Hvilken Våbentilladelse til Samling af historiske våben?
-
- Newbie
- Interesser: Knive
- Geografisk sted: ØstJylland
Hvilken Våbentilladelse til Samling af historiske våben?
Hej NVF.
Jeg er en ung knægt der snart fylder 20, som har en stor interesse i historiske våben. Jeg har på det sidste gået med ideen om, at starte en samling (lovlig self.). Jeg er dog noget i tvivl om hvilke tilladelser osv. man skal have for at købe og samle på historisk våben.
(Det er sådan at jeg ikke er interesseret i ammunition eller patroner til våben, men kun interesseret i at have selve våbnet som et samleobjekt.)
Mange tak på forhånd :)
MvH
Emil Dybbøl Monberg :)
Jeg er en ung knægt der snart fylder 20, som har en stor interesse i historiske våben. Jeg har på det sidste gået med ideen om, at starte en samling (lovlig self.). Jeg er dog noget i tvivl om hvilke tilladelser osv. man skal have for at købe og samle på historisk våben.
(Det er sådan at jeg ikke er interesseret i ammunition eller patroner til våben, men kun interesseret i at have selve våbnet som et samleobjekt.)
Mange tak på forhånd :)
MvH
Emil Dybbøl Monberg :)
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Re: Hvilken Våbentilladelse til Samling af historiske våben?
Velkommen.
Præcis hvilke våben vil du samle på?
Den her er værd at læse:
https://www.politi.dk/NR/exeres/F7BD1D4 ... =Published
Der er en del begrænsninger på hvad du må.
Præcis hvilke våben vil du samle på?
Den her er værd at læse:
https://www.politi.dk/NR/exeres/F7BD1D4 ... =Published
Der er en del begrænsninger på hvad du må.
Samlertilladelse kan gives til følgende skydevåben:
Skydevåben med model år senest 1890
Dansk pistol model 1910 og model 1910/21
Marinerevolver model 1891
Schouboe-pistol model 1903
Dansk militærmodel 1867/93, 1867/96 og 1867/97
Glatløbede haglgeværer med pibelængde på minimum 55 cm
Følgende skydevåben er ikke omfattet af våbenloven:
Forladevåben der er fremstillet før 1870
Bagladevåben der er fremstillet før 1870, og som ikke kan anvende enhedspatroner.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
-
- Silver Member
- Interesser: Sortkrudt
- Geografisk sted: DjævleØen
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 34 times
Skal du "samle" på historiske våben efter 1890 så er der kun to veje, jagttegn eller SKV afhængig om det er rifler eller pistoler/revolvere du er interesseret i.
Samlertilladelse er kun til tudsegamle sortkrudt våben (med få undtagelser).
Samlertilladelse er kun til tudsegamle sortkrudt våben (med få undtagelser).
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 332 times
- Been thanked: 951 times
- Kontakt:
Er det ikke at stramme den lidt, at påstå at man kan "samle" på pistoler/revolvere efter 1890 på SKV tilladelse?!?BasicReality skrev: ↑30. apr 2018, 18:30Skal du "samle" på historiske våben efter 1890 så er der kun to veje, jagttegn eller SKV afhængig om det er rifler eller pistoler/revolvere du er interesseret i.
SKV tilladelse får man først efter 2 års aktiv skydning i skytteforening, og den gives til sport, ikke til våbensamling. Der er fortsat krav om aktivitet for at oppebære tilladelse, og der er ikke mulighed for ret mange våben i sammenlignelige kalibre.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- Silver Member
Jo det er at stramme den, derfor jeg skrev "samle". Personligt har jeg dog en hel del våben på SKV, givet at min fortsatte aktivitet i klubben er et krav så er det da en samling efterhånden.Fast Fumble skrev: ↑30. apr 2018, 19:03Er det ikke at stramme den lidt, at påstå at man kan "samle" på pistoler/revolvere efter 1890 på SKV tilladelse?!?BasicReality skrev: ↑30. apr 2018, 18:30Skal du "samle" på historiske våben efter 1890 så er der kun to veje, jagttegn eller SKV afhængig om det er rifler eller pistoler/revolvere du er interesseret i.
SKV tilladelse får man først efter 2 års aktiv skydning i skytteforening, og den gives til sport, ikke til våbensamling. Der er fortsat krav om aktivitet for at oppebære tilladelse, og der er ikke mulighed for ret mange våben i sammenlignelige kalibre.
