Persondataloven og oplysninger om jagt kammerater

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Rippon
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Hunde
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 4 times

Persondataloven og oplysninger om jagt kammerater

Indlæg af Rippon » 6. jul 2018, 20:57

Jeg forsøger at holde ro og orden i et jagtselskab med danske medlemmer i det svenske.
I den forbindelse har vi en hjemmeside kun for medlemmer, her plejer folk at sende deres jagttegn til mig og jeg lægger dem ind så jeg kan se at alle har sådan et, det samme gælder hvis folk tager gæster med.
Må man stadig det med den nye persondataloven? Jeg fjerner de sidste cifre i personnummeret og kan for den sags skyld godt fjerne hele personnummeret og adressen for den sags skyld.
Må jeg godt have det liggende? Så står der jo faktisk kun navn.
Har bare slet ikke sat mig ind i den nye lov og lysten er heller ikke så stor så var der en her der lige viste det ville det være skønt.

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 24 times
Been thanked: 100 times

Re: Persondataloven og oplysninger om jagt kammerater

Indlæg af Overtroldmand » 6. jul 2018, 21:25

Rippon skrev:
6. jul 2018, 20:57
Jeg forsøger at holde ro og orden i et jagtselskab med danske medlemmer i det svenske.
I den forbindelse har vi en hjemmeside kun for medlemmer, her plejer folk at sende deres jagttegn til mig og jeg lægger dem ind så jeg kan se at alle har sådan et, det samme gælder hvis folk tager gæster med.
Må man stadig det med den nye persondataloven? Jeg fjerner de sidste cifre i personnummeret og kan for den sags skyld godt fjerne hele personnummeret og adressen for den sags skyld.
Må jeg godt have det liggende? Så står der jo faktisk kun navn.
Har bare slet ikke sat mig ind i den nye lov og lysten er heller ikke så stor så var der en her der lige viste det ville det være skønt.
Man skal besidde et gyldigt jagttegn, som altid medbringes under jagt.
jeg har svært ved at se at et privat jagtselskab der intet har noget at gøre med om man har gyldigt jagttegn eller ej skal gemmen en kopi af medlemmers jagttegn,-såfremt der er nedskrevet en regler om at medlemskab er betinget af et gyldigt Dansk jagttegn,-så kan dette kontrollers ved at fremvise det. Hvis du gemme en kopi af jagttegn skal du jo udtrykkeligt angivne det legitime formål for netop at gemmen det, samt sletter dem, når du længere har behov for dem. GDPR er jo netop lavet for at man ikke 'bare' indsamler noget fordi man 'bare' gerne vil/kan have det.
Det nemmeste er at du ser et billede af jagttegnet for at verificere at medlemmet har gyldigt jagttegn, og derefter sletter det,-ikke noget med at gemme det.

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 6. jul 2018, 21:45

Du skal også overveje hvad du gør med de originale, uredigerede jagttegn. Er de helt væk, eller ligger de på din computer eller i din indbakke?

Og for at være ærlig, så var en database med ID indeholdende CPR også en dårlig idé før GDPR.
Hvad nu hvis din hjemmeside bliver hacker? Eller måske den tilhørende mailkonto hvor alle har indsendt deres jagttegn?
Bruger du en krypteret forbindelse til at indsende jagttegn?
Hvad nu hvis en af medlemmerne logger på fra biblioteket og glemmer at logge af?

Der er så mange muligheder for at det går galt, så man bør kun modtage og registrere det absolut nødvendige, og være endnu mere forsigtigt hvad man gør tilgængeligt for andre.

I dit tilfælde er det vel ikke nødvendigt at registrere andet end at du har set et gyldigt jagttegn, og det må kunne gøres på første jagt med det nye medlem.

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 86 times

Indlæg af ESAF » 6. jul 2018, 23:39

ReneKJ skrev:
6. jul 2018, 21:45
...Og for at være ærlig, så var CPR også en dårlig idé før GDPR...
Sådan, jeg har fikset din udtalelse lidt :giggle: og heg er fuldstændig enig :fun:
Tænk sig at noget der skulle være så hemmeligt så hemmeligt er så nemt at finde. Et hvilket som helst brev fra det offentlige, samt mange andre rudekuverter indeholder jo det magiske nummer. Og så kan man ikke engang ændre det når nogen lurer det. Fjollet system.

Nå, undskyld :offtopic:
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 50 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 7. jul 2018, 05:58

Jeg tænker da det er fuldstændig i orden så længe folk selv har sagt ja til det. Og det har de jo. Det lyder som en fin løsning.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 7. jul 2018, 07:11

Senserazer skrev:
7. jul 2018, 05:58
Jeg tænker da det er fuldstændig i orden så længe folk selv har sagt ja til det. Og det har de jo. Det lyder som en fin løsning.
Selv store firmaer er for tiden usikre på hvordan GDPR helt præcist skal håndteres.
Det er ikke helt så simpelt, og selv om man har samtykke hænger man stadigt på ansvaret hvis data bliver lækket.

Men der findes en guide for frivillige foreninger, jeg vil anbefale at man læser den.
https://frivillighed.dk/guides/regler-f ... reninger-0

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 7. jul 2018, 09:46

Du kunne jo også bede om dokumentationen (billede af jagttegnet), "hakke dem af" i deltagerlisten, og så slette billedet/mailen igen.

Det kan jeg ikke se noget galt i. Specielt ikke, når deltagerne frivilligt sender dig et billede af deres jagttegn.

JEG ville i hvert fald ikke være bekymret, hverken som deltager, eller som dig. :giggle:

Peter

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 7. jul 2018, 10:35

Som ESAF er inde på så er der mange der fejlagtigt acceptere et CPR som bevis på identitet, selv om det dybest set kun er et entydigt navn.

Så lad være med at sende fotos af jeres pas, sygesikring osv rundt uden i det mindste selv at have slettet oplysninger der ikke kommer modtageren ved.

Selv om i stoler på modtageren så har han ikke nødvendigvis de tekniske forudsætninger for at beskytte jeres data.

LJ
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 71 times
Been thanked: 106 times

Indlæg af LJ » 7. jul 2018, 14:22

ReneKJ skrev:
7. jul 2018, 10:35
Så lad være med at sende fotos af jeres pas, sygesikring osv rundt uden i det mindste selv at have slettet oplysninger der ikke kommer modtageren ved.
Selv om i stoler på modtageren så har han ikke nødvendigvis de tekniske forudsætninger for at beskytte jeres data.
Hvilket desværre er en uhyggelig udbredt problematik!

Besvar