Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
-
458hunter
- Platin Member

- Interesser: Skydning, jagt og MC
- Geografisk sted: Øst-Sjælland
- Has thanked: 347 times
- Been thanked: 160 times
Jeg vil mene den bliver omfattet af våbenloven i det øjeblik den bruges som våben. Altså således at det er skærpende hvis man slår med et våben (også improviseret) frem for med hånden.
-
Elbæk
- Platin Member

- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
I praksis vil alle genstande som du besidder/anvender med den intention at anvende dem som våben være at betragte som våben.
Det er den klassiske baseballbat ved natbordet vs. baseballbat i skabet med bolde og handsker problematik om igen.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-
Holten101
- Gold Member

- Interesser: Buejagt, buebyg og knive
- Geografisk sted: Midtvestsjælland
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 41 times
Jeg er lidt delt her. På den ene side bifalder jeg at man dømmer gerningen og tager hensyn til eventuelle "instrumenter", på den anden side er der tale om hærværk....og er det så et våben i den kontekst?.
Hvis jeg fælder naboens træ (hærværk) med en motorsav.....er saven så et våben, eller er det kun et våben hvis jeg bruger en økse/jernstang?
Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre
-
LapuaMagnum
- Platin Member

- Interesser: Jagt, IPSC langspyt
- Has thanked: 395 times
- Been thanked: 105 times
Holten101 skrev:Jeg er lidt delt her. På den ene side bifalder jeg at man dømmer gerningen og tager hensyn til eventuelle "instrumenter", på den anden side er der tale om hærværk....og er det så et våben i den kontekst?.
Hvis jeg fælder naboens træ (hærværk) med en kædesav.....er saven så et våben, eller er det kun et våben hvis jeg bruger en økse/jernstang?
Cheers
Dine hænder er også våben, så alt hvad der bliver brugt som våben bliver betragtet som våben.
mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!
-
Elbæk
- Platin Member

Det er en gigantisk gråzone, er hvad det er...
Men, dine hænder bliver ikke betragtet som våben under nogen omstændigheder... og dog; er du nærkampstrænet i en eller anden form - og anvender du det offensivt eller uproportionalt - så ér det eksempler på at det i sig selv er blevet anset som værende en skærpende omstændighed.
Jeg har undervist i visse armlåse, som kom med beskeden; bruger du dem her i praksis og til deres fulde potentiale, er vi ude i grov legmesbeskadigelse med forsæt - og risikoen for at det et dig som ender med at være "den onde" i rettens øjne er overhængende.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-
Holten101
- Gold Member

LapuaMagnum skrev:Holten101 skrev:Jeg er lidt delt her. På den ene side bifalder jeg at man dømmer gerningen og tager hensyn til eventuelle "instrumenter", på den anden side er der tale om hærværk....og er det så et våben i den kontekst?.
Hvis jeg fælder naboens træ (hærværk) med en kædesav.....er saven så et våben, eller er det kun et våben hvis jeg bruger en økse/jernstang?
Cheers
Dine hænder er også våben, så alt hvad der bliver brugt som våben bliver betragtet som våben.
mvh
Så jeg kan blive dømt for overtrædelse af våbenloven hvis jeg laver hærværk med mine hænder?
Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre
-
LapuaMagnum
- Platin Member

Holten101 skrev:LapuaMagnum skrev:Holten101 skrev:Jeg er lidt delt her. På den ene side bifalder jeg at man dømmer gerningen og tager hensyn til eventuelle "instrumenter", på den anden side er der tale om hærværk....og er det så et våben i den kontekst?.
Cheers
mvh
Så jeg kan blive dømt for overtrædelse af våbenloven hvis jeg laver hærværk med mine hænder?
Cheers
Nej, så vil du blive dømt for hærværk
mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!
-
ReneKJ
- This member is

- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Holten101 skrev:Jeg er lidt delt her. På den ene side bifalder jeg at man dømmer gerningen og tager hensyn til eventuelle "instrumenter", på den anden side er der tale om hærværk....og er det så et våben i den kontekst?.
Cheers
Jeg syntes det lyder mærkeligt
hvis altså det var tale om et ubemandet, ubevogtet snerydningsredskab som fik tæsk.
Men hvis der sad en i førerkabinen eller der på anden måde var folk i nærheden som kunne føle sig truet, så kan jeg godt se at en jernstang opfattes som et våben.
-
Holten101
- Gold Member