- Kruffe
- Platin Member
- Interesser: Historiske våben og jagt
- Geografisk sted: Kongeriget Jylland
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 68 times
Man kan jo godt skyde med sin "samling". Det er vel et rent spørgsmål om semantik. F.eks. indenfor historisk skydning er der en del våbenklasser - og vil man konkurrere i dem alle, så er det minimum en god håndfuld bare på riffelsiden...
Men ja; jagttegn og SKV er ikke til "samling" - men man har faktisk mulighed for at skyde med sin "samling" end blot pille, rode og rage på den....
Men ja; jagttegn og SKV er ikke til "samling" - men man har faktisk mulighed for at skyde med sin "samling" end blot pille, rode og rage på den....
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Jeg har også jagtvåben som jeg sjældent eller aldrig har med på jagt. Et halvautomatisk haglgevær jeg arvede, og som ikke er permanent plomberet. En salonriffel, Browning trombone jeg købte fordi jeg havde sådan én som knægt. Et S/S haglgevær jeg bare synes er flot. En signalpistol jeg altid havde med på tur i Grønland. Og sikkert flere i den dur. Jeg har ikke det mindste dårlig samvittighed over den "samling". Så længe jeg erhverver, opbevarer og bruger dem lovligt, bestemmer jeg selv hvor tit de skal luftes. Hvis jeg vil have en halvautomatisk jagtriffel til samlingen, og kun bruge den til baneskydning for sjov, så er det også alene min beslutning.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
- Fast Fumble
- Moderator
- Kontakt:
Jeg må have udtrykt mig uklart?Lassescout skrev: ↑1. maj 2018, 08:52Jeg har også jagtvåben som jeg sjældent eller aldrig har med på jagt. Et halvautomatisk haglgevær jeg arvede, og som ikke er permanent plomberet. En salonriffel, Browning trombone jeg købte fordi jeg havde sådan én som knægt. Et S/S haglgevær jeg bare synes er flot. En signalpistol jeg altid havde med på tur i Grønland. Og sikkert flere i den dur. Jeg har ikke det mindste dårlig samvittighed over den "samling". Så længe jeg erhverver, opbevarer og bruger dem lovligt, bestemmer jeg selv hvor tit de skal luftes. Hvis jeg vil have en halvautomatisk jagtriffel til samlingen, og kun bruge den til baneskydning for sjov, så er det også alene min beslutning.
Min kommentar forholdt sig til:
Og det jeg skrev, var:...jagttegn eller SKV afhængig om det er rifler eller pistoler/revolvere du er interesseret i.
Rifler og jagttegn giver nogle muligheder, og det er muligt man kan samle på våben på et jagttegn, det ligger lidt udenfor mit ekspertiseområde.Er det ikke at stramme den lidt, at påstå at man kan "samle" på pistoler/revolvere efter 1890 på SKV tilladelse?!?
...og der er ikke mulighed for ret mange våben i sammenlignelige kalibre.
Men pistoler. SKV tilladelser er ikke til samlinger, så det er altså en overtrædelse af tilladelse, hvis den benyttes til pistol/revolver samling. Og det bliver en ret lille samling, da der er lidt faste begrænsninger på antal.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Jeg er bekendt med aktivitetskravet, men det er vel ikke per våben, er det?Fast Fumble skrev: ↑2. maj 2018, 08:36
Rifler og jagttegn giver nogle muligheder, og det er muligt man kan samle på våben på et jagttegn, det ligger lidt udenfor mit ekspertiseområde.
Men pistoler. SKV tilladelser er ikke til samlinger, så det er altså en overtrædelse af tilladelse, hvis den benyttes til pistol/revolver samling. Og det bliver en ret lille samling, da der er lidt faste begrænsninger på antal.
Sådan rent logisk lyder det også mærkeligt at det skulle være en overtrædelse af våbentilladelsen ikke at skyde med våbnet.

Er det ikke lige meget hvor meget de individuelle våben bliver luftet så længe man opfylder aktivitetskravet?
-
- Silver Member
De fleste af mine revolvere bliver ikke brugt til konkurrence overhovedet. For det meste er det funktionsdygtige samleobjekter som jeg af og til tager med på skydebanen til hyggeskydning.Fast Fumble skrev: ↑2. maj 2018, 08:36Rifler og jagttegn giver nogle muligheder, og det er muligt man kan samle på våben på et jagttegn, det ligger lidt udenfor mit ekspertiseområde.
Det er også mit indtryk at dette er tilfældet for mange andre medlemmer i min forening.
10 pistoler/revolvere er da en samling i mine øjne. Det klart det er ikke ubegrænset men det er hvad vi har at arbejde med i Danmark under de regler som der er.
Lyder til at der er forskellige holdninger til hvad og hvordan SKV skal bruges.
