PatronScan (ID kontrol på barer og lign.) Lovligt/muligt i Danmark?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

PatronScan (ID kontrol på barer og lign.) Lovligt/muligt i Danmark?

Indlæg af Senserazer » 26. apr 2018, 11:25

Hej NVF,

Jeg er i Sydney pt., og den bar jeg besøgte i går havde et system kaldet PatronScan, som jeg spurgte ind til af professionel interesse, da jeg selv arbejder i døren.
Det er et system hvor gæstens ID scannes ind, systemet kontrollerer alder, om et ID med samme oplysninger er brugt tidligere på aftenen, osv.
Derudover har det også funktioner med karantænelister, som deles imellem alle terminalerne alle barerne imellem. Den slags registre må vi jo ikke have i DK, men i hvilket omfang kunne den her slags bruges herhjemme? Det lader til at være et super værktøj.

Link til producenten:
https://www.patronscan.com/id-scanner-for-bars/

Hvad tænker i, både om anvendelse og idéen bag?
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Re: PatronScan (ID kontrol på barer og lign.) Lovligt/muligt i Danmark?

Indlæg af Krung » 26. apr 2018, 11:48

Standard sølvpapirshat-spørgsmål:

Hvad gør man hvis man ikke har et ID, kan man så komme ind alligevel? Er man turist eller en der 'mister' sit ID hver weekend?
Hvis man uretfærdigt bliver inddraget i tumult i en bar, skal man så flytte til en anden by for at gå i byen?
Hvor ofte bliver logfilerne slettet (+ 10 000 andre IT sikkerhedspørgsmål)?
...

Som en der ikke er glad for overvågning, så er det et endnu mareridt. Hvis jeg arbejdede i døren ville jeg sikkert synes det var rimeligt.

Jeg tror jeg er i mod det.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 26. apr 2018, 12:25

Det er jeg stærkt imod.

Det eneste en dørmand bør vide om mig er min alder, og om jeg er for beruset til at komme ind.

Skulle en person stå på en enkelt bars karantæneliste bør samtlige barer i byen ikke have det at vide. Det kan jo blot være en dørmand, der ville være macho/har set sig sur på én på baggrund af en bagatel, som har sat dig på en karantæneliste.

Hvem har iøvrigt adgang til data om én? Hvor ofte bliver de slettet?

Jeg går ret sjældent i byen, og når jeg endelig er afsted er det ikke for andet end at more sig, få nogle øl og høre lidt fed musik. De eneste, der bør vide hvor jeg har været henne i løbet af natten er min bankkonto og mine forældre.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 26. apr 2018, 13:03

Lige præcis det med hvordan og hvor længe data gemmes er en de ting jeg er nysgerrig efter lovligheden omkring. Jeg tænker systemet skal ændres og skræddersys til Danmark, hvis det skulle kunne benyttes.
Har man "glemt" ID er det stadig dørmanden der bestemmer om man bliver lukket ind, man kunne jo stadig vælge at sende en gæst udenom scanneren, selvom det selvfølgelig kompromitterer systemet som helhed.
Jeg tror ikke umiddelbart systemet overhovedet ser påvpersonnummer, pas nummer eller lign. Det kigger umiddelbart kun på navn og alder.
Mine tanker røg også straks hen på at man nemt kunne blive opført i registret, uden reelt at have gjort noget galt.
Umiddelbart tænker jeg at en mere lokaliseret udgave måske er mere anvendelig i Danmark, eksempelvis synes jeg det burde være helt i orden at have et register med karantæner lokalt på baren, det er i dén grad er værktøj man mangler. Dataene behøver den som sådan ikke gemme efter man har lukket den aften (pånær førnævnte liste selvfølgelig).
Jeg har heller ikke noget behov for selv at kunne tilgå dataene, og ville helst være fri for at kunne, men opstod der slagsmål kunne politiet følger vedkommende fra scanning i døren og indtil tumulten, og have navn og billede på vedkommende.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 26. apr 2018, 13:07

