Våbenskabstilladelser - Er mit våbenskab godkendt?
-
- Newbie
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Odense C
Våbenskabstilladelser - Er mit våbenskab godkendt?
Jeg overvejer at købe et brugt våbenskab af en af mine venner. Mit problem er bare, at jeg ikke ved om det er godkendt eller hvad mærke det er..
Er der muligvis en som kan hjælpe mig med afklaring?
Er der muligvis en som kan hjælpe mig med afklaring?
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Re: Våbenskabstilladelser - Er mit våbenskab godkendt?
Det ligner et ældre G10 skab fra Skyttebutikken. De var godkendt i Skafor blå.
Er der spor efter noget lim øverst på indersiden af døren? De plejer at lime det blå Skafor mærkat fast der.
Jeg kan se, at den tidligere ejer har muntret sig med at lave huller til ventilation, strømføring og andet. Det ville i min bog trække meget ned i prisen. Jeg kan ikke vurdere om det er så meget så det går ud over skabets godkendelse. Normalt sker der ikke noget ved at bore et par huller hvis der mangler, men det der ser meget omfattende ud. Der er også misfarvning som ligner noget overophedning fra en el-pære. Det trækker også prisen ned. Endelig kan der være problemer med, om forsikringsselskabet vil dække et eventuelt tyveri af våben fra et Skafor blåt skab der er installeret nu.
Jeg ville ikke købe det skab. Hvis jeg fik det forærende ville jeg muligvis bruge det til opbevaring af flugtskydningspatroner, ikke andet.
Er der spor efter noget lim øverst på indersiden af døren? De plejer at lime det blå Skafor mærkat fast der.
Jeg kan se, at den tidligere ejer har muntret sig med at lave huller til ventilation, strømføring og andet. Det ville i min bog trække meget ned i prisen. Jeg kan ikke vurdere om det er så meget så det går ud over skabets godkendelse. Normalt sker der ikke noget ved at bore et par huller hvis der mangler, men det der ser meget omfattende ud. Der er også misfarvning som ligner noget overophedning fra en el-pære. Det trækker også prisen ned. Endelig kan der være problemer med, om forsikringsselskabet vil dække et eventuelt tyveri af våben fra et Skafor blåt skab der er installeret nu.
Jeg ville ikke købe det skab. Hvis jeg fik det forærende ville jeg muligvis bruge det til opbevaring af flugtskydningspatroner, ikke andet.
Senest rettet af Lassescout 5. mar 2018, 11:55, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Det ser ud som om skabet har været brugt til en server eller lignende udstyr?
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
-
- This member is
- Interesser: Historisk skydning
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 11 times
Det ligner meget dem jeg har.
De er 150x50x30 Hxbxd
De er stort set identiske, men med lidt forskelle.
Men tag et billede af dørhængslet, så kan jeg nemmere sige om det matcher en af dem jeg har.
Så kan jeg sende et billede af typemærket.
Fandt lige org. annoncen, og så det er noget større en mine.
Prisen lyder rimelig, hvis man tænker på net priser.
Men ville nok forvente lidt speciel venne pris.
Kønt er det sgu ik
De er 150x50x30 Hxbxd
De er stort set identiske, men med lidt forskelle.
Men tag et billede af dørhængslet, så kan jeg nemmere sige om det matcher en af dem jeg har.
Så kan jeg sende et billede af typemærket.
Fandt lige org. annoncen, og så det er noget større en mine.
Prisen lyder rimelig, hvis man tænker på net priser.
Men ville nok forvente lidt speciel venne pris.
Kønt er det sgu ik
Jeg er godt tilfreds med en pilsner i snor
- Jef
- This member is
- Interesser: jagt, lerduer
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 97 times
- Kontakt:
Skabet er godkendt jf. Skafor blå ifgl test / certifikat nr. 768.2.01
Jef Jefsen
APSI & DFF skydeinstruktør
- - If it Ain´t Broke - Fix it....
APSI & DFF skydeinstruktør
- - If it Ain´t Broke - Fix it....
- Wildlife
- This member is
- Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 163 times
- Kontakt:
Jef skrev:Skabet er godkendt jf. Skafor blå ifgl test / certifikat nr. 768.2.01

Nogle gange kommer jeg i tvivl om hvorvidt der er noget Jef ikke ved om sikringsskabe og deslige.