I de foreninger jeg har færdes i har det ikke været per våben. Men blot at man møder op de 6 gange om året som der er krævet.
- Fast Fumble
- Moderator
- Kontakt:
Aktivitetskravet er ikke per våben, nej, det er generelt.BasicReality skrev: ↑2. maj 2018, 13:44I de foreninger jeg har færdes i har det ikke været per våben. Men blot at man møder op de 6 gange om året som der er krævet.
Du kan jo have en pistol til Terrænskydning, og en backup pistol til når den primære får defekt. Her giver det ikke meget mening at kræve at du skal skyde jævnligt med backup'en.
Men aktivitetskravet er jo netop til for at sikre, at man er aktiv i en (sports-) skytteforening, da man ellers ikke kan have tilladelse til pistol/revolver af moderne tilsnit. Tilladelsen gives nemlig til sports skydning, ikke til revolver-samling.
Selvfølgelig kan man kalde det "hyggeskydning", jeg synes da også det er hyggeligt at trave en tur rundt på en Terrænpistol bane (det er ISÆR hyggeligt, når jeg placerer mig i den gode ende af resultatlisten). Men SKV tilladelser er altså til sportsskydning. Der er ikke krav om at man aktivt deltager i konkurrencer (selvom det var tæt på at blive indført ad bagvejen med det nye EU Våbendirektiv gennem en kreativ oversættelse, men det ser ud til at være lykkedes Pia Clerté i Sverige og Ebbe Wolf i Danmark at få afværget det), men det er stadig en sports-tilladelse. Ikke en samler tilladelse. Sport er også hvis man træner for at blive bedre, også selvom man måske ikke helt synes man er klar til konkurrencer endnu, eller hvis man kun deltager i lokale konkurrencer i ens egen skytteforening. Men en sportstilladelse ER det altså.BasicReality skrev: ↑2. maj 2018, 13:44De fleste af mine revolvere bliver ikke brugt til konkurrence overhovedet. For det meste er det funktionsdygtige samleobjekter som jeg af og til tager med på skydebanen til hyggeskydning.
Det er også mit indtryk at dette er tilfældet for mange andre medlemmer i min forening.
Hvordan kommer du op på 10 pistoler/revolvere? Udgangspunktet er 2 i hver kaliber, med mindre man har særlig sportslig begrundelse.BasicReality skrev: ↑2. maj 2018, 13:4410 pistoler/revolvere er da en samling i mine øjne. Det klart det er ikke ubegrænset men det er hvad vi har at arbejde med i Danmark under de regler som der er.
Lyder til at der er forskellige holdninger til hvad og hvordan SKV skal bruges.
Der er nu ikke tale om forskellige holdninger, mere om retorik, tror jeg. Men jeg mener det er uheldigt at begynde at rådgive om at man kan SAMLE våben på en SKV tilladelse. Vær bevidst om at det juridiske regelsæt er noget forskelligt for sport (SKV) og våbensamlinger. Fx har politiet ret til at møde op og kontrollere våbensamlinger, det har politiet ikke hos sportsskytter. Jeg tænker, at hvis politi eller politikere får den opfattelse, at SKV tilladelser benyttes til våbensamling af moderne våben, så tager det ikke mange splitsekunder før der bliver ændret i politiets adgang til at kontrollere SKV-haveres våben og våbenopbevaring.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- Silver Member
Jeg skyder primært sortkrudt, der er der ret stor variation i kaliber og kunne snildt have fået flere men skabet tillader det ikke.Fast Fumble skrev: ↑2. maj 2018, 15:08Hvordan kommer du op på 10 pistoler/revolvere? Udgangspunktet er 2 i hver kaliber, med mindre man har særlig sportslig begrundelse.
Der er nu ikke tale om forskellige holdninger, mere om retorik, tror jeg. Men jeg mener det er uheldigt at begynde at rådgive om at man kan SAMLE våben på en SKV tilladelse. Vær bevidst om at det juridiske regelsæt er noget forskelligt for sport (SKV) og våbensamlinger. Fx har politiet ret til at møde op og kontrollere våbensamlinger, det har politiet ikke hos sportsskytter. Jeg tænker, at hvis politi eller politikere får den opfattelse, at SKV tilladelser benyttes til våbensamling af moderne våben, så tager det ikke mange splitsekunder før der bliver ændret i politiets adgang til at kontrollere SKV-haveres våben og våbenopbevaring.
Til det øvrige er jeg dog helt med på at det er til sportslig aktivitet. Jeg skyder da også efter alle reglernes opsætninger så der er ikke noget fis der. Der er bare forskel på hvor meget jeg skyder med det enkelte våben jeg har SKV tilladelse til. Det er sådan set bare det jeg siger.