I samme ombæring ville jeg så også slå et slag for et 18+ ID kort, som kunne udstedes gratis til unge, så de kan identificere sig i byen uden at skulle medbringe pas, for det forstår jeg godt man ikke gider have med rundt.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 26. apr 2018, 13:11

Senserazer skrev:
26. apr 2018, 13:07
I samme ombæring ville jeg så også slå et slag for et 18+ ID kort, som kunne udstedes gratis til unge, så de kan identificere sig i byen uden at skulle medbringe pas, for det forstår jeg godt man ikke gider have med rundt.
Det ville være et godt initiativ. Et simpelt ID-kort med billede, fødselsdato og navn.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 26. apr 2018, 13:31

Nårh, i tænker på et egentligt "Legitimationskort" som kan fås i Borgerservice i den kommune man bor i, fra når man er fyldt 15 år.??
Det er et offentligt godkendt kort der med billed og info om personen beviser hvem man er, uden at man skal medbringe kørekort/pas.

Det koster 150 Kr. (administrationsomkostninger/kontrol, og produktion af kortet - så tror næppe det bliver gratis).

https://www.borger.dk/samfund-og-rettig ... og-id-kort

Det er udelukkende som ID hvor man ikke ønsker at bruge kørekort/pas - og kan ikke bruges som ID til rejse (ud over til sverige), og erstatter ikke pas, sygesikringsbevis, kørekort m.v.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 26. apr 2018, 13:41

Det ser ud til at data'ene deles mellem alle der benytter systemet - ikke kun værtshuse med samme ejer.

Men alle der benytter systemet vil blive notificeret når personen forsøger at komme ind andre steder med dette kontrolpunkt.
Så er det op til pågældende etablissement om de vil lukke ham/hende ind alligevel - eller tage stilling til om forseelsen er af gammel karakter. Men de fleste vil nok læne sig op ad systemet og afvise.
The Banned Patrons List: a list of over 38,000 patrons who have been kicked out of venues for fighting, sexual assault, drugs, theft, and other bad behavior.
The Banned Patrons List is shared with every other venue using PatronScan, so if a patron is ejected from a club around the corner and banned, you will be alerted by the time he arrives at yours.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Krung » 26. apr 2018, 13:46

Senserazer skrev:
26. apr 2018, 13:03
Har man "glemt" ID er det stadig dørmanden der bestemmer om man bliver lukket ind ...
Så alle ballademagere skal bare miste kortet? Hvad er systemet så værd?
Senserazer skrev:
...kunne blive opført i registret, uden reelt at have gjort noget galt.

Steder hvor der er sanktioner, bør have klagemulighed. Nu er systemet 10 gange så dyrt. GDPR. Mega dyrt.
Senserazer skrev:
helt i orden at have et register med karantæner lokalt på baren
Har I ikke en seddel i døren, hvor I skriver ned hvad I ved om dem, der lavede ballade sidste weekend?
Senserazer skrev:
opstod der slagsmål kunne politiet følger vedkommende fra scanning i døren og indtil tumulten, og have navn og billede på vedkommende.
Jeg tror Sauron Pind gerne vil fortælle dig mere om vores Herre og Frelser, "overvågning". :tinfoil:
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 26. apr 2018, 14:26

Kan se legitimationskort blev indført i november 2017, jeg har aldrig set et i døren. Måske det er en kampagne der skal til i stedet så :razz:

Nej, men en stamgæst kunne måske få lov at komme ind selvom vedkommende havde glemt sit ID. En person jeg tror vil lave ballade kommer ikke ind om han så er i jakkesæt og har medbragt både pas, kørekort og karaktervidner. Det er heldigvis vores grundlovssikrede ret selv at tage den slags beslutninger
:thumbup:

Selvfølgelig snakker vi indbyrdes når nogen har lavet ballade, men vi må ikke have en liste med navne eller billede af folk vi ikke vil have ind, den slags skal vi huske. Jeg synes det burde være helt i orden at have en karantæneliste med navn og billede til intern brug. Så kan man fjerne vedkommendes data når karantænen udløber.