"Never underestimate the power of stupid people in large groups."
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Det er sådan et jeg har, bare med kodelås.Wildlife skrev:Jef skrev:Skabet er godkendt jf. Skafor blå ifgl test / certifikat nr. 768.2.01![]()
Nogle gange kommer jeg i tvivl om hvorvidt der er noget Jef ikke ved om sikringsskabe og deslige.
Men det er godt nok næsten ikke til at genkende, han har vist også flået bagsiden af døren og taget de hylder ud der skulle sidde der.
-
- Newbie
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Odense C
Mange tak for alle jeres indlæg, jeg vil lige undersøge med forsikringen inden jeg går videre med det!
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Ja jeg gider altså ikke svare på den slags spørgsmål mere, når du altid ødelægger diskussionen med fakta! :alcohol:Jef skrev:Skabet er godkendt jf. Skafor blå ifgl test / certifikat nr. 768.2.01

( Det trøster mig dog lidt, at du er enig i, at det er et G10 skab :eek: )
Hilsen Lasse.
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 294 times
Det lever vist ikke op til skafor blå mere. se at få lappet de huller der er i siden.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Oscar123
- This member is
- Interesser: Ildvåben og ildvand
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 342 times
- Been thanked: 400 times
Nu vil jeg nødig være en kill-joy – men er reglerne ikke således, at SKAFOR BLÅ skabe slet ikke kan omsættes længere efter indførelsen af EN 1143-1 grade 0 standarden d. 1. januar 2016…?
Jeg fandt et par gamle artikler om emnet fra hhv. Danmarks Jægerforbund (https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/ny ... forsvinder) Jagtuniverset (http://www.jagtuniverset.dk/nyttige-tip ... p-pension/) og hvis de to artikler står til troende er våbenskabe som på ændringstidspunktet 1. januar 2016 var SKAFOR BLÅ godkendte fortsat OK. Men skal man installere et skab efter 1. januar 2016 skal det være godkendt i henhold til EN 1143-1 grade 0 standarden. Et brugt SKAFOR BLÅ skab har således i dag ikke længere nogen gensalgsvædi.
De to artikler virker overbevisende - men det er naturligvis muligt, at jeg tager fejl. I givet fald er jeg absolut klar til at blive klogere.
Oscar123

Jeg fandt et par gamle artikler om emnet fra hhv. Danmarks Jægerforbund (https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/ny ... forsvinder) Jagtuniverset (http://www.jagtuniverset.dk/nyttige-tip ... p-pension/) og hvis de to artikler står til troende er våbenskabe som på ændringstidspunktet 1. januar 2016 var SKAFOR BLÅ godkendte fortsat OK. Men skal man installere et skab efter 1. januar 2016 skal det være godkendt i henhold til EN 1143-1 grade 0 standarden. Et brugt SKAFOR BLÅ skab har således i dag ikke længere nogen gensalgsvædi.
De to artikler virker overbevisende - men det er naturligvis muligt, at jeg tager fejl. I givet fald er jeg absolut klar til at blive klogere.

