bøde ved overtrædelse, og ikke som i eksemplet i Netnatur, med klip i kørekort.
Faktisk taler Netnatur artiklen om en NEM eller Bruttomængde som må medbringes, og henviser til § 9 stk 4.
Ifølge Stk. 4 punkt 1 må der i varebilers varerum og personbilers bagagerum medbringes 3 kg NEM (nettoeksplosivstofmængde), altså krudt eller ifølge Stk. 4 punkt 6: 50 kg (brutto) ammunition til håndskydevåben. 50 kilo ammunition svarer til godt 800 patroner kaliber .30-06Spr med 11,7 gram kugle eller 1.250 haglpatroner kaliber 12 med 24 gram haglladning.
Men som jeg læser § 9, så gælder stk 4 netop IKKE for privat transport til eget forbug.
Hvis den gjorde, så måtte § 3 også gælde, og så må det slet ikke tranporteres i en almindelig personbil.
Stk. 3.
Farligt gods må ikke anbringes i passagerrum, førerkabine, varerum med åben forbindelse til førerkabine eller i personbilers bagagerum, jf. dog stk. 4-6.
Så artiklen på Netnatur er uoverskueligt sat op, og så vidt jeg kan se også faktuelt forkert.