Overvågning på private beværtninger har intet at gøre med overvågning af det offentlige rum.

Måske skulle systemet kunne køre interne karantæner, og derudover være sammenkørt med registret over folk med restaurationsforbud :???:
Fra JM:
Bekendtgørelsen åbner samtidig mulighed for, at der kan oprettes et fælles privat register over restaurationsforbud. Det vil betyde, at en restauratør, som er tilmeldt registret, i forbindelse med eksempelvis adgangskontrol i restaurationen kan slå op i registret, og på den måde blive advaret om, at en person er meddelt et restaurationsforbud.
Det kunne det her måske være en platform for

Mht. Sanktioner og klagemuligheder, så er alle der bliver lukket ud eller får en karantæne selvfølgelig velkomne til at sende ledelsen en klage. Ellers er man heldigvis fri til at tage et andet sted hen :giggle:

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 233 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 26. apr 2018, 15:00

Rent praktisk, er der så noget der forhindrer at en bar kræver et medlemskort, og at dette medlemskort er det samme på en række barer? Hvis man så lyses i band, så mister man sit medlemskab, og er derved udelukket fra disse steder. Det positive er at hvis man ikke er udelukket, så er man sikker på at komme ind de pågældende steder, og det er det der skylle tilskynde folk til at blive medlem.

Man kan så vælge(evt kun nogle dage) også at lukke folk ind der ikke er medlemmer. Disse skal så tjekkes som normalt.

Jeg har slet ikke tænkt over problemer med et sådant medlemskab - blot om det ikke skulle være muligt at lave.

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 425 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 26. apr 2018, 15:10

Senserazer skrev:
Jeg har heller ikke noget behov for selv at kunne tilgå dataene, og ville helst være fri for at kunne, men opstod der slagsmål kunne politiet følger vedkommende fra scanning i døren og indtil tumulten, og have navn og billede på vedkommende.
Nu er jeg blot en gammel sur mand, som sjældent går i byen, men hvis jeg blev mødt med et krav om at identificere mig, og få mine data lagret i et eller andet system, for at kunne komme ind et sted, så ville det være slut med at komme der, for mit vedkommende.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 26. apr 2018, 15:19

Mapzter skrev:
26. apr 2018, 15:10
Senserazer skrev:
Nu er jeg blot en gammel sur mand, som sjældent går i byen, men hvis jeg blev mødt med et krav om at identificere mig, og få mine data lagret i et eller andet system, for at kunne komme ind et sted, så ville det være slut med at komme der, for mit vedkommende.
Samme her.

Jeg er 99,5 % sikker på, at det beskrevne ville være hamrende ulovligt at gøre i Danmark, medmindre der var tale om en "klub med medlemskab".
Og når persondataforordningen træder i kraft, så er jeg på 99,9%
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Krung » 26. apr 2018, 15:20

Senserazer skrev:
26. apr 2018, 14:26
Kan se legitimationskort blev indført i november 2017, jeg har aldrig set et i døren. Måske det er en kampagne der skal til i stedet så :razz:
Hvad løser det kort, som kørekort eller sygesikringskort ikke gør? Billede for dem der ikke har kørekort?
Senserazer skrev:
Nej, men en stamgæst kunne måske få lov at komme ind selvom vedkommende havde glemt sit ID.
Jeg er ikke sikker på at ejeren vil sige nej til folk, der ikke har været der før. Turister, forretningsrejsende og folk, der ikke er stamgæster, - og folk som ikke vil være i et register - vil måske ikke lade sig registrere for at komme ind på en bar 1 gang. Jeg ville vælge et andet sted. De få gange jeg kom(mer) i byen, ville jeg nok ikke bruge tid og/eller penge på at lade mig registrere. Vi ville bare gå et nyt sted.
Senserazer skrev:
En person jeg tror vil lave ballade kommer ikke ind ... grundlovssikrede ret selv at tage den slags beslutninger
:thumbup:
Selvfølgelig, ellers er denne omsonst at have denne diskussion.
Senserazer skrev:
Selvfølgelig snakker vi indbyrdes når nogen har lavet ballade, men vi må ikke have en liste ...
"Må" som "må for ejeren" eller "må for politiet"? Om det er det ene eller det andet, så hænger det hele på om i kan overtale vedkommende.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 109 times
Been thanked: 91 times