Oscar123
On scene - but unseen
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 969 times
- Kontakt:
Der var en masse fnidder om det, humlen i det var at nogle forsikringsselskaber kun ville dække tyveri hvis det var i de nye skabe. Det havde som sådan ikke noget med ændringer i loven at gøre.Oscar123 skrev:Nu vil jeg nødig være en kill-joy – men er reglerne ikke således, at SKAFOR BLÅ skabe slet ikke kan omsættes længere efter indførelsen af EN 1143-1 grade 0 standarden d. 1. januar 2016…?![]()
![]()
Oscar123
Som jeg husker det gik det i sig selv i stort set alle de adspurgte selskaber.
Så jo, de kan omsættes og bruges ift de lovmæssige opbevaringskrav. Ift at få dækket ifm tyveri, spørg dit forsikringsselskab (og hvis de siger nej, så mind dem om de stadig skal dække alt det ikke tilladelsespligtige der evt bliver stjålet).
Det endte vist stort set med at fise ud som en fis i et horehus...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
- Roflz
- Bronze Member
- Interesser: Historiske/gamle våben
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 23 times
Oscar123 skrev:Nu vil jeg nødig være en kill-joy – men er reglerne ikke således, at SKAFOR BLÅ skabe slet ikke kan omsættes længere efter indførelsen af EN 1143-1 grade 0 standarden d. 1. januar 2016…?![]()
![]()
Oscar123
Det har været oppe en del gange efterhånden. De er fint godkendte og kan installeres efter LOVEN. Det er dog ikke sikkert at FORSIKRINGEN vil godtage Skaforblå sikringen længere....Det virker til at være meget individuilt med forsikringsselskaberne, men det jo bare at ringe til det selskab man har og spørge?(og få det på skrift hvis de er okay med det).
EDIT: Argh!, slået med 2 minutter af Bof'en
"The only thing that saves us from the bureaucracy is inefficiency. An efficient bureaucracy is the greatest threat to liberty." Eugene McCarthy - Time magazine, 12 Februar 1979
- Oscar123
- This member is
- Interesser: Ildvåben og ildvand
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 342 times
- Been thanked: 400 times
Takker og bukker for at få korrigeret/opdateret min viden på området...Bofhenator skrev:Så jo, de kan omsættes og bruges ift de lovmæssige opbevaringskrav. Ift at få dækket ifm tyveri, spørg dit forsikringsselskab (og hvis de siger nej, så mind dem om de stadig skal dække alt det ikke tilladelsespligtige der evt bliver stjålet).
Det endte vist stort set med at fise ud som en fis i et horehus...

Det er jo heldigvis ikke nogen skam at tage ved lære af en skolemester...

Oscar123
On scene - but unseen
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Jeg ville ikke være stolt over ejerskabet af ovenstående skab. Bøvlet ville jeg heller ikke have, for de priser som f.eks. Skyttebutikken eller Jeff tager for et nyt.
Så ødelagt et skab kan højest finde anvendelse til opbevaring af værktøj i en garage, skur eller kælder. Alternativt som en prank til en dum indbrudstyv, fyldt op med gammelt ragelse, eller til opbevaring af øl, hvis konen er drikfældig.
Så ødelagt et skab kan højest finde anvendelse til opbevaring af værktøj i en garage, skur eller kælder. Alternativt som en prank til en dum indbrudstyv, fyldt op med gammelt ragelse, eller til opbevaring af øl, hvis konen er drikfældig.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Wildlife
- This member is
- Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 163 times
- Kontakt:
Hmm, kæresten er svær at holde ude af en såret chipspose... Måske det var en idéC-X skrev:Alternativt som en prank til en dum indbrudstyv, fyldt op med gammelt ragelse, eller til opbevaring af øl, hvis konen er drikfældig.

"Never underestimate the power of stupid people in large groups."
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Absolut - det bliver ikke kedeligere af, at se trunten stå med trynen mod hullerne i skabet. Det er jo ikke fordi hun kan åbne det med dejskraber og håndmixer. Skal man så være rigtig sjov, så smører man lidt sod rundt i hullerne. Lige pludselig har man meget mere tid på skydebanen.Wildlife skrev:Hmm, kæresten er svær at holde ude af en såret chipspose... Måske det var en idéC-X skrev:Alternativt som en prank til en dum indbrudstyv, fyldt op med gammelt ragelse, eller til opbevaring af øl, hvis konen er drikfældig.

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.