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Når du siger det på den måde, så får du det til at lyde som om kravene til at være våbensamler er højere end for skytter.Fast Fumble skrev: ↑2. maj 2018, 15:08. Jeg tænker, at hvis politi eller politikere får den opfattelse, at SKV tilladelser benyttes til våbensamling af moderne våben, så tager det ikke mange splitsekunder før der bliver ændret i politiets adgang til at kontrollere SKV-haveres våben og våbenopbevaring.
Men der er jo aktivitetskrav og årlig våbenkontrol, det er ikke nogen smutvej til en nem våbensamling.
Hvornår går man fra at være skytte med meget legetøj til at være samler?
Og egenligt samme spørgsmål for jægere, de har måske ikke samme antalsbegrænsning men tilladelsen er heller ikke her givet til samlinger.
Nu skriver Monberg at han kun er interesseret i våbnet som samleobjekt, men ellers ville jeg mene at det indlysende valg for en med interesse i nyere historiske våben er at melde sig ind i en historisk skytteforening.
Hvis han skyder mindst 6 gange om året så er det vel både efter lovens bogstav og ånd?
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 127 times
- Been thanked: 260 times
Aktivitetskravet gælder kun, pistoler/revolvere. (6 x om året indtil du har tilladelsen, ca. 4 x om året derefter, fortrinsvis, ved skydning, med pistol/revolver)ReneKJ skrev: ↑2. maj 2018, 16:14Når du siger det på den måde, så får du det til at lyde som om kravene til at være våbensamler er højere end for skytter.Fast Fumble skrev: ↑2. maj 2018, 15:08. Jeg tænker, at hvis politi eller politikere får den opfattelse, at SKV tilladelser benyttes til våbensamling af moderne våben, så tager det ikke mange splitsekunder før der bliver ændret i politiets adgang til at kontrollere SKV-haveres våben og våbenopbevaring.
Men der er jo aktivitetskrav og årlig våbenkontrol, det er ikke nogen smutvej til en nem våbensamling.
Hvornår går man fra at være skytte med meget legetøj til at være samler?
Og egenligt samme spørgsmål for jægere, de har måske ikke samme antalsbegrænsning men tilladelsen er heller ikke her givet til samlinger.
Nu skriver Monberg at han kun er interesseret i våbnet som samleobjekt, men ellers ville jeg mene at det indlysende valg for en med interesse i nyere historiske våben er at melde sig ind i en historisk skytteforening.
Hvis han skyder mindst 6 gange om året så er det vel både efter lovens bogstav og ånd?
Der er ikke krav om, at aktivitetskravet skal dokumenteres, formanden står inde for, at det er overholdt, når han/hun inderskriver ansøgningen.
https://www.firmaidraet.dk/media/1157/v ... rering.pdf
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
- Kontakt:
Men formanden kan naturligvis stille andre (evt. skrappere) krav om aktivitet og dokumentation for at ville skrive under på en ansøgning. I min forening får man ikke en SKV2, hvis man ikke så rigeligt kan opfylde aktivitetskravet og kan dokumentere det med resultater fra træning eller konkurrence.JRexA skrev: ↑9. jun 2018, 21:21Aktivitetskravet gælder kun, pistoler/revolvere. (6 x om året indtil du har tilladelsen, ca. 4 x om året derefter, fortrinsvis, ved skydning, med pistol/revolver)
Der er ikke krav om, at aktivitetskravet skal dokumenteres, formanden står inde for, at det er overholdt, når han/hun inderskriver ansøgningen.
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Has thanked: 127 times
- Been thanked: 260 times
Jeg har heller aldrig selv set en, der kun kom 6 gange om året, få tilladelse, der hvor jeg var i bestyrelsen.Mapzter skrev: ↑9. jun 2018, 21:32Men formanden kan naturligvis stille andre (evt. skrappere) krav om aktivitet og dokumentation for at ville skrive under på en ansøgning. I min forening får man ikke en SKV2, hvis man ikke så rigeligt kan opfylde aktivitetskravet og kan dokumentere det med resultater fra træning eller konkurrence.JRexA skrev: ↑9. jun 2018, 21:21Aktivitetskravet gælder kun, pistoler/revolvere. (6 x om året indtil du har tilladelsen, ca. 4 x om året derefter, fortrinsvis, ved skydning, med pistol/revolver)
Jeg skød selv, så meget som jeg kunne komme til, som regel blev det til 10+ gange, om måneden. Det hjælper, at bo 100 meter, fra Banen.

Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
T-Rex