LapuaMagnum skrev:Holten101 skrev:LapuaMagnum skrev:Holten101 skrev:Jeg er lidt delt her. På den ene side bifalder jeg at man dømmer gerningen og tager hensyn til eventuelle "instrumenter", på den anden side er der tale om hærværk....og er det så et våben i den kontekst?.
Cheers
mvh
Cheers
Nej, så vil du blive dømt for hærværk
mvh
Præcis, og så er vi tilbage ved sagen. Manden bliver sigtet for overtrædelse af våbenloven for hærværk begået med et jernrør. Han står til at miste våbentilladelser og jagttegn (hvis han har sådanne) hvis man bliver dømt for den overtrædelse ....og så er det pludselig vigtigt hvilke genstande man kan anse for værende våben i en hærværks kontekst.
Hvis sigtelsen for overtrædelse af våbenloven alene er fordi der sad en mand i ploven, så kan jeg måske forstå det....men ville sigtelsen så ikke lyde på andet en en overtrædelse af ordensreglementet og våbenloven?
Anyways.....mon ikke en dommer får sat sagen på plads:-)
Cheers
― Ben Goldacre
-
Centurion
- Gold Member

- Interesser: Jagt & fiskeri
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 31 times
Jeg burde nok have checket før jeg skrev. Undskyld
Våbenbekendtgørelsen § 18: Det er forbudt uden tilladelse fra politiet at erhverve, besidde, bære eller
anvende:
1) slag- eller stødvåben, herunder knojern, totenschlægere, gummiknipler
og lignende,
Politiet har altså frit valg på alle hylder, og det er vel realistisk set fornuftigt nok. Det ville være umuligt at nævne alle muligheder (flasker/stoleben o.s.v.)
Hvis man er uenig i deres afgørelse, må man få det afgjort ved domstolene.
"In case of panic: don't panic"
-
LapuaMagnum
- Platin Member

Det er jo først et våben hvis man slår ihjel eller beskadiger et levende væsen, og ikke en død genstand. En død genstand må være hærværk og et levende væsen våben, hvis man bruger en genstand, eller som Elbæk skrev har været aspirant til et kursus der indeholder træning med av for øje
mvh
-
Holten101
- Gold Member

Elbæk skrev:I praksis vil alle genstande som du besidder/anvender med den intention at anvende dem som våben være at betragte som våben.
Det er den klassiske baseballbat ved natbordet vs. baseballbat i skabet med bolde og handsker problematik om igen.
Det kan i virkligheden vær det sagen drejer sig om. Ikke hærværksdelen....men at manden har haft jernrøret stående ved sengen eller i entren, i ved "til indbrudstyve";-)
Cheers
― Ben Goldacre
-
Caspian1911
- Moderator

- Interesser: IPSC, gamle danske våben
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 210 times
- Been thanked: 196 times
Centurion skrev:Jeg burde nok have checket før jeg skrev. Undskyld
Våbenbekendtgørelsen § 18: Det er forbudt uden tilladelse fra politiet at erhverve, besidde, bære eller anvende:
1) slag- eller
stødvåben, herunder knojern, totenschlægere, gummiknipler og lignende,
Politiet har altså frit valg på alle hylder, og det er vel realistisk set fornuftigt nok. Det ville være umuligt at nævne alle muligheder (flasker/stoleben o.s.v.)
Når nu man støder til en bal I billard, er køen så et stødvåben?

Hvor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!
-
LapuaMagnum
- Platin Member

Caspian1911 skrev:Centurion skrev:Jeg burde nok have checket før jeg skrev. Undskyld
Våbenbekendtgørelsen § 18: Det er forbudt uden tilladelse fra politiet at erhverve, besidde, bære eller anvende:
1) slag- eller
stødvåben, herunder knojern, totenschlægere, gummiknipler og lignende,
Når nu man støder til en bal I billard, er køen så et stødvåben?

Det samme med Kokken (Pe***)
mvh
-
Elbæk
- Platin Member

Jeg tror ikke at politiet har en god sag her iht. sigtelsen om brud på våbenloven.
Jeg tror at de "fylder godt på" for at få sigtede til at vedgå hærværksdelen af sigtelsen.
Jeg kan ikke forestille mig at en dommer vil dømme for ulovlig våbenbesiddelse, for en jernstang anvendt til simpelt hærværk, med mindre der tillige foreligger lemgesbeskadigelse eller konkrete trusler om samme. Har sigtede udtalt trusler og/eller truet med jernstangen, mod personer som har søgt at gribe ind, så forholder sagen sig potentielt anderledes.
-
Kenned
- Platin Member

- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 231 times
- Been thanked: 215 times
Elbæk skrev:Jeg tror ikke at politiet har en god sag her iht. sigtelsen om brud på våbenloven.
Jeg tror at de "fylder godt på" for at få sigtede til at vedgå hærværksdelen af sigtelsen.
Jeg kan ikke forestille mig at en dommer vil dømme for ulovlig våbenbesiddelse, for en jernstang anvendt til simpelt hærværk, med mindre der tillige foreligger lemgesbeskadigelse eller konkrete trusler om samme. Har sigtede udtalt trusler og/eller truet med jernstangen, mod personer som har søgt at gribe ind, så forholder sagen sig potentielt anderledes.
Enig med den gode Elbæk.
Nogle genstande er våben som udgangspunkt. Alle andre er våben når de anvendes som våben - og med det mener jeg til vold eller til trusler. Der var engang en dansk bokser der blev dømt som om han havde brugt våben pga. sine evner. En hårlak kan betragtes som våben hvis du sprøjter det i øjnene på én osv...
Det er heldigvis dommeren og ikke politiet der afgør hærværkssagen - lad os håbe at det ikke er én af de dommere der tager alt hvad politiet siger for den endegyldige sandhed. Problemet er nok at vandelsgodkendelsen kan ryge udelukkende baseret på at politiet ikke kan lide dig, så det kan være svært at slippe hvis de først bider sig fast.
Hilsen Kenneth
-
458hunter
- Platin Member

Der står i artiklen: “manden bag fejemaskinen kom ikke noget til”, så der har altså været en person som helt sikkert har følt sig truet selv om selve volden kun gik ud over maskinen.
På den baggrund mener jeg at tiltalen virker korrekt og hvis situationen er beskrevet korrekt syntes jeg heller ikke en person der reagerer sådan bør have våben.
-
Elbæk
- Platin Member

Den detalje havde jeg overset.
Så er der jo ikke så meget at diskutere.
-
Martensit
- Gold Member

- Interesser: blankvåben/luftvåben
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 28 times
Men, hvor kom jernstangen fra? Havde han den med hjemmefra? Så er den jo taget med, med forsæt.
-
458hunter
- Platin Member

Martensit skrev:Men, hvor kom jernstangen fra? Havde han den med hjemmefra? Så er den jo taget med, med forsæt.
Det ville være yderligere skærpende, men det tror jeg ikke.
Mon ikke det drejer sig om at han har fået en tår over tørsten, hvorefter han på vej mellem værtshuse eller lign. kommer forbi en sneryder der enten rammer ham med sne eller hans bil, cykel hvad ved jeg. Jernstangen har sandsynligvis været en del af noget vejarbejde, stillads eller lignende og var hvad der lige var i nærheden.
-
Lassescout
- Platin Member

- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 305 times
- Been thanked: 1123 times
Jeg mener at politiet ofte starter med at "fylde godt på" og sigte for alt hvad de lige kan komme i tanker om der kan blive relevant. Så kan manden tage stilling til sigtelserne og beslutte om han vil have en advokat, om han vil udtale sig til politiet og hvordan han ellers vil forholde sig.
Senere, når sagen bliver bedre belyst, kan politiet nemt frafalde sigtelser der viser sig irrelevante.
Den anden vej rundt er meget mere betænkelig for den sigtede. Altså hvis politiet starter med at sigte for noget forholdsvist banalt, og så senere tilføjer noget mere alvorligt. Så kan den sigtede risikere at have inkrimineret sig selv, uden at kende til omfanget af, hvad det kommer til at betyde. Så der er god retssikkerhed for den sigtede i, at de tager så meget som muligt med fra starten.
Lad os nu antage, at det var mig der havde tæsket fejemaskinen med et jernrør. Hvis politiet først spørger om jeg kan erkende hærværk mod fejemaskinen, vil jeg sikkert sige " Ja, det er rigtigt nok, og hold kæft hvor har jeg hovedpine. Hvor meget skal jeg betale for skaderne?" Så ville det jo være mere end træls hvis betjenten bagefter siger: " Hovsa, nu har du erkendt forløbet, jernrøret var forresten et våben og nu snupper vi lige alle dine våbentilladelser". Det ville jeg sku godt have vidst før jeg indrømmede noget som helst.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
-
Elbæk
- Platin Member

Ikke
er, men
kan betragtes som, alt efter omstændighederne... Det et præcis samme problemstilling som med jernstangen.
-
Refraktorius
- Admin

- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Hvis man vælger at bruge noget som slagvåben, så kan man klart blive dømt for at tæve folk med det.
Det interessante er, om det er medbragt for at blive brugt sådan.... og nok også i nogen grad om anklageren kan få dommeren til at tage det alvorligt.
Australsk vold mod tjenestemand
Dildoprygl i Florida
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."