Indlæg af BentxBetjent » 26. apr 2018, 18:40

Der står lidt om det her

https://www.patronscan.com/privacy/

Selvom det lyder tilforladeligt, ville jeg selv vælge en bar uden registrering..

Sikkert bare en kold fra køleskabet.... shit .......... det kan også holde øje med ølbestanden. :getout:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)

Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Herluf
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 84 times
Been thanked: 29 times
Kontakt:

Indlæg af Herluf » 27. apr 2018, 06:41

Var det ikke noget med at barejer i Australien var pænt træt af det?
Det er noget med at hvis der er tale om turister, kan man lige så godt glemme at komme ind, i hvert fald i følge den her artikel:

http://nyheder.tv2.dk/2017-08-22-kronpr ... erskrifter

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 27. apr 2018, 08:51

Ja lige præcis, identifikationskortet har billede, det har sygesikring ikke. Jeg kan ikke bruge et sygesikringskort til ret meget når jeg beder folk legitimere sig :wall:

Vi havde intet problem med at komme ind, vi brugte enten kørekort eller pas.

Og må som må for lovgivningen. Det er ikke lovligt at have den slags registre.

Til Refrak: det er lige præcis hele pointen, jeg ville gerne vide i hvilke omfang noget lignende eventuelt kunne implementeres herhjemme, netop fordi jeg heller ikke skønnede at det kunne overføres direkte

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Indlæg af Freezion » 29. apr 2018, 22:41

Nu ved jeg ikke om det reelt er en ting mere, men jeg mindes da at der flere steder i københavns natteliv bliver efterspurgt fingeraftryk og en scanning af noget ID/at der bliver taget et billede af en.
Data bliver så delt i en fælles database for de barer der nu er med i det.

Det sker selvfølgelig kun med fuldt samtykke, men nægter man, så bliver man bare nægtet entré.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Indlæg af Kleth » 30. apr 2018, 06:42

Der er nogle ting om GDPR, det er ikke bare et blindt forbud mod at gemme personfølsomme data.
Den definerer særligt personfølsomme data, den stiller krav om at det skal styres hvem som har adgang, med hvilket formål og logningen af hvem som tilgår personfølsomme data.
Den kræver at dataopsamleren har et (lovligt) formål med opsamlingen af data og at dataopsamleren ikke aggregerer data til at udgøre særligt personfølsomme data. Og GDPR har nogle rimeligt harske bøder til virksomheder og selv offentlige instanser der overtræder GDPR.
Den giver brugeren/borgeren ret til at få indsigt i hvilke data og med hvilket formål de gemmes og giver retten til at alle ens data bliver slettet. Dog har Dansk lovgivning præcedens, så man kan ikke bede SKAT om at slette alle ens data :giggle:

Rent teknisk kan en stor del af GDPR håndteres gennem princippet om “ Privacy by Design (and default)” som er meget tæt på kommissionens “Data Protection by Design and Default). Der er så både organisatoriske og juridiske tiltag, som skal implementeres for at være GDPR compliant, hvis altså man opsamler personfølsomme data.

Det er et stort skridt for brugerne af sociale media OA at de får en form for rettigheder over deres egne data, selv om mange er ligeglade og frivilligt prostituerer deres personfølsomme data.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar