Aflivning af skadet rådyr udenfor jagtsæsonen: Hvem skal informeres?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Aflivning af skadet rådyr udenfor jagtsæsonen: Hvem skal informeres?

Indlæg af PSindrup » 15. feb 2018, 10:52

I går så min kone et rådyr med brækket forben i vores have, (som er stor nok til at drive lovlig jagt på) og det er ingen tvivl i mit sind om at den skal skydes/aflives. Men inden jeg kunne nå at få riflen ud af våbenskabet og fundet noget passende ammunition var rådyret stukket af og jeg kunne ikke længere se den.

Efterfølgende kom jeg til at tænke på at hvis det lykkes mig at få aflivet det sakkels dyr, om der så er nogen man skal/bør informerer, da det jo sker udenfor den normale jagtsæson.

Hvad ville du/I gøre hvis I aflivede et skadet dyr på denne tid af året?

P.f.t.

Peter

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 111 times
Been thanked: 128 times

Re: Aflivning af skadet rådyr udenfor jagtsæsonen: Hvem skal informeres?

Indlæg af FrederikF » 15. feb 2018, 10:59

Lovgivningen er desværre ikke særlig klar.
Jæger (svjh) havde en artikel om problematikken for nylig. Jeg blev overrasket over hvor nemt man risikerede at bryde lovgivningen ved at påberåbe sig dyreværnsloven.
Personligt ville jeg ikke være i tvivl om hvad der skulle gøres når man dtøder på alvorligt skadet vildt. Til gengæld er jeg ikke sikke på at jeg ville kontakte mere end min spade.
Mvh frederik

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 15. feb 2018, 11:05

Den artikel handlede, så vidt jeg husker, om et dyr hvor man var i tvivl om hvor sygt/skadet det var, og hvor det efterfølgende viste dig at dyret klarede sig.

Her er der tale om et tydeligt brækket forben.

Man ville jo først for alvor være på den hvis man intet sagde og det så blev opdaget alligevel. Et riffelskud udenfor jagtsæsonen bliver jo bemærket.

Peter
Senest rettet af PSindrup 15. feb 2018, 11:22, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member

Indlæg af FrederikF » 15. feb 2018, 11:21

Jeg er ikke selv i tvivl:))
Men som jeg husker artiklen, så blev der netop rejst tvivl om hvor sygt et dyr skal være. Jeg har set trebenede råer, der har sat lam og fået dem godt i vej.
Men igen, jeg foretrækker at lave vurderingen selv og så i øvrigt ikke involvere andre i det :))

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Indlæg af Kleth » 15. feb 2018, 11:23

Min hustru kom forbi et overkørt rådyr som ikke var forendt. 1812 gav bemyndigelse til at hun affangede det da de hørte hun var jæger, men jeg ved faktuelt ikke om 1812 kan give den bemyndigelse.

M.h.t. halt og skadet vildt, er jeg ret sikker på at man skal have vildtkonsulenten ind over før man gør yderligere. Der var vist en artikel om det i Jæger for et par numre siden. Er dyret akut i nød vil jeg tro at man kan få tilgivelse, og jeg ville selv være vældig forsigtig med at aflive det og påberåbe mig nødret uden en form for bemyndigelse og dokumentation.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 15. feb 2018, 11:24

Hvis det er et forben, ville jeg ikke gøre noget - det svarer til at du får en blå negl på din pegefinger = det gør ondt når du skal stikke hånden lommen :blink:
Nja - lidt groft, men så længe der ikke kommer skorpesne (det kniber den at skrabe) betyder det intet for dyret, du vil IKKE kunne se det når den løber.
Jeg havde på mit terræn i flere år en tre-benet rå, der to år i træk satte og opfostrede 3 store år flotte lam.

I år havde jeg en krondyr kalv der manglede et bagben - det var klippet af lige under låret i et helt rent snit, sikkert en høstmaskine i foråret.
Det var helet fint op og der var intet at se på kalven når den løb, men når den gik og græssede "rullede" den fremad - den var jo helt nede og støtte på stumpen.
Den skød jeg - kunne forestille mig det ville blive noget "dingelværk" i brunsten.

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 15. feb 2018, 11:34

Kleth skrev:
M.h.t. halt og skadet vildt, er jeg ret sikker på at man skal have vildtkonsulenten ind over før man gør yderligere <snip>
Den var ikke kun "skadet og halt".

Forbenet hang og dinglede og var knækket rent over.
Jeg er slet ikke i tvivl om at det skal aflives.Det er sådan set ikke det debatten går på.

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 15. feb 2018, 11:48

Slettet bruger skrev: Nja - lidt groft, men så længe der ikke kommer skorpesne (det kniber den at skrabe) betyder det intet for dyret, du vil IKKE kunne se det når den løber.
Jeg så den forsøge at løbe, og det gjorde den kun med stort besvær.
Jeg er ikke et sekund i tvivl om at den skal aflives, jeg er kun i tvivl om hvordan jeg forholder mig til myndighederne.

Peter

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Indlæg af Kleth » 15. feb 2018, 12:50

PSindrup skrev:Forbenet hang og dinglede og var knækket rent over.
Jeg er slet ikke i tvivl om at det skal aflives.Det er sådan set ikke det debatten går på.
Det er mig noget sort hvad du vil have os til at svare på, når du som jeg læser det giver udtryk for at du bare vil skyde den!!!!!
Jeg kan kun anbefale dig at ringe til din Vildtkonsulent før du så meget som bare tænker på at åbne våbenskabet.
Alt andet ser jeg som overhængende risiko for at bringe din bagdel i klaskehøjde
Vildtkonsulenten, Vestsjælland
Henrik Jørgensen
Tlf. 72 54 32 72 eller
mobil tlf. 22 61 77 61
E-mail: VSJ@nst.dk
http://naturstyrelsen.dk/naturoplevelse ... sjaelland/
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Strangeguy
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagt, våben hund
Geografisk sted: Falster
Been thanked: 11 times

Indlæg af Strangeguy » 15. feb 2018, 13:15

Mine svigerforældre har også en trebenet rå gående der har sat lam i flere år og trives fint. Jeg så den faktisk igår i fin foderstand. Havde det været nemmere at indsætte billeder havde jeg vedhæftet et af hende fra igår.

MIN holdning til sådanne tilfælde er at man bør lade naturen gå sin gang. MEN hvis dyret ligger og er døende og chanceløs kan man sagtens hjælpe den på ved med god samvittighed. Men så længe at dyret er i god foderstand mener jeg at man skal passe sig selv.

Ellers er det nok 1812 -dyrenes vagtcentral der skal kontaktes.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Been thanked: 44 times

Indlæg af Bobo » 15. feb 2018, 13:41

Hold nu op !
Hvem skulle have interessere i at anmelde dig for det :smile:
Her på egnen kommer de mest antijægeragtige personer og beder om hjælp når de har påkørt et rådyr, og det er en super god måde at reklamere for at jægere også er hjælpere når "frøken frelst veganer" har lavet et roadkill der ikke er ordentlig udført, og vi må færdiggøre jobbet
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af CQB » 15. feb 2018, 15:59

du skal bare informere konen om der er plads i fryseren :smile:

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 15. feb 2018, 17:24

Bobo skrev:Hold nu op !
Her på egnen kommer de mest antijægeragtige personer og beder om hjælp når de har påkørt et rådyr, og det er en super god måde at reklamere for at jægere også er hjælpere når "frøken frelst veganer" har lavet et roadkill der ikke er ordentlig udført, og vi må færdiggøre jobbet
:goodpost:

Med hvad og hvordan afliver du et påkørt dyr, hvis du har frit valg på alle hylder?
Kniv - i nakken eller hjertet?
Haglgevær - bladskud eller på halsen?
Riffel - bladskud eller i panden?

Peter

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 431 times

Indlæg af Langenge » 15. feb 2018, 18:04

PSindrup skrev:
Bobo skrev:Hold nu op !
:goodpost:

Med hvad og hvordan afliver du et påkørt dyr, hvis du har frit valg på alle hylder?

Peter
Skærer halsen helt over.
Jeg har oplevet det to gange.
Men da jeg normalt ikke kører rundt med skydere i bilen, så har det været med "bilens" lommekniv.
Havde jeg frit valg og alle ting til rådighed, så havde jeg valgt at skyde dyret gennem hovedet.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

LJ
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 71 times
Been thanked: 106 times

Indlæg af LJ » 15. feb 2018, 18:32

PSindrup skrev: Med hvad og hvordan afliver du et påkørt dyr, hvis du har frit valg på alle hylder?

Peter
Det kommer an på flere ting. Hvor stort er dyret, hvor meget er det skadet og hvordan er omgivelserne.

Hjortevildt i en vis størrelse skal man ikke bare fare hen til, der vil et skud i hovedet være det mest sikre. Mindre dyr, f.eks. et lam kan godt affanges med kniv enten ved at skære halsen over eller ved at stikke det i nakken (hvis kniven er lang nok!)
Hvis dyret ligger på jord/asfalt gør man dog klogt i at vurdere opspring fra kugle/hagl inden man trykker af.
I en snæver vending må man lade kreativiteten råde og generelt er det hensigtsmæssigt at skærme eventuelle børn/sarte sjæle inden man går i gang!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 15. feb 2018, 18:36

LJ skrev:[ generelt er det hensigtsmæssigt at skærme eventuelle børn/sarte sjæle inden man går i gang!
Måske... og dog...
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

LJ
Platin Member
Platin Member

Indlæg af LJ » 15. feb 2018, 18:40

Langenge skrev:
LJ skrev:[ generelt er det hensigtsmæssigt at skærme eventuelle børn/sarte sjæle inden man går i gang!
Måske... og dog...
Du mener ikke man bør skærme?

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 15. feb 2018, 18:47

LJ skrev:
Langenge skrev:
Måske... og dog...
Du mener ikke man bør skærme?
Jeg mener, det kommer meget an på.....
Jeg har selv en søn, der lige er blevet 15....
I den alder må han sgu bare lære lidt. Da han var 5, ville jeg nok ikke lige aflive et påkørt vildt foran næsen på ham.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member

Indlæg af FrederikF » 15. feb 2018, 19:01

Enig med Langenge.
Min oplevelse er at børn skal skærmes (men særligt mod det der sker i nyhederne eller på film), på den anden side så er det sundt med et tidligt etableret forhold til at der har været et drab før enhver bøf.
Angående drab med kniv, så vil jeg godt sekundere den med at det skal være skadet ret kraftigt og ikke for stort/stærkt (medmindre der vitterligt ikke er andre løsninger). HUSK at de store arterier løber på siden af halsen - jeg har set newbies overskære strube og spiserør for så at lade råvildtet ligge og kvæles “halsen var jo skåret over” - hint - det skal bløde.

LJ
Platin Member
Platin Member

Indlæg af LJ » 15. feb 2018, 19:42

Jeg ville ønske det ikke behøvede være sådan men som verden ser ud er det desværre ikke ret mange (udenfor jægerkredse) der ser værdien af at lade børn se naturens lidt hårdere side.
Jeg kan lige se overskrifterne og Facebook hetzen efter en eller anden speltkost's afkom har været vidne til en lidt hårdhændet aflivning af "bambi" i rabatten på en mørk landevej
"Jæger i blodrus på stakkels dyr der sagtens kunne have overlevet mødet med vores hybridwannabeefirehjulstrækker hvis den havde fået et par operationer og nye bagben."

Så jo i mange tilfælde mener jeg man vil gøre både sig selv og andre en tjeneste ved at skærme.

Peter
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 36 times
Been thanked: 51 times

Indlæg af Peter » 16. feb 2018, 22:59

Kleth skrev:
PSindrup skrev:Forbenet hang og dinglede og var knækket rent over.
Det er mig noget sort hvad du vil have os til at svare på, når du som jeg læser det giver udtryk for at du bare vil skyde den!!!!!
Jeg kan kun anbefale dig at ringe til din Vildtkonsulent før du så meget som bare tænker på at åbne våbenskabet.
Alt andet ser jeg som overhængende risiko for at bringe din bagdel i klaskehøjde
Vildtkonsulenten, Vestsjælland
Henrik Jørgensen
Tlf. 72 54 32 72 eller
mobil tlf. 22 61 77 61
E-mail: VSJ@nst.dk
http://naturstyrelsen.dk/naturoplevelse ... sjaelland/
Jeg er helt enig her. Hvorfor er du ikke i tvivl om, at det skal aflives (jeg ved godt du påpeger, at det ikke er det debatten går ud på, men imo er det absolut relevant i sammenhængen)?

Det er da ikke forsidestof, at man ser et stykke vildt i naturen, som af den ene eller anden årsag har et større eller mindre handicap. Det giver os desto mindre ikke amnesti til at gøre hvad vi har lyst til. Nuvel, med et døende dyr hvor der ikke er nogen vej tilbage, vil det give mening at hjælpe det på vej, men et stykke råvildt på 3 ben? Og hvor går grænsen næste gang så? Som flere i tråden påpeger, er det automatisk ingen dødsdom for råvildtet, og hvis det alligevel går til, er det vel bare survival of the fittest?

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at du risikerede problemer, hvis du var lidt hurtigere med riflen i situationen og efterfølgende søgte "tilgivelse".

Jeg synes der går lige vel meget Disney i den her...

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 17. feb 2018, 08:11

For lige at afslutte denne tråd - tak for de mange gode indspark - kan jeg oplyse at ringede til vildtkonsulenten og han fortalte at man ikke måtte aflive et skadet dyr, under nogen omstændigheder. Forklaringen var, at det ville være umuligt at administrerer hvis det skulle være op til den enkelte at vurderer om dyret var skadet nok til at berettige til en aflivning.

At jeg så personligt er uenig i den holdning når det drejer sig om så åbenlyse skader som i dette tilfælde, da jeg bare ikke kan holde ud at se dyr lide, det er så en helt anden sag. Det ændre jo ikke på gældende lovgivning.

Tak for en god tråd hvor jeg igen er blevet klogere.

Peter

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member

Indlæg af FrederikF » 17. feb 2018, 10:09

Jeg eruenig med vildtkonsulenten. Der findes nødretten, der netop under “nogen omstændigheder” muliggør tilsidesættelse af gældende lovgivning, så længe man handler ud fra et klassisk “Bonus pater familias” princiip, så har man fat i noget (men ikke nødvendigvis i den lange ende). Se denne artikel, der er god at blive klog på.
https://www.jaegerforbundet.dk/media/40 ... opslag.pdf
Personligt tager jeg livet af det der tydeligvis ikke kan leve, er stødt på lidt af hvert. Fugle med ødelagte vinger, rovdyr med øjenskader, vildt med smadrede hofter etc.
Første princip er “tænk dig om”. Andet princip er “hold din kæft”. Tredje princip er “red din røv” (har ind i mellem taget billeder til evt dokumentation såfremt der blev en sag ud af det.).

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Interesser: Special Operations Executive
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 26. feb 2018, 00:37

Strangeguy skrev:Havde det været nemmere at indsætte billeder havde jeg vedhæftet et af hende fra igår.
Det bliver ikke nemmere at sætte billeder ind end det allerede er. Har du forsøgt at sætte dig ind i hvordan det gøres, eller opgav du på forhånd? :???:

Du skal blot uploade billedet via 'Vedhæftede filer' funktionen i dit indlæg (se faneblad nederst under skrivefeltet).
Forummet generer herefter selv den rigtige størrelse på dit billede.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 26. feb 2018, 09:17

PSindrup skrev:For lige at afslutte denne tråd - tak for de mange gode indspark - kan jeg oplyse at ringede til vildtkonsulenten og han fortalte at man ikke måtte aflive et skadet dyr, under nogen omstændigheder. Forklaringen var, at det ville være umuligt at administrerer hvis det skulle være op til den enkelte at vurderer om dyret var skadet nok til at berettige til en aflivning.

At jeg så personligt er uenig i den holdning når det drejer sig om så åbenlyse skader som i dette tilfælde, da jeg bare ikke kan holde ud at se dyr lide, det er så en helt anden sag. Det ændre jo ikke på gældende lovgivning.

Tak for en god tråd hvor jeg igen er blevet klogere.

Peter
Vil det sige at man f.eks. ikke må tage livet af en fugl som katten har flået bugen op på?
Det lyder som en lidt verdensfjern holdning.

